Hamilton vs Bottas (2017-editie)

Gestart door Pancake Shield, 12 april 2015 - 13:19:13

« vorige - volgende »

Hamilton#44


Jehoentelaar

Citaat van: Hamilton#44 op 16 september 2015 - 11:14:08
Citaat van: Jeroen op 15 september 2015 - 17:35:08
Die teamgenoot is geen topper, dus dat zegt niet veel.

Die teamgenoot deed niet onder voor ene Schumacher, die was wel wat op zijn retour, maar toch.

Dit is makkelijk lullen, Hamilton verslaat Rosberg en dan is Rosberg ineens geen topper. Hoe komt Rosberg bij Mercedes terecht dan? Niet vanwege zijn blonde haar hoor.  ;)

Rosberg is een prima coureur voor een team als Mercedes, maar niet alle coureurs bij topteams zijn automatisch topcoureurs.

Perton

Naja het hangt af van je definitie van topcoureur. Natuurlijk zijn jongens als Rosberg en Webber gewoon toppers in de F1. Maar ze zijn niet van absolute wereldklasse, en daarom leggen ze het op de lange termijn altijd af tegen hun sterkere teamgenoten. Ze zijn er dan ook niet om coureurstitels binnen te halen, maar die bij de constructeurs. En ja, daar is Rosberg goed genoeg voor, en dat is de reden waarom hij een Mercedes-contract heeft. Niet omdat hij de Ibrahimovic, Ronaldo of Messi van de Formule 1 is.

Wings

Citaat van: Arthur op 15 september 2015 - 21:49:47
Nou, vorig jaar zat Rosberg continu op de hielen. Nu is het gat meestal een stuk groter [als er geen plaatsen tussen zitten]. Laat Hamilton nu nog iets extra's zien of kan Rosberg niet beter?

Ik denk dat Mercedes zich toespitst op Hamilton. En hoe meer een auto wordt gepersonaliseerd, des te groter kan het contrast worden. Rosberg wordt niet ineens een paar tienden langzamer natuurlijk.

Wings

Citaat van: Hamilton#44 op 16 september 2015 - 11:16:28
Citaat van: Jeroen op 15 september 2015 - 17:37:20
Citaat van: Hamilton#44 op 15 september 2015 - 16:57:51
Citaat van: Jehoentelaar op 15 september 2015 - 16:41:42
Ik geloof niet dat Hamilton voor een significant deel verantwoordelijk is voor de prestatieontwikkeling van Mercedes. Of hij moet die motor zelf ontworpen hebben (disclaimer: hiermee wordt NIET bedoeld dat het succes van de Mercedes als team enkel voorkomt uit de motorprestaties).

Dat mag je geloven maar feit is dat Mercedes alleen maar beter is gaan presteren sinds Hamilton daar zit.
Daarnaast, als je Hamilton wegdenkt bij Mercedes en Rosberg zou de 1e Mercedes zijn, dan zijn de voorsprongen van Mercedes niet zo groot op Vettel hoor. In de races an sich bedoel ik dan.

Dat is wel waar overigens. Sinds HAM overstapte ging McLaren naar beneden en Mercedes omhoog. Dat zal niet alleen aan hem liggen, maar hij zal zeker een belangrijke factor zijn.

Precies, dat is wat ik bedoel. Zie ook Schumacher, toen hij van Benetton naar Ferrari ging kwam Ferrari omhoog en zakte Benetton weg. Alleen bij Hamilton ligt het dan ineens alleen aan Mercedes of McLaren zelf.  >:(

Ik vind dat een halve waarheid. Als je het statistisch gaat bekijken is er zelfs een neerwaartse lijn waarneembaar.

