Uitgekeken op oude coureurs

Gestart door Breaktest, 31 maart 2014 - 14:18:21

« vorige - volgende »

Franky R.

Breaktest,


Hoewel ik de kern van je betoog begrijp, wijs je -IMHO- naar de verkeerde personen. Niet de oudere coureurs zitten te lang in de F1, maar er zijn gewoon te weinig teams!


Met meer teams zou je automatisch meer ruimte krijgen voor jonge honden om in te stappen...mits ze geld hebben uiteraard. Is dat ook een doorn in de oog, dan moet de F1 maar zien dat de sport goedkoper wordt.


Zelf ervaar ik de chaotische tijdperk van de jaren negentig als een prettige tijd. Wat een gekkenhuis was dat! Er waren zelfs zoveel teams en coureurs, dat er een pre-kwalificatie voor de daadwerkelijke kwalificatie werd gehouden...maar met een realistische bril, zie ik vooral geldverbrassing.


Amper twee uur trainen, en dan moest je geen technische problemen krijgen. Daarna reed zo'n jongen reed zich bijna dood in een waardeloos wrak, om dan alsnog te sneuvelen in de reguliere kwali. Zou het anders zijn in het huidige format? Misschien...

Eigenlijk best bizar dat er nog steeds een slot zit op het aantal deelnemende teams. Maar dat is weer een ander verhaal

0634

Zoveel oude coureurs zijn er helemaal niet. Bovendien zie ik weinig jonge rijders die daadwerkelijk laten zien Alonso of Raikkonen of Hamilton (volgend jaar alweer 30) uit de wagen te kunnen rijden. Ik vind leeftijd ook totaal niet relevant. Als je goed genoeg bent, ben je oud of jong genoeg.

Bovendien, ik zou het helemaal niet leuk vinden om net als na Imola 94 een veld te hebben zonder grote naam. Grote namen die de sport aanzien geven en de sport dragen horen er gewoon bij. Ik zou het vreselijk vinden om van F1 een soort talentenklasse te maken. Voor mij is het prima zoals het is.

Sabai

Ik vind de mix ook goed zo en wil ook weer niet teveel van die jonge honden in het veld.

0634

Inderdaad. Ik vind het simpelweg leuk om naar grote kampioenen te kijken, die zeggen mij meer dan de Perezzen of Di Restas van deze wereld.

Bovendien, voor jonge talenten is dat ook alleen maar goed. Meet je maar met Button, met Raikkonen, met Alonso. Zegt veel meer dan je meten met Kvyat of een andere grote onbekende.

Maikel0230

Franky maakt een uitstekend punt maar ik denk dat we ook niet blind mogen zijn voor sommige middenvelders die nodeloos blijven zitten zonder echt door te stoten naar de top.

Ik kijk dan naar een Sutil of Maldonado die degelijke coureurs zijn op een goede dag maar eigenlijk de doorstroming van talent bemoeilijken.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Qaletaqa

Citaat van: Figge op 31 maart 2014 - 15:43:49
Formule 1 is een vedette sport. Van vedettes heb je er een paar, de rest is eigenlijk bijzaak. Zo gaat dat nu eenmaal met sport op topniveau. Kijk maar naar tennis, MotoGP of voetbal. Om op het niveau te komen is 1, daar jaren te blijven is een ander. Als Vettel zo goed blijkt dat hij Schumachers records kan verbreken, dan is dat een bevestiging van zijn vedette status. Rijders als Alonso, Button en Raikkonen hebben die status ook en ja ze rijden al langer mee, maar zolang ze nog de ultieme top blijven vertegenwoordigen met hun prestaties is er gewoon plek aan de top voor ze. Het is dus zinloos om te zeggen dat er onvoldoende doorstroom is in F1. Het is geen recht van een talentvolle rijder om in de F1 te raken, het moet je ook gegund worden. En als het je dan gegund is moet je ook de omstandigheden mee hebben.
Neem Hulkenberg als voorbeeld, velen zien de kwaliteiten van een WK in hem. Maar waarom is het dan zo dat bijvoorbeeld Ferrari voor Kimi kiest en niet voor hem?
Doorstroom van jonge rijders vindt plaats als daar reden voor is. Ik vind het wel prima zo.
Ferrari heeft niet voor Hulkenberg gekozen omdat hij te groot en te zwaar is(voor Ferrari begrippen).

0634

#21
Citaat van: Maikel0230 op 31 maart 2014 - 19:22:53
Franky maakt een uitstekend punt maar ik denk dat we ook niet blind mogen zijn voor sommige middenvelders die nodeloos blijven zitten zonder echt door te stoten naar de top.

Ik kijk dan naar een Sutil of Maldonado die degelijke coureurs zijn op een goede dag maar eigenlijk de doorstroming van talent bemoeilijken.

Ben ik het ook niet mee eens. Iemand als Sutil heeft zijn waarde voor deze sport. Allerhande talenten door laten stromen is nergens voor nodig, want dan stromen er ook talenten binnen die veel geld en weinig talent hebben. Bovendien worden talenten dan alleen nog maar sneller uitgewisseld voor de volgende. Zo zien we jaarlijks allemaal roulaties, daar heb ik geen zin. Een beetje herkenbaarheid met de Sutils, de Massas en de Hulkenberg is niks mis mee.

F1 is niet een klasse waar talenten móeten debuteren, F1 is een klasse waar de échte grote talenten moeten debuteren. En dat moeten dus jongens zijn die bij aanvang al beter zijn dan Sutil of op zijn minst gelijk. Allemaal talenten laten debuteren die ten hoogste zoals Sutil kunnen zijn daar hebben we niks aan. Ik hoef niet jaarlijks 10,12 rookies te zien. Twee of drie is meer dan genoeg, als daarvan uiteindelijk één een topper blijkt te zijn.

