Monza: cijfer voor de race

Gestart door 0634, 06 september 2015 - 15:55:50

« vorige - volgende »

Vonden we ervan?

10
0 (0%)
9
0 (0%)
8
0 (0%)
7
4 (18.2%)
6
9 (40.9%)
5
6 (27.3%)
4
2 (9.1%)
3 of lager
1 (4.5%)

Totaal aantal stemmen: 22

Jehoentelaar

Citaat van: Matthijs op 07 september 2015 - 21:59:23
Citaat van: Jehoentelaar op 07 september 2015 - 19:30:34
Het amusement kan een reden zijn om de GP ter discussie te stellen
Het (gebrek aan) amusement zou een reden moeten zijn om de regels (DRS) ter discussie te stellen, niet het circuit.

Monza was voor DRS ook nooit bijzonder. Ik ben het met je eens dat amusement in principe altijd eerst bij het racemateriaal moet worden gezocht en niet bij het circuit, maar Monza is een bewezen snoozefest wat racespanning betreft.

Matthijs

Misschien was Monza niet het beste voorbeeld. Maar dankzij DRS worden goede banen minder leuk en saaie banen leuker.

Fietser

#32
Ooit was Monza een lekker circuit, maar dat was voordat er sprake was van al te veel kunstmatigheid aan lay out of renwagens. Monza was zonder die vermaledijde chicanes een echte slipstreambaan. Het leek soms wel wielrennen: een grote groep renwagens bleef de hele race bij elkaar en de leiding wisselde niet zelden (meerdere keren!) per ronde. Ik meen dat er in 1969 een grote kopgroep bestond waarin o.a. Cevert, Amon, Hulme, Gethin, Peterson en nog wat jongens. Elke ronde was het stuivertje wisselen. In de laatste ronde drukte Gethin het neusje van zijn BRM 0,01 seconde voor Peterson en Cevert over de finish.
In 1965 was er lange tijd sprake van een super(kop)groep waarin Clark, G. Hill, Stewart (de latere winnaar), Surtees en Gurney die elke lap van positie wisselden. (Vergelijk het met een hedendaagse, steeds van positie wisselende groep waarin Hamilton, Alonso, Vettel, Rosberg, Raikkonen o.i.d.) Helaas waren dat ook de tijden van het grote sterven dus zo kon het niet langer. Chicanes brachten veiligheid, maar ook een heel ander Monza. Vraag is of die nog te pruimen is - ofschoon velen menen dat Monza er altijd bij moet zijn. Vandaar mijn expliciete vraag: wordt het ter plekke niet tijd voor iets nieuws MET behoud van bijv. de Parabolica en de 2 Lesmo's?

Jehoentelaar

Met beiden eens. De vraag is vervolgens wat we aan Monza zouden kunnen veranderen. Is op zich wel een leuke vraag om mee verder te gaan.

Hamilton#44

Als ik het zo hoor de chicanes.  :)

Jehoentelaar

Om veiligheidsredenen is dat niet realistisch. Bovendien denk ik niet dat Lesmo 1 een geweldige inhaalplek is met zulke waanzinnige snelheden.

Hamilton#44


0634

Citaat van: Jehoentelaar op 08 september 2015 - 15:54:39
Met beiden eens. De vraag is vervolgens wat we aan Monza zouden kunnen veranderen. Is op zich wel een leuke vraag om mee verder te gaan.

Alles. Het stuk van Ascari tot aan de Rettifilo mag blijven, de rest moet eruit.

Arthur

Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Edwin90

Ik ben bang als je de chicanes uit Monza haalt dat het dan helemaal gebeurd is met het inhalen :-X

Overigens verander ik er liever niets aan.

Jozef

De eerste chicane vind ik prima. Is een van de langzaamste bochten op de kalender, en dat vlak na het snelste rechte stuk van de hele kalender. Dit is net hét punt van het circuit dat elk jaar gegarandeerd actie oplevert.

Ascari vind ik ook cool omdat hij best snel is en je de kerbs echt perfect moet nemen wil je niet veel tijd verliezen. Een klassieke uitdaging voor de coureurs.

De tweede chicane, dat is wel een draak inderdaad.

0634

#41
Naja, dat is wat ik zei ongeveer. Van Ascari tot Rettifilo mag blijven, de rest mag van mij volledig op de schop. Overigens vond ik de Rettifilo zoals ie vroeger was, dus andersom (waar Hakkinen er toen afschoot) ook prima. Was een goed inhaalpunt.

Jehoentelaar

De oude variant hield iets meer snelheid erin waardoor een verschil in acceleratie niet veel uitmaakte voor de Curva Grande en de chicane erna. Valt voor beide varianten wat te zeggen (al zullen Hill en Häkkinen daar anders over denken).