Motor regels 2015

Gestart door lieven, 04 september 2015 - 19:15:21

« vorige - volgende »

lieven

DeF1 slaat toch helemaal door?
Er zullen nu morgen al 6 rijders een gridstraf krijgen.
Nog even en iedereen heeft een gridstraf.
En ik geloof er niets van dat ze zo geld besparen.
Het idee was goed, maar in de praktijk werkt het niet.

Ik stem voor opnieuw vrije motorontwikkeling toe te laten!

Matthijs

Citaat van: lieven op 04 september 2015 - 19:15:21
DeF1 slaat toch helemaal door?
Er zullen nu morgen al 6 rijders een gridstraf krijgen.
Nog even en iedereen heeft een gridstraf.
En ik geloof er niets van dat ze zo geld besparen.
Het idee was goed, maar in de praktijk werkt het niet.

Ik stem voor opnieuw vrije motorontwikkeling toe te laten!
Ik snap dat je ervan baalt, maar het bespaart zeker wel geld. Anders stoppen de topteams elke race een nieuwe motor erin.

lieven

Goh.
Honda zal er ni ver van zitten van elke race een nieuwe motor ;)

0634

Matthijs had het dan ook over de topteams.

Matthijs

Ja ik baal ook van deze regels en er zal een oplossing moeten komen, maar ik snap donders goed waarom de regels überhaupt bedacht zijn.

En laten we eerlijk zijn, het is niet de schuld van de FIA dat Renault en Honda zo de plank hadden misgeslagen. De problemen zijn erger dan vorig jaar, terwijl iedereen een stap voorwaarts in betrouwbaarheid had verwacht.

lieven

Citaat van: Matthijs op 04 september 2015 - 22:07:44
Ja ik baal ook van deze regels en er zal een oplossing moeten komen, maar ik snap donders goed waarom de regels überhaupt bedacht zijn.

En laten we eerlijk zijn, het is niet de schuld van de FIA dat Renault en Honda zo de plank hadden misgeslagen. De problemen zijn erger dan vorig jaar, terwijl iedereen een stap voorwaarts in betrouwbaarheid had verwacht.
Klopt zeker en vast.
Maar als je in het begin een fundamentele fout hebt gemaakt kan je dit nooit rechtzetten. (En doordat je niet mag testen is het moeilijker deze fout tegen te komen voor het seizoen)

Zouden ze in theorie een volledig nieuwe motor mogen maken?
Of is het echt: ja Renault en Honda nu moet je de komende jaren met die motor doen, ookal trekt die op niets.

0634

En dan re bedenken dat Honda aanvankelijk helemaal geen tokens zou krijgen

Wings

Citaat van: Jeroen op 04 september 2015 - 21:39:48
Matthijs had het dan ook over de topteams.

Die hoeven niet te sparen. Bedoeling is het budgetgap te dichten. Als een gevolg is dat topteams geld sparen en de rest meer geld kwijt is, is de regel doelloos. Verder denk ik niet dat teams per motor betalen maar per seizoen. Maar dat even terzijde. 

Wings

Citaat van: Matthijs op 04 september 2015 - 22:07:44
Ja ik baal ook van deze regels en er zal een oplossing moeten komen, maar ik snap donders goed waarom de regels überhaupt bedacht zijn.

En laten we eerlijk zijn, het is niet de schuld van de FIA dat Renault en Honda zo de plank hadden misgeslagen. De problemen zijn erger dan vorig jaar, terwijl iedereen een stap voorwaarts in betrouwbaarheid had verwacht.