Eerste jaar Hamilton bij McLaren: Hamilton 2de.
Tweede jaar Hamilton bij McLaren: Hamilton kampioen.
Derde jaar Hamilton bij McLaren: Hamilton 5de
Vierde jaar Hamilton bij McLaren: Hamilton 4de
Vijfde jaar Hamilton bij McLaren:  Hamilton 5de
Zesde jaar Hamilton bij McLaren: Hamilton  4de

Dus die stijgende lijn zie ik niet. En laten we niet vergeten dat Hamilton McLaren niet zomaar verliet. Dat McLaren en Mercedes geen één meer waren werd duidelijk nadat Mercedes hun aandelen weer terug verkochten aan McLaren en McLaren niet veel later bekend maakte met Honda-motoren te gaan rijden. Dat de focus van Mercedes vanaf 2013 op hun eigen F1-team lag is natuurlijk geen hogere wiskunde. Die terugval vind ik eerder een logische verklaring dan dat het te relateren is aan Hamilton. Kijk maar naar Button, wiens prestaties nagenoeg gelijk waren aan de van Lewis.

0634

Citaat van: Hamilton#44 op 16 september 2015 - 11:14:08
Citaat van: Jeroen op 15 september 2015 - 17:35:08
Die teamgenoot is geen topper, dus dat zegt niet veel.

Die teamgenoot deed niet onder voor ene Schumacher, die was wel wat op zijn retour, maar toch.

Dit is makkelijk lullen, Hamilton verslaat Rosberg en dan is Rosberg ineens geen topper. Hoe komt Rosberg bij Mercedes terecht dan? Niet vanwege zijn blonde haar hoor.  ;)

Dat is ook lulkoek. alsof er alleen toppers bij topteams rijden. Webber, DC, Barrichello. Dat is de categorie waar Rosberg in valt en dat zijn geen toppers. Ik had ooit hoop op meer, maar die hoop is weg.


0634

Citaat van: Hamilton#44 op 16 september 2015 - 11:19:22
Citaat van: Arthur op 15 september 2015 - 17:44:19

Vergeet dan ook niet dat McLaren al richting een andere motorenleverancier ging en Mercedes zich juist aan het toeleggen was op Mercedes i.p.v. McLaren. McLaren ging al bergafwaarts en Hamilton verliet op het juiste moment het 'zinkende schip' Dus wel een strakke zet van Hamilton.

McLaren heeft tot het einde van 2014 gewoon de fabrieksmotoren van Mercedes gekregen hoor.

Niet volgens Ron Dennis.

0634

Citaat van: Wings op 16 september 2015 - 18:15:19
Citaat van: Arthur op 15 september 2015 - 21:49:47
Nou, vorig jaar zat Rosberg continu op de hielen. Nu is het gat meestal een stuk groter [als er geen plaatsen tussen zitten]. Laat Hamilton nu nog iets extra's zien of kan Rosberg niet beter?

Ik denk dat Mercedes zich toespitst op Hamilton. En hoe meer een auto wordt gepersonaliseerd, des te groter kan het contrast worden. Rosberg wordt niet ineens een paar tienden langzamer natuurlijk.

Zo kan je inderdaad alles van de rijder wegnemen en alles op het team projecteren. Eigenlijk kan je een gedresseerde aap in de Mercedes zetten, zolang je de wagen personaliseert komt het goed. Dus eigenlijk was Schumacher ook niet zo goed tov zijn teamgenoten als dat het gat deed vermoeden. Ferrari personaliseerde de auto. Toch?

Wings

Ga je nu serieus ieder geschreven woord uit z'n verband halen of selectief quoten?

CitaatDus eigenlijk was Schumacher ook niet zo goed tov zijn teamgenoten als dat het gat deed vermoeden. Ferrari personaliseerde de auto. Toch?

Tuurlijk. Met Vettel in zijn Red Bull periode ook (en nu weer). Kijk maar wat gebeurde toen het systeem (EBD) waarmee hij zo goed overweg kon (Webber niet) werd verboden: Red Bull wist niet hoe snel ze de auto moesten aanpassen naar de variant waarmee Vettel zo goed overweg kon. Is toch ook logisch? Zou bizar zijn als Ferrari, Red Bull en Mercedes zich toe zouden leggen op een rijder die over minder talent beschikt terwijl ze een superster in huis hebt. Maar schiet mij maar lek.

Maar goed, ik heb eerder gezegd dat ik geloof in dit samenspel en daarom de rijder ook krediet toespeel als hij het klaar krijgt een team en ontwikkeling van de auto naar zijn hand te zetten waaruit een dominante auto voortvloeit.. Alleen mocht dat niet gezegd worden toen ik het had over Schumacher en wordt (door jou Jeroen) nu gedaan alsof ik nu doe beweer dat iedere idioot kampioen kan worden met een Mercedes.

