VS overwegen doodseskaders in Irak in te zetten

Gestart door Martin, 09 januari 2005 - 15:33:27

« vorige - volgende »

Mee eens

Ja
12 (52.2%)
Nee
11 (47.8%)

Totaal aantal stemmen: 18

Poll gesloten: 09 januari 2005 - 15:33:27

Martin

Het Amerikaanse ministerie van Defensie overweegt doodseskaders in Irak in te zetten om leiders van opstandelingen uit te schakelen. De nieuwe strategie is gebaseerd op tactieken die twintig jaar geleden in Latijns-Amerika werden toegepast om linkse guerrilla's te doden.

Dat heeft het blad Newsweek gemeld op basis van anonieme bronnen binnen het Pentagon. Een van de plannen is om Amerikaanse speciale eenheden naar Irak te sturen die Iraakse eskaders gaan vormen. Die zouden uit zorgvuldig uitgekozen Koerdische peshmerga-strijders en sjiitische militieleden moeten bestaan.

De opstandelingen die sinds de Amerikaanse invasie dood en verderf in Irak zaaien, zijn vooral soennitische aanhangers van het voormalige bewind van Saddam Hussein en extremistische buitenlandse strijders.

"Waar iedereen (binnen Defensie) het over eens is, is dat we zo niet langer kunnen doorgaan. We moeten een nieuwe manier vinden om in de aanval te gaan tegen de rebellen. Momenteel zitten we in het defensief. En we zijn aan het verliezen'', aldus een functionaris tegen Newsweek.

Volgens het blad wordt het nieuwe strijdplan binnen het Pentagon "de Salvadoraanse optie'' genoemd. Onder president Reagan werden begin jaren tachtig in El Salvador rechtse paramilitairen opgeleid om leiders van steeds sterker wordende linkse rebellen om zeep te helpen. Deze doodseskaders ontzagen niemand en vermoordden ook veel burgers.

Ferrari 2010

Citaat van: MartinHet Amerikaanse ministerie van Defensie overweegt doodseskaders in Irak in te zetten om leiders van opstandelingen uit te schakelen. De nieuwe strategie is gebaseerd op tactieken die twintig jaar geleden in Latijns-Amerika werden toegepast om linkse guerrilla's te doden.

Dat heeft het blad Newsweek gemeld op basis van anonieme bronnen binnen het Pentagon. Een van de plannen is om Amerikaanse speciale eenheden naar Irak te sturen die Iraakse eskaders gaan vormen. Die zouden uit zorgvuldig uitgekozen Koerdische peshmerga-strijders en sjiitische militieleden moeten bestaan.

De opstandelingen die sinds de Amerikaanse invasie dood en verderf in Irak zaaien, zijn vooral soennitische aanhangers van het voormalige bewind van Saddam Hussein en extremistische buitenlandse strijders.

"Waar iedereen (binnen Defensie) het over eens is, is dat we zo niet langer kunnen doorgaan. We moeten een nieuwe manier vinden om in de aanval te gaan tegen de rebellen. Momenteel zitten we in het defensief. En we zijn aan het verliezen'', aldus een functionaris tegen Newsweek.

Volgens het blad wordt het nieuwe strijdplan binnen het Pentagon "de Salvadoraanse optie'' genoemd. Onder president Reagan werden begin jaren tachtig in El Salvador rechtse paramilitairen opgeleid om leiders van steeds sterker wordende linkse rebellen om zeep te helpen. Deze doodseskaders ontzagen niemand en vermoordden ook veel burgers.

Ho sneller het daar geklaart is hoe liever, maar kan iemand uitleggen wat doodseskaders zijn en hoe het werkt? Ik snap niet wat het is en weet dus ook niet of het eigenlijk menselijk is om toe te passen of niet.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Martin

Raar maar waar, ik stem op Ja.
Ik denk dat die aanhangers Saddam Hussein zo snel mogelijk weg moeten voor een permanente vrede in Irak.
Goedschiks of kwaadschiks.
Goedschiks lukt klaarblijkelijk niet.
Dan maar kwaadschiks.
Als er een paar honderd terroristen vermoord worden om de vrede te bewaren voor miljoenen mensen die rustig willen leven en een nieuwe toekomst willen opbouwen, doe maar.

Verder ben ik vredelievend, doe geen vlieg kwaad.
Laat de Amerikaanse speciale troepen hun werk maar doen.
Ik heb er niets op tegen.
Liever vandaag nog dan morgen.

Ik zal wel veel tegengas krijgen, maar dit is mijn persoonlijke mening.

Schumi nr1

Ik heb ook op ja gestemd, er moet iets aan gedaan worden, dus kunnen we ze maar beter met gelijke wapen bestrijden, door niets of niemand te ontzien. Maar ik vrees dat het moeilijk zal worden om heel dat islamitisch extremistisch zootje op te ruimen. Voor iedere leider van zo'n bende die gedood wordt zal er wel altijd een opvolger klaar staan. Het zal een beetje zijn zoals water naar de zee dragen.

Ruud

Ik vraag me af hoe kun je het daar niet mee eens zijn. De rotte appellen moeten zo snel en effectief mogelijk verwijderd worden omwille van Irak en de gehele wereld. Saddam is gelukkig al min of meer van het toneel verdwenen na decennia van terreur, het is logisch dat er na zijn val een grote chaos heerst in het land en dat allerlei onwelgevallige lieden uit de extremistische hoek nu aan de macht proberen te komen. Korte metten mee maken :roll:

Jasper

In de eerste plaats moest Bush met zijn troepen uit Irak gebleven zijn, maar nu ze er zijn, kunnen ze het beter serieus doen. Ik heb dus ook op ja gestemd.

