Silly Season 2013/2014

Gestart door Fabian, 08 juni 2013 - 12:53:30

« vorige - volgende »

Kronos

Citaat van: Tuesday op 18 december 2013 - 16:38:02
Citaat van: maartenf1 op 18 december 2013 - 16:18:52
Hetgeen dat je over Pic zegt is interessant zeg, dat had ik nog niet meegekregen. Mooi om te horen dat zijn carrière dan voorbij lijkt te zijn, kan ik niet van wakker liggen. Giedo staat er blijkbaar dus hoog op binnen het team. Ben wel echt heel nieuwsgierig hoe groot zijn kansen bij Sauber nu zijn.
je realiseert je wel dat deze informatie allemaal uit de mond van Giedo komt en daarom wel met een korreltje zout genomen mag worden?? Zonder centen is Giedo net zo kansloos als Pic. Beetje chauvinisme in niks mis mee natuurlijk, maar we hebben het hier gewoon over een paydriver optima forma. Jammer dat die dochter van Boekhoorn niet op Frijns is gevallen ;)

De algehele tendens is om Giedo van der Garde direct als een paydriver aan te merken, maar is dit eigenlijk wel een terechte veronderstelling?!

Hij is wereldkampioen karten geweest, heeft de World Series by Renault achter zijn naam staan, is al eerder in beeld geweest als testrijder bij verschillende teams en heeft ieder seizoen in de GP2 meegedaan om de podiumplekken...

Ik ben het volledig met je eens dat het zonder (aanzienlijke) sponsorgelden voor Giedo niet mogelijk (danwel bijzonder lastig) zou zijn om in de Formule 1 terecht te komen.
Maar voor wie zou dat wel zijn? Zoals de teambaas van Caterham laatst melden; feitelijk is iedereen in de Formule 1 een 'paydriver', aangezien iedere coureur zelf zijn steentje bij moet dragen om het team verder te helpen (ook financieel). Zo preikt de naam van "Santander" toch ook redelijk prominent op de Ferarri en neemt iedere coureur harde Euro's mee of Sponsornamen die goed zijn voor die harde Euro's.

Charles Pic was in de tijd van de GP2 ook de mindere van Giedo op basis van snelheid(ook al reflecteren resultaten dit niet altijd, gezien de grilligheid van laatstgenoemde). Hoe je jezelf binnen een team een plek weet te vinden is wellicht net zo belangrijk als de resultaten. En dat weet hij goed te regelen.

Als Frijns een zitje krijgt in het GP2 team van Caterham (dat het niet onverdienstelijk gedaan heeft afgelopen seizoen) en als testcoureur daadwerkelijk iedere vrijdag mag aantreden in de F1 bolide, dan zou dit een goede zet zijn; op die manier kom je gemakkelijker in de picture van sponsoren en andere teams.


Tuesday

Citaat van: Kronos op 19 december 2013 - 07:44:22
Citaat van: Tuesday op 18 december 2013 - 16:38:02
Citaat van: maartenf1 op 18 december 2013 - 16:18:52
Hetgeen dat je over Pic zegt is interessant zeg, dat had ik nog niet meegekregen. Mooi om te horen dat zijn carrière dan voorbij lijkt te zijn, kan ik niet van wakker liggen. Giedo staat er blijkbaar dus hoog op binnen het team. Ben wel echt heel nieuwsgierig hoe groot zijn kansen bij Sauber nu zijn.
je realiseert je wel dat deze informatie allemaal uit de mond van Giedo komt en daarom wel met een korreltje zout genomen mag worden?? Zonder centen is Giedo net zo kansloos als Pic. Beetje chauvinisme in niks mis mee natuurlijk, maar we hebben het hier gewoon over een paydriver optima forma. Jammer dat die dochter van Boekhoorn niet op Frijns is gevallen ;)

De algehele tendens is om Giedo van der Garde direct als een paydriver aan te merken, maar is dit eigenlijk wel een terechte veronderstelling?!