Kort samengevat: Mercedes krijgt natuurlijk krediet met hun motor. Ik ga niet ontkennen dat hun prima werk hebben afgeleverd. Daarmee ligt er een basis voor kampioenwaardig materiaal. Dat staat los van Hamilton die (in mijn optiek) een stap heeft gezet t.a.v. afgelopen seizoen tegenover Rosberg. Dan doe je gewoon iets goed. Het team naar je hand zetten vind ik daaronder vallen. 

Hamilton#44

Citaat van: Perton op 16 september 2015 - 17:49:57
Naja het hangt af van je definitie van topcoureur. Natuurlijk zijn jongens als Rosberg en Webber gewoon toppers in de F1. Maar ze zijn niet van absolute wereldklasse, en daarom leggen ze het op de lange termijn altijd af tegen hun sterkere teamgenoten. Ze zijn er dan ook niet om coureurstitels binnen te halen, maar die bij de constructeurs. En ja, daar is Rosberg goed genoeg voor, en dat is de reden waarom hij een Mercedes-contract heeft. Niet omdat hij de Ibrahimovic, Ronaldo of Messi van de Formule 1 is.

Precies, en Lewis is die buitencatagorie dus verslaat hem dan ook ook.

Hamilton#44

Citaat van: Jeroen op 16 september 2015 - 19:03:46
Citaat van: Wings op 16 september 2015 - 18:15:19
Citaat van: Arthur op 15 september 2015 - 21:49:47
Nou, vorig jaar zat Rosberg continu op de hielen. Nu is het gat meestal een stuk groter [als er geen plaatsen tussen zitten]. Laat Hamilton nu nog iets extra's zien of kan Rosberg niet beter?

Ik denk dat Mercedes zich toespitst op Hamilton. En hoe meer een auto wordt gepersonaliseerd, des te groter kan het contrast worden. Rosberg wordt niet ineens een paar tienden langzamer natuurlijk.

Zo kan je inderdaad alles van de rijder wegnemen en alles op het team projecteren. Eigenlijk kan je een gedresseerde aap in de Mercedes zetten, zolang je de wagen personaliseert komt het goed. Dus eigenlijk was Schumacher ook niet zo goed tov zijn teamgenoten als dat het gat deed vermoeden. Ferrari personaliseerde de auto. Toch?

Precies, het is altijd hetzelfde liedje.

Als mensen een coureurs goed vinden ligt het allemaal aan die coureur (bv schumacher). Coureurs die ze niet zo hoog hebben zitten (bv Hamilton) dan ligt het allemaal aan het team.

Een coureur is altijd de afmaker, het topje van de ijsberg wat je op tv ziet.

FolkertE

Citaat van: Wings op 16 september 2015 - 18:47:18
Citaat van: Hamilton#44 op 16 september 2015 - 11:16:28
Citaat van: Jeroen op 15 september 2015 - 17:37:20
Citaat van: Hamilton#44 op 15 september 2015 - 16:57:51
Citaat van: Jehoentelaar op 15 september 2015 - 16:41:42
Ik geloof niet dat Hamilton voor een significant deel verantwoordelijk is voor de prestatieontwikkeling van Mercedes. Of hij moet die motor zelf ontworpen hebben (disclaimer: hiermee wordt NIET bedoeld dat het succes van de Mercedes als team enkel voorkomt uit de motorprestaties).

Dat mag je geloven maar feit is dat Mercedes alleen maar beter is gaan presteren sinds Hamilton daar zit.
Daarnaast, als je Hamilton wegdenkt bij Mercedes en Rosberg zou de 1e Mercedes zijn, dan zijn de voorsprongen van Mercedes niet zo groot op Vettel hoor. In de races an sich bedoel ik dan.

Dat is wel waar overigens. Sinds HAM overstapte ging McLaren naar beneden en Mercedes omhoog. Dat zal niet alleen aan hem liggen, maar hij zal zeker een belangrijke factor zijn.

