GP van België

Gestart door Supermariobros, 30 augustus 2008 - 09:15:32

« vorige - volgende »

waard500

Citaat van: NDCGN op 07 september 2008 - 19:07:07
Hallo, ik ben nieuw hier.. dat wil zeggen, ik lees wel regelmatig de posts, maar heb nooit de behoefte om te reageren... nu wel ff... volgens mij wordt er gediscussieerd over het verkeerde moment.. dat Lewis de chicane afsnijdt is gewoon een feit, wat daar ook de reden van is.. volgens mij koos hij er bewust voor en had hij ook de mogelijkheid om de bocht wel te halen, maar goed, dat doet er dus volgens mij niett toe... de regel is volgens mij dat je de chicane een stuk of 3 keer mag missen, zolang je er geen voordeel uit haalt.. Lewis haalde er wel duidelijk voordeel uit.. als hij achter Raikkonen door de chicane was gegaan, dan had hij m nooit ingehaald in La Source...  t was gewoon geen slimme actie van hem om het zo op te lossen... als hij ff geduld had gehad was hij er zeker later wel voorbij gegaan... de straf vind ik wel erg aan de zware kant, maar een (lichtere) straf was zeker op zn plaats wat mij betreft...

Ik ben het helemaal met je eens ;)
Visited: Monza 2007, Hockenheim 2008, Nurburgring 2009

scho0634

Citaat van: zeph op 07 september 2008 - 19:15:24
welles nietes welles nietes welles nietes....

Wel leuk voor Massa, die twee races geleden toch wel erg veel pech had.
Gelukkig voor hem herstelt de FIA dat....

Het is en blijft een grof schandaal. Het was een geweldig gevecht van beide kanten. Dat wil ik zien. Ik zat op het puntje van mijn stoel en het had me worst gewezen wie er had gewonnen. Maar de overwinnaar wordt de overwinning afgesnoept door de FIA. Tja. Hamilton ging wijd omdat ze elkaar raakten. Geeft de plek terug, ziet dan Kimi heen en weer slingeren en remt hem uit. Dit is gewoon een farce. Geen ander woord voor.  

FerrariMan

Citaat van: 0634 op 07 september 2008 - 19:41:21Geeft de plek terug
Nogmaals, wanneer heeft hij die plek terug gegeven dan? Zo diep heb ik toch niet geslapen?  :) :-[

_Makke_

Citaat van: FerrariMan op 07 september 2008 - 19:42:51
Citaat van: 0634 op 07 september 2008 - 19:41:21Geeft de plek terug
Nogmaals, wanneer heeft hij die plek terug gegeven dan? Zo diep heb ik toch niet geslapen?  :) :-[

Dus jij bent die steward?

Hamilton zat volgens mij op het rechte stuk ACHTER Raikkonen, vlak na de bocht zat hij VOOR Raikkonen, dat noem ik je plek afgeven.

zeph

Citaat van: zeph op 07 september 2008 - 18:34:44
Maar toch, Hamilton was in de laatste fase duidelijk sneller en Raikkonen verprutste het. Het is leuk voor het kampioenschap (en ik ben zeker niet voor Hamilton) maar dit vindt ik moreel niet verdedigbaar.

Zelfs als de straf reglementair correct is vind ik dat Hamilton toch te zwaar gepakt wordt. Nogmaals, er werd geracet en hij had het geluk aan zijn zijde. Raikkonen heeft zijn uitschakeling aan niemand anders te wijten.

FerrariMan

#290
Citaat van: _Makke_ op 07 september 2008 - 19:48:37
Citaat van: FerrariMan op 07 september 2008 - 19:42:51
Citaat van: 0634 op 07 september 2008 - 19:41:21Geeft de plek terug
Nogmaals, wanneer heeft hij die plek terug gegeven dan? Zo diep heb ik toch niet geslapen?  :) :-[

Dus jij bent die steward?


Doe maar rustig. Ik vraag het alleen maar omdat ik werkelijk een stuk gemist heb. Heb de beelden nu gezien en is inderdaad een lichte straf. Maar Lewis zit in de chicane wel in een positie waar hij zelf voor gekozen heeft. Als Kimi hem daar geen ruimte geeft is dat zijn volste recht. Lewis probeert het dan slim te spelen door zijn plaats maar héél lichtjes terug af te staan zodat hij meteen in de slipstream kan gaan. Ergens slim, ergens stom als je weet wat nu het gevolg is.

Zoals al een keer gezegd, het voordeel dat hij haalt uit het afsnijden van de chicane maakt hij erna niet ongedaan. Dat levert hem de straf op.
De fout maakt hij duidelijk. Dat ziet het kleinste kind. Alleen is nog maar de vraag of de straf ook zo zwaar moest zijn. Ze kunnen hem toch ook een financiële boete geven?

damo

Zeer terechte straf, Hamilton wist zeer goed waarmee hij bezig was, misdienaarsmoel of niet.  Spijtig dat Kimi hierdoor zo opgenaaid geraakte dat hij zichzelf eruit reed, anders was het een 1-2 voor Ferrari

Bekijk het zo: als ze dit ongestraft zouden laten neemt niemand nog de chicane.

PS: moest Hamilton wat geduldiger geweest zijn had hij Kimi wat later sowiso ingehaald en had hij (even terecht) de race gewonnen.  Samen met buddy Alonso de beste regenrijder.

zeph

Citaat van: damo op 07 september 2008 - 19:54:34
Zeer terechte straf, Hamilton wist zeer goed waarmee hij bezig was, misdienaarsmoel of niet.  

Misdienaar! De spijker op de kop! Hij is zo'n heilig boontje... ::)

Ferrari 2010

Citaat van: _Makke_ op 07 september 2008 - 19:48:37
Citaat van: FerrariMan op 07 september 2008 - 19:42:51
Citaat van: 0634 op 07 september 2008 - 19:41:21Geeft de plek terug
Nogmaals, wanneer heeft hij die plek terug gegeven dan? Zo diep heb ik toch niet geslapen?  :) :-[

Dus jij bent die steward?

Hamilton zat volgens mij op het rechte stuk ACHTER Raikkonen, vlak na de bocht zat hij VOOR Raikkonen, dat noem ik je plek afgeven.
Tenzij FerrariMan één van onderstaanden is, is hij niet één van de stewards:
Belg Yves Bacquelaine, Fransman Nicholas Deschaux en Keniaan Surinder Thatthi
Bron: pitstop.tv

Je positie terug geven doe je vlak achter de chicane, nogmaals, niet op topsnelheid, want dan verlies je er veel minder mee. 2 meter afstand bij 50km/h is wel 10m afstand bij 250km/h hé, maar dat blijken velen niet te snappen...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Hamilton MASTER

Als we toch zo paranoia zijn...

Wie zegt dat Kimi niet met opzet vertraagde om zo te zorgen dat Hamilton ook moést vertragen.
Zo hield Kimi de leiding en mocht Lewis toch voorbij steken, zou hij een paar plaatsten achteruit gaan en zou Kimi punten terugpakken in de WK-tussenstand.

Ik denk dat het opgezet spel was  :D

Ach ach...
Ik vind het een beetje vergezocht, Kimi deed de deur enorm hard dicht ( wat hem overigens even goed de zege had kunnen kosten)
Lewis kon enkel vol op de rem staan (waardoor hij zou spinnen en exit Lewis) of gewoon links uit reflex.

Kimi gaat ook ruim buitenom een bocht, waardoor hij een langer recht stuk heeft, meer snelheid kan maken en toch kan inlopen op Lewis.

Daar pakt Kimi ook tijd terug want normaal gezien ben je ook een pak tijd kwijt als je die bocht zo breed en fout neemt. Maar Kimi sluit mooi aan bij Lewis.


Lewis had kunnen remmen, hij deed het iets later dan hij echt kon, maar om hem hiervoor  25 seconden aan z'n broek te smeren. Vind ik een beetje vergezocht.



Jasper

Citaat van: Doefie op 07 september 2008 - 19:26:35had hij het sneller gedaan had de FIA veel milder geweest.

Klopt volledig. Dat is net de fout van de FIA.

