Hamilton vs Bottas (2017-editie)

Gestart door Pancake Shield, 12 april 2015 - 13:19:13

« vorige - volgende »

0634

Citaat van: Arthur op 15 september 2015 - 17:44:19

Vergeet dan ook niet dat McLaren al richting een andere motorenleverancier ging en Mercedes zich juist aan het toeleggen was op Mercedes i.p.v. McLaren. McLaren ging al bergafwaarts en Hamilton verliet op het juiste moment het 'zinkende schip' Dus wel een strakke zet van Hamilton.

Dat klopt. Al was eind 2012 McLaren de sterkste wagen van het veld en won Mercedes niets. En die had ik niet zien aankomen om eerlijk te zijn. Ik dacht dat hij een verkeerde keuze maakte. In hoeverre we de ontwikkeling aan hem toe kunnen schrijven is de vraag, maar hij is wel de man die het maximale eruit perst en de prestaties levert, wat ongetwijfeld weer een positieve stimulans voor het team is.

Wings

Citaat van: Jeroen op 15 september 2015 - 17:42:26
Die zijn volgens mij wel een factor.

Alleen als het Schumacher betreft niet? Want dat hij een belangrijke factor was heb je in alle toonaarden en op standje misthoorn weersproken. Zelfs uitspraken van Brawn konden je niet overtuigen.

CitaatUitspraken van coureurs zijn volgens jou geen factor. Maar soms wel.

Inderdaad. Er bestaat ook nog zoiets als context. Ik moet ook wel eens tegen een klant zeggen dat ik mijn collega veiligheidskundige alleraardigst vind en denk dat hij prima in het team past terwijl ik aan mijn werkgever vraag of hij geen andere beschikbaar heeft waarmee wel te werken valt. Ik denk niet dat het bij rijders anders is.

0634

Citaat van: Wings op 15 september 2015 - 18:11:56

Alleen als het Schumacher betreft niet? Want dat hij een belangrijke factor was heb je in alle toonaarden en op standje misthoorn weersproken. Zelfs uitspraken van Brawn konden je niet overtuigen.


Nou ja, dat heb ik nooit gezegd. Jammer joh.


FolkertE

Wat Hamilton heeft betekend voor Mercedes zullen we nooit weten zonder concrete uitspraken van het team. Net zoals we nooit zullen weten hoe goed Hamilton voor Mclaren was geweest en of hij meer uit de auto had kunnen halen dan Button en Perez. Misschien waren ze wel een compleet andere richting op gegaan in ontwikkeling van de auto.

En we weten ook niet hoe ver de auto was ontwikkeld in 2013. Misschien was de ontwikkeling pas voor 40% en Brawn heeft na het contracteren van Hamilton  ( of er voor zelfs) gezegd dat Hamikton het ontbrekende stuk in de puzzel is.

Perton

Het enige wat we wel weten is dat hamilton heeft gezegd dat ie overtuigd was van de plannen van Brawn. Dus dat zegt mij dat de invloed van het team niet gering was. Maar dan heb je nog steeds een coureur nodig die het ook afmaakt,  en met een wat minder dominante auto is rosberg dat vrij duidelijk niet, terwijl hamilton dat wel zou kunnen zijn (de Mercedes is nog dominant genoeg om die uitspraak niet met volledige zekerheid te kunnen doen). Maar als hij Mercedes het gevoel geeft die coureur te zijn, zoals jeroen eigenlijk in zijn voorlaatste post zegt, doet hij in dat opzich vrij weinig onder ten opzichte van vettel.

0634

Naja, dat is wat hij ook precies doet. Zij geven hem het materiaal, en eigenlijk haalt hij er al twee jaar lang het maximale uit. Dat is alles dat je als rijder kunt doen (nu het testen toch redelijk beperkt is geworden). Hij vindt toch steevast nog eens een paar tienden die Rosberg niet vindt. Dat zijn een paar tienden die Mercedes nog eens bovenop het rendement van de auto krijgt.

Arthur

Citaat van: Jeroen op 15 september 2015 - 20:37:54
Naja, dat is wat hij ook precies doet. Zij geven hem het materiaal, en eigenlijk haalt hij er al twee jaar lang het maximale uit. Dat is alles dat je als rijder kunt doen (nu het testen toch redelijk beperkt is geworden). Hij vindt toch steevast nog eens een paar tienden die Rosberg niet vindt. Dat zijn een paar tienden die Mercedes nog eens bovenop het rendement van de auto krijgt.

Typische is wel dat het verschil met Rosberg veel kleiner [minimaal] was t.o.v dit jaar.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Citaat van: Arthur op 15 september 2015 - 21:35:25
Citaat van: Jeroen op 15 september 2015 - 20:37:54
Naja, dat is wat hij ook precies doet. Zij geven hem het materiaal, en eigenlijk haalt hij er al twee jaar lang het maximale uit. Dat is alles dat je als rijder kunt doen (nu het testen toch redelijk beperkt is geworden). Hij vindt toch steevast nog eens een paar tienden die Rosberg niet vindt. Dat zijn een paar tienden die Mercedes nog eens bovenop het rendement van de auto krijgt.

