Motor regels 2015

Gestart door lieven, 04 september 2015 - 19:15:21

« vorige - volgende »

lieven

Citaat van: Arthur op 15 september 2015 - 08:01:18
Citaat van: Jozef op 14 september 2015 - 23:41:51
Citaat van: Jeroen op 14 september 2015 - 22:21:29
Jamaar dat staat op zich toch los van de bevriezing? Dat de motor op zich duur is, zal ongetwijfeld, maar de bevriezing zou dan de kosten moeten drukken.

Een volledige bevriezing zoals met de V8 eind 2006, dat zal een enorme besparing opleveren. Dan valt er namelijk niet veel meer te onwikkelen, dus zal er ook niet meer zwaar geïnvesteerd worden.

De beperkte ontwikkeling die we nu hebben met het tokensysteem maakt echter dat er nog altijd significante vooruitgang mogelijk is. Tokens mogen echter niet verspild worden dus moet er geïnvesteerd worden in ingenieurs, IT en testbanken om te kunnen voorspellen hoe de tokens het best gebruikt kunnen worden. Je hebt namelijk maar één kans om je tokens te gebruiken.

Er zijn pro's en contra's, en of het nu echt een besparing is of niet zullen we als buitenstaander nooit weten. Begin dit jaar beweerde Ferrari dat het niet duurder zou zijn om de ontwikkeling meer open te gooien. Mercedes beweerde het tegendeel. Beide spraken natuurlijk voor hun eigen winkel. Maar dit toont wel aan dat de argumenten die hier op het forum worden genoemd, hout snijden. De fabrikanten zelf gebruiken namelijk dezelfde argumenten.

Maar dat tokensysteem is toch tijdelijk als compensatie t.o.v. Honda en door een maas in de regelgeving? Of is het blijvend geworden? In het laatste geval is die bevriezing dan rond het nulpunt.

Het tokensysteem ligt al vast van in het begin.
De Maas in het net is dat ze tijdens het seizoen die tokens kunnen gebruiken in plaats van een bevroren motor voor heel het seizoen.
De echte besparing gaat er idd pas komen als de motor 100% bevroren is voor meerdere seizoenen.

Wings

Citaat van: Jeroen op 14 september 2015 - 22:21:29
Jamaar dat staat op zich toch los van de bevriezing?

Nou nee. Toen men reed met atmosferische V8-motoren zocht men naar een alternatief om de Formule 1 goedkoper te maken. Men bedacht dat een kleinere geblazen V6-motor, in beperkte oplage, de kosten zou reduceren. De praktijk bewijst het tegendeel.

CitaatDat de motor op zich duur is, zal ongetwijfeld, maar de bevriezing zou dan de kosten moeten drukken.

En dat doet het niet (afgezet tegen de atmosferische V8-motoren).

Jehoentelaar

In het totale kostenplaatje niet nee, maar dat is nou precies waar Jeroen niet op doelt.

Wings

Volgens mij doelt Jeroen op het kostenverhaal binnen dit concept. Maar dat was destijds niet de afweging die werd gemaakt dus niet relevant in het vraagstuk of uiteindelijk de kosten zijn gereduceerd. Een aantal jaren geleden bedacht een constructie om de kosten te reduceren binnen het toen geldende motorpakket en kwam met het huidige om het te bewerkstelligen. Indien de praktijkuitvoering uitwijst dat het motorverhaal zelfs duurder uitkomt is het toch een faire conclusie dat de plank is misgeslagen? Bovendien durf ik zelfs binnen dit concept hardop af te vragen of kosten worden gereduceerd. De ruimte om een onbetrouwbare motor te verbeteren is te beperkt dus als de motor onbetrouwbaar is, heb je een probleem.

Hamilton#44

Volgens mij was het toch ook de bedoeling dat Mercedes, Ferrari en Renault nu niet meer mochten ontwikkelen tijdens het seizoen maar dat de Italianen (wie anders?) weer een maas in de regels hadden gevonden die eigenlijk alleen bedoeld was voor Honda?

lieven

Citaat van: Hamilton#44 op 15 september 2015 - 16:23:19
Volgens mij was het toch ook de bedoeling dat Mercedes, Ferrari en Renault nu niet meer mochten ontwikkelen tijdens het seizoen maar dat de Italianen (wie anders?) weer een maas in de regels hadden gevonden die eigenlijk alleen bedoeld was voor Honda?

Neen Honda mocht eigenlijk als enigste niet ontwikkelen tijdens het seizoen.
Ze moesten hun motor bevriezen ergens eind februari.
Bij de andere leveranciers was er geen datum.
Na geklaag van Honda en mac mochten ze ook ontwikkelen in het seizoen en kregen ze het gemiddelde aantal tokens als de andere leveranciers over hadden.

Hamilton#44

OK, maar wat was die maas dan die Ferrari gevonden had?  :)

Wings


0634

Citaat van: Jehoentelaar op 15 september 2015 - 16:01:48
In het totale kostenplaatje niet nee, maar dat is nou precies waar Jeroen niet op doelt.

Inderdaad. Maar ik begrijp dat zelfs de fabrikanten het niet met elkaar eens zijn in deze, dus ik laat alle commentaren hier voor wat ze zijn en trek me terug uit de discussie.

Arthur

Citaat van: Hamilton#44 op 15 september 2015 - 16:53:11
OK, maar wat was die maas dan die Ferrari gevonden had?  :)

Volgens mij de exacte datum van bevriezing of gebruik van die tokens...?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Perton

Citaat van: Hamilton#44 op 15 september 2015 - 16:53:11
OK, maar wat was die maas dan die Ferrari gevonden had?  :)
de maas was dus dat de motor helemaal niet voor de eerste seizoen bevroren hoefde te zijn. Lieven zijn post klopt niet echt

Arthur

Citaat van: Perton op 15 september 2015 - 20:22:55
Citaat van: Hamilton#44 op 15 september 2015 - 16:53:11
OK, maar wat was die maas dan die Ferrari gevonden had?  :)
de maas was dus dat de motor helemaal niet voor de eerste seizoen bevroren hoefde te zijn. Lieven zijn post klopt niet echt

Volgens mij wel maar er werd geen fatale datum genoemd in het seizoen, iets van in 2015.... Ja, dan kan het vanaf de 1e race zijn maar ook de laatste race...
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Perton

Er werd wel een datum genoemd maar er werd (en dat was een fout van de fia) impliciet van uitgegaan dat die datum voor iedereen gold en niet alleen voor nieuwe motoren.

Hamilton#44