Adieu F1

Gestart door rawes, 12 juli 2014 - 00:55:41

« vorige - volgende »

rawes

F1 vind ikzelf niet de moeite meer om te kijken,,,,,,samenvatting van 5 min is heden ten dage ,,,helaas voldoende,,,,,
Vettel/Alonso,,die klagen over tracklimits/minimale schuivers,die heden ten dage als "zware crashes worden omschreven"
Dit is niet mijn F1,niet meer(F1 watcher since 1991) ADIEU,ADIEU

Jozef

#1

Wings

En toch (om het onderwerp maar een serieuze draai te geven) zijn er meer mensen die de sport de rug toekeren. Formule 1 groeit -naar mijn weten- niet in fans en volgers. Mijn liefde voor de sport is te groot om het de rug toe te keren maar merk wel dat mijn interesse is afgezwakt de afgelopen jaren. Dus niet meer 3-4 keer per dag op nieuwssites om alles op de voet te volgen en dagelijks op fora. Vaak kijk ik zelfs de kwalificaties niet meer live maar 's avonds.

Sabai

Bij mij is de interesse ook iets afgezwakt.Maar toch blijf ik het kijken en vind het nog steeds de leukste sport.

Perton

Tsja, hier is recentelijk nog een discussie over geweest hier. Of discussie... meer een multiloog (geen idee of daar een woord voor is, maar monoloog is alleen, dialoog met zijn tweeën, dus ik noem het een multiloog :P). Er zijn nou eenmaal veel meer raceklassen makkelijk beschikbaar geworden voor fans, dankzij (al dan niet legale) streams, (al dan niet legale) downloads, vier zenders die autosport uitzenden in Nederland (en dan reken ik Sport 1 nog niet mee).

Daarbij komt dat F1 nog steeds een oude mannen-tafereel is zonder social media, dus daar waar fans verdwijnen, komen er geen nieuwe fans bij. Verdwijnende fans is dan ook geen enkel probleem van mij, er zullen namelijk ook best wat mensen zijn afgehaakt toen de motor achterin werd geplaatst of toen er vleugels op de auto's kwamen. En ik vermoed dat in de jaren '90 mensen F1 ook niet meer leuk vonden. Het lijkt een groter probleem dan vroeger, omdat de desinteresse van mensen duidelijker merkbaar is dankzij Twitter, Facebook, fora, etc.

In die zin vind ik de post van Wings niet zo interessant (niets ten nadele van Wings, uiteraard), maar het probleem van verdwijnende fans wordt groter gemaakt dan het is. Het is een probleem en verdient zeker aandacht, maar ik denk dat het logischer is om na te denken hoe je de volgende generatie geïnteresseerd kan maken in de autosport. Want de interesse in de auto verdwijnt wereldwijd ook bij jongeren, dankzij beter openbaar vervoer, meer bewustwording van het milieu, etc. (Tijdje geleden nog een Zembla of weet ik veel wat voor programma-documentaire over gezien).

Als er al minder interesse in auto's is, hoe kunnen die mensen dan ooit interesse krijgen in de autosport? Daar ligt volgens mij een groter belang dan het feit dat iemand die sinds 1991 al Formule 1 kijkt klaar is met het feit dat twee coureurs zich tijdens gevechten als een paar puberale meisjes gedragen. F1 verandert door de jaren heen, dus logisch dat je in dat verloop fans kwijt zal raken. Dat gebeurt ook met bands, die een aantal albums verder een ander geluid gaan laten horen. Dat kost ze fans van het eerste uur, maar levert ze ook nieuwe fans op. F1 is daarin niet anders, met het verschil dat het aantrekken van nieuwe fans daarbij een wat lastiger verhaal is.

Dimensie

Ben het helemaal met je eens Perton.
Met het hedendaagse Greenwheels, duracell autos en car sharing gebeuren valt er ook niet anders te verwachten.
Ik heb het al eens eerder gepost maar ik zou toch graag zien dat de f1 wat meer in de winter te zien is.
Het hartje zomer, op het mooiste tijdstip v/d dag tv kijken is niet wat de wat minder geintreseerde kijker zal doen.
Zelf kijk ik dan ook vaak de wedstrijd in avond terug en dat is niet dezelfde ervaring.

FolkertE


Ik denk dat we deze stappen in de F1 helaas gaan moeten accepteren. Technieken worden steeds beter en alles word steeds meer elektrisch geregeld. Formule 1 zo als het vroeger was zou altijd gedoemd te zijn om te verdwijnen. Tenzij er een manier is om de uitstoot, vervuiling, etc op andere manier kan worden beperkt.

robbert

ja inderdaad, we moeten het accepteren. En ik denk dat dat echte f1 fans dat ook gaan doen en de sport niet de rug gaan toekeren...