Hij is wereldkampioen karten geweest, heeft de World Series by Renault achter zijn naam staan, is al eerder in beeld geweest als testrijder bij verschillende teams en heeft ieder seizoen in de GP2 meegedaan om de podiumplekken...

Ik ben het volledig met je eens dat het zonder (aanzienlijke) sponsorgelden voor Giedo niet mogelijk (danwel bijzonder lastig) zou zijn om in de Formule 1 terecht te komen.
Maar voor wie zou dat wel zijn? Zoals de teambaas van Caterham laatst melden; feitelijk is iedereen in de Formule 1 een 'paydriver', aangezien iedere coureur zelf zijn steentje bij moet dragen om het team verder te helpen (ook financieel). Zo preikt de naam van "Santander" toch ook redelijk prominent op de Ferarri en neemt iedere coureur harde Euro's mee of Sponsornamen die goed zijn voor die harde Euro's.

Charles Pic was in de tijd van de GP2 ook de mindere van Giedo op basis van snelheid(ook al reflecteren resultaten dit niet altijd, gezien de grilligheid van laatstgenoemde). Hoe je jezelf binnen een team een plek weet te vinden is wellicht net zo belangrijk als de resultaten. En dat weet hij goed te regelen.

Als Frijns een zitje krijgt in het GP2 team van Caterham (dat het niet onverdienstelijk gedaan heeft afgelopen seizoen) en als testcoureur daadwerkelijk iedere vrijdag mag aantreden in de F1 bolide, dan zou dit een goede zet zijn; op die manier kom je gemakkelijker in de picture van sponsoren en andere teams.
het lijkt mij vrij simpel; als je zonder geld mee te brengen geen zitje in F1 zou hebben, dan ben je een paydriver. Natuurlijk trekt een coureur als Alonso ook sponsors aan, maar die hoeft echt niet voor een zitje te betalen . Daarnaast zit er ook nog wel een verschil tussen een sponsor en rijke schoonpapa. En tuurlijk heeft Giedo talent, maar hij is in GP2 ook dik verslagen door Sergio Perez en dus ook door een broekie van 21 (pic). Sporadisch laat ie mooie dingen zien en dan denk je, ja hij kan het toch wel, maar t is nog wel wat magertjes. Wat mij betreft verdiend ie nog wel een 2e jaar bij Caterham, maar een stap hoger naar Sauber zou in mijn ogen puur op basis van geld zijn.

Edwin90

Volgens een tweet van Andrew Benson worst Gutierrez morgen aangekondigd als tweede rijder.

Kronos

Citaat van: Edwin90 op 19 december 2013 - 12:48:41
Volgens een tweet van Andrew Benson worst Gutierrez morgen aangekondigd als tweede rijder.

Dit bericht begon bij SportBild via Bianca Garloff... deze mevrouw wist ook te melden dat Boullier weg zou gaan bij Lotus.
Dus ondanks dat het nieuws best waar zou kunnen zijn, is de bron niet geheel te vertrouwen met betrekking tot haar aannames.

Perton

Van Brawn werd toch ook ontkend dat ie weg zou gaan? Eerst maar eens afwachten of Boullier er in het voorjaar bij is, voor we gaan beweren dat Bild het onjuist had. Overigens melden een stuk meer bronnen het van Gutierrez en dat zijn geen mensen die zich per se op iemand van Bild focussen. Denk aan een Adam Cooper.

En over paydrivers die er niet zouden zijn zonder hun geld: Niki Lauda en Michael Schumacher. Klaar.

Tuesday

Citaat van: Perton op 19 december 2013 - 13:25:23
En over paydrivers die er niet zouden zijn zonder hun geld: Niki Lauda en Michael Schumacher. Klaar.
lekker simpel. Dat ze met geld zijn binnen gekomen wil natuurlijk niet zeggen dat ze er anders niet gekomen waren. In t geval van vd Garde kun je dat wel met redelijke zekerheid stellen.

