Round 12: Gran Premio d'Italia, Autodromo Nazionale Monza, Monza

Gestart door Maikel0230, 03 september 2015 - 11:41:47

« vorige - volgende »

janke

Citaat van: Pancake Shield op 06 september 2015 - 16:16:07
Iedereen zou gek worden als je in je oor te horen krijgt: "Je moet zo hard mogelijk gaan rijden. Wel zonder risico's te nemen. Geen vragen stellen. We leggen alles straks uit".

Dan snap ik wel dat iedere coureur ff stress in de benen krijgt.

Dus Mercedes wist al wat een eventuele straf zou kunnen zijn. Veel F1 mensen hebben het op Twitter erover dat ze maar uit de uitslag moeten worden gestreept.
Some things are too important to be left in the past.

Jozef

Veel zuurder dan wat Lotus vandaag meemaakt kun je een race ook niet hebben trouwens. Een race waar ze terecht hopen op goede resultaten, en in bocht één wordt door een klein foutje van een Sauber-coureur de ophanging van beide auto's stukgereden. :-\

0634

Citaat van: Jozef op 06 september 2015 - 17:25:07
Veel zuurder dan wat Lotus vandaag meemaakt kun je een race ook niet hebben trouwens. Een race waar ze terecht hopen op goede resultaten, en in bocht één wordt door een klein foutje van een Sauber-coureur de ophanging van beide auto's stukgereden. :-\

Terwijl je het niet van hem zou verwachten.


Mickey


Jozef

http://www.fia.com/file/33143/download?token=_Y5KdGxV

De banden en dekens waren significant afgekoeld op het moment van de meting, waardoor ook de druk natuurlijk gedaald was. De banden van Mercedes waren ook een stuk kouder dan die van de Ferrari's, die ook gemeten zijn. In de garage zijn de banden voorbereid onder toezicht van Pirelli volgens de gebruikelijke procedures.

Wings

Het ging toch om een minimum dat gesteld wordt? Dat betekent dus in de minst ideale situatie (koude band).

Perton

Als het omschreven is als de minimale breedte van de banden zoals in 2003 (dat Michelin vs Bridgestone-gebeuren dat Michelin met nog drie races te gaan plotseling nieuwe banden moest ontwikkelen omdat de FIA de regels veranderde), zou dat niet eens hoeven. Daar waren de reglementen (ondanks dat duidelijk was wat er bedoeld werd) zo verwoord alsof dat alleen voor nieuwe banden gold. Als er nu ook iets staat als "Banden die op de auto worden gemonteerd moeten zo en zoveel psi hebben", dan heeft Mercedes daar aan voldaan. Dat ze dat later dan niet meer zijn, tsja...

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het eens ben met de wedstrijdleiding, mijn gevoel zegt dat het een DQ moet zijn. Maar goed, ik weet niet hoe die regel precies is doorgegeven aan de teams.

Wings

Wat ik overigens raar vind is dat de minimale bandendruk een veiligheidsmaatregel is. Voldoe je daar niet aan schaal je af in het veiligheidsniveau en is er, even chargerend, sprake van een onveilige situatie. Waarom mocht toch gestart worden? Een auto die niet voldoet aan de gestelde eisen moet je toch gewoon van de baan halen?

Jozef

Citaat van: Wings op 06 september 2015 - 18:24:12
Het ging toch om een minimum dat gesteld wordt? Dat betekent dus in de minst ideale situatie (koude band).

Ga je dan de banden in de diepvriezer stoppen om aan te tonen dat de druk niet goed genoeg is? Om maar te zeggen, een koude band is totaal niet representatief voor de werkelijkheid en zou overigens ook niet mogelijk zijn om te controleren.

Wings

Met koud bedoel ik niet-opgewarmd. Als we over etenswaren zouden spreken zou ik hebben geschreven 'kamertemperatuur'.

Jozef

Kamertemperatuur is ook niet representatief voor de werkelijkheid aangezien de banden altijd voorverwarmd worden.

Citaat van: Wings op 06 september 2015 - 18:37:59
Wat ik overigens raar vind is dat de minimale bandendruk een veiligheidsmaatregel is. Voldoe je daar niet aan schaal je af in het veiligheidsniveau en is er, even chargerend, sprake van een onveilige situatie. Waarom mocht toch gestart worden? Een auto die niet voldoet aan de gestelde eisen moet je toch gewoon van de baan halen?

Anderzijds is het niet zwart-wit natuurlijk. Om met een simpel voorbeeld uit het dagelijks leven te vergelijken: je hebt je autogordel om, of je hebt hem niet om. Dus je bent veilig op de baan, of niet. Met bandendruk is het geen exacte wetenschap. Hoe lager de bandendruk, hoe groter de kans dat je een lekke band krijgt. Er is een limiet gesteld omdat je nu eenmaal een duidelijke regel nodig hebt in de sport, maar het is ook weer niet zo dat 19.5 psi veilig is en 19.4 psi opeens gevaarlijk is.

De regel is nu eigenlijk niet nageleefd (ik was ervan overtuigd dat er een DSQ zou volgen) maar als blijkt dat de manier van meten niet representatief is voor de eigenlijke staat van de auto op de baan, dan is het ook nogal stom om een veiligheidsprobleem te claimen op iets dat om te beginnen al een artificiële grens was...

Maikel0230

Vreemd verhaal, vreemde beslissing...

Hoe moet je nu als gewone fan dan hier nu nog wijs uit komen? Ik heb helaas geen master of engineering van oxford...

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

meatball

Maar we hebben tenminste weer een regeltje erbij joepie. Blijft lekker overzichtelijk zo.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Perton

Citaat van: meatball op 06 september 2015 - 18:55:32
Maar we hebben tenminste weer een regeltje erbij joepie. Blijft lekker overzichtelijk zo.
Tsja als teams telkens weigeren hun eigen verantwoordelijkheid te nemen en telkens de schuld van hun problemen leggen bij een motor- danwel bandenleverancier, dan zal je dit soort regels nodig hebben ja. Ik ben er ook geen fan van, maar blijkbaar is het nodig.