Perton

Och ik denk niet dat mensen die de rug toekeren geen echte fans zijn. De sport is voor hen alleen dusdanig veranderd, dat het niet langer interessant is voor hen. Dan lijkt het me ook logischer om inderdaad te stoppen met kijken i.p.v. elk raceweekend gefrustreerd te kijken.

robbert

Citaat van: Perton op 13 juli 2014 - 00:10:50
Och ik denk niet dat mensen die de rug toekeren geen echte fans zijn. De sport is voor hen alleen dusdanig veranderd, dat het niet langer interessant is voor hen. Dan lijkt het me ook logischer om inderdaad te stoppen met kijken i.p.v. elk raceweekend gefrustreerd te kijken.

daar geef ik u gelijk in. Als ze dan toch maar kijken om achteraf te klagen, en te roepen dat ze wat beters te doen hadden op die zondag, dan moeten ze inderdaad stoppen met kijken. Maar zijn die mensen die altijd klagen over de race, dan echte fans?  Volgens mij niet

Kootje

Dat zijn wel echte fans, maar dan wel van hoe de sport was en niet van hoe die is of dreigt te worden. Ikzelf heb de sport met regelmaat gevolgd van begin jaren 80 t/m 94 en heb sinds 94 slechts één race gemist. Ben er 's nachts voor opgestaan, heb er uitjes, verjaardagen ed voor afgeslagen om het maar te kunnen zien. Volgens mij kun je dan best van 'n echte fan spreken nietwaar?

Maar toch ... de bladen lees ik niet meer, las ze allemaal, en op F1 gerelateerde websites kom ik nog amper. De kwalificatie boeit me niet meer en hoewel ik nog steeds geen race mis merk ik wel dat ook m'n interesse daarin af begint te nemen. Uijes ed sla ik nog steeds af, maar ik sta er iig niet meer vroeg voor op. Ik kijk wel naar de herhaling en het komt regelmatig voor dat ik races nog maar met 'n half oog bekijk.

De sport is 'n weg ingeslagen die mij steeds minder bekoort. De auto's worden per seizoen lelijker om naar te kijken, het geluid vind ik nog steeds niets meer dan 'n slaapverwekkende brom en het racen zelf wordt me iets te kunstmatig allemaal met DRS en ERS. Gelukkig zijn er nog steeds leuke/mooie/spannende races, maar ik merk wel dat ik langzaam steeds iets minder "echte" fan wordt.

robbert

Citaat van: Kootje op 13 juli 2014 - 09:02:21
Dat zijn wel echte fans, maar dan wel van hoe de sport was en niet van hoe die is of dreigt te worden. Ikzelf heb de sport met regelmaat gevolgd van begin jaren 80 t/m 94 en heb sinds 94 slechts één race gemist. Ben er 's nachts voor opgestaan, heb er uitjes, verjaardagen ed voor afgeslagen om het maar te kunnen zien. Volgens mij kun je dan best van 'n echte fan spreken nietwaar?

Maar toch ... de bladen lees ik niet meer, las ze allemaal, en op F1 gerelateerde websites kom ik nog amper. De kwalificatie boeit me niet meer en hoewel ik nog steeds geen race mis merk ik wel dat ook m'n interesse daarin af begint te nemen. Uijes ed sla ik nog steeds af, maar ik sta er iig niet meer vroeg voor op. Ik kijk wel naar de herhaling en het komt regelmatig voor dat ik races nog maar met 'n half oog bekijk.

De sport is 'n weg ingeslagen die mij steeds minder bekoort. De auto's worden per seizoen lelijker om naar te kijken, het geluid vind ik nog steeds niets meer dan 'n slaapverwekkende brom en het racen zelf wordt me iets te kunstmatig allemaal met DRS en ERS. Gelukkig zijn er nog steeds leuke/mooie/spannende races, maar ik merk wel dat ik langzaam steeds iets minder "echte" fan wordt.

dat bedoel ik dus, als de sport je minder intresseert, dan kan je daar toch geen fan van blijven. Ikzelf ben eigenlijk f1 'verslaafd', hoe de regels ook zullen evolueren, ik zal de sport altijd blijven volgen. Ik ben opgegroeid met het tijdperk schumacher, daarna kwam tijdperk vettel, nu komt mss tijdperk mercedes. En ja, dominantie is niet altijd leuk, maar toch blijf ik de sport volgen omdat er toch hier en daar wel wat strijd is, en dat je kunt zien hoe sommige piloten evolueren. En nee,  we kunnen niet meer naar de regels van de jaren 80-90 gaan, zou veel te gevaarlijk zijn. Formule 1 is een topsport, en moet mee gaan met hun tijd, en niet blijven hangen. Het is nu zo en we moeten dat aanvaarden. En ik denk dat echte f1 fans dit toch wel moeten aanvaarden, ook al zijn de races niet meer zoals in de jaren 80, want dat zullen we nooit meer hebben.