Typische is wel dat het verschil met Rosberg veel kleiner [minimaal] was t.o.v dit jaar.

In Q. In races niet.

Arthur

Nou, vorig jaar zat Rosberg continu op de hielen. Nu is het gat meestal een stuk groter [als er geen plaatsen tussen zitten]. Laat Hamilton nu nog iets extra's zien of kan Rosberg niet beter?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

0634

Beiden. Maar ook vorig jaar kon Rosberg in races waarin ze beiden geen problemen kenden niet echt een vuist maken. Alleen had Hamilton wat problemen in de eerdere races waardoor het WK spannender bleef. Wel lijkt het gat nu iets groter, dat klopt wel (denk ik want ik heb het niet nagerekend).

Hamilton#44

Citaat van: Jeroen op 15 september 2015 - 17:35:08
Die teamgenoot is geen topper, dus dat zegt niet veel.

Die teamgenoot deed niet onder voor ene Schumacher, die was wel wat op zijn retour, maar toch.

Dit is makkelijk lullen, Hamilton verslaat Rosberg en dan is Rosberg ineens geen topper. Hoe komt Rosberg bij Mercedes terecht dan? Niet vanwege zijn blonde haar hoor.  ;)

Hamilton#44

Citaat van: Jeroen op 15 september 2015 - 17:37:20
Citaat van: Hamilton#44 op 15 september 2015 - 16:57:51
Citaat van: Jehoentelaar op 15 september 2015 - 16:41:42
Ik geloof niet dat Hamilton voor een significant deel verantwoordelijk is voor de prestatieontwikkeling van Mercedes. Of hij moet die motor zelf ontworpen hebben (disclaimer: hiermee wordt NIET bedoeld dat het succes van de Mercedes als team enkel voorkomt uit de motorprestaties).

Dat mag je geloven maar feit is dat Mercedes alleen maar beter is gaan presteren sinds Hamilton daar zit.
Daarnaast, als je Hamilton wegdenkt bij Mercedes en Rosberg zou de 1e Mercedes zijn, dan zijn de voorsprongen van Mercedes niet zo groot op Vettel hoor. In de races an sich bedoel ik dan.

Dat is wel waar overigens. Sinds HAM overstapte ging McLaren naar beneden en Mercedes omhoog. Dat zal niet alleen aan hem liggen, maar hij zal zeker een belangrijke factor zijn.

Precies, dat is wat ik bedoel. Zie ook Schumacher, toen hij van Benetton naar Ferrari ging kwam Ferrari omhoog en zakte Benetton weg. Alleen bij Hamilton ligt het dan ineens alleen aan Mercedes of McLaren zelf.  >:(

Hamilton#44

Citaat van: Arthur op 15 september 2015 - 17:44:19

Vergeet dan ook niet dat McLaren al richting een andere motorenleverancier ging en Mercedes zich juist aan het toeleggen was op Mercedes i.p.v. McLaren. McLaren ging al bergafwaarts en Hamilton verliet op het juiste moment het 'zinkende schip' Dus wel een strakke zet van Hamilton.

McLaren heeft tot het einde van 2014 gewoon de fabrieksmotoren van Mercedes gekregen hoor.

Hamilton#44

Citaat van: Perton op 15 september 2015 - 20:16:59
Het enige wat we wel weten is dat hamilton heeft gezegd dat ie overtuigd was van de plannen van Brawn. Dus dat zegt mij dat de invloed van het team niet gering was. Maar dan heb je nog steeds een coureur nodig die het ook afmaakt,  en met een wat minder dominante auto is rosberg dat vrij duidelijk niet, terwijl hamilton dat wel zou kunnen zijn (de Mercedes is nog dominant genoeg om die uitspraak niet met volledige zekerheid te kunnen doen). Maar als hij Mercedes het gevoel geeft die coureur te zijn, zoals jeroen eigenlijk in zijn voorlaatste post zegt, doet hij in dat opzich vrij weinig onder ten opzichte van vettel.

Had Schumacher het zonder Todt en consorten wel allemaal gekund bij Ferrari dan? Of Alonso zonder Briatore bij Renault? Of Vettel zonder Horner/Newey bij Red Bull? De coureur is altijd de afmaker, de top van de piramide.

FolkertE

Citaat van: Hamilton#44 op 16 september 2015 - 11:14:08
Citaat van: Jeroen op 15 september 2015 - 17:35:08
Die teamgenoot is geen topper, dus dat zegt niet veel.

Die teamgenoot deed niet onder voor ene Schumacher, die was wel wat op zijn retour, maar toch.

Dit is makkelijk lullen, Hamilton verslaat Rosberg en dan is Rosberg ineens geen topper. Hoe komt Rosberg bij Mercedes terecht dan? Niet vanwege zijn blonde haar hoor.  ;)
Ahh vandaar dat de contract besprekingen tussen Mercedes en Hamilton zo lang duurde,  Hamilton moest zijn haar blond verven en dat wilde hij natuurlijk niet.