Perton

In het geval van Lauda ook wel hoor. Zo indrukwekkend was hij niet echt in zijn tijd voor de Formule 1. En van Schumacher is het ook maar twijfelachtig of hij de Formule 1 had gehaald of een lange carrière in de sportscars zou hebben gehad. Dus nee, het is niet 'lekker simpel' om die twee namen te noemen. Het is juist 'lekker simpel' om met de kennis van hoe ze uiteindelijk hebben gepresteerd te beweren dat ze het zonder geld ook wel zouden hebben gered, want dat is minstens onwaarschijnlijk.

Kronos

Citaat van: Perton op 19 december 2013 - 13:50:44
In het geval van Lauda ook wel hoor. Zo indrukwekkend was hij niet echt in zijn tijd voor de Formule 1. En van Schumacher is het ook maar twijfelachtig of hij de Formule 1 had gehaald of een lange carrière in de sportscars zou hebben gehad. Dus nee, het is niet 'lekker simpel' om die twee namen te noemen. Het is juist 'lekker simpel' om met de kennis van hoe ze uiteindelijk hebben gepresteerd te beweren dat ze het zonder geld ook wel zouden hebben gered, want dat is minstens onwaarschijnlijk.

Heb je überhaupt om actief te zijn in de autosport niet al geld nodig?!
Iemand zonder geld zal wellicht op een zaterdagmiddag een kart kunnen huren voor 15 minuten op een afgelegen kartbaan.
En tegenwoordig is het geld en het beschikbare materiaal vele malen belangrijker dan het talent van de coureur. Dat ze allemaal een behoorlijk potje kunnen sturen is wel duidelijk lijkt me.

Perton

Citaat van: Kronos op 19 december 2013 - 13:56:38
Heb je überhaupt om actief te zijn in de autosport niet al geld nodig?!
Uiteraard. Daarom is het ook zo makkelijk om iemand die dat geld vervolgens gebruikt om de Formule 1 in te komen meteen af te doen als paydriver. Er zijn coureurs bij wie dat enigszins terecht is, omdat ze niet zoveel in lagere klassen hebben laten zien (denk aan een Chilton) en er zijn coureurs waarbij dat een stuk minder terecht is.

Of ze vervolgens daadwerkelijk presteren in de Formule 1 is een ander verhaal, maar de tijd dat een of andere incapabele Italiaan 5 races mocht instappen, omdat ie een zak geld neerlegde, die tijd is wel echt voorbij. De mensen die nu met een zak geld de sport inkomen hebben zich, een uitzondering daargelaten, allemaal wel bewezen in andere klassen.

Tuesday

Citaat van: Perton op 19 december 2013 - 13:50:44
In het geval van Lauda ook wel hoor. Zo indrukwekkend was hij niet echt in zijn tijd voor de Formule 1. En van Schumacher is het ook maar twijfelachtig of hij de Formule 1 had gehaald of een lange carrière in de sportscars zou hebben gehad. Dus nee, het is niet 'lekker simpel' om die twee namen te noemen. Het is juist 'lekker simpel' om met de kennis van hoe ze uiteindelijk hebben gepresteerd te beweren dat ze het zonder geld ook wel zouden hebben gered, want dat is minstens onwaarschijnlijk.
dat beweer ik ook niet. Maar goed, 10 miljoen voor een zitje bij een achterhoedeteam, betaald door je schoonpapa is toch ff wat anders dan 150.000 voor een zitje bij een middenmoot team. Bovendien is paydriver niet iets wat je altijd hoeft te blijven natuurlijk, volgens mij is Schumacher dat ook maar 1 race geweest.  Ik denk niet dat er ook maar 1 team is dat er over peinst om vd Garde zonder geld een zitje te geven.

