Uitgekeken op oude coureurs

Gestart door Breaktest, 31 maart 2014 - 14:18:21

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Jozef op 06 april 2014 - 00:29:02
Citaat van: Perton op 05 april 2014 - 23:16:26
2010 heeft bewezen dat Maldonado het wél kan. Het nadeel is alleen dat het één seizoen is geweest in zijn lange carrière, maar hij kan het dus wel. Dat ie niet heel erg pienter is, dat ben ik volledig met je eens.

Maar als het hier over Valsecchi gaat, ben je de eerste om te zeggen dat diens GP2-titel niet veel waard is omdat hij het pas deed toen hij er al jaren reed. Dat geldt voor Maldonado dan toch ook?
en Grosjean ;)

Perton

#106
Maar da's anders!

Nee zonder gekheid. Het is het aloude cliché dat je een wilde (maar snelle) coureur wel rustig kunt maken, maar een langzame coureur niet snel. Dat iemand als Valsecchi dan puur op ervaring een keer de titel pakt, is leuk, maar dat voordeel gaat hij in de Formule 1 niet ver mee komen, want daar hebben ze die ervaring allemaal. Bovendien pakte Valsecchi de titel ook meer door het falen van anderen, dan doordat hij zelf echt sterk was. Ook daar is een verschil met Maldonado te ontdekken, die domineerde de zaterdagraces gewoon een jaar lang.

En Tuesday, Grosjean heeft gewoon altijd wél snel titels gepakt, die heeft er niet jaren over gedaan om er te komen. In de Formule 1 liep het dan net iets moeizamer, maar zijn juniorcarrière heeft altijd zijn potentie aangetoond, iets wat niet geldt voor Valsecchi.

-edit- aanvulling: Valsecchi heeft (op een GP2 Asia Series-titel na, maar die klasse namen de teams toch al niet serieus, dus dat zegt niet zoveel) niet zoveel laten zien voor hij GP2 reed, Maldonado heeft Formule Renault-titels gepakt en eindigde als derde in de Formule Renault 3.5. Over Grosjean hoef ik niet te zeggen wat hij allemaal heeft laten zien.

Dat Maldonado en Grosjean dan wat langer over de laatste stap doen, vind ik anders dan een Valsecchi die nooit wat heeft klaargespeeld en dan eindelijk es een keer een lucky titel op ervaring pakte. Ik zie daar persoonlijk wel degelijk verschil in.

Perton

Citaat van: Tuesday op 06 april 2014 - 00:31:13
Wat betreft Bottas/Maldonado; volgens mij Maldonado wel een aantal keren vaker voor Bottas gefinish dan andersom. Het is maar net hoe je het wilt bekijken. Maar gezien de overdreven symphatie die de één krijgt en de overdreven antiphatie die de ander krijgt kies ik dus nu ff partij voor Maldonado.
Dat mag :). Ik denk dat het ook meespeelt dat Bottas rookie was (wel een met 15 trainingen achter zijn naam, maar toch) + de perceptie over Maldonado dat men voor de toekomst meer in Bottas zag. Overigens moet ik zeggen dat voor mij geldt dat ik al vanaf de Formule Renault op een mooie carrière voor Bottas hoopte, dat speelt in mijn geval dan weer mee, dat ik hem altijd goed heb gevonden.

Tuesday

Citaat van: Perton op 06 april 2014 - 00:37:12
Maar da's anders!

Nee zonder gekheid. Het is het aloude cliché dat je een wilde (maar snelle) coureur wel rustig kunt maken, maar een langzame coureur niet snel. Dat iemand als Valsecchi dan puur op ervaring een keer de titel pakt, is leuk, maar dat voordeel gaat hij in de Formule 1 niet ver mee komen, want daar hebben ze die ervaring allemaal. Bovendien pakte Valsecchi de titel ook meer door het falen van anderen, dan doordat hij zelf echt sterk was. Ook daar is een verschil met Maldonado te ontdekken, die domineerde de zaterdagraces gewoon een jaar lang.

En Tuesday, Grosjean heeft gewoon altijd wél snel titels gepakt, die heeft er niet jaren over gedaan om er te komen. In de Formule 1 liep het dan net iets moeizamer, maar zijn juniorcarrière heeft altijd zijn potentie aangetoond, iets wat niet geldt voor Valsecchi.
ok, de discussie over Grosjean wil ik niet weer gaan voeren, ik geef hem nog wel wat tijd, maar hij pakte wel op dezelfde leeftijd als Valsecchi en Maldonado de GP2 titel. Als je op een bepaalde leeftijd op hetzelfde punt bent, dan doet de voorgeschiedenis er wat mij betreft niet zoveel toe, tenzij iemand net 2 jaar bezig ofzo. Grosjean en Maldonado haalden op dezelfde leeftijd de GP2 titel en vandaag zat er een paar duizendsten tussen.

Perton

Lijkt me verstandig om die discussie inderdaad niet te gaan voeren, aangezien je inmiddels wel zal weten dat leeftijd voor mij geen argument is, dus ik denk dat we dan weer volledig euh.. niet langs elkaar heen praten, maar gewoon omdat ze fundamenteel verschillen van optiek over hoe coureurs te beoordelen, dat we er toch niet uit zullen komen. Ik laat het erbij dat Valsecchi mij op geen enkel moment heeft overtuigd veel talent te hebben en Grosjean wel.

Tuesday

Citaat van: Perton op 06 april 2014 - 00:39:37
Citaat van: Tuesday op 06 april 2014 - 00:31:13
Wat betreft Bottas/Maldonado; volgens mij Maldonado wel een aantal keren vaker voor Bottas gefinish dan andersom. Het is maar net hoe je het wilt bekijken. Maar gezien de overdreven symphatie die de één krijgt en de overdreven antiphatie die de ander krijgt kies ik dus nu ff partij voor Maldonado.
Dat mag :). Ik denk dat het ook meespeelt dat Bottas rookie was (wel een met 15 trainingen achter zijn naam, maar toch) + de perceptie over Maldonado dat men voor de toekomst meer in Bottas zag. Overigens moet ik zeggen dat voor mij geldt dat ik al vanaf de Formule Renault op een mooie carrière voor Bottas hoopte, dat speelt in mijn geval dan weer mee, dat ik hem altijd goed heb gevonden.
ok, kan ik begrijpen dat als je iemand al langer volgt dat je er dan wat anders naar kijkt. Maar in het algemeen is de symphatie voor Bottas ook erg groot (heb ik de indruk). En wat betreft rookie zijn, ik weet nooit zo goed of dat nou een voor of een nadeel is. Genoeg coureurs die in hun eerste seizoen beter zijn dan in hun 2e seizoen. Het eerste seizoen mis je de ervaring, maar is de druk vaak minder, 2e seizoen kan dat net omgekeerd zijn. Maar goed, Bottas is een nuchtere fin, dus ik denk dat die van druk niet minder gaat presteren en dat zn ervaring m dit jaar wel iets verder helpt.

Tuesday

Citaat van: Perton op 06 april 2014 - 00:50:10
Lijkt me verstandig om die discussie inderdaad niet te gaan voeren, aangezien je inmiddels wel zal weten dat leeftijd voor mij geen argument is, dus ik denk dat we dan weer volledig euh.. niet langs elkaar heen praten, maar gewoon omdat ze fundamenteel verschillen van optiek over hoe coureurs te beoordelen, dat we er toch niet uit zullen komen. Ik laat het erbij dat Valsecchi mij op geen enkel moment heeft overtuigd veel talent te hebben en Grosjean wel.
ok, ik vind leeftijd wel een heel belangrijk argument, als je ziet welke begin 20'ers er nu allemaal al aan de weg timmeren en hoe ver andere leeftijdgenoten al zijn. Als je puur naar prestatie's kijkt doet leeftijd er niet toe, maar als je groei en toekomst kijkt dan toch wel

Perton

Ik loog een beetje, ik volg em eigenlijk pas vanaf de Formule 3 nadat ie Formule Renault-kampioen was geworden. Maar ik wou indruk maken! :P Maar ik denk dat je een goed punt hebt met die nuchterheid. Dat zie je ook bij Magnussen. En ik denk dat die nuchterheid hem meer kan brengen dan Maldonado zijn mentaliteit.

