Motor regels 2015

Gestart door lieven, 04 september 2015 - 19:15:21

« vorige - volgende »

0634


Arthur

Citaat van: Jeroen op 05 september 2015 - 22:31:33
Blijft staan wat ik zeg.

Dat zullen degenen die de straffen uitvaardigen ook verkondigen. Er is enkel een waarheid en dat is de onze! Intussen gaat de sport eraan kapot. Maar wat zal het, dit hadden we toch afgesproken? I rest my case....


Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

#32
De sport gaat er totaal niet aan kapot. Wat een melodrama wordt het weer. Iemand die wint roept jippie, een ander verliest en roept boehoe.   

edit: woordje vergeten..

Jehoentelaar

De sport is als ik de fans moet geloven de laatste tien jaar al zeker dertig keer kapot gegaan. Met zo'n vaart loopt het dus niet.

Maikel0230

Crisissen komen en gaan, dat is F1. Maar kapot gaat ze zeker nog niet.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Wings

Citaat van: Arthur op 05 september 2015 - 21:20:50
Citaat van: Wings op 05 september 2015 - 21:03:23
Ben er bang voor. Blijft staan dat ik het motorreglement tegen de essentie van de autosport vind druisen. Neemt niet weg dat de straffen volledig gegrond en terecht worden toebedeeld. Laat daar geen misverstand over bestaan.

Dat de straffen gegrond zijn zal best zo zijn. Maar dat het de gedachten achter het racen helemaal verpest lijkt me duidelijk. Dit gaat nergens meer over. Uiteraard heeft iedereen ingestemd met deze maatregelen maar als het een wending neemt zoals nu kun je met gezond verstand ook overwegen of het niet anders moet. De regels [straffen] nemen nu de overhand over het racen.  Welnu, daar maak je de sport niet populairder door! Je jaagt de fans gierend weg op deze manier.

Ik denk niet dat het zo'n vaart loopt. Wel ben ik van mening dat de kwalificatie zo een status wordt ontnomen. Zoals eerder gezegd heeft dit niks te maken met racen en draagt het ook niks bij. Ik merk aan mijzelf dat de kwalificatie niet meer zo hoeft. Als ik thuis ben kijk ik het en anders neem ik het op. Maar ik blijf er niet meer voor thuis.

meatball

Citaat van: Wings op 06 september 2015 - 10:18:40
Citaat van: Arthur op 05 september 2015 - 21:20:50
Citaat van: Wings op 05 september 2015 - 21:03:23
Ben er bang voor. Blijft staan dat ik het motorreglement tegen de essentie van de autosport vind druisen. Neemt niet weg dat de straffen volledig gegrond en terecht worden toebedeeld. Laat daar geen misverstand over bestaan.

Dat de straffen gegrond zijn zal best zo zijn. Maar dat het de gedachten achter het racen helemaal verpest lijkt me duidelijk. Dit gaat nergens meer over. Uiteraard heeft iedereen ingestemd met deze maatregelen maar als het een wending neemt zoals nu kun je met gezond verstand ook overwegen of het niet anders moet. De regels [straffen] nemen nu de overhand over het racen.  Welnu, daar maak je de sport niet populairder door! Je jaagt de fans gierend weg op deze manier.

Ik denk niet dat het zo'n vaart loopt. Wel ben ik van mening dat de kwalificatie zo een status wordt ontnomen. Zoals eerder gezegd heeft dit niks te maken met racen en draagt het ook niks bij. Ik merk aan mijzelf dat de kwalificatie niet meer zo hoeft. Als ik thuis ben kijk ik het en anders neem ik het op. Maar ik blijf er niet meer voor thuis.
Het komt in elk geval nooit meer voor dat er echt gestart word op de plaatsen die bij de kwalificatie's verdiend zijn en dat is toch zonde. Een sport mag gewoon niet te veel regeltjes hebben om mooi te zijn.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Perton

Mwoah, ligt aan de sport. Golf zal in de basis inderdaad niet veel regels nodig hebben, maar american football dan weer wel. Vind ik beide mooie sporten.

Dus dat er te veel regels zijn, is het probleem niet. Ze moeten alleen wel nut hebben.

Jozef

Ik vind het idee van de regel goed, namelijk dat je maar een bepaald aantal motoren per seizoen mag gebruiken. Het aantal (4) is echter compleet van de pot gerukt. Het seizoen is nog niet op twee derde en sommige coureurs zitten voor sommige motoronderdelen al aan nummer 9! Als je dit doortrekt zullen ze dus 13-14 onderdelen nodig hebben om het seizoen vol te maken in plaats van 4!

Men moet het kind niet met het badwater weggooien dus wat ik zou doen is het aantal motoren drastisch optrekken, van 4 naar 8. F1 is tenslotte geen World Endurance Championship.

