Bianchi zwaargewond na crash

Gestart door NielsD, 05 oktober 2014 - 13:26:26

« vorige - volgende »

FolkertE

Citaat van: Jeroen op 18 oktober 2014 - 15:51:08
Kootje zegt duidelijk: de slimste mens, Perton.
Daar gaat het inderdaad een beetje mis, Homer is duidelijk de slimste mens op aarde.
Gevolgd door Lassie. Maar dat is geen mens.


Jozef

Die heeft ALS... Die is perfect bij zinnen en is ook niet verlamd, hij kan alleen zijn spieren niet goed controleren.

Kootje

Maar wel in zo'n ernstige mate dat hij niets meer kan, behalve denken. Voor mij is dat geen verschil met verlamd zijn vanaf de nek. In beide gevallen werken'de spieren niet meer. Enige twee verschillen zijn dat je bij die verlamming nog kunt praten, wat Hawking ook niet meer kan, en je bij ALS vanzelf die vroegtijdige dood sterft omdat ook longen en hart er uiteindelijk mee ophouden.

Daarbij had ik het sowieso niet over zijn fysieke gesteldheid, maar over het type stoel waar hij in zit. ;)

Matthijs

Ik denk dat Stephen Hawking best blij is met zijn leven en helemaal niet dood wil. Wij kunnen ons niet voorstellen hoe het is. Mijn oom heeft een dwarslaesie vanaf zijn nek maar hij heeft nog een prima en nuttig leven.

Los daarvan ben ik bang dat Bianchi nooit meer bij bewustzijn komt.

Wings

Citaat van: Arthur op 18 oktober 2014 - 13:36:41
Nu wel ja! Maar je moest eens weten als de diagnose gesteld is en je vooral nog helder bent en met de wetenschap leeft dat. En dan de achteruitgang die je constateert wetende dat... En ja, voor de omgeving is het helemaal een verschrikking. Je rouwt drie keer, als de diagnose gesteld wordt, de opname in een verpleegtehuis en uiteindelijk het overlijden....

Klopt. Begin is dat verschrikkelijk. Zeker als mensen in eerste instantie realiseren dat ze hun kinderen, man en/of vrouw niet hebben herkend. Maar goed, we gaan wel erg offtopic. Wel wil ik je sterkte wensen met de situatie.

Wings

Citaat van: Perton op 18 oktober 2014 - 15:48:08
Cristian Perton bedoelt ie, maar ik zit helemaal niet in een rolstoel, dus ik snap Kootje zijn punt niet zo.

Haha.

0634

Citaat van: Kootje op 18 oktober 2014 - 16:52:59
Maar wel in zo'n ernstige mate dat hij niets meer kan, behalve denken. Voor mij is dat geen verschil met verlamd zijn vanaf de nek. In beide gevallen werken'de spieren niet meer. Enige twee verschillen zijn dat je bij die verlamming nog kunt praten, wat Hawking ook niet meer kan, en je bij ALS vanzelf die vroegtijdige dood sterft omdat ook longen en hart er uiteindelijk mee ophouden.

Daarbij had ik het sowieso niet over zijn fysieke gesteldheid, maar over het type stoel waar hij in zit. ;)

Nou ja, vroegtijdige dood... Bij Hawking werd begin jaren 60 de diagnose ALS gesteld, dus zo heel vroegtijdig is hij niet gestorven. Hij in inmiddels ook al over de 70.

Kootje

Kan zijn, maar als, met de nadruk op als, hij straks sterft aan de gevolgen van ALS (hart of longspieren stoppen ermee) dan blijft het 'n vroegtijdige dood, ongeacht de leeftijd waarop dit gebeurd.

0634

Vroegtijdig is voortijdig, eerder dan het verwachte moment, los dus van de oorzaak. ALS is dan wel de doodsoorzaak, maar vroegtijdig is niet meer de juiste woordkeuze als je 70+ bent, lijkt me.

Kootje

Zolang het geen natuurlijke dood betreft, er even vanuit gaande dat hij sterft aan de gevolgen van ALS, dan had hij zonder ziekte langer geleefd* dan nu het geval zal zijn. Dan gaat hij dus eerder dood dan verwacht en kun je wat mij betreft prima spreken over voor- en vroegtijdig. Leeftijd staat daar imo volledig los van.


*onder voorbehoud omdat je niet weet hoe z'n leven zonder verlopen was

FolkertE

Citaat van: Jozef op 18 oktober 2014 - 16:29:12
Die heeft ALS... Die is perfect bij zinnen en is ook niet verlamd, hij kan alleen zijn spieren niet goed controleren.
Ik vraag me af wat er zou gebeuren ALS hij dat niet zou hebben.

0634

Citaat van: Kootje op 19 oktober 2014 - 10:49:11
Zolang het geen natuurlijke dood betreft, er even vanuit gaande dat hij sterft aan de gevolgen van ALS, dan had hij zonder ziekte langer geleefd* dan nu het geval zal zijn. Dan gaat hij dus eerder dood dan verwacht en kun je wat mij betreft prima spreken over voor- en vroegtijdig. Leeftijd staat daar imo volledig los van.


*onder voorbehoud omdat je niet weet hoe z'n leven zonder verlopen was

Hé, ik snap je punt wel hoor, maar het woord vroegtijdig is niet helemaal op zijn plaats meer bij iemand van zijn leeftijd. Het suggereert een (te) jonge dood en dat is niet het geval.

Maar goed, dat is woordje neuken van mijn kant. Never mind. Niet belangrijk :).

Kootje

#298
Oh ... ik begrijp jouw punt ook, ben het er alleen niet mee eens. Want wat is te vroeg? Maar goed ... dat is verder idd niet belangrijk. Het is meer dat we het, bij gebrek aan beter, toch ergens over moeten hebben. De andere lopende discussies gaan tussen Wings. Tuesday en F1fan, en daar ga ik niet tussen zitten vandaag. ;)

0634