Kronos

Citaat van: Tuesday op 19 december 2013 - 14:02:06
Citaat van: Perton op 19 december 2013 - 13:50:44
In het geval van Lauda ook wel hoor. Zo indrukwekkend was hij niet echt in zijn tijd voor de Formule 1. En van Schumacher is het ook maar twijfelachtig of hij de Formule 1 had gehaald of een lange carrière in de sportscars zou hebben gehad. Dus nee, het is niet 'lekker simpel' om die twee namen te noemen. Het is juist 'lekker simpel' om met de kennis van hoe ze uiteindelijk hebben gepresteerd te beweren dat ze het zonder geld ook wel zouden hebben gered, want dat is minstens onwaarschijnlijk.
dat beweer ik ook niet. Maar goed, 10 miljoen voor een zitje bij een achterhoedeteam, betaald door je schoonpapa is toch ff wat anders dan 150.000 voor een zitje bij een middenmoot team. Bovendien is paydriver niet iets wat je altijd hoeft te blijven natuurlijk, volgens mij is Schumacher dat ook maar 1 race geweest.  Ik denk niet dat er ook maar 1 team is dat er over peinst om vd Garde zonder geld een zitje te geven.

Iedere coureur neemt iets mee naar het team... zeker het eerste jaar dat hij ergens instapt.
De 10 miljoen die van der Garde meeneemt in de vorm van sponsoring via McGregor zal zelfs minder opleveren voor een team dan de sponsoring die Alonso meeneemt naar Ferarri in de vorm van Santander.

Daarmee wil ik niet betogen dat v.d. Garde goed of slecht is, of dat hij thuis hoort in de F1 of niet... het is gewoon een klasse (net zoals bijna alle autosport klasses) waar je financiële steun nodig hebt.

Zet Perez in een Red Bull van vorig jaar en hij zal ook het podium halen (de naam Perez kun je inwisselen voor een willekeurige andere zogenaamde 'paydriver').

Ik denk dat Paydrivers niet meer bestaan, iedere coureur draagt op één of andere manier zijn steentje bij binnen het team. De grote van dit steentje is gewoonweg vaak bepalend of je in kunt stappen of niet. De tijden dat je echt paydrivers had die helemaal niets gepresteerd hebben zijn al een tijdje voorbij.

Tuesday

Citaat van: Kronos op 19 december 2013 - 14:10:52
Citaat van: Tuesday op 19 december 2013 - 14:02:06
Citaat van: Perton op 19 december 2013 - 13:50:44
In het geval van Lauda ook wel hoor. Zo indrukwekkend was hij niet echt in zijn tijd voor de Formule 1. En van Schumacher is het ook maar twijfelachtig of hij de Formule 1 had gehaald of een lange carrière in de sportscars zou hebben gehad. Dus nee, het is niet 'lekker simpel' om die twee namen te noemen. Het is juist 'lekker simpel' om met de kennis van hoe ze uiteindelijk hebben gepresteerd te beweren dat ze het zonder geld ook wel zouden hebben gered, want dat is minstens onwaarschijnlijk.
dat beweer ik ook niet. Maar goed, 10 miljoen voor een zitje bij een achterhoedeteam, betaald door je schoonpapa is toch ff wat anders dan 150.000 voor een zitje bij een middenmoot team. Bovendien is paydriver niet iets wat je altijd hoeft te blijven natuurlijk, volgens mij is Schumacher dat ook maar 1 race geweest.  Ik denk niet dat er ook maar 1 team is dat er over peinst om vd Garde zonder geld een zitje te geven.

Iedere coureur neemt iets mee naar het team... zeker het eerste jaar dat hij ergens instapt.
De 10 miljoen die van der Garde meeneemt in de vorm van sponsoring via McGregor zal zelfs minder opleveren voor een team dan de sponsoring die Alonso meeneemt naar Ferarri in de vorm van Santander.

Daarmee wil ik niet betogen dat v.d. Garde goed of slecht is, of dat hij thuis hoort in de F1 of niet... het is gewoon een klasse (net zoals bijna alle autosport klasses) waar je financiële steun nodig hebt.

Zet Perez in een Red Bull van vorig jaar en hij zal ook het podium halen (de naam Perez kun je inwisselen voor een willekeurige andere zogenaamde 'paydriver').

