Uitgekeken op oude coureurs

Gestart door Breaktest, 31 maart 2014 - 14:18:21

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Een van de redenen, niet per se de reden.

Maar ik vind ook niet dat coureurs die lang bovenin meedoen ineens moeten vertrekken. Een breed scala topcoureurs met ieder een grote fanbase is juist waar de sport enorm van profiteert. Bovendien zet het jongens als Grosjean en Hülkenberg, die zo nu en dan in staat zijn en waren om het die topcoureurs lastig te maken, ook in een positief daglicht. Magnussen is de volgende die het mag (en hopelijk ook kan) proberen.

Aan de onderkant van de deelnemerslijst is uiteraard een hoop mis met coureurs die niks in de sport te zoeken hebben. Toch zie ik liever een team met een paydriver dan helemaal geen team.

Breaktest

Citaat van: Franky R. op 31 maart 2014 - 18:00:29
Breaktest,


Hoewel ik de kern van je betoog begrijp, wijs je -IMHO- naar de verkeerde personen. Niet de oudere coureurs zitten te lang in de F1, maar er zijn gewoon te weinig teams!


Met meer teams zou je automatisch meer ruimte krijgen voor jonge honden om in te stappen...mits ze geld hebben uiteraard. Is dat ook een doorn in de oog, dan moet de F1 maar zien dat de sport goedkoper wordt.


Zelf ervaar ik de chaotische tijdperk van de jaren negentig als een prettige tijd. Wat een gekkenhuis was dat! Er waren zelfs zoveel teams en coureurs, dat er een pre-kwalificatie voor de daadwerkelijke kwalificatie werd gehouden...maar met een realistische bril, zie ik vooral geldverbrassing.


Amper twee uur trainen, en dan moest je geen technische problemen krijgen. Daarna reed zo'n jongen reed zich bijna dood in een waardeloos wrak, om dan alsnog te sneuvelen in de reguliere kwali. Zou het anders zijn in het huidige format? Misschien...

Eigenlijk best bizar dat er nog steeds een slot zit op het aantal deelnemende teams. Maar dat is weer een ander verhaal
Ik sluit me hier helemaal bij aan en ben het met je eens dat het probleem zich dan vanzelf oplost, maar zie dit inderdaad niet gebeuren. Ik zie ook liever een startveld van 26 wagens en prekwalificatie, desnoods met wat lokale mafkezen die niet een heel seizoen draaien. Beautiful losers, oud-kampioenen die een eigen team beginnen. Meer charme kan de autosport niet hebben. Helaas is de realiteit iets anders.

Perton

Dat is natuurlijk in de huidige Formule 1 ook compleet onhaalbaar met het geld dat nu benodigd is om ook maar competitief te worden (zie het jaarlijkse gefaal van Caterham en Marussia). Er is gewoon (los van dat het reglementair natuurlijk niet mag) geen eer te behalen om parttime of zelfs als wild card mee te doen. En dat vind ik jammer.

Figge

Het probleem is volgens mij dat er te strakke reglementen zijn. Als er meer vrijheid is, zodat je bijvoorbeeld met meerdere motor configs kunt rijden in een startveld, dan is er "goedkoop" veel vermogen beschikbaar. Daarmee zou de F1 voor de langere termijn goedkoper kunnen worden, waardoor er makkelijker nieuwe teams kunnen komen. Meer teams is een grotere in en uitstroom van rijders.

Kootje

Citaat van: BreaktestDe kern, volgens mij, is of je het aantal debutanten per jaar te weinig, precies goed of te veel vindt. In de reacties zie ik niet veel uitgesproken antwoorden daarop, maar vooral een beschrijving van de huidige gang van zaken, bespiegelingen over hoe het komt, wie zijn schuld het wel of niet is (bv de kwaliteit van de debutanten zou niet genoeg zijn, de sport heeft vedetten nodig, enz).

In dat geval vind ik 3 tot 5 debutanten 'n prima instroom, meer hoeven het er van mij niet te zijn. Ik vind het alleen erg jammer dat het niet de echte talenten zijn  die instromen. Echter vind ik het dan wel weer compleet onzinnig om dan maar te roepen dat de gevestigde orde maar plaats moet maken, zodat meer instroom mogelijk is.

0634

Citaat van: Breaktest op 01 april 2014 - 11:27:11
Ik weet eigenlijk niet of iedereen het wel zo eens is. Ik heb nl de indruk dat nogal om de kern van de vraagstelling heen wordt gediscussieerd (hetgeen ik mezelf aanreken omdat ik die in mijn openingspost niet helder heb gesteld).
De kern, volgens mij, is of je het aantal debutanten per jaar te weinig, precies goed of te veel vindt.

Als dat het vraagstuk van dit topic is is mijn antwoord: precies goed.

Maar goed, je neemt in de topicnaam nogal afstand van de gearriveerde vedetten in de sport, dus gaat het al snel daar over natuurlijk.  :)

0634

Citaat van: Breaktest op 01 april 2014 - 12:01:03
Citaat van: Figge op 01 april 2014 - 11:38:48
Mijn mening is dat de huidige gang van zaken uitstekend is. Er is prima doorstroom van talent. Hier hoeft werkelijk niets aan gedaan te worden.
Nou ik dus niet. Ik vind dat zwakke nieuwkomers plaats mogen maken voor andere nieuwkomers, bijvoorbeeld als na anderhalf seizoen nog geen sprake van progressie is. En daarnaast  (en daarmee verschil ik geloof ik van mening met velen) vind ik dat de oude garde ook niet zo moet vasthouden aan het pluche. Ik hecht niet zo veel aan 'vedetten'. Op een bepaald moment reden er wel vijf wereldkampioenen rond, dus dat begrip wereldkampioen is ook tamelijk aan inflatie onderhevig.

Dat laatste vind ik zeker niet, maar dit terzijde. Dat komt namelijk omdat we in de jaren 06-10 steeds een andere kampioen hadden omdat er geen dominerend team was en die rijden allemaal nog steeds, dus dan heb je dat nou eenmaal. 

Los van het debutanten verhaal: je kan er niet omheen dat iedere sport grootheden, vedetten, supersterren nodig heeft. Mensen kijken op tegen de groten der aarde, willen sterren zien winnen en verliezen.

Commercieel gezien is de aanwezigheid van vijf wereldkampioenen voor de F1 vele malen waardevoller dan vijf talentvolle rookies (dus geen paydrivers of zo). Kampioenen trekken publiek, publiek trekt sponsoren. Zo werkt het. F1 kan niet zonder grote namen en deze grote namen moeten dus pas ingewisseld worden op een natuurlijke manier, dus als er nieuwe grote namen op komen zetten.

Dus wellicht hou jij inderdaad niet van vedetten, maar het gros van de mensheid wel. En zolang dat zo is, heeft iedere sport ze dus nodig.

Breaktest

Nou, Button viert zondag zijn 250ste race. Gefeliciteerd hoor. Op naar de 500... 

Kootje

#53
Citaat van: Breaktest op 02 april 2014 - 19:17:48
Nou, Button viert zondag zijn 250ste race. Gefeliciteerd hoor. Op naar de 500...

Zolang hij mee kan komen met de top, zie ik daar geen probleem in. Anders wordt het wanneer hij, net als Trulli of Barrichello om maar 'n paar voorbeelden te noemen, geen deuk in 'n pakkie boter meer kan rijden maar het leventje weigert op te geven omdat hij denkt nog steeds goed genoeg te zijn. Dan heb ik wel zoiets van: Ga toch heen en geef jong talent de kans!

Perton

Citaat van: Breaktest op 02 april 2014 - 19:17:48
Nou, Button viert zondag zijn 250ste race. Gefeliciteerd hoor. Op naar de 500...
Gelukkig is Button in tegenstelling tot veel van zijn collega's wel in staat om het verschil tussen races en Grands Prix te snappen. Altijd zo stom wanneer een coureurs zegt: "Komend weekend mijn 100e race!" terwijl die twee DNS'en achter zijn naam heeft staan. Monaco 2003 en VS 2005 uiteraard de twee races waar Button niet startte.

Breaktest

Citaat van: Perton op 02 april 2014 - 19:26:59
Citaat van: Breaktest op 02 april 2014 - 19:17:48
Nou, Button viert zondag zijn 250ste race. Gefeliciteerd hoor. Op naar de 500...
Gelukkig is Button in tegenstelling tot veel van zijn collega's wel in staat om het verschil tussen races en Grands Prix te snappen. Altijd zo stom wanneer een coureurs zegt: "Komend weekend mijn 100e race!" terwijl die twee DNS'en achter zijn naam heeft staan. Monaco 2003 en VS 2005 uiteraard de twee races waar Button niet startte.
He, pak van mijn hart...

