Silly Season 2013/2014

Gestart door Fabian, 08 juni 2013 - 12:53:30

« vorige - volgende »

Wings

Dan zijn we het gewoon eens. Ondanks dat ik geen directe voorstander ben van de gimmicks heb ik mij afgelopen jaar kostelijk geamuseerd. De discussie met Fietser had ook merendeels betrekking tot de races van dit seizoen en dit seizoen vind ik net als jou minder.

Fietser

#2071
Citaat van: Jeroen op 22 december 2013 - 13:02:46
Hoe kan je objectief kijken naar een onderwerp dat puur subjectief is?

Je hebt het namelijk over smaak. Jíj vind dit een leuk tijdperk. Prima natuurlijk. Maar dat is een puur subjectieve mening, en je neigt ernaar het te dicteren als een feit.

Ik ben het er ook helemaal niet mee eens. Maar dat is mijn mening.

Sorry voor de late reactie, maar ik leef meestentijds off line.
Vanzelfsprekend is alles subjectief in de autosport, op de uitslagen en rondetijden na. Maar wij presenteren al onze meningen wel als waarheden, dat is de makke (of het leuke?) van fora als deze. Ook ik. Mogelijk dat mijn mening wat drammerig over komt, maar ik roei wat dit onderwerp betreft dan ook tegen de stroom in. Bovendien word ik nogal eens verkeerd begrepen. De meeste huidige F1-fans hebben namelijk forse kritiek op talloze aspecten van de F1. En mijn punt is juist - jawel, MIJN punt - dat al deze aspecten er, ondanks de vaak terechte kritiek daarop, er toch voor zorgen dat we meestal een veel leuker schouwspel te zien krijgen dan de meeste races uit de vorige eeuw. Dat ben jij hardgrondig met mij oneens. Geen probleem. Maar toch zou ik jou, en anderen, uitnodigen om een aantal willekeurige races uit het verleden te downloaden en die van het begin tot het einde uit te kijken, zo'n kleine 2 uur dus. Laat daarbij vooral ook je tablet en smartphone onberoerd. Naar mijn voorzichtige mening zullen een hoop critici-van-nu dan tot de slotsom dat het vroeger heel prachtig, romantisch en puur was, maar naar de huidige maatstaven niet om aan te zien was. We praten nu namelijk wel vanuit 2013 - 2014. Niets in de wereld is nog zo puur als pakweg in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Het beeld is veranderd, onze beleving, onze eisen, onze rust dan wel onrust, de prikkeling van onze zintuigen, Von Trips is dood, leve Vettel enz. enz.  En daar hebben de organisatoren en bedenkers van de huidige F1 wel mee te maken! Ze moeten reglementen bedenken die de sport goed doen, nieuwe races uitschrijven, een groot (of groter) publiek zien te bereiken, de boekhouding laten kloppen, de groenen niet te veel tegen zich in het harnas jagen, de spanning opvoeren, de coureurs tevreden houden, de ingenieurs, het publiek. Een hels karwei, lijkt mij. Soms pakt dat goed uit, soms slecht. Dat Vettel 4 jaar lang de titel pakt is bijvoorbeeld pech hebben. Dat neemt niet weg dat ik wel geniet van de F1 zoals die nu is. Oke, dit jaar was minder spannend dan het vorige - hoewel het vooral de laatste 10 races betrof - maar meestentijds valt er toch erg veel te genieten, zeker voor degenen die geen echte favoriet koesteren. Wie dat wel doet, komt vaak in de problemen met objectiviteit. Dit heb ik al vaker aangekaart, waarop ik steevast de reactie krijg ik zelf ook niet objectief ben. Ook nu weer. Afijn. Die 'foute technische bedenksels of reglementen van de laatste tijd' is ook zo'n lastige kwestie. De een wil tankstops, de ander wil geen bandenstops. A wil 3 auto's in 1 team, B wil een andere puntentelling. Ach, ach.
 
Jij en veel anderen vinden de huidige F1 niet leuk, in tegenstelling tot vroeger. Prima toch. Een enkeling, nota bene een AOW'er, vindt echter van wel.

Matthijs

Fietser: Ik ben het met je eens dat speciaal voor de generatie die gewend is aan 'instant gratification' sneller naar kunstmatige hulpmiddelen is gegrepen dan dat voor eerdere generaties nodig was. Er leeft nu eenmaal de angst dat de huidige generatie kijkers massaal zal afhaken als races en kampioenschappen saai worden. Ook ik ben het eens dat deze hulpmiddelen tot op zekere hoogte voor meer spanning en actie hebben gezorgd. Ik heb me in ieder geval goed vermaakt de afgelopen jaren.