Vergeet niet dat je daarmee 50% van de motorleveranciers benoemt. Ik denk wel dat de FIA de plank heeft misgeslagen. De straffen die nu worden opgelegd als een motor gewisseld moeten worden vind ik buiten proportioneel. Als je op vrijdag een motor moet wisselen is je raceweekend naar de filistijnen. In mijn optiek heeft dat niks met racen te maken. Prima dat er een straf wordt gegeven maar ga rijders niet op vrijdagochtend al de kans op een goed resultaat wegnemen. Of beperken tot een minimum. Los hiervan vind ik dat je in een autosport ontwikkelingen niet aan banden moet leggen. Een motor die niet verder ontwikkeld mag worden vind ik onnatuurlijk wat een technische sport aangaat. Het gaat juist om het beter worden en leren van wat mis kan gaan in de techniek. Dat leerproces neem je mee naar de auto-industrie en maakt het racen rendabel. Door de ontwikkeling aan banden te leggen mis je deze vertaalslag en maakt het de Formule 1 minder rendabel.

Matthijs

Nee, de regels en de straffen waren vooraf bekend. Renault en Honda waren niet in staat een motor te ontwikkelen die zo betrouwbaar is als gevraagd. Maar het kan wel, zie Ferrari en Mercedes.

Dus het is zeker niet de schuld van de FIA dat er zoveel gridstraffen worden uitgedeeld. Wel ben ik van mening dat de FIA de enige is die echt iets aan de onhoudbare situatie kan doen, want Renault en Honda zijn er blijkbaar niet toe in staat.

0634

Ik vind de straffen overigens wel achterlijk. We hebben 20 wagens en dan gewoon zeggen dat je 25 plekken straf krijgt. Slaat nergens op. Gewoon achteraan starten in volgorde van motorwissel is voldoende. Dit is zo dom.

Arthur

Net zoiets als 5 keer [echte] levenslange gevangenisstraf....
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Wings

Citaat van: Matthijs op 05 september 2015 - 09:10:51
Nee, de regels en de straffen waren vooraf bekend. Renault en Honda waren niet in staat een motor te ontwikkelen die zo betrouwbaar is als gevraagd. Maar het kan wel, zie Ferrari en Mercedes.

Belangrijk en onlosmakelijk verbonden aan autosport vind ik de ontwikkeling van mens en techniek. Dit staat nu zo goed als stil. Als je race 1 problemen hebt met de motor, loop je een seizoen lang te harken. Prima dat het vooraf bekend was, mijn punt is dat ik het onnatuurlijk vind; het druist tegen de ziel van autosport.

CitaatDus het is zeker niet de schuld van de FIA dat er zoveel gridstraffen worden uitgedeeld. Wel ben ik van mening dat de FIA de enige is die echt iets aan de onhoudbare situatie kan doen, want Renault en Honda zijn er blijkbaar niet toe in staat.

Inderdaad, want de ontwikkeling ligt aan banden. Ze kunnen wel iets maar dat is te marginaal om probleem volledig op te lossen. Verder zeg ik niet dat de FIA het schuld is dat de motoren van Renault en Honda van discutabele kwaliteit is, wel vind ik dat zij de plank hebben misgeslagen om dat wat ik hierboven schrijf.

lieven

Beter zou zijn om de ontwikkeling vrij te laten maar de max motoren per seizoen te houden.
Zo heeft iedereen de kans om zijn problemen op te lossen en zijn motor te verbeteren.

Pancake Shield

Citaat van: Jeroen op 05 september 2015 - 10:53:44
Ik vind de straffen overigens wel achterlijk. We hebben 20 wagens en dan gewoon zeggen dat je 25 plekken straf krijgt. Slaat nergens op. Gewoon achteraan starten in volgorde van motorwissel is voldoende. Dit is zo dom.

Nja, of je doet een wijziging aan de motor 5 startplaatsen en meer wijzigingen achteraan starten. Dan hou je het nog een beetje soepele voor als er een klein iets gewijzigd moet worden. Maar ze moeten toch wel iets gaan wijzigen. En tsja, die regels? Renault en Honda hebben gewoon de boot gemist eigenlijk en ja, het is irritant dat ze een straf krijgen. Maar wil je deze sport behouden dan moet er op een gegeven ogenblik toch een stop gezet worden op de uit de hand lopende kosten.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock