Motor regels 2015

Gestart door lieven, 04 september 2015 - 19:15:21

« vorige - volgende »

lieven

maar op een andere manier.
ze mogen bijna niet meer testen.
Als je dan een fundamentele fout hebt gemaakt bij de ontwikkeling van je motor dan kan je evengoed stoppen.
Je kan het niet meer goed maken de komende jaren.


0634

Iedereen heeft met deze regels ingestemd he.

lieven

daarom zijn het nog geen goede regels...

0634

Omdat twee fabrikanten het niet voor elkaar krijgen? Is het dan niet gewoon het falen van Honda en Renault ipv het falen van de regels?

Volgens mij wel. Net als met die vluchtelingen. Europa krijgt overal de schuld van, maar de oorzaak is toch echt iets heel anders.

lieven

Europa zit ook bij de oorzaak laar das off-topic.

Tuurlijk hebben ze gefaald.
Maar dat is wel 50% van de motorleveranciers.
Maar de huidige motorregels en niet mogen testen is nefast.
Ofwel hou je de huidige regels maar laat je ze testen (eventueel in een oude wagen) ofwel geef je ze allemaal de vrijheid om hun motoren aan te passen waar nodig.

Wings

Citaat van: Jeroen op 05 september 2015 - 15:49:17
Omdat twee fabrikanten het niet voor elkaar krijgen? Is het dan niet gewoon het falen van Honda en Renault ipv het falen van de regels?

Volgens mij wel. Net als met die vluchtelingen. Europa krijgt overal de schuld van, maar de oorzaak is toch echt iets heel anders.

Dat zal wel maar de besluiten die ze hebben genomen hebben wel consequenties. En die zijn direct verwijtbaar. Dat de bron van problemen aldaar geen Europees feest is ben ik met je eens. Maar door een vluchtelingenbeleid te voeren maak je je deelgenoot en ben je dus ook aanspreekbaar op dingen die niet goed gaan.

Verder heb ik niet de indruk (maar daarin kan ik mij vergissen want heb niet alles gelezen) dat mensen de FIA verwijten dat Renault en Honda inferieure motoren hebben afgeleverd. Wat de FIA wordt verweten is dat het motorbeleid geen/onvoldoende ruimte biedt voor fabrikanten om dingen recht te zetten. Als je motor intrinsiek niet deugt vanaf race 1 kun je het hele seizoen op je buik schrijven. Daar mag je best wat van vinden.

Maikel0230

Daar zit zeker een deugdelijk punt achter, maar dan gaat de cirkel weer rond en komen we bij het basisstandpunt.

Honda en Renault stemden in met de regels niet? Dan moeten men nu ook niet stellen dat er weinig vrijheid gegeven wordt als je dat op voorhand wist. Trouwens Ferrari zijn motor deugen vorig jaar ook niet maar die verbeterden wel tijdens de winter, wat zeg ik, die verbeteren zich via die tokens nu nog. Neen, dat Renault en Honda zon't probleme nu kennen hebben ze vooral aan zichzelf te danken, want ze wisten dat ze het vanaf dag 1 juist moeten hebben.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Wings

Instemmen ergens mee betekent niet per definitie dat daarachter niks meer bestaat. Alonso en Ferrari hadden ook ingestemd dat Alonso in 2015 voor Ferrari zou uitkomen... Soms lopen dingen in de praktijk nu eenmaal anders dan in de theorie bedacht is en dan moet je daar wat mee. Overigens (maar even helemaal los hiervan) zou ik wel eens willen weten wat dat instemmen daadwerkelijk voor een invloed heeft gehad op de uitvoering. Of beter gezegd vraag ik hardop af of het instemmen niet een formaliteit is. Het is van te voren al vastgezet maar moet voor de vorm nog de teams passeren die hun fiat moeten geven. 

Maikel0230

Citaat van: Wings op 05 september 2015 - 19:45:48
Instemmen ergens mee betekent niet per definitie dat daarachter niks meer bestaat. Alonso en Ferrari hadden ook ingestemd dat Alonso in 2015 voor Ferrari zou uitkomen... Soms lopen dingen in de praktijk nu eenmaal anders dan in de theorie bedacht is en dan moet je daar wat mee. Overigens (maar even helemaal los hiervan) zou ik wel eens willen weten wat dat instemmen daadwerkelijk voor een invloed heeft gehad op de uitvoering. Of beter gezegd vraag ik hardop af of het instemmen niet een formaliteit is. Het is van te voren al vastgezet maar moet voor de vorm nog de teams passeren die hun fiat moeten geven.