Ik denk dat Paydrivers niet meer bestaan, iedere coureur draagt op één of andere manier zijn steentje bij binnen het team. De grote van dit steentje is gewoonweg vaak bepalend of je in kunt stappen of niet. De tijden dat je echt paydrivers had die helemaal niets gepresteerd hebben zijn al een tijdje voorbij.
Maar Ferrari zou Alonso ook genomen hebben zonder Santander, dat soort jongens moet je hier gewoon buiten laten. Hoe dan ook, als je bij Caterham rijdt en je betaald 10 miljoen voor een zitje wat sponsortechnisch gewoon weggegooid geld is, dan ben je voor mij gewoon een paydriver. Niet zo'n paydriver als je vroeger nog wel eens zag, maar gewoon een moderne paydriver.

Fietser

Ik hoop voor V.d. Garde op een stoeltje, bijv. bij Sauber. Maar veel meer hoop ik erop dat Kobayashi daar terugkeert, die verdient het m.i. meer op basis van zijn snelheid. Ook Buemi zou ik mooie keus zijn: een Zwitser in een (van oorsprong) Zwitsers team. Bovendien zijn zowel Kobayashi als Buemi veel te vroeg naar de zijlijn verbannen.
Mijn punt: V.d. Garde in een Sauber is leuk, maar alleen voor hemzelf en voor zijn Nederlandse fans. Voor de F1 in het algemeen zou het jammer zijn als hij dat stoeltje inneemt.

SDG

Citaat van: Perton op 19 december 2013 - 13:50:44
In het geval van Lauda ook wel hoor. Zo indrukwekkend was hij niet echt in zijn tijd voor de Formule 1. En van Schumacher is het ook maar twijfelachtig of hij de Formule 1 had gehaald of een lange carrière in de sportscars zou hebben gehad. Dus nee, het is niet 'lekker simpel' om die twee namen te noemen. Het is juist 'lekker simpel' om met de kennis van hoe ze uiteindelijk hebben gepresteerd te beweren dat ze het zonder geld ook wel zouden hebben gered, want dat is minstens onwaarschijnlijk.

Schumacher had het wellicht wel gehaald, al zou hij hoogstwaarschijnlijk een ander pad ingeslagen hebben. Ik vermoed dat hij - Mecedes-protégé zijnde - zijn entree in de F1 gemaakt zou hebben bij Sauber in 1993/94.

Kronos

Citaat
Maar Ferrari zou Alonso ook genomen hebben zonder Santander, dat soort jongens moet je hier gewoon buiten laten. Hoe dan ook, als je bij Caterham rijdt en je betaald 10 miljoen voor een zitje wat sponsortechnisch gewoon weggegooid geld is, dan ben je voor mij gewoon een paydriver. Niet zo'n paydriver als je vroeger nog wel eens zag, maar gewoon een moderne paydriver.

Nee... ik ben het hier enigszins oneens met je stelling.

Ferrari zou momenteel het salaris niet kunnen / willen voldoen van Alonso zonder de inbreng van Santander (welke direct gelinked wordt naar Alonso).
Verder is Alonso zelf begonnen als een paydriver. Hij werd door Briatore geplaatst in een Minardi, hiervoor is ook geld / kennis of wat dan ook besteed.

Echter zijn coureurs zoals Alonso en Schumacher alleen begonnen als PayDriver en zijn ze van een ander kaliber dan Tiago Monteiro, Narain Karthikeyan of Alex Yoong. (ik ben zelf een groot fan van Alonso, maar zonder financiële backing zou hij nu waarschijnlijk pizza koerier zijn geweest in Rome).

Uiteindelijk dient er betaald te worden om een talent (hoe groot of klein ook) een kans te geven in de Formule 1.
Die financiële verplichting start bij het Karting en eindigd op het moment dat ze de helm aan de wilgen hangen.

De grootte van de bijdrage heeft mijnziens niet alleen met het talent van de coureur te maken.