Luca

Citaat van: JasperIn de eerste plaats moest Bush met zijn troepen uit Irak gebleven zijn, maar nu ze er zijn, kunnen ze het beter serieus doen. Ik heb dus ook op ja gestemd.

Dan had Irak nog steeds met Saddam gezeten.
Het is goed dat Amerika is binnengevallen, maar nu afmaken, goed afmaken.
I would kill for this job, but the people I want to kill are the people offering me the job.

Eric

Toch wel een beetje een rare situatie...Bush Jr. had nog een rekening te verheffen met Saddam, hij moest de klus van zijn vader afwerken.
Voor de familie Bush twee voor de prijs van één.

Saddam uit de weg ruimen en zo de aandelen van de wapenindustrie de hoogte in jagen...ideaal als jezelf aandeelhouder bent.
Toch een klein probleempje...hoe gaat Bushke Irak aanvallen?
Enkele valse beschuldigingen en grootmacht Amerika (lees Bush) mag de wereld laten zien dat ze over een uitgebreid wapenarsenaal beschikken.

Nu het nieuws van die doodseskaders...langs de ene kant denk ik ja en langs de andere kant denk ik dan nee...
Irak zou er beter bij varen moesten die extremisten weg zijn...maar extremisme zal je nooit overwinnen, zelfs niet met doodseskaders.
Eenmaal dat de yankees weg zijn doen ze in Irak weer waar ze goesting in hebben...

Martin

Ik lees wel eens 'goesting' in een bericht.
Maar dat woord ken ik niet in het Nederlands.
Een korte vertaling zou welkom zijn.
Weer eens iets geleerd.

Tim C

Goesting = zin

en mooiste woord volgens Vlaanderen

Alan Blues

Bush is deze oorlog begonnen onder een valse reden en in naam van 'The War On Terror', zonder toestemming van de Verenigde Naties en dus op eigen houtje met Groot-Brittanië en Spanje.

Nu doodseskaders hun werk laten doen?? Hahaha!!! Wat is er nu? Een bende nonnetjes of zo??  :shock:  :shock:

Laat Bush de verkiezingen organiseren, zoals hij heeft beloofd, eind deze maand. Laat hem de kosten dragen voor deze verkiezingen, het beveiligen van het land en de heropbouw ervan.

En wat mij betreft mag er een speciaal sniperteam naar de US of A gaan om deze wereldidioot een welgemikt schot tussen zijn ogen te plaatsen.

Wie zaait, oogst...

Waarom valt Bush Irak aan als de aanslag van 11 september uit Afghanistan kwam? Osama Bin Laden komt uit Saoedi-Arabië? Waarom valt hij die niet aan? Nee, natuurijk niet, het zijn bondgenoten in de olie-industrie. Vriendjes aan huis, zeg maar.

Ik heb sinds het bewind van Bush nog nooit zo'n misprijzen gehad voor het amerikaanse volk. Zeker toen ze hem opnieuw verkozen...

Afknallen die eikel... De wereld zou er goed bij varen.

lieven

ben het nooit eens met wat bush wil!!
kga et alleen eens zijn met em als em zelfmoord pleegt!!!
kan diene eikel ni af!!
haal clinton maar terrug!! ok die hielt van zijn sigaarken maar die dee tenminste goed werk!!!

Doefie

Ik heb op nee gestemd. Hypocriet als ze zijn, eerst "oorlog tegen terrorisme" gaan voeren, wat op zich al onmogelijk en idioot is, en dan zelf nog eens de terrorist gaan uithangen in hun gekoloniseerd land (want dat is het uiteindelijk). De oorlog in Irak is nog lang niet gedaan, het is nog altijd die dat hij toen in maart 2003 is begonnen. Maar het is makkelijk om te zeggen, nu is 't gedaan en alles wat we nu tegen ons krijgen zijn terroristen... :roll:

Citaat van: Alan BluesWaarom valt Bush Irak aan als de aanslag van 11 september uit Afghanistan kwam? Osama Bin Laden komt uit Saoedi-Arabië? Waarom valt hij die niet aan? Nee, natuurijk niet, het zijn bondgenoten in de olie-industrie. Vriendjes aan huis, zeg maar.

Fahrenheit 9/11 gezien  :lol: ? Papa Bush is bij de familie Bin Laden vriend aan huis, zoonlief heeft op 11 september 2001 aan de hele familie Bush de toestemmig gegeven om het land te verlaten, terwijl er geen enkele andere vlieg (bij wijze van spreken) het land in of uit mocht. Zegt genoeg denk ik he. Al vanaf zijn eerste werkdag in 2000 was Bush constant bezig "let's bomb Iraq". Nu zit hij erdankzij hem is zijn land in oorlog, sneuvelen er duizenden onschuldigen, en meneer vind het dan nodig om zelf even de terrorist te gaan uithangen  :roll:

Citaat van: lievenben het nooit eens met wat bush wil!!
kga et alleen eens zijn met em als em zelfmoord pleegt!!!
kan diene eikel ni af!!
haal clinton maar terrug!! ok die hielt van zijn sigaarken maar die dee tenminste goed werk!!!

Clinton mag niet meer, heeft zijn twee termijnen gehad. Net als Bush nu bezig is, binnen 4 jaar zijn we ervan af  :wink:

jandr

Wat een onzin je hier moet lezen...

De manier waarop jij over Bush praat maakt echt duidelijk dat jij denkt op het niveau van een kind van <10 jaar. Of ben je echt zo jong?

Alan Blues

Citaat van: jandrWat een onzin je hier moet lezen...

De manier waarop jij over Bush praat maakt echt duidelijk dat jij denkt op het niveau van een kind van <10 jaar. Of ben je echt zo jong?

Euh... Over wie gaat het eigenlijk?