Adieu F1

Gestart door rawes, 12 juli 2014 - 00:55:41

« vorige - volgende »

Matthijs

#30
Citaat van: Franky R. op 15 juli 2014 - 03:07:52
Citaat van: Wings op 14 juli 2014 - 20:09:30
Kun je dat statistisch onderbouwen? Stom toeval dat ik afgelopen zondag een kartbaaneigenaar sprak die juist riep dat de onuitputtelijke bron aan aanwas niet meer is. Veel kartbanen schijnen min te draaien afgelopen 2-3 jaren. Ook zie ik de interesse van fans om mij heen juist afzwakken. En vrij recent werd het bevestigd door het openbaren van de kijkcijfers. Lees: dit[ artikel op F1today. Begrijp me niet verkeerd, je optimisme siert je, maar ik krijg langzaam wel het idee dat de feiten je optimisme niet onderstrepen. En dat de Formule 1 zich in een neerwaartse spiraal bevindt als we de balans op maken (dus incluis de nieuwe aanwas).


De desinteresse voor kartbanen heeft IMHO eerder met geld [of het gebrek eraan] te maken. Het kost ook een beetje om regelmatig op een buitenbaan te rijden. En dan heb ik het nog niet over de kosten van een eigen kart.


En veel kartbanen is het ook heel moeilijk gemaakt door de dames en heren bomenknuffelaars. Met mijn oude 100cc tweetakt kart zou ik nergens meer terecht kunnen.


Zelfs Kartcentrum Lelystad, waar geen mens in de buurt woont, mag geen 100cc's ontvangen.

Welja, laten we de 'boomknuffelaars' weer de schuld geven. Alsof een 100cc geen enorme teringherrie geeft en stinkt voor omwonenden die niet van racen houden.
Als je vervolgens kijkt naar de juniorklassen in de viertakt (Cadet, RK1) en de Minimax dan zie je dat er zeker nog een grote groep kinderen is die passie heeft voor racen. Het Kartcentrum Lelystad dat jezelf aanhaalt heeft een grote groep aan enthousiaste kinderen die daar met veel passie kartles volgen.

Of neem de eerste stappen die gemaakt worden in elektrisch karten. Over een aantal jaar is dit een serieus alternatief denk ik. Het stinkt niet, het maakt geen geluid: onmogelijk dat iemand hier problemen mee heeft als deze rondrijden. Er zijn genoeg mogelijkheden voor kinderen om kennis te maken met karten en zo mogelijk racefanaat te worden (en dus fan te worden van F1 want daar hebben we het over).

Fietser

#31
Citaat van: Wings op 14 juli 2014 - 20:09:30
Kun je dat statistisch onderbouwen? Stom toeval dat ik afgelopen zondag een kartbaaneigenaar sprak die juist riep dat de onuitputtelijke bron aan aanwas niet meer is. Veel kartbanen schijnen min te draaien afgelopen 2-3 jaren. Ook zie ik de interesse van fans om mij heen juist afzwakken. En vrij recent werd het bevestigd door het openbaren van de kijkcijfers. Lees: dit[ artikel op F1today. Begrijp me niet verkeerd, je optimisme siert je, maar ik krijg langzaam wel het idee dat de feiten je optimisme niet onderstrepen. En dat de Formule 1 zich in een neerwaartse spiraal bevindt als we de balans op maken (dus incluis de nieuwe aanwas).

Nee, helaas kan ik dat niet statistisch onderbouwen. Ik ga hier op eigen inzicht af. Overigens kijk ik (oude opa) geregeld rond op het hierboven door anderen al aangehaalde Kartcentrum Lelystad, want ik woon in die polder. En het wemelt er echt van de kleine mannetjes en vrouwtjes. Allemaal erg fanatiek. Hartverwarmend.

Ik weet niet of ik (te) optimistisch ben. Immers, ik vind het geen enkel geen probleem als fans afhaken. Maar ik volg de F1 al toen er geen hond naar keek, toen nog weinigen een tv hadden en de sport kleiner was dan draverij of roeien. Nu is F1 een wereldwijd begrip, zelfs een merk. Het heeft een miljoenenpubliek. Logisch dus dat niet alleen fans maar ook critici zich massaal roeren.

Franky R.

#32
Citaat van: Matthijs op 15 juli 2014 - 08:38:00


Welja, laten we de 'boomknuffelaars' weer de schuld geven. Alsof een 100cc geen enorme teringherrie geeft en stinkt voor omwonenden die niet van racen houden.
Als je vervolgens kijkt naar de juniorklassen in de viertakt (Cadet, RK1) en de Minimax dan zie je dat er zeker nog een grote groep kinderen is die passie heeft voor racen. Het Kartcentrum Lelystad dat jezelf aanhaalt heeft een grote groep aan enthousiaste kinderen die daar met veel passie kartles volgen.

