technisch: Rijders recruut

Gestart door Silversource, 07 september 2008 - 16:51:55

« vorige - volgende »

Silversource

Hallo beste mensen,  :) (eerste topic)

Weten misschien enkele van jullie een informatie site of de info zelf, wat betreft rijders rekruut? Ik heb me wel eens af gevraagd hoe dat in z'n werk gaat. En ik bedoel dan indepth. Dus de stappen die er worden ondernomen voor een coureur uit een lagere klasse die in de F1 komt voor een rol als test coureur of race coureur.
Tot nu toe heb ik dagenlang niets weten te vinden wat betreft dat onderwerp...

Alvast bedankt voor 't lezen, :)

Silver

PS: ik ga ervan uit dat dit het juiste sectie is voor dit soort topics... Anders zou een technisch sectie goed zijn..

Ferrari 2010

#1
Bwa, misschien hoort het iets meer thuis bij andere autosport, maar aangezien de eindbestemming toch F1 is :)

Eigenlijk, simplistisch gezien, is het niet meer dan dit:
Je kart enkele jaren, rond je 15de ga je Formule Renault 1.6 rijden oid, daar ben je een topper, je stijgt naar een hogere klasse, Formule Renault 2.0 of 3.5 ofzo bijvoorbeeld, ook daar ben je een topper, dan ga je door naar F3 ofzo, keuzes zat eigenlijk denk ik, zolang je vroeg of laat maar in de GP2 geraakt, want dat is toch de populairste opstapklasse. Ook daar ben je dan een topper, en dan rijdt je niet veel later een test bij één of ander F1 team, en als er dan voldoende stoppen in de F1, of je rijdt echt de sterren uit de hemel in de GP2, dan is de kans reëel dat je het jaar daarop F1 rijdt. Met wat geluk wordt je halverwege dat proces opgepikt door Red Bull ofzo, die de rest van je loopbaan richting F1 financieren, en anders zal je ofwel héél diep in eigen zak moeten gaan (behalve voor kinderen van bedrijfseigenaars dus eigenlijk onmogelijk) ofwel sponsors vinden. Ben je vlaming, dan ga je het op dat laatste vlak lastig krijgen, ben je Waal of Nederlander of al de rest, dan is het een kwestie van de juiste personen tegen te komen en te overtuigen.

Enfin, het is wat simplistisch en snel uitgelegd, maar echt veel meer dan dat is het niet denk ik.

**edit**
Is dit wat je bedoelde, of niet echt? Want ik begrijp niet bepaald wat je met het technische vlak bedoelt?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Silversource

Mja, min of meer. Ik weet in ieder geval ongeveer wel de stappen van karts naar de hogere klassen, en dat je de Super licentie voor toegang in F1 kunt krijgen door op z'n minst succesvol te rijden in de GP2 of iets dergelijks. Maar m'n gedachten gaan naar wat de stappen die er worden ondernoemen, bij bijv om gevraagd te worden, bijv door Red Bull, om een contract te krijgen als test-of racerijder.     :) Sorry, mischien dat ik m'n vraag een beetje onduidelijk gesteld.

Maarja, mischien is het in het werkelijkheid simpeler van ik op dit moment denk. Wie zal het weten...

Ferrari 2010

Ik denk dat dat sowieso vooral het werk is van de manager. Die legt contact met de teams, en als je manager goede resultaten kan voorleggen denk ik dat er verder niet veel meer gedaan moet worden, op het onderhandelen over de verloning na natuurlijk. Maar ook dat, ik denk dat de meesten niet direct te veel gaan vragen of eisen gaan stellen, die zijn al blij dat ze de kans krijgen...
Ik zal het me wel iets simpeler inbeelden dan dat het effectief in zen werk gaat, maar ik denk dat jij het zoals je al aanhaalde iets té complex ziet. Een contract veroveren gebeurt immers vooral op de baan.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

Als het allemaal zo simpel ging... ;)

Ferrari 2010

Citaat van: Doefie op 07 september 2008 - 23:59:42
Als het allemaal zo simpel ging... ;)
Mja, je moet er verdomd goed voor rijden en het geld vinden om te beginnen. Maar verder, wie echt goed rijdt, het geld en een goede manager heeft, wat staat hem in de weg?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

Tja wie is dat gegeven? Misschien tien mensen op de wereld.

Ferrari 2010

Citaat van: Doefie op 08 september 2008 - 16:41:23
Tja wie is dat gegeven? Misschien tien mensen op de wereld.
Uiteraard, maar zeg nu zelf, had jij het geld gehad, dan had je toch ook in de FR1.6 gereden, niet?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

fawlty

bij Massa ging het ooit anders : hij kocht een pakje boter op een braziliaans markt ergens diep in de sloppenwijk, en daar zat een superlicentie bij, zo simpel kan het dus ook gaan...   ;D
Ja sluw is die Hamilton

meatball

Citaat van: fawlty op 11 september 2008 - 19:58:38
bij Massa ging het ooit anders : hij kocht een pakje boter op een braziliaans markt ergens diep in de sloppenwijk, en daar zat een superlicentie bij, zo simpel kan het dus ook gaan...   ;D
Jij moet dringend eens het verleden van Massa opzoeken,je zou nog verschieten,er rijden kerels rond die veel minder hebben moeten bewijzen om in de f1 te komen.
1999 Formule chervrolet kampioen
2000 Italiaans en europees formule Renault kampioen
2001 Formule 3000 kampioen met 6 van de 8 race's gewonnen
Dus gelieve geen domme opmerkingen meer te maken als je van niets weet >:(
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

scho0634

Voor zover ik mij herinner kregen Button en Raikkonen juist heel makkelijk en met weinig ervaring hun licenties.

Ferrari 2010

Citaat van: meatball op 11 september 2008 - 20:29:40
Citaat van: fawlty op 11 september 2008 - 19:58:38
bij Massa ging het ooit anders : hij kocht een pakje boter op een braziliaans markt ergens diep in de sloppenwijk, en daar zat een superlicentie bij, zo simpel kan het dus ook gaan...   ;D
Jij moet dringend eens het verleden van Massa opzoeken,je zou nog verschieten,er rijden kerels rond die veel minder hebben moeten bewijzen om in de f1 te komen.
1999 Formule chervrolet kampioen
2000 Italiaans en europees formule Renault kampioen
2001 Formule 3000 kampioen met 6 van de 8 race's gewonnen
Dus gelieve geen domme opmerkingen meer te maken als je van niets weet >:(
Maar man toch, voel je niet zo geviseerd. Zelf roep je veel belachelijkere dingen over Kimi, die je bovendien nog eens meent. Fawlty laat een humoristisch briesje door het forum waaien en jij neemt het al direct serieus.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

Superlicentie kostte vroeger "maar" $1000 ofzoiets, tegenwoordig $10000 en nog eens een $500 (?) per behaald punt. Voorwaarde is dat je minstens 300 kilometer in een Formule 1-wagen hebt gereden (de afstand van één race) en in minstens één klasse "met aanzien" degelijke resultaten behaald hebt, ik noem nu maar effe in het wildeweg een Formule 3 of GP2 of dergelijke. Button was Engels Formule 3-kampioen en kon daardoor zijn superlicentie behalen. Hetzelfde voor Takuma Sato die ook genoeg had aan de titel Formule 3.

Räikkönen was de uitzondering. Hij was Brits Formule Renault 2000-kampioen en daarom twijfelde men om hem zijn superlicentie te geven. In Australië 2001 moest hij dan ook op donderdag de nodige tests en racesituaties ondergaan om die voorlopig te krijgen. Omdat hij toen zesde finishte in de race kreeg hij zijn definitieve versie. Of het correct is of niet laat ik in het midden. Feit is wel dat als je niet door die eerste tests geraakt je ook naar de superlicentie kan fluiten en je niet aan de start verschijnt.

Citaat van: Ferrari 2008 op 08 september 2008 - 20:38:08
Uiteraard, maar zeg nu zelf, had jij het geld gehad, dan had je toch ook in de FR1.6 gereden, niet?

Uiteraard, maar ik durf van m'n eigen zeggen dat ik in pakweg een Formule BMW of een Formule 3 ook kampioen kan worden; 7/10 van de kerels die daar rijden zijn er dankzij hun budget en niet dankzij hun rijkunsten. Met geld kom je tegenwoordig heel ver, maar als je geen meter aan u stuur kunt draaien kom je ook niet ver. Uiteraard is circuitracen dag en nacht verschil met karting maar als ge nooit de kans krijgt om u te bewijzen zult ge het ook nooit weten.

meatball

Citaat van: Ferrari 2008 op 11 september 2008 - 22:01:08
Citaat van: meatball op 11 september 2008 - 20:29:40
Citaat van: fawlty op 11 september 2008 - 19:58:38
bij Massa ging het ooit anders : hij kocht een pakje boter op een braziliaans markt ergens diep in de sloppenwijk, en daar zat een superlicentie bij, zo simpel kan het dus ook gaan...   ;D
Jij moet dringend eens het verleden van Massa opzoeken,je zou nog verschieten,er rijden kerels rond die veel minder hebben moeten bewijzen om in de f1 te komen.
1999 Formule chervrolet kampioen
2000 Italiaans en europees formule Renault kampioen
2001 Formule 3000 kampioen met 6 van de 8 race's gewonnen
Dus gelieve geen domme opmerkingen meer te maken als je van niets weet >:(
Maar man toch, voel je niet zo geviseerd. Zelf roep je veel belachelijkere dingen over Kimi, die je bovendien nog eens meent. Fawlty laat