Precies, dat is wat ik bedoel. Zie ook Schumacher, toen hij van Benetton naar Ferrari ging kwam Ferrari omhoog en zakte Benetton weg. Alleen bij Hamilton ligt het dan ineens alleen aan Mercedes of McLaren zelf.  >:(

Ik vind dat een halve waarheid. Als je het statistisch gaat bekijken is er zelfs een neerwaartse lijn waarneembaar.

Eerste jaar Hamilton bij McLaren: Hamilton 2de.
Tweede jaar Hamilton bij McLaren: Hamilton kampioen.
Derde jaar Hamilton bij McLaren: Hamilton 5de
Vierde jaar Hamilton bij McLaren: Hamilton 4de
Vijfde jaar Hamilton bij McLaren:  Hamilton 5de
Zesde jaar Hamilton bij McLaren: Hamilton  4de

Dus die stijgende lijn zie ik niet. En laten we niet vergeten dat Hamilton McLaren niet zomaar verliet. Dat McLaren en Mercedes geen één meer waren werd duidelijk nadat Mercedes hun aandelen weer terug verkochten aan McLaren en McLaren niet veel later bekend maakte met Honda-motoren te gaan rijden. Dat de focus van Mercedes vanaf 2013 op hun eigen F1-team lag is natuurlijk geen hogere wiskunde. Die terugval vind ik eerder een logische verklaring dan dat het te relateren is aan Hamilton. Kijk maar naar Button, wiens prestaties nagenoeg gelijk waren aan de van Lewis.
2009 naar 2010 was wel weer een stap voorwaards en van 2011 naar 2012 was ook weer een grote stap voorwaards. Dus er zat zeker een stijgende lijn,  alleen waren er ook wat dalen. Maar misschien maakte rbr met Vettel een betere auto. En ik vraag me af hoe goed de steun van Mercedes werkelijk was na 2010.

Maar is de terug val van Beneton en de opkomst van Ferrari ook geen logisch gevolg van een complete volksverhuizing van monteurs, technicus,  aerodynamicus en noem het maar op?
En het verschil tussen Button en Hamilton was toch best duidelijk. Over de gehele linie was Hamilton resultaat technisch net iets beter,  maar zonder alle pech en materiaal falen was Hamilton in 2012 aanzienlijk beter dan Button. 2011 was een rampen jaar voor Hamilton en was hij slechts een schim van zich zelf.

En er gaan nog steeds gerichten dat Mclaren zich halverwege 2011 begin 2012 meer ging richten op Button.

0634

Van dat laatste geloof ik niks. Lijkt me ook nauwelijks een valide argument in deze discussie.

Zo groot was het verschil ook niet over drie jaar. Er wordt ook altijd gesteld '2011 was een slecht jaar voor Hamilton,' alsof we dat dan maar niet moeten meerekenen, maar zijn goede jaren weer wel.

Het verschil was in rondetijd aanwezig, zoals ook altijd tussen Senna en Prost, maar in resultaat was het verschil klein, wederom, net zoals tussen Senna en Prost. Sommige coureurs hebben het vermogen een mindere basissnelheid te compenseren in de race.

Wings

Ik heb me vierkant geërgerd aan Mercedes. Waarom laten ze Lewis zo lang buiten in deze situatie. Ook nog eens gevaarlijk ook! Goed van Lewis om zijn team te verzoeken hem opdracht te geven binnen te komen. Dat ding gewoon naar binnen rijden vond ik niet zo heel slim van Mol. Voor het zelfde geld kwam Rosberg erachteraan om te pitten....

Perton

Hamilton kan natuurlijk best roepen: "Yo, ik wil aan het einde van deze ronde binnenkomen, zorg maar dat je klaarstaat" en dan is het aan het team om daar gehoor aan te geven of met Hamilton in discussie te gaan waarom dat onhandig is (bijvoorbeeld Rosberg, zoals je zelf zegt inderdaad). Maar zomaar binnen komen rijden is dom. Ik gok dan ook dat Mol dat niet in letterlijke zin bedoelde, maar in een zoals door mij omschreven situatie. Then again, het is Mol.