Of neem de eerste stappen die gemaakt worden in elektrisch karten. Over een aantal jaar is dit een serieus alternatief denk ik. Het stinkt niet, het maakt geen geluid: onmogelijk dat iemand hier problemen mee heeft als deze rondrijden. Er zijn genoeg mogelijkheden voor kinderen om kennis te maken met karten en zo mogelijk racefanaat te worden (en dus fan te worden van F1 want daar hebben we het over).


Ik reageer vanuit MIJN [kart]achtergrond en dat is de 100cc tweetakt. Ik ben daarom mede gestopt, want een 125cc 'water' of een viertakt valt in een andere prijsklasse of heeft niet de snelheid/felheid van een 100cc tweetakt.
::) ::) ::)


Overigens maak het de bomenknuffelaars/calvinsten/pro-milieufanatiekelingen bijzonder weinig uit of het viertakt of tweetakt is. Als ze anderen maar dingen kunnen verbieden die niet in hun straatje passen.


Zo is er tevergeefs getracht een buitenbaan op te richten in ZH [Moerdijk / Ooltgensplaat]. Zelfs het oer-kartbaan Strijen werd bedreigd door een boer die sowieso zou vertrekken.


Dan wordt je idd sceptisch...

Wings

Citaat van: Fietser op 15 juli 2014 - 10:14:58
Nee, helaas kan ik dat niet statistisch onderbouwen. Ik ga hier op eigen inzicht af. Overigens kijk ik (oude opa) geregeld rond op het hierboven door anderen al aangehaalde Kartcentrum Lelystad, want ik woon in die polder. En het wemelt er echt van de kleine mannetjes en vrouwtjes. Allemaal erg fanatiek. Hartverwarmend.

Is het ook. Maar zegt niks over de fans die de sport de rug toekeren. ;)

CitaatIk weet niet of ik (te) optimistisch ben. Immers, ik vind het geen enkel geen probleem als fans afhaken. Maar ik volg de F1 al toen er geen hond naar keek, toen nog weinigen een tv hadden en de sport kleiner was dan draverij of roeien. Nu is F1 een wereldwijd begrip, zelfs een merk. Het heeft een miljoenenpubliek. Logisch dus dat niet alleen fans maar ook critici zich massaal roeren.

Prima, maar als er jaren lang een daling van aanhang waarneembaar is kunnen we toch spreken van een probleem. Zeker nu de daling in een stroomversnelling terechtkomt.

Gerard

Mmm ja..ook ik kijk, en beleef het niet meer zoals eerst.. dat komt denk ik ook door de TV uitzendingen die uitgedund worden.. jammer

Fietser

CitaatIk weet niet of ik (te) optimistisch ben. Immers, ik vind het geen enkel geen probleem als fans afhaken. Maar ik volg de F1 al toen er geen hond naar keek, toen nog weinigen een tv hadden en de sport kleiner was dan draverij of roeien. Nu is F1 een wereldwijd begrip, zelfs een merk. Het heeft een miljoenenpubliek. Logisch dus dat niet alleen fans maar ook critici zich massaal roeren.

Prima, maar als er jaren lang een daling van aanhang waarneembaar is kunnen we toch spreken van een probleem. Zeker nu de daling in een stroomversnelling terechtkomt.
[/quote]

Sorry, maar ook een stroomversnelling in de daling van de aanhang zie ik niet als een probleem. Klaarblijkelijk is deze autosportdiscipline dan niet meer zo populair en gaan de fans zich meer richten op - ik noem maar wat - de LMP2, Ford- of Renaultklassen. (Wat ik niet zo geloof, want noem mij 1 jonge, beginnende racer die 'later' Formule Ford-coureur wil worden)
Mijn punt is: waarom moet je eeuwig achter de wensen van het publiek aanhollen? Als er geen draagvlak meer is (bijvoorbeeld als particulier automobilisme iets uit het verleden is - wat eens staat te gebeuren!), dan houdt het gewoon op. Eventueel wordt het dan weer een kleine sport, zoals in het verleden. Ook goed, in mijn ogen.

NielsD

Citaat van: Fietser op 16 juli 2014 - 09:58:18
CitaatIk weet niet of ik (te) optimistisch ben. Immers, ik vind het geen enkel geen probleem als fans afhaken. Maar ik volg de F1 al toen er geen hond naar keek, toen nog weinigen een tv hadden en de sport kleiner was dan draverij of roeien. Nu is F1 een wereldwijd begrip, zelfs een merk. Het heeft een miljoenenpubliek. Logisch dus dat niet alleen fans maar ook critici zich massaal roeren.