Dat gezegd hebbende, mag ik (en velen met mij) toch uitspreken dat we vinden dat DRS en snel slijtende banden te ver zijn doorgeslagen? Of dat met het aanpassen van de huidige circuits de actie alleen nog maar verder kan worden verhoogd? Of dat we het leuk vinden als er eens een motor ploft zodat een Caterham of Marussia eens in de punten kan eindigen?

Het één hoeft het ander niet uit te sluiten, daar waren Wings en ik het net over eens! ;)

0634

Citaat van: Fietser op 23 december 2013 - 14:09:58
Citaat van: Jeroen op 22 december 2013 - 13:02:46
Hoe kan je objectief kijken naar een onderwerp dat puur subjectief is?

Je hebt het namelijk over smaak. Jíj vind dit een leuk tijdperk. Prima natuurlijk. Maar dat is een puur subjectieve mening, en je neigt ernaar het te dicteren als een feit.

Ik ben het er ook helemaal niet mee eens. Maar dat is mijn mening.

Sorry voor de late reactie, maar ik leef meestentijds off line.
Vanzelfsprekend is alles subjectief in de autosport, op de uitslagen en rondetijden na. Maar wij presenteren al onze meningen wel als waarheden, dat is de makke (of het leuke?) van fora als deze. Ook ik. Mogelijk dat mijn mening wat drammerig over komt, maar ik roei wat dit onderwerp betreft dan ook tegen de stroom in. Bovendien word ik nogal eens verkeerd begrepen. De meeste huidige F1-fans hebben namelijk forse kritiek op talloze aspecten van de F1. En mijn punt is juist - jawel, MIJN punt - dat al deze aspecten er, ondanks de vaak terechte kritiek daarop, er toch voor zorgen dat we meestal een veel leuker schouwspel te zien krijgen dan de meeste races uit de vorige eeuw. Dat ben jij hardgrondig met mij oneens. Geen probleem. Maar toch zou ik jou, en anderen, uitnodigen om een aantal willekeurige races uit het verleden te downloaden en die van het begin tot het einde uit te kijken, zo'n kleine 2 uur dus. Laat daarbij vooral ook je tablet en smartphone onberoerd. Naar mijn voorzichtige mening zullen een hoop critici-van-nu dan tot de slotsom dat het vroeger heel prachtig, romantisch en puur was, maar naar de huidige maatstaven niet om aan te zien was. We praten nu namelijk wel vanuit 2013 - 2014. Niets in de wereld is nog zo puur als pakweg in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Het beeld is veranderd, onze beleving, onze eisen, onze rust dan wel onrust, de prikkeling van onze zintuigen, Von Trips is dood, leve Vettel enz. enz.  En daar hebben de organisatoren en bedenkers van de huidige F1 wel mee te maken! Ze moeten reglementen bedenken die de sport goed doen, nieuwe races uitschrijven, een groot (of groter) publiek zien te bereiken, de boekhouding laten kloppen, de groenen niet te veel tegen zich in het harnas jagen, de spanning opvoeren, de coureurs tevreden houden, de ingenieurs, het publiek. Een hels karwei, lijkt mij. Soms pakt dat goed uit, soms slecht. Dat Vettel 4 jaar lang de titel pakt is bijvoorbeeld pech hebben. Dat neemt niet weg dat ik wel geniet van de F1 zoals die nu is. Oke, dit jaar was minder spannend dan het vorige - hoewel het vooral de laatste 10 races betrof - maar meestentijds valt er toch erg veel te genieten, zeker voor degenen die geen echte favoriet koesteren. Wie dat wel doet, komt vaak in de problemen met objectiviteit. Dit heb ik al vaker aangekaart, waarop ik steevast de reactie krijg ik zelf ook niet objectief ben. Ook nu weer. Afijn. Die 'foute technische bedenksels of reglementen van de laatste tijd' is ook zo'n lastige kwestie. De een wil tankstops, de ander wil geen bandenstops. A wil 3 auto's in 1 team, B wil een andere puntentelling. Ach, ach.
 
Jij en veel anderen vinden de huidige F1 niet leuk, in tegenstelling tot vroeger. Prima toch. Een enkeling, nota bene een AOW'er, vindt echter van wel.

En daar lees je mijn posts verkeerd: ik vind de hedendaagse F1 namelijk wél leuk. Hartstikke leuk zelfs. Vond het een aantal jaren minder (begin deze eeuw m.n.) maar inmiddels vind ik het weer uitstekend. Alleen niet leukér dan vroeger. Vind het allebei leuk.


robbert

Citaat van: Fietser op 23 december 2013 - 14:09:58
Citaat van: Jeroen op 22 december 2013 - 13:02:46
Hoe kan je objectief kijken naar een onderwerp dat puur subjectief is?

Je hebt het namelijk over smaak. Jíj vind dit een leuk tijdperk. Prima natuurlijk. Maar dat is een puur subjectieve mening, en je neigt ernaar het te dicteren als een feit.

Ik ben het er ook helemaal niet mee eens. Maar dat is mijn mening.

Sorry voor de late reactie, maar ik leef meestentijds off line.
Vanzelfsprekend is alles subjectief in de autosport, op de uitslagen en rondetijden na. Maar wij presenteren al onze meningen wel als waarheden, dat is de makke (of het leuke?) van fora als deze. Ook ik. Mogelijk dat mijn mening wat drammerig over komt, maar ik roei wat dit onderwerp betreft dan ook tegen de stroom in. Bovendien word ik nogal eens verkeerd begrepen. De meeste huidige F1-fans hebben namelijk forse kritiek op talloze aspecten van de F1. En mijn punt is juist - jawel, MIJN punt - dat al deze aspecten er, ondanks de vaak terechte kritiek daarop, er toch voor zorgen dat we meestal een veel leuker schouwspel te zien krijgen dan de meeste races uit de vorige eeuw. Dat ben jij hardgrondig met mij oneens. Geen probleem. Maar toch zou ik jou, en anderen, uitnodigen om een aantal willekeurige races uit het verleden te downloaden en die van het begin tot het einde uit te kijken, zo'n kleine 2 uur dus. Laat daarbij vooral ook je tablet en smartphone onberoerd. Naar mijn voorzichtige mening zullen een hoop critici-van-nu dan tot de slotsom dat het vroeger heel prachtig, romantisch en puur was, maar naar de huidige maatstaven niet om aan te zien was. We praten nu namelijk wel vanuit 2013 - 2014. Niets in de wereld is nog zo puur als pakweg in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Het beeld is veranderd, onze beleving, onze eisen, onze rust dan wel onrust, de prikkeling van onze zintuigen, Von Trips is dood, leve Vettel enz. enz.  En daar hebben de organisatoren en bedenkers van de huidige F1 wel mee te maken! Ze moeten reglementen bedenken die de sport goed doen, nieuwe races uitschrijven, een groot (of groter) publiek zien te bereiken, de boekhouding laten kloppen, de groenen niet te veel tegen zich in het harnas jagen, de spanning opvoeren, de coureurs tevreden houden, de ingenieurs, het publiek. Een hels karwei, lijkt mij. Soms pakt dat goed uit, soms slecht. Dat Vettel 4 jaar lang de titel pakt is bijvoorbeeld pech hebben. Dat neemt niet weg dat ik wel geniet van de F1 zoals die nu is. Oke, dit jaar was minder spannend dan het vorige - hoewel het vooral de laatste 10 races betrof - maar meestentijds valt er toch erg veel te genieten, zeker voor degenen die geen echte favoriet koesteren. Wie dat wel doet, komt vaak in de problemen met objectiviteit. Dit heb ik al vaker aangekaart, waarop ik steevast de reactie krijg ik zelf ook niet objectief ben. Ook nu weer. Afijn. Die 'foute technische bedenksels of reglementen van de laatste tijd' is ook zo'n lastige kwestie. De een wil tankstops, de ander wil geen bandenstops. A wil 3 auto's in 1 team, B wil een andere puntentelling. Ach, ach.
 
Jij en veel anderen vinden de huidige F1 niet leuk, in tegenstelling tot vroeger. Prima toch. Een enkeling, nota bene een AOW'er, vindt echter van wel.

kijk fietser, ik geef u 100% gelijk.  De f1 is nu eenmaal moderner en de fia heeft oplossingen gezocht naar de saaiheid van de sport. Daarom ook de drs en die banden. Ik moet toegeven dat ik meer genoten heb van de eerste helft van het seizoen dan van de 2de helft. En niet omdat Vettel de 2de helft gewonnen heeft, maar gewoon omdat er meer spektakel zat in de races van de eerste helft. En dat allemaal dankzij de banden. Maar om van de f1 een natuurlijke sport te maken, dat zal niet meer lukken, dan hebben we weer treintje rijden

Fabian

Laten we weer lekker ontopic gaan heren!

Van der Garde dus in de wachtkamer net zoals vorig jaar.

Wings

De situatie is daar nog niet verandert dus. ;) Overigens vraag ik mij af of Kobayashi en Kovalainen meer te bieden hebben? Want daar gaat het uiteindelijk om bij Caterham lijkt mij.

