Adieu F1

Gestart door rawes, 12 juli 2014 - 00:55:41

« vorige - volgende »

Franky R.

Citaat van: Wings op 13 juli 2014 - 14:15:21
Citaat van: Perton op 12 juli 2014 - 11:55:04
Het is een probleem en verdient zeker aandacht, maar ik denk dat het logischer is om na te denken hoe je de volgende generatie geïnteresseerd kan maken in de autosport.

Dan zul je eerst moeten voorkomen dat kijkers afnemen. Géén reclame is slechter dan een leegloop van fans (goed, zover is het nog lang niet, maar denk dat er een goede balans moet zijn tussen blijvers, instroom en uitstroom en het accent juist op die balans moet liggen, niet op een onderdeel daarvan).


De sport niet achter decoders stoppen zou al een beste maatregel kunnen zijn... :-X

robbert

Citaat van: Franky R. op 13 juli 2014 - 16:23:59
Citaat van: Wings op 13 juli 2014 - 14:15:21
Citaat van: Perton op 12 juli 2014 - 11:55:04
Het is een probleem en verdient zeker aandacht, maar ik denk dat het logischer is om na te denken hoe je de volgende generatie geïnteresseerd kan maken in de autosport.

Dan zul je eerst moeten voorkomen dat kijkers afnemen. Géén reclame is slechter dan een leegloop van fans (goed, zover is het nog lang niet, maar denk dat er een goede balans moet zijn tussen blijvers, instroom en uitstroom en het accent juist op die balans moet liggen, niet op een onderdeel daarvan).


De sport niet achter decoders stoppen zou al een beste maatregel kunnen zijn... :-X

ja inderdaad, als ze dat eens afschaffen, dan zou het weer beteren

Wings

Citaat van: Franky R. op 13 juli 2014 - 16:23:59
Citaat van: Wings op 13 juli 2014 - 14:15:21
Citaat van: Perton op 12 juli 2014 - 11:55:04
Het is een probleem en verdient zeker aandacht, maar ik denk dat het logischer is om na te denken hoe je de volgende generatie geïnteresseerd kan maken in de autosport.

Dan zul je eerst moeten voorkomen dat kijkers afnemen. Géén reclame is slechter dan een leegloop van fans (goed, zover is het nog lang niet, maar denk dat er een goede balans moet zijn tussen blijvers, instroom en uitstroom en het accent juist op die balans moet liggen, niet op een onderdeel daarvan).


De sport niet achter decoders stoppen zou al een beste maatregel kunnen zijn... :-X

Dan zul je de reden wáárom het achter decoders wordt gestopt moeten kunnen opheffen.

Fietser

Ik snap het punt niet zo. Wie adieu wil zeggen tegen de F1 moet dat vooral doen. (Er zijn wel ergere dingen in het leven) Je kunt jezelf echter wel afvragen of het wat zegt over de F1 of over de volgers. 2014 is geen 1960, 1975 of 1990. Mensen stonden bijv. in 1975 geheel anders in het leven, hadden andere bezigheden en idealen, vooral minder communicatie- en expressiemogelijkheden, maar waren mogelijk ook minder snel ontevreden. In 1960 ergerde niemand zich aan een coureur, strategie, team of circuit. Dat ligt nu wel even anders, zelfs in aanmerking genomen dat de hedendaagse F1 spannender is dan ooit. (En nou niet weer over dat gevecht tussen Arnoux en Villeneuve beginnen, want dat was een uitzondering. Hedendaagse F1-volgers zouden bij de meeste races in het verleden in slaap vallen). Overigens is deze tendens van de afhakende supporter - mocht die er zijn - ook merkbaar in andere (sport)disciplines. De Championsleague, de Tour, ja zelfs in de MotoGP waar sommigen balen vanwege de dominantie van Marquez. De een gaat weg (meestal wordt dat tegenwoordig ook breed uitgemeten en wereldkundig gemaakt), de ander stapt juist in. Elke sport evalueert uiteindelijk mee met de stemming op de tribune en met de tijdgeest. Niets om je druk over te maken.

Wings

Mee oneens. De races van vroeger vond ik sowieso niet direct minder spannend en verder kan een sport zo evolueren dat het buiten de lijnen van je interesse terecht komt en je deze dus verliest. Niks geks aan.

Fietser

Citaat van: Wings op 14 juli 2014 - 15:27:53
Mee oneens. De races van vroeger vond ik sowieso niet direct minder spannend en verder kan een sport zo evolueren dat het buiten de lijnen van je interesse terecht komt en je deze dus verliest. Niks geks aan.