Wel wil ik als voetnoot nog opmerken dat de fabrikanten ook gewoon bedroevend slecht presteren. Honda is sowieso een drama maar dat verhaal kennen we (nieuwe leverancier, zonder testtijd). Maar wat is eigenlijk het excuus van Renault, dat ze een motor leveren die qua prestaties verder op de concurrentie achterloopt dan in 2014, en die ook nog eens een stuk minder betrouwbaar is dan afgelopen jaar?

Wings

De middelen zijn gewoon te beperkt om het verlies recht te zetten. Dus als de basis niet goed is loop je een behoorlijke tijd achter de feiten aan. Verder snap ik niet dat Honda te maken heeft gehad met restricties: zonder actief deel te nemen hoeven hun zich toch ook niet aan een reglement te houden? Stel ik bouw motoren en ga deze leveren aan Williams, 'koop' ik toch gewoon een Williams en test ik er zoveel mee als ik nodig acht. Dat heb ik dus nooit begrepen. En hoe zit het met een compleet nieuwe motor? Mag dat wel?

lieven

Button was na de quali op P16, maar hij had strafposities dus hij starte van p15...
Het wordt meer rekenwerk dan wat anders om na de quali te weten van welke plek ze starten bij de race :)

Hamilton#44

Ja het wordt wel veel rekenwerk zo, die heeft dat en die heeft zus dus gaat dat doen ect.
Kan me voorstellen dat er voor de doorsnee TV kijker geen touw meer aan vast te knopen is.
Het moet wel simpeler gaan worden de komende jaren.

Matthijs

#42
Citaat van: Jozef op 06 september 2015 - 20:16:36
Ik vind het idee van de regel goed, namelijk dat je maar een bepaald aantal motoren per seizoen mag gebruiken. Het aantal (4) is echter compleet van de pot gerukt. Het seizoen is nog niet op twee derde en sommige coureurs zitten voor sommige motoronderdelen al aan nummer 9! Als je dit doortrekt zullen ze dus 13-14 onderdelen nodig hebben om het seizoen vol te maken in plaats van 4!

Men moet het kind niet met het badwater weggooien dus wat ik zou doen is het aantal motoren drastisch optrekken, van 4 naar 8. F1 is tenslotte geen World Endurance Championship.

Wel wil ik als voetnoot nog opmerken dat de fabrikanten ook gewoon bedroevend slecht presteren. Honda is sowieso een drama maar dat verhaal kennen we (nieuwe leverancier, zonder testtijd). Maar wat is eigenlijk het excuus van Renault, dat ze een motor leveren die qua prestaties verder op de concurrentie achterloopt dan in 2014, en die ook nog eens een stuk minder betrouwbaar is dan afgelopen jaar?
Je schrijft aan de ene kant dat de fabrikanten bedroevend slecht presteren, maar ook dat het aantal 4 volstrekt van de pot is gerukt. Vorig jaar was het aantal 5 en daar konden de meeste teams aan voldoen. En dat was nota bene het eerste jaar van de nieuwe motorspecificaties. Logisch dat je er vanuit mag gaan dat de motoren het tweede jaar wel betrouwbaarder zouden zijn, dus gaan we naar 4. En 4 is niet gekozen om constructeurs te pesten, maar om de kosten te drukken.

Aangezien de helft van de motorenbouwers wel aan de voorwaarden (lijken te) kunnen voldoen, ligt de schuldvraag niet bij de FIA maar bij Renault en Honda. Wel vind ik dat de FIA het enige is die iets aan deze onhoudbare situatie kan doen, want Renault en Honda kunnen dit (blijkbaar) niet.

lieven

ik vrees dat met het aantal motoren te verminderen niet veel bespaart zal worden.
Ik mag veronderstellen dat de teams contracten hebben die niet per motor zijn maar per seizoen.
En ik vermoed ook niet dat die contracten goedkoper zijn met max 4 motoren in de regels of meer. (de ontwikkelingskosten moeten ook (voor een deel) terug verdiend worden)

Matthijs

Citaat van: lieven op 09 september 2015 - 09:29:20
ik vrees dat met het aantal motoren te verminderen niet veel bespaart zal worden.
Ik mag veronderstellen dat de teams contracten hebben die niet per motor zijn maar per seizoen.
En ik vermoed ook niet dat die contracten goedkoper zijn met max 4 motoren in de regels of meer. (de ontwikkelingskosten moeten ook (voor een deel) terug verdiend worden)
Misschien dat de extra kosten die Renault en zhonda dit jaar maken niet worden verhaald op de teams omdat ze het zelf verkloot hebben, maar het lijkt me duidelijk dat het maken van een vijfde, zesde of zevende motor gepaard gaat met veel kosten.