Lijkt me toch dat die befaamde Strategy Group toch wel een bepaalde invloed heeft op de regels heeft aangezien de FIA en FOM altijd mee aan tafel zitten als die samenkomen. Daar zijn alle motorenfabrikanten ook aanwezig (Mercedes, Ferrari, Renault via Red Bull en Honda via McLaren).

Maar het klopt wel dat je je vragen kan stellen hierbij. Kunnen teams echt hun poot stijfhouden, of moeten ze meestal inbinden? Gezien de geheimdoenerij rond de Strategy Group zal het nog lang een vraagteken blijven.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Wings

Ben er bang voor. Blijft staan dat ik het motorreglement tegen de essentie van de autosport vind druisen. Neemt niet weg dat de straffen volledig gegrond en terecht worden toebedeeld. Laat daar geen misverstand over bestaan.

Arthur

Citaat van: Wings op 05 september 2015 - 21:03:23
Ben er bang voor. Blijft staan dat ik het motorreglement tegen de essentie van de autosport vind druisen. Neemt niet weg dat de straffen volledig gegrond en terecht worden toebedeeld. Laat daar geen misverstand over bestaan.

Dat de straffen gegrond zijn zal best zo zijn. Maar dat het de gedachten achter het racen helemaal verpest lijkt me duidelijk. Dit gaat nergens meer over. Uiteraard heeft iedereen ingestemd met deze maatregelen maar als het een wending neemt zoals nu kun je met gezond verstand ook overwegen of het niet anders moet. De regels [straffen] nemen nu de overhand over het racen.  Welnu, daar maak je de sport niet populairder door! Je jaagt de fans gierend weg op deze manier.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Citaat van: lieven op 05 september 2015 - 16:34:14
Europa zit ook bij de oorzaak laar das off-topic.

Tuurlijk hebben ze gefaald.
Maar dat is wel 50% van de motorleveranciers.
Maar de huidige motorregels en niet mogen testen is nefast.
Ofwel hou je de huidige regels maar laat je ze testen (eventueel in een oude wagen) ofwel geef je ze allemaal de vrijheid om hun motoren aan te passen waar nodig.

Maar waarom maken ze dan met zijn allen regels? Kunnen ze dan niet beter zeggen 'he we doen het zo en zo, maar als iemand van jullie het lastig vind, nou, zegt t maar, dan doen we het weer anders.'

Arthur

Citaat van: Jeroen op 05 september 2015 - 21:29:12
Citaat van: lieven op 05 september 2015 - 16:34:14
Europa zit ook bij de oorzaak laar das off-topic.

Tuurlijk hebben ze gefaald.
Maar dat is wel 50% van de motorleveranciers.
Maar de huidige motorregels en niet mogen testen is nefast.
Ofwel hou je de huidige regels maar laat je ze testen (eventueel in een oude wagen) ofwel geef je ze allemaal de vrijheid om hun motoren aan te passen waar nodig.

Maar waarom maken ze dan met zijn allen regels? Kunnen ze dan niet beter zeggen 'he we doen het zo en zo, maar als iemand van jullie het lastig vind, nou, zegt t maar, dan doen we het weer anders.'

Maar in dit geval gaat het hele concept er aan kapot. Moet je dan halsstarrig blijven vasthouden aan de eerder geaccepteerde regels terwijl je constateert dat het niet werkt? 
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Dat zeg ik zeker niet. Ik bedoel te zeggen dat het een hekele kwestie is. Als we met zijn allen regels kiezen en omdat niet iedereen ze onder de knie krijgt we ze gewoon weer veranderen schep je wel een precedent. Want stel we gaan nu een hele andere kant op en vervolgens slaat Ferrari de plank mis... gaan we dan weer opnieuw beginnen? Het is lastig, deze kwestie.

Arthur

Maar in dit geval strekt het verder dan een team. Het gaat om de leveranciers van motoren waardoor meerdere teams en coureurs straffen ondervinden. Dat leidt tot een situatie waarin er zoveel straffen [grid] worden uitgedeeld dat de startopstelling onderhand een farce wordt en bepaald wordt door de straffen. Zelfs de kwalificatie [en vrije training] wordt een lachtertje en deels overbodig omdat al vast staat dat het volstrekt zinloos is om vol overgave deel te nemen aan die kwalificatie. Immers begin je toch achteraan. Waar zijn ze mee bezig?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel