Uitgekeken op oude coureurs

Gestart door Breaktest, 31 maart 2014 - 14:18:21

« vorige - volgende »

Dimensie

Citaat van: Qaletaqa op 31 maart 2014 - 19:35:46
Citaat van: Figge op 31 maart 2014 - 15:43:49
Formule 1 is een vedette sport. Van vedettes heb je er een paar, de rest is eigenlijk bijzaak. Zo gaat dat nu eenmaal met sport op topniveau. Kijk maar naar tennis, MotoGP of voetbal. Om op het niveau te komen is 1, daar jaren te blijven is een ander. Als Vettel zo goed blijkt dat hij Schumachers records kan verbreken, dan is dat een bevestiging van zijn vedette status. Rijders als Alonso, Button en Raikkonen hebben die status ook en ja ze rijden al langer mee, maar zolang ze nog de ultieme top blijven vertegenwoordigen met hun prestaties is er gewoon plek aan de top voor ze. Het is dus zinloos om te zeggen dat er onvoldoende doorstroom is in F1. Het is geen recht van een talentvolle rijder om in de F1 te raken, het moet je ook gegund worden. En als het je dan gegund is moet je ook de omstandigheden mee hebben.
Neem Hulkenberg als voorbeeld, velen zien de kwaliteiten van een WK in hem. Maar waarom is het dan zo dat bijvoorbeeld Ferrari voor Kimi kiest en niet voor hem?
Doorstroom van jonge rijders vindt plaats als daar reden voor is. Ik vind het wel prima zo.
Ferrari heeft niet voor Hulkenberg gekozen omdat hij te groot en te zwaar is(voor Ferrari begrippen).

Ik kan me de berichten nog herinneren dat hij in onderhandeling was met Mc Laren en dat ze hem te zwaar vonden, en daarna had hij een goede race en twitterde een foto...
Op de foto zat hij aan het bier en patat  :D
Grappig bedoeld of gewoon dom ik weet het niet..

0634

#31
Citaat van: Kootje op 31 maart 2014 - 20:52:06
Citaat van: PertonEr zijn jaarlijks echt wel genoeg goede coureurs klaar die ik een meerwaarde zie hebben ten opzichte van bestaande middenmoters, maarja die krijgen de kans om de een of andere reden niet. Dit jaar zijn 2 van de 3 rookies gelukkig wel capabel, dus wat 2014 betreft zit het voor mij ook wel goed qua doorstroming.

En daarom zit het probleem niet in de doorstroming zelf, die is voldoende met elk jaar 3 tot 5 rookys, maar in degenen die doorstromen. Het zijn juist de talentloze pay-drivers die ervoor zorgen dat de echte talenten geen kans krijgen, niet de gevestigde orde.

Dank u. Het ligt niet aan de aanwezigheid van dertigers Button en Alonso en ook niet aan de rijders van iets minder statuur zoals Sutil, maar aan de rookies die de sport inkomen. 3-5 nieuwelingen is inderdaad gewoon genoeg per jaar, maar het is de kwaliteit van de rookies waar je over na moet denken. Hier in NL zijn we al blij dat Vd Garde gelijke tred houdt met die Fransoos, maar feitelijk horen die geen van tweeen deze sport in te komen. Het ligt dus niet aan Alonso die talent blokkeert, maar aan sommigen van de jongeren (voor zover er een blokkade is, want ik zie het probleem persoonlijk niet echt, maar goed, in dit topic wordt dat gesuggereerd ;)).

0634

Citaat van: Sabai op 31 maart 2014 - 21:53:26

Nee ik vind Kvyat een talent.   Begrijp nu ook de keuze van Helmut Marko om hem te kiezen ipv Da Costa

Ik ken Da Costa niet zo heel goed, maar Kvyat heeft inderdaad gewoon wel wat. Lijkt een goede keuze van Dr Helmut.

Perton

Eigenlijk heeft Felix da Costa als je heel eerlijk bent in zijn hele carrière maar een half seizoen overtuigd sinds hij de Formule Renault achter zich had gelaten, dus in hindsight was die ophemeling (waar ik aan meedeed, dus ik wijs niet met vingers) van hem ook een klein beetje lachwekkend. Vorig jaar was hij ook niet eens zozeer slecht, Vandoorne en met name Magnussen waren gewoon vele malen beter.

Maar nu ik wat meer argumenten heb gehoord, neem ik mijn eerste posts ook terug dat er een probleem is met doorstroming; ik ben het inmiddels eens met anderen dat het vooral de kwaliteit van de rookies is die het probleem vormen. Dat gezegd hebben, als zo'n rookie vervolgens vijf jaar in de Formule 1 blijft omdat ie geld heeft, vind ik alsnog wel dat hij de plek bezet houdt van een talentvolle rookie, maar goed, dat is dan jammer.

Kootje

Met die laatste zin raak je de spijker vol op z'n kop.

Jozef

#35
Ja? Is dat dan ooit gebeurd, dat iemand 5 jaar in de F1 blijft dankzij zijn geld?

Sutil is de enige die ik kan bedenken die in de buurt komt, maar echt fortuinen zal die niet meebrengen met Medion en Capri Sun als sponsors. Plus dat Sutil nu ook niet de minst getalenteerde coureur is die je kunt vastleggen als team.

Ik vind ook dat je niet "de paydrivers" de schuld kunt geven van het gebrek aan doorstroming. Nagenoeg alle paydrivers worden gesteund omdat ze die steun verdienen. Sommigen krijgen hun steun via een jeugdacademie (Hamilton, Magnussen, Bianchi, alle Toro Rosso-coureurs inclusief Vettel en Ricciardo). Anderen krijgen ze van particuliere bedrijven die verder niets met F1 te maken hebben, maar die bedrijven doen dat ook alleen maar omdat ze talent zien in hun poulain. Slechts enkelen komen in de F1 omdat ze rijk geboren zijn (Chilton) of rijk getrouwd (van der Garde) of om politieke redenen (Maldonado vermoedelijk).

Ik vind de instroom van talent prima. Ik vind ook dat je niet te veel verwachtingen mag hebben. In 64 F1-seizoenen zijn er 32 verschillende wereldkampioenen gepasseerd. Dat is dus precies één per twee jaar. Statistisch gezien zal er dus ook gemiddeld per twee seizoenen maar één coureur debuteren die later wereldkampioen wordt. Dat is gewoon niet veel. We moeten dus ook niet verwachten jaarlijks met een verse lading wereldtoppers overgoten te worden.

Edit: misschien overdrijf ik wat en zijn jullie niet op zoek naar wereldkampioenen. Maar dan hetzelfde verhaal over racewinnaars. Ik ga me dan even beperken tot de laatste 20 jaar want de F1 zag er vroeger toch echt heel anders uit. Van 1994 tot nu zijn er 28 verschillende racewinnaars geweest, dat is 1.4 per jaar of om in gehele getallen te blijven: elke 5 jaar zouden er statistisch gezien 7 nieuwe racewinnaars hun debuut moeten maken in de F1. Dat is ook niet heel veel, zeker omdat we wel zo eerlijk moeten zijn dat types als Trulli, Kovalainen, Maldonado, Panis ook in dit rijtje thuishoren.

0634

Nou, ik ben het er wel aardig mee eens Jozef. Goed verwoord.

Matthijs

Grappig om een discussie te lezen waarbij uiteindelijk iedereen het met elkaar eens is! ;)

Ik vind het betoog van Jozef ook wel sterk. Moest gelijk denken aan het seizoen 2001, toen Raikkonen, Alonso en Montoya debuteerden.

Figge

Citaat van: Qaletaqa op 31 maart 2014 - 19:35:46
Citaat van: Figge op 31 maart 2014 - 15:43:49
Formule 1 is een vedette sport. Van vedettes heb je er een paar, de rest is eigenlijk bijzaak. Zo gaat dat nu eenmaal met sport op topniveau. Kijk maar naar tennis, MotoGP of voetbal. Om op het niveau te komen is 1, daar jaren te blijven is een ander. Als Vettel zo goed blijkt dat hij Schumachers records kan verbreken, dan is dat een bevestiging van zijn vedette status. Rijders als Alonso, Button en Raikkonen hebben die status ook en ja ze rijden al langer mee, maar zolang ze nog de ultieme top blijven vertegenwoordigen met hun prestaties is er gewoon plek aan de top voor ze. Het is dus zinloos om te zeggen dat er onvoldoende doorstroom is in F1. Het is geen recht van een talentvolle rijder om in de F1 te raken, het moet je ook gegund worden. En als het je dan gegund is moet je ook de omstandigheden mee hebben.
Neem Hulkenberg als voorbeeld, velen zien de kwaliteiten van een WK in hem. Maar waarom is het dan zo dat bijvoorbeeld Ferrari voor Kimi kiest en niet voor hem?
Doorstroom van jonge rijders vindt plaats als daar reden voor is. Ik vind het wel prima zo.
Ferrari heeft niet voor Hulkenberg gekozen omdat hij te groot en te zwaar is(voor Ferrari begrippen).

Dat is een beetje onzin denk ik. Mijn beeld is dat er simpelweg genoeg supersterren zijn aan het front. Hulk heeft simpelweg pech dat hij in dit tijdperk zijn intrede in F1 heeft gedaan. Hulk is niet beter dan de rijders van de topteams, dus is er geen noodzaak voor die teams om hem te nemen. Rijders als Hulkenberg moeten gewoon doen waar ze goed in zijn en daarmee hun talent blijven bewijzen. Als ie dan geluk heeft en een van de supersterren stopt, dan is er plaats voor zo'n rijder. En als het er niet van komt, dan komt er daarna alsnog wel een nieuwe superster. Het publiek wil vedettes zien. Niet meer niet minder. Ladingen met rookies zijn geen vedettes. Daarvoor komt het publiek niet naar de circuits en zet men de tv niet aan. Maar op dit moment is de lijst met supersterren in F1 op zijn grootst sinds 20 jaar. Dat is toch mooi.
Seb, Fernando, Lewis, Kimi, Jenson, nieuw aan het front Daniel, Kevin is nota bene een rookie. Nico doet uitstekend mee. Rookies zijn helemaal niet nodig op dit moment.

Breaktest

Citaat van: Matthijs op 01 april 2014 - 08:51:51
Grappig om een discussie te lezen waarbij uiteindelijk iedereen het met elkaar eens is! ;)

Ik vind het betoog van Jozef ook wel sterk. Moest gelijk denken aan het seizoen 2001, toen Raikkonen, Alonso en Montoya debuteerden.
Ik weet eigenlijk niet of iedereen het wel zo eens is. Ik heb nl de indruk dat nogal om de kern van de vraagstelling heen wordt gediscussieerd (hetgeen ik mezelf aanreken omdat ik die in mijn openingspost niet helder heb gesteld).
De kern, volgens mij, is of je het aantal debutanten per jaar te weinig, precies goed of te veel vindt. In de reacties zie ik niet veel uitgesproken antwoorden daarop, maar vooral een beschrijving van de huidige gang van zaken, bespiegelingen over hoe het komt, wie zijn schuld het wel of niet is (bv de kwaliteit van de debutanten zou niet genoeg zijn, de sport heeft vedetten nodig, enz).
Kun je dat opvatten als een impliciete instemming met de huidige mate van instroom? Ik krijg bijna de indruk men eerder sprake van te veel debutanten vindt. Zelf ben ik voor meer instroming, dus zo eens zijn we het niet.  In ieder geval geloof ik dat de huidige gang van zaken ook maar per toeval tot stand komt en dat het interessant is te bedenken hoe het anders zou kunnen zijn, en of dat een goede zaak voor de F1 is of niet.

Figge

Mijn mening is dat de huidige gang van zaken uitstekend is. Er is prima doorstroom van talent. Hier hoeft werkelijk niets aan gedaan te worden.

Jehoentelaar

En uiteindelijk is de Formule 1 ook slechts het voorportaal van het WEC, dus waar hebben we het eigenlijk nog over.

Figge


Breaktest

Citaat van: Figge op 01 april 2014 - 11:38:48
Mijn mening is dat de huidige gang van zaken uitstekend is. Er is prima doorstroom van talent. Hier hoeft werkelijk niets aan gedaan te worden.
Nou ik dus niet. Ik vind dat zwakke nieuwkomers plaats mogen maken voor andere nieuwkomers, bijvoorbeeld als na anderhalf seizoen nog geen sprake van progressie is. En daarnaast  (en daarmee verschil ik geloof ik van mening met velen) vind ik dat de oude garde ook niet zo moet vasthouden aan het pluche. Ik hecht niet zo veel aan 'vedetten'. Op een bepaald moment reden er wel vijf wereldkampioenen rond, dus dat begrip wereldkampioen is ook tamelijk aan inflatie onderhevig. 

Figge

Nieuwkomers die niet genoeg progressie boeken verdwijnen altijd weer snel. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.
Kijk naar Giedo of Pic. Hetzelfde risico is er voor Bianchi, Chilton en Guitterez. Volkomen normale gang van zaken.
En te veel kampioenen op de startopstelling? Dat vind ik juist een bevestiging van het hoge niveau. Zeker als deze gasten al jaren
de dienst uitmaken. Het is aan nieuwe rijders om ze te verslaan. Zoals Alonso die het Schumacher tijdperk eindigde.
Uiteindelijk komt er ook weer een rijder die het Vettel tijdperk eindigd. Het draait uiteindelijk allemaal om de geloofwaardigheid van het
rijders niveau. Dat is ook de reden waarom andere klassen niet de aantrekkingskracht hebben van F1.