Zeker niks geks aan, dat zeg ik ook. Natuurlijk kan de interesse van iemand afnemen, om wat voor reden dan ook. Heel normaal. Maar tegelijkertijd wakkert de interesse bij anderen, vaak hele jonge kinderen, juist weer aan. Voorbeeldje: op kartbanen zie ik steeds jongere coureurtjes driftig aan de slag om later F1-coureur te worden. Dat worden ze natuurlijk niet, een enkeling daargelaten, maar de kans dat ze later gaan schaken, vissen, postzegels verzamelen of yogi worden is nihil.

Een terzijde: je zou ze de kost moeten geven die op de huidige F1 veel kritiek uiten en ten slotte afhaken, maar die in maart 2015 weer reikhalzend uitkijken naar het nieuwe seizoen.

Wings

Kun je dat statistisch onderbouwen? Stom toeval dat ik afgelopen zondag een kartbaaneigenaar sprak die juist riep dat de onuitputtelijke bron aan aanwas niet meer is. Veel kartbanen schijnen min te draaien afgelopen 2-3 jaren. Ook zie ik de interesse van fans om mij heen juist afzwakken. En vrij recent werd het bevestigd door het openbaren van de kijkcijfers. Lees: dit[ artikel op F1today. Begrijp me niet verkeerd, je optimisme siert je, maar ik krijg langzaam wel het idee dat de feiten je optimisme niet onderstrepen. En dat de Formule 1 zich in een neerwaartse spiraal bevindt als we de balans op maken (dus incluis de nieuwe aanwas).

Tuesday

ik denk dat ze vooral moeten gaan werken aan het format. Aan de technische kant zie ik weinig problemen, afgezien van het geluid (maar dat heeft gewoon ff tijd nodig). Verder moeten ze gewoon niet te veel veranderen en zeker niet zonder draagvlak.

Perton

Klopt. Ik verval inmiddels in flink wat herhaling, aangezien ik dit altijd roep in dergelijke topics: maar er moet meer variatie in het format van het raceweekend komen. Laat voor mijn part de organisatie van de race zelf bepalen (in overleg met de FOM/FIA uiteraard) wat voor hun markt de beste opzet is. Stem dat beetje op elkaar af, zodat ook de tv-kijkers een leuke afwisseling van verschillende soorten races hebben, en je bent al flink wat verder dan nu.

Maikel0230

Het is denk ik vooral de koppigheid van FOM te danken dat de kijkcijfers dalen.

Kijk naar alles wat met auto en motorsport te maken heeft en het is volledig geïntegreerd met de sociale media, F1 bijna zo goed als niet en wat er is kun je niet meer als broodkruimels beschouwen.

Dan nog maar te zwijgen over het verdwijnen van de sport achter de decoder, verlies je automatische een deel van je kijkers, niet iedereen heeft malen diep genoeg om voor een autosport elke maand een som geld op te hoesten.

Er zullen nog wel enkele factoren zijn maar over het algemeen is het vooral de steriele houding van FOM en company denk ik, maar goed wie ben ik natuurlijk?

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

gloudiesaurus

Helemaal mee eens Maikel.

Bernie zet alleen in op verkopen van TV-rechten maar mist internet volledig.
Zonde dat is echt een gemist kans.

En tsjah als je de sport achter de decoder stopt win je op de korte termijn wel wat geld.
Maar op de lange termijn zul je veel kijkers verliezen, er komen nauwelijks nieuwe fans..
Op de lange termijn zullen dan ook sponsor gaan afhaken, want hoe je het went of keert Formule 1 kan niet zonder haar fans.

Eigenlijk zou Bernie eens plaats moeten maken. Een Toto Wolff bijvoorbeeld, zo iemand die snapt het wel hoe het tegewoordig werkt. Bernie is toch meer van de jaren 80/ jaren 90...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Franky R.

Citaat van: Wings op 14 juli 2014 - 20:09:30
Kun je dat statistisch onderbouwen? Stom toeval dat ik afgelopen zondag een kartbaaneigenaar sprak die juist riep dat de onuitputtelijke bron aan aanwas niet meer is. Veel kartbanen schijnen min te draaien afgelopen 2-3 jaren. Ook zie ik de interesse van fans om mij heen juist afzwakken. En vrij recent werd het bevestigd door het openbaren van de kijkcijfers. Lees: dit[ artikel op F1today. Begrijp me niet verkeerd, je optimisme siert je, maar ik krijg langzaam wel het idee dat de feiten je optimisme niet onderstrepen. En dat de Formule 1 zich in een neerwaartse spiraal bevindt als we de balans op maken (dus incluis de nieuwe aanwas).