0634

Citaat van: Breaktest op 02 april 2014 - 19:17:48
Nou, Button viert zondag zijn 250ste race. Gefeliciteerd hoor. Op naar de 500...

Inderdaad. Dat zijn tenminste nog eens prestaties. Dat soort carrieres wil je graag zien.

Breaktest

Citaat van: Jeroen op 02 april 2014 - 20:04:04
Citaat van: Breaktest op 02 april 2014 - 19:17:48
Nou, Button viert zondag zijn 250ste race. Gefeliciteerd hoor. Op naar de 500...

Inderdaad. Dat zijn tenminste nog eens prestaties. Dat soort carrieres wil je graag zien.
En het feest wordt groter en groter. Net gelezen op f1journaal.be: "We willen nog tien jaar doorgaan met Alonso"
Die Schumacher was gewoon een kleine jongen...
Misschien dat Mansell nog oren heeft naar een comeback

0634

Sorry, ik begrijp dat je niet van 33-jarige kampioenen houdt en dat is je goed recht, maar waar slaan dit soort dingen op?

Button, Alonso, Raikkonen zijn nog niet eens 35. Kunnen nog uitstekend mee. Bewijzen constant nog tot de besten te behoren. Ik heb respect voor dat soort grootheden en vedettes. Zij geven deze sport al jaren kleur. Wat heeft Nigel Mansell daar in godsnaam mee te maken?

Slaat nergens op.

Ik kan ook wel jouw smeekbedes tot meer rookies gaan overdrijven door te zeggen dat we misschien Max Verstappen al moeten laten debuteren, maar zullen we het serieus houden hier of zullen we er een flauwe klucht van gaan maken met stompzinnige vergelijkingen?

Jouw topic. Jouw keuze.

Breaktest

#59
Citaat van: Jeroen op 02 april 2014 - 22:36:03
Sorry, ik begrijp dat je niet van 33-jarige kampioenen houdt en dat is je goed recht, maar waar slaan dit soort dingen op?

Button, Alonso, Raikkonen zijn nog niet eens 35. Kunnen nog uitstekend mee. Bewijzen constant nog tot de besten te behoren. Ik heb respect voor dat soort grootheden en vedettes. Zij geven deze sport al jaren kleur. Wat heeft Nigel Mansell daar in godsnaam mee te maken?

Slaat nergens op.

Ik kan ook wel jouw smeekbedes tot meer rookies gaan overdrijven door te zeggen dat we misschien Max Verstappen al moeten laten debuteren, maar zullen we het serieus houden hier of zullen we er een flauwe klucht van gaan maken met stompzinnige vergelijkingen?

Jouw topic. Jouw keuze.
He Jeroen, nu vind ik je toch een slechte verstaander. Ik heb duidelijk genoeg gemaakt dat het mij niet zo zeer om de leeftijd gaat, maar om de tijdsduur die men in de F1 doorbrengt. Ik de praktijk kom je dan al snel bij dertig plussers uit, maar van mij mag iemand best op zijn veertigste debuteren. Maar over 10 jaar zit Alonso 24 jaar in het vak - en dat terwijl de man zelf al twee jaar geleden erkende op zijn hoogtepunt te zijn en voor zijn dertigste dacht uit te stappen. Ik ben gewoon uitgekeken op die mensen.
Ik heb geen zin om het uit te zoeken en moet een beetje op mijn gevoel afgaan, maar volgens mij zagen we de afgelopen pakweg vijf jaar een startgrid  met de langste gemiddelde F1 carrière in de F1 historie. Je kunt dit gooien op een gouden generatie met uitzonderlijke talenten, maar daar geloof ik geen barst van. Ik geloof meer dat het hoge ouwe jongens krentenbrood gehalte met behoudzucht en  commerciële belangen, te maken heeft, te meer daar F1 eigenlijk maar een soort pseudo-competitie is.

PS smeekbedes? Dan ben ik toch hieraan het verkeerde adres lijkt me. I'm just a guy with anotner opinion weet je wel.