Ferrari 2010

Citaat van: Hamilton MASTER op 07 september 2008 - 20:08:40
Als we toch zo paranoia zijn...

Wie zegt dat Kimi niet met opzet vertraagde om zo te zorgen dat Hamilton ook moést vertragen.
Zo hield Kimi de leiding en mocht Lewis toch voorbij steken, zou hij een paar plaatsten achteruit gaan en zou Kimi punten terugpakken in de WK-tussenstand.

Ik denk dat het opgezet spel was  :D

Ach ach...
Ik vind het een beetje vergezocht, Kimi deed de deur enorm hard dicht ( wat hem overigens even goed de zege had kunnen kosten)
Lewis kon enkel vol op de rem staan (waardoor hij zou spinnen en exit Lewis) of gewoon links uit reflex.

Kimi gaat ook ruim buitenom een bocht, waardoor hij een langer recht stuk heeft, meer snelheid kan maken en toch kan inlopen op Lewis.

Daar pakt Kimi ook tijd terug want normaal gezien ben je ook een pak tijd kwijt als je die bocht zo breed en fout neemt. Maar Kimi sluit mooi aan bij Lewis.


Lewis had kunnen remmen, hij deed het iets later dan hij echt kon, maar om hem hiervoor  25 seconden aan z'n broek te smeren. Vind ik een beetje vergezocht.
Het is zijn recht trager door de bocht te gaan :) Maar denk niet at hij dat gedaan heeft, wel speelde hij op zeker. Dat hij de bocht zo ruim nam hoort dan bij het op zeker spelen, koude droogweerbanden op een nat wegdek, kwestie van niet achterwaarts de muur in te gaan...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 07 september 2008 - 20:09:23
Citaat van: Doefie op 07 september 2008 - 19:26:35had hij het sneller gedaan had de FIA veel milder geweest.

Klopt volledig. Dat is net de fout van de FIA.
Dat is geen fout, dat weet je goed genoeg, zoals ik al zei, een gat van 2 meter bij 50km/h is een gat van 10 meter bij 250km/h. Als Lewis direct achter Kimi was gebleven, dan had er zeker een gat geweest, en dat had dan misschien gegroeid op de rechte lijn. Lewis speelde met vuur, hij weet even goed dat vlak achter een wagen een bocht uitkomen lang niet zo goed is als vlak achter een wagen zitten in het midden van de start-finish.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Tim C

Voor mij is het simpel: Hamilton zou sowieso voorbij Raikkonen zijn gegaan. Het enige wat hij moest doen is het gat van Raikkonen zien op het rechte stuk tussen Bustop en Source. Dat deed hij niet.

Wie zijn gat verbrand...

Jasper

#299
Citaat van: Tim op 07 september 2008 - 20:15:07
Voor mij is het simpel: Hamilton zou sowieso voorbij Raikkonen zijn gegaan. Het enige wat hij moest doen is het gat van Raikkonen zien op het rechte stuk tussen Bustop en Source. Dat deed hij niet.

Deed hij wel...

Citaat van: Ferrari 2008 op 07 september 2008 - 20:14:45
Citaat van: Jasper op 07 september 2008 - 20:09:23
Citaat van: Doefie op 07 september 2008 - 19:26:35had hij het sneller gedaan had de FIA veel milder geweest.

Klopt volledig. Dat is net de fout van de FIA.
Dat is geen fout, dat weet je goed genoeg, zoals ik al zei, een gat van 2 meter bij 50km/h is een gat van 10 meter bij 250km/h. Als Lewis direct achter Kimi was gebleven, dan had er zeker een gat geweest, en dat had dan misschien gegroeid op de rechte lijn. Lewis speelde met vuur, hij weet even goed dat vlak achter een wagen een bocht uitkomen lang niet zo goed is als vlak achter een wagen zitten in het midden van de start-finish.

Jammer genoeg is er geen regel die zegt dat je zo'n gat moet laten. Hij heeft Kimi na de bocht weer voorgelaten, punt andere lijn.

En nogmaals: als Hamilton voordeel haalde, dan is dat de schuld van Kimi want zijn manoeuvre was de enige en veiligste optie om een aanrijding te voorkomen.