Prima, maar als er jaren lang een daling van aanhang waarneembaar is kunnen we toch spreken van een probleem. Zeker nu de daling in een stroomversnelling terechtkomt.

Mijn punt is: waarom moet je eeuwig achter de wensen van het publiek aanhollen?
[/quote]

Omdat de Formule 1 er alleen voor andere mensen is. Wanneer mensen afhaken te kijken of een kaartje te kopen, dan krijgt de Formule 1 minder inkomsten, krijgen de teams minder geld, haken uiteindelijk sponsoren af en ook circuits stoppen. Al met al kan de F1 zich niet veroorloven kleiner te worden.
Fernando Alonso

''If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver because we are competing, we are competing to win.'' - Ayrton Senna

Wings

Citaat van: Fietser op 16 juli 2014 - 09:58:18
Sorry, maar ook een stroomversnelling in de daling van de aanhang zie ik niet als een probleem. Klaarblijkelijk is deze autosportdiscipline dan niet meer zo populair en gaan de fans zich meer richten op - ik noem maar wat - de LMP2, Ford- of Renaultklassen. (Wat ik niet zo geloof, want noem mij 1 jonge, beginnende racer die 'later' Formule Ford-coureur wil worden)
Mijn punt is: waarom moet je eeuwig achter de wensen van het publiek aanhollen? Als er geen draagvlak meer is (bijvoorbeeld als particulier automobilisme iets uit het verleden is - wat eens staat te gebeuren!), dan houdt het gewoon op. Eventueel wordt het dan weer een kleine sport, zoals in het verleden. Ook goed, in mijn ogen.

Waarom je naar je publiek moet luisteren is omdat je publiek van essentieel belang zijn voor het voortbestaan -in dit specifiek geval van de Formule 1-. Het is een beetje het zelfde als een DJ die niet wilt draaien wat zijn publiek mooi vindt; dan blijf je met een lege discotheek achter. Uiteindelijk. En dat wilt niemand.

En kleiner worden, is dat de bedoeling denk je? Het geld dat erin rondgaat, de prestige, de belangen, alles is zo verschrikkelijk groot dat je van de Formule 1 geen raceklasse kunt maken dat er bijhangt. Zoals je zelf al aangeeft is de Formule 1 het ultieme, de Koningsklasse van de autosport. En ja misschien hebben ze nu een te grote broek aan maar klein worden vind ik weer de andere kant uit doorslaan. De Formule 1 acteert naar hoe groot ze zijn maar vergeet niet dat de mensen de sport hebben gemaakt tot wat het nu is.

Tuesday

Citaat van: Wings op 19 juli 2014 - 09:56:18
Citaat van: Fietser op 16 juli 2014 - 09:58:18
Sorry, maar ook een stroomversnelling in de daling van de aanhang zie ik niet als een probleem. Klaarblijkelijk is deze autosportdiscipline dan niet meer zo populair en gaan de fans zich meer richten op - ik noem maar wat - de LMP2, Ford- of Renaultklassen. (Wat ik niet zo geloof, want noem mij 1 jonge, beginnende racer die 'later' Formule Ford-coureur wil worden)
Mijn punt is: waarom moet je eeuwig achter de wensen van het publiek aanhollen? Als er geen draagvlak meer is (bijvoorbeeld als particulier automobilisme iets uit het verleden is - wat eens staat te gebeuren!), dan houdt het gewoon op. Eventueel wordt het dan weer een kleine sport, zoals in het verleden. Ook goed, in mijn ogen.

Waarom je naar je publiek moet luisteren is omdat je publiek van essentieel belang zijn voor het voortbestaan -in dit specifiek geval van de Formule 1-. Het is een beetje het zelfde als een DJ die niet wilt draaien wat zijn publiek mooi vindt; dan blijf je met een lege discotheek achter. Uiteindelijk. En dat wilt niemand.