Kronos

Citaat van: Wings op 24 december 2013 - 07:23:59
De situatie is daar nog niet verandert dus. ;) Overigens vraag ik mij af of Kobayashi en Kovalainen meer te bieden hebben? Want daar gaat het uiteindelijk om bij Caterham lijkt mij.

Qua ervaring natuurlijk wel. Met betrekking tot financiële inbreng schat ik Giedo als meest kapitaalkrachtige in van de coureurs die nog over zijn. Zoals het er nu naar uitziet zullen het Kobayashi en Giedo gaan worden. Pic verwacht ik niet aan te treden (na afgelopen seizoen dat zijn tweede seizoen was) en Kovalainen heeft heel duidelijk gesteld dat hij absoluut geen geld zal meebrengen.  Ericsson verhaal is onkracht in het interview afgegeven door zijn eigen manager, natuurlijk blijft die kans er altijd. En dan heb je eigenlijk nog mensen die je niet vaak genoemd hoort worden zoals Petrov en Frijns....

Fietser

Citaat van: Matthijs op 23 december 2013 - 14:56:01
Fietser: Ik ben het met je eens dat speciaal voor de generatie die gewend is aan 'instant gratification' sneller naar kunstmatige hulpmiddelen is gegrepen dan dat voor eerdere generaties nodig was. Er leeft nu eenmaal de angst dat de huidige generatie kijkers massaal zal afhaken als races en kampioenschappen saai worden. Ook ik ben het eens dat deze hulpmiddelen tot op zekere hoogte voor meer spanning en actie hebben gezorgd. Ik heb me in ieder geval goed vermaakt de afgelopen jaren.

Dat gezegd hebbende, mag ik (en velen met mij) toch uitspreken dat we vinden dat DRS en snel slijtende banden te ver zijn doorgeslagen? Of dat met het aanpassen van de huidige circuits de actie alleen nog maar verder kan worden verhoogd? Of dat we het leuk vinden als er eens een motor ploft zodat een Caterham of Marussia eens in de punten kan eindigen?

Het één hoeft het ander niet uit te sluiten, daar waren Wings en ik het net over eens! ;)

Mee eens, er zijn nu eenmaal altijd goede en slechte vernieuwingen. Maar vernieuwingen zijn er altijd, zeker in de Formula 1 - de avantgarde in de autosport. Zo rijden we mogelijk eens ze op batterijen en zonder geluid, en ook daar zullen we aan moeten wennen. Conservatisme en F1 bijten elkaar altijd; vroeger, nu en in de toekomst. Om on topic te eindigen: In de F1 is het altijd silly season, voor mens en machine.

Wings

Citaat van: Kronos op 24 december 2013 - 08:54:02
Qua ervaring natuurlijk wel. Met betrekking tot financiële inbreng schat ik Giedo als meest kapitaalkrachtige in van de coureurs die nog over zijn. Zoals het er nu naar uitziet zullen het Kobayashi en Giedo gaan worden. Pic verwacht ik niet aan te treden (na afgelopen seizoen dat zijn tweede seizoen was) en Kovalainen heeft heel duidelijk gesteld dat hij absoluut geen geld zal meebrengen.  Ericsson verhaal is onkracht in het interview afgegeven door zijn eigen manager, natuurlijk blijft die kans er altijd. En dan heb je eigenlijk nog mensen die je niet vaak genoemd hoort worden zoals Petrov en Frijns....

Nja, meer ervaring, ik ga er niet prat op gezien allen niet actief deelnemen en ik raceritme en autokennis belangrijk acht. Wat dat aangaat is Giedo geen eens de slechtste keuze los van de centen die hij meebrengt. 

Buxoq

Ik heb zelfs de namen van Alguersuari en Di Resta gehoord voor de stoeltjes bij Caterham, maar dat lijkt mij persoonlijk niet heel erg realistisch Di Resta heeft geen geld en Alguersuari schijnt wat sponsers te hebben en schijnt een voordeel te hebben vanwege zijn test rol die hij bij Pirelli had. We zullen zien maar zoals ik al zei deze twee heren lijken me onwaarschijnlijk.

Maikel0230

Dit is echt zo'n geval van 'we zullen het wel zien', ik hoop alleen dat zo ons niet gaan laten wachten tot eind januari.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jehoentelaar

Waar houdt Alguersuari zich nu eigenlijk mee bezig? Ik hoor al lange tijd niks meer van hem, terwijl Buemi toch niet verkeerd terecht is gekomen.

Maikel0230

#2084
Ik geloof dat die buiten wat werk voor Pirelli zelfs nier meer geracet heeft, even opzoek, ben zo terug!

Edit: ik had gelijk, de beste man heeft geen meter meer geracet nadat hij bij STR de deur is gewezen, hij is nu commentator bij BBC Radio 5 Live...

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25