SDG

Citaat van: robbert op 13 juli 2014 - 09:16:33
dat bedoel ik dus, als de sport je minder intresseert, dan kan je daar toch geen fan van blijven. Ikzelf ben eigenlijk f1 'verslaafd', hoe de regels ook zullen evolueren, ik zal de sport altijd blijven volgen. Ik ben opgegroeid met het tijdperk schumacher, daarna kwam tijdperk vettel, nu komt mss tijdperk mercedes. En ja, dominantie is niet altijd leuk, maar toch blijf ik de sport volgen omdat er toch hier en daar wel wat strijd is, en dat je kunt zien hoe sommige piloten evolueren. En nee,  we kunnen niet meer naar de regels van de jaren 80-90 gaan, zou veel te gevaarlijk zijn. Formule 1 is een topsport, en moet mee gaan met hun tijd, en niet blijven hangen. Het is nu zo en we moeten dat aanvaarden. En ik denk dat echte f1 fans dit toch wel moeten aanvaarden, ook al zijn de races niet meer zoals in de jaren 80, want dat zullen we nooit meer hebben.

Bij mij hetzelfde. Ik zag mijn allereerste race op tv toen ik er pas zes was en ik was meteen verkocht. In die tijd werd er uiteraard veel minder aandacht besteed aan de F1 en werden ook lang niet alle wedstrijden uitgezonden, maar als er dan een race op tv was zat ik steevast voor de buis. Ik heb de opkomst en ondergang van de wingcars nog meegemaakt (al snapte ik als kind uiteraard nog niet zo de essentie van dat alles), idem voor de turbo's. De comeback van Niki Lauda, de tweestrijd Prost-Senna, Schumacher, Vettel... Iedere periode had wel zijn mindere momenten, maar het heeft mij er nooit van weerhouden van te kijken. In de eerste turboperiode was het geluid ook een stuk minder hard dan bij de atmosferische motoren en de 'computerauto's' van twintig jaar terug, met actieve ophanging, ABS, tractiecontrole, launch control en dies meer, waarmee volgens sommigen 'een aap nog wereldkampioen zou kunnen worden', daar werd destijds ook steen en been over geklaagd, dat het geen echte F1 meer was en dat het de ware geest van het racen kapotmaakte.

En toch bestaat de F1 nog altijd en blijf ik nog steeds even gepassioneerd naar iedere race uitkijken, ook al waren er doorheen de jaren zat wedstrijden dat de winnaar op voorhand al zo goed als gekend was. Het huidige kwalificatiesysteem vind ik nog altijd het beste en meest spannende dat de F1 ooit gekend heeft; waar ik die in vroeger tijden al eens durfde overslaan, zit ik nu iedere zaterdagmiddag - of in uitgesteld relais als ik even niet rechtstreeks kan - te kijken. De beleving is ook een stuk beter geworden dan vroeger. Waar bv. onboard beelden eind jaren tachtig niet meer dan een gimmick waren, met slechts één camera die wat schimmige beelden opleverde, is dat nu een onlosmakelijk onderdeel van de show geworden dat absoluut voor een toegevoegde waarde zorgt. En door de opkomst van de digitale media is de F1 ook een stuk toegankelijker geworden. Vroeger had je de verslaggeving in de kranten op maandag en voor de diehards was er af en toe een speciaal GP-krantje; nu kun je 365 dagen per jaar nieuws over de Formule 1 op internet vinden. Nee, mij ga je niet snel horen klagen.

Dat ik de laatste jaren alles misschien iets minder intensief gaan volgen ben, komt ook doordat ik ook andere klassen ben beginnen bekijken. Vroeger had ik F1 en dat was het. Nu volg ik ook nog MotoGP, DTM, de highlights van het WRC en WEC, af en toe ook nog wat Indycars en V8's... Door af te wisselen met iets anders hou je het ook voor jezelf interessant, maar F1 zal bij mij altijd op de eerste plaats blijven staan, daar ben ik zo goed als zeker van.

Wings

Citaat van: Perton op 12 juli 2014 - 11:55:04
Het is een probleem en verdient zeker aandacht, maar ik denk dat het logischer is om na te denken hoe je de volgende generatie geïnteresseerd kan maken in de autosport.

Dan zul je eerst moeten voorkomen dat kijkers afnemen. Géén reclame is slechter dan een leegloop van fans (goed, zover is het nog lang niet, maar denk dat er een goede balans moet zijn tussen blijvers, instroom en uitstroom en het accent juist op die balans moet liggen, niet op een onderdeel daarvan).

Perton

Ja, ik ben het eens over die balans. Vandaar dat ik in mijn post ook schrijf, nota bene zelfs nog in het stuk dat jij quoot, dat dat ook zeker de aandacht verdient.