En kleiner worden, is dat de bedoeling denk je? Het geld dat erin rondgaat, de prestige, de belangen, alles is zo verschrikkelijk groot dat je van de Formule 1 geen raceklasse kunt maken dat er bijhangt. Zoals je zelf al aangeeft is de Formule 1 het ultieme, de Koningsklasse van de autosport. En ja misschien hebben ze nu een te grote broek aan maar klein worden vind ik weer de andere kant uit doorslaan. De Formule 1 acteert naar hoe groot ze zijn maar vergeet niet dat de mensen de sport hebben gemaakt tot wat het nu is.
Fietser heeft wel degelijk een punt, maar het lijkt me meer een combinatie van. Een DJ of muzikant moet ook gewoon zn eigen ding doen, maar als je er geld mee wilt verdienen zul je toch ook rekening moeten houden met het publiek. Maar ja, als een DJ of muzikanten alleen nog maar naar het publiek gaat luisteren, dan is het einde vaak nabij. Tuurlijk zal er altijd belangstelling blijven (kijk naar bv de Stones), maar van nieuwe aanwas is amper sprake. Natuurlijk gaan genoemde voorbeelden niet helemaal op, maar goed...

Wings

Natuurlijk kan niet naar alle monden gekookt worden maar als een overduidelijke meerderheid van je klanten roept 'linksaf' siert het je niet om stug rechtdoor te blijven gaan. Dan werk je onvrede in de hand. Maar goed, waar het over ging is of er een probleem was omdat de fans massaal de sport de rug toekeren en dan neig ik toch naar een ja. De balans tussen nieuwe fans en vertrekkende staat in het negatieve. Dus mag best geluisterd worden.

Tuesday

Citaat van: Wings op 19 juli 2014 - 11:47:41
Natuurlijk kan niet naar alle monden gekookt worden maar als een overduidelijke meerderheid van je klanten roept 'linksaf' siert het je niet om stug rechtdoor te blijven gaan. Dan werk je onvrede in de hand. Maar goed, waar het over ging is of er een probleem was omdat de fans massaal de sport de rug toekeren en dan neig ik toch naar een ja. De balans tussen nieuwe fans en vertrekkende staat in het negatieve. Dus mag best geluisterd worden.
ach ja, is F1 een product voor klanten?? deels wel natuurlijk, maar dr is veel meer dan dat. Fans het naar de zin maken is 1 ding, maar dat moet niet ten kosten gaan van het technologische aspect en de sportieve kant. Daarnaast zijn de fans ook nogal verdeeld. Als ze gewoon bij de essentie blijven, dan gaan de fans vanzelf wel mee. Om de jeugd aan te spreken zouden ze misschien wat aan het format kunnen doen?

Wings

Om eerlijk te zijn vind ik je vraag ietwat raar. De Formule 1 staat bol van commerciële belangen dus vraag me af hoe jij je kunt afvragen hoe belangrijk de factor fan is.  Buiten het feit dat het in mijn optiek logisch is dat hoe minder kijkers (en circuitbezoekers) hoe lager het bereik is en des te oninteressanter het wordt voor sponsoren. Deze betalen juist gigantisch veel omdat het bereik gigantisch groot en wereldwijd is. Dus een forse terugloop is zéker wel zorgwekkend. Kijk alleen al naar het feit dat McLaren zonder hoofdsponsor rondrijdt...

Tuesday

Citaat van: Wings op 19 juli 2014 - 15:04:13
Om eerlijk te zijn vind ik je vraag ietwat raar. De Formule 1 staat bol van commerciële belangen dus vraag me af hoe jij je kunt afvragen hoe belangrijk de factor fan is.  Buiten het feit dat het in mijn optiek logisch is dat hoe minder kijkers (en circuitbezoekers) hoe lager het bereik is en des te oninteressanter het wordt voor sponsoren. Deze betalen juist gigantisch veel omdat het bereik gigantisch groot en wereldwijd is. Dus een forse terugloop is zéker wel zorgwekkend. Kijk alleen al naar het feit dat McLaren zonder hoofdsponsor rondrijdt...
het is een vraag die ik daarna zelf beantwoord, niet zozeer een vraag aan jou ;) ik zeg alleen dat er meer is dan de commerciele kant. Ik wil gewoon mooie autosport zien, de commerciele kant kan me gestolen worden. Als het sportieve gedeelte goed is, komt het commerciele gedeelte van zelf. En niet andersom.

Wings

Dat is juist de crux: zonder geld is er geen autosport. Dus die commerciële kant is onlosmakelijk van de Formule 1.

Tuesday

Citaat van: Wings op 20 juli 2014 - 00:46:22
Dat is juist de crux: zonder geld is er geen autosport. Dus die commerciële kant is onlosmakelijk van de Formule 1.
dat zeg ik toch ook? maar daarom moet nog wel de sport het uitgangspunt blijven en niet de commerciële kant. F1 is iets dat zichzelf wel verkoopt, in essentie is het een hele simpele sport, dus laat ze vooral simpel blijven denken bij de FIA. Geen maatregelen die het raceverloop of de uitkomst van het kampioenschap beinvloed, maar enkel maatregelen die het pure racen ten goede komen.