Tuesday

Citaat van: Perton op 06 april 2014 - 01:00:51
Ik loog een beetje, ik volg em eigenlijk pas vanaf de Formule 3 nadat ie Formule Renault-kampioen was geworden. Maar ik wou indruk maken! :P Maar ik denk dat je een goed punt hebt met die nuchterheid. Dat zie je ook bij Magnussen. En ik denk dat die nuchterheid hem meer kan brengen dan Maldonado zijn mentaliteit.
ik denk ook wel dat Bottas het verder kan gaan schoppen als Maldonado (al zal ie dan eigenlijk wel een GP moeten winnen), ook mede vanwege zn karakter en omdat ie nog zo jong is, maar als je puur naar prestatie's kijkt ontloopt het elkaar niks. Verder blijft het gewoon afwachten. Magnussen begint ook lekker met een 2e/3e plek, maar heeft het nu toch ook moeilijk.
Maar goed, dit zijn leuke discussie's zo, maar ik moet er vandoor. Tot morgen!

Perton

Tot morgen, fijne race alvast.

Terminator

Citaat van: Tuesday op 06 april 2014 - 01:10:57Magnussen begint ook lekker met een 2e/3e plek, maar heeft het nu toch ook moeilijk.

We hebben net twee races gehad.  ;D
Mag een debutant het niet een keer een weekendje wat minder hebben??
Een weekendje wat minder, wil niet zeggen dat het direct moeilijk gaat.

Hoe vaak zijn Senna en Schumacher wel niet gecrasht in hun eerste jaren?


Enzo

Citaat van: Terminator op 06 april 2014 - 01:24:11
Citaat van: Tuesday op 06 april 2014 - 01:10:57Magnussen begint ook lekker met een 2e/3e plek, maar heeft het nu toch ook moeilijk.

We hebben net twee races gehad.  ;D
Mag een debutant het niet een keer een weekendje wat minder hebben??
Een weekendje wat minder, wil niet zeggen dat het direct moeilijk gaat.

Hoe vaak zijn Senna en Schumacher wel niet gecrasht in hun eerste jaren?

Schumacher nooit in ieder geval... ;) ::)

0634

Citaat van: Terminator op 06 april 2014 - 01:24:11
Citaat van: Tuesday op 06 april 2014 - 01:10:57Magnussen begint ook lekker met een 2e/3e plek, maar heeft het nu toch ook moeilijk.

We hebben net twee races gehad.  ;D
Mag een debutant het niet een keer een weekendje wat minder hebben??
Een weekendje wat minder, wil niet zeggen dat het direct moeilijk gaat.

Hoe vaak zijn Senna en Schumacher wel niet gecrasht in hun eerste jaren?

Precies. Komt ook nog eens bij dat Mclaren in die eerste race de wind in de rug had. Normaal gesproken zijn ze namelijk niet het tweede team, qua snelheid. Nu rijden Button en Magnussen gewoon waar ze thuishoren, ergens tussen 6-10.

Breaktest

Interessant feitje van buiten de F1: reactiesnelheid van gamers neemt af na 24e jaar (bron:
http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0094215).

Je mag aannemen dat dit niet alleen van invloed is op gamers, maar op alle beroepen waar reactiesnelheid geboden is, zoals gevechtspiloten en F1-coureurs.
Nu wil ik niet beweren dat hiermee het bewijs geleverd is dat oudere coureurs slechter zijn - ik denk dat ervaring, motivatie, raceslimheid voldoende compensatie kunnen bieden, maar het geeft wel te denken. Bijvoorbeeld ervaring is okee, maar op zeker moment brengt deze nauwelijks nog extra meerwaarde.

Kortom, ik denk dat het verstandig is om coureurs vroegtijdig te laten debuteren en altijd een jonge gast tegenover een oude rot te zetten, en die minimaal een jaar of twee de kans te geven. En zeker geen twee oude vossen tegenover elkaar, zoals ze bij Ferrari doen. 

Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar denken staat vrij: I hate it to be right.  :D

Matthijs

Kerel, accepteer nou gewoon dat de meesten van ons een andere mening hebben dan jij als het de oude rotten en wereldkampioenen in de F1 aangaat. Het is een oprecht interessant onderzoek dat reactiesnelheid afneemt na het 24e jaar, maar het feit dat de meeste coureurs pas wereldkampioen worden na hun 24e geeft al aan dat er veel meer bij komt kijken dan reactiesnelheid om een topcoureur te zijn (ervaring bijvoorbeeld, geestelijk stabiliteit, afstelcapaciteiten, team naar je hand zetten etc).