Leeftijd is niet de maatstaf om F1 te rijden, kwaliteit is de maatstaf om F1 te rijden. Wil je de F1 in, zal je beter moeten zijn dan de minsten in de sport. Zal je willen blijven, moet je beter worden dan de Sutil's van deze wereld. En zal je willen winnen, moet je Vettel en Alonso kunnen bijhouden. En dat is allemaal ongeacht de leeftijd.

Perton

Adam Carroll, Esteban Guerrieri, zomaar twee namen die me te binnen schieten die lachend rondjes om Sutil heen zouden rijden. Er is dus wel degelijk jong talent dat een meerwaarde heeft ten opzichte van de bekende middenmoters, maar die worden nou eenmaal niet zo erg gehypet en krijgen ook geen kans.

Ik denk dat  dat meer het frustrerende is. Niet zozeer dat er geen goede doorstroming is, maar dat coureurs die wel een kans zouden moeten krijgen dat simpelweg niet krijgen. Als we vorig jaar ipv Chilton, Van der Garde en Gutiérrez coureurs als Magnussen, Kvyat en Frijns als debutanten hadden gehad, dan was er ook niet zo'n probleem geweest, denk ik.

Er zijn jaarlijks echt wel genoeg goede coureurs klaar die ik een meerwaarde zie hebben ten opzichte van bestaande middenmoters, maarja die krijgen de kans om de een of andere reden niet. Dit jaar zijn 2 van de 3 rookies gelukkig wel capabel, dus wat 2014 betreft zit het voor mij ook wel goed qua doorstroming.

0634

Och dat wordt allemaal zo makkelijk gezegd, terwijl er niks over te zeggen is. In de jeugd hield Martin Brundle Ayrton Senna geweldig bij en zelfs achter zich, in de F1 is dat er helemaal niet uitgekomen. Zelfde geldt voor Frentzen en Schumacher.

Talent ontwikkeld zich niet altijd volgens verwachting, dus stellen dat iemand lachend rondjes om een ervaren rijder heen zal rijden, vind ik onterecht. Bovendien onderschat je het niveau van een gemidddelde F1-rijder, wat die kan echt heel goed sturen.

Ik zit in ieder geval niet te wachten op jaarlijks tien nieuwe talent. Dat vind ik zelfs een devaluatie van de sport. Want ook die talenten van jou, moeten er al snel weer uit als ze de 30 naderen, want de doorstroming wordt het belangrijkst. Sorry, maar het is geen jeugdklasse.

Kootje

Citaat van: PertonEr zijn jaarlijks echt wel genoeg goede coureurs klaar die ik een meerwaarde zie hebben ten opzichte van bestaande middenmoters, maarja die krijgen de kans om de een of andere reden niet. Dit jaar zijn 2 van de 3 rookies gelukkig wel capabel, dus wat 2014 betreft zit het voor mij ook wel goed qua doorstroming.

En daarom zit het probleem niet in de doorstroming zelf, die is voldoende met elk jaar 3 tot 5 rookys, maar in degenen die doorstromen. Het zijn juist de talentloze pay-drivers die ervoor zorgen dat de echte talenten geen kans krijgen, niet de gevestigde orde.

Sabai

Toch vind ik die Kyat wel een verassing.  Verder heb je gelijk betreft de paydrivers.

janke

Ik vind de mix van talent en paydriver wel prima zo. Zolang je snel bent, al zit je tegen je pensioen aan heb ik er geen problemen mee dat wat oudere coureurs op de grid staan. Dat heb ik altijd al gevonden.
Some things are too important to be left in the past.

Kootje

Citaat van: Sabai op 31 maart 2014 - 21:08:09
Toch vind ik die Kyat wel een verassing.  Verder heb je gelijk betreft de paydrivers.

Is Kvyat 'n paydriver dan? Is 'n serieuze vraag.


Citaat van: janke op 31 maart 2014 - 21:22:12
Ik vind de mix van talent en paydriver wel prima zo. Zolang je snel bent, al zit je tegen je pensioen aan heb ik er geen problemen mee dat wat oudere coureurs op de grid staan. Dat heb ik altijd al gevonden.

Paydrivers zijn nodig, maar ik zou toch liever de echte talenten 'n kans zien krijgen. Voor de rest ben ik het met je eens, leeftijd doet niet terzake.

Sabai

Citaat van: Kootje op 31 maart 2014 - 21:24:18
Citaat van: Sabai op 31 maart 2014 - 21:08:09
Toch vind ik die Kyat wel een verassing.  Verder heb je gelijk betreft de paydrivers.

Is Kvyat 'n paydriver dan? Is 'n serieuze vraag.


Citaat van: janke op 31 maart 2014 - 21:22:12
Ik vind de mix van talent en paydriver wel prima zo. Zolang je snel bent, al zit je tegen je pensioen aan heb ik er geen problemen mee dat wat oudere coureurs op de grid staan. Dat heb ik altijd al gevonden.



Paydrivers zijn nodig, maar ik zou toch liever de echte talenten 'n kans zien krijgen. Voor de rest ben ik het met je eens, leeftijd doet niet terzake.

Nee ik vind Kvyat een talent.   Begrijp nu ook de keuze van Helmut Marko om hem te kiezen ipv Da Costa

Perton

Vorig jaar ging het verhaal wel dat geld een beetje een rol speelde bij de keuze. Ik heb nooit geweten of het waar is, maar vooralsnog is het qua talent een goede keuze gebleken.