De desinteresse voor kartbanen heeft IMHO eerder met geld [of het gebrek eraan] te maken. Het kost ook een beetje om regelmatig op een buitenbaan te rijden. En dan heb ik het nog niet over de kosten van een eigen kart.


En veel kartbanen is het ook heel moeilijk gemaakt door de dames en heren bomenknuffelaars. Met mijn oude 100cc tweetakt kart zou ik nergens meer terecht kunnen.


Zelfs Kartcentrum Lelystad, waar geen mens in de buurt woont, mag geen 100cc's ontvangen.

SDG

Citaat van: Maikel0230 op 14 juli 2014 - 22:11:25
Het is denk ik vooral de koppigheid van FOM te danken dat de kijkcijfers dalen.

Kijk naar alles wat met auto en motorsport te maken heeft en het is volledig geïntegreerd met de sociale media, F1 bijna zo goed als niet en wat er is kun je niet meer als broodkruimels beschouwen.

Dan nog maar te zwijgen over het verdwijnen van de sport achter de decoder, verlies je automatische een deel van je kijkers, niet iedereen heeft malen diep genoeg om voor een autosport elke maand een som geld op te hoesten.

Er zullen nog wel enkele factoren zijn maar over het algemeen is het vooral de steriele houding van FOM en company denk ik, maar goed wie ben ik natuurlijk?

Heb ik ook al eens aangehaald in het verleden. Als je ziet hoe bv. de DTM al zijn races gratis online streamt, is het triestig hoe de F1 krampachtig aan het medium televisie blijft vasthouden. De coverage op de officiële F1-site is gewoon een lachertje, met een clipje op muziek van drie minuten als samenvatting van iedere race waarbij dan ook nog eens de nadruk gelegd wordt op de glitter en glamour. Ik ben zelf te veel die hard-fan en er al veel te lang mee bezig om mij er door te laten beïnvloeden, maar ik kan me best wel voorstellen dat je op zo'n manier alsmaar minder mensen warm maakt voor de sport. Stilstand is achteruitgang, en als er één plaats is waarvan je denkt dat ze dit adagium zouden kennen, dan is het toch wel in de Formule 1.

robbert

Citaat van: SDG op 15 juli 2014 - 06:09:05
Citaat van: Maikel0230 op 14 juli 2014 - 22:11:25
Het is denk ik vooral de koppigheid van FOM te danken dat de kijkcijfers dalen.

Kijk naar alles wat met auto en motorsport te maken heeft en het is volledig geïntegreerd met de sociale media, F1 bijna zo goed als niet en wat er is kun je niet meer als broodkruimels beschouwen.

Dan nog maar te zwijgen over het verdwijnen van de sport achter de decoder, verlies je automatische een deel van je kijkers, niet iedereen heeft malen diep genoeg om voor een autosport elke maand een som geld op te hoesten.

Er zullen nog wel enkele factoren zijn maar over het algemeen is het vooral de steriele houding van FOM en company denk ik, maar goed wie ben ik natuurlijk?

Heb ik ook al eens aangehaald in het verleden. Als je ziet hoe bv. de DTM al zijn races gratis online streamt, is het triestig hoe de F1 krampachtig aan het medium televisie blijft vasthouden. De coverage op de officiële F1-site is gewoon een lachertje, met een clipje op muziek van drie minuten als samenvatting van iedere race waarbij dan ook nog eens de nadruk gelegd wordt op de glitter en glamour. Ik ben zelf te veel die hard-fan en er al veel te lang mee bezig om mij er door te laten beïnvloeden, maar ik kan me best wel voorstellen dat je op zo'n manier alsmaar minder mensen warm maakt voor de sport. Stilstand is achteruitgang, en als er één plaats is waarvan je denkt dat ze dit adagium zouden kennen, dan is het toch wel in de Formule 1.

ja, maar word de dtm ook nog op tv uitgezonden, want ikzelf heb nog geen enkele race gezien

SDG

Citaat van: robbert op 15 juli 2014 - 06:54:02
ja, maar word de dtm ook nog op tv uitgezonden, want ikzelf heb nog geen enkele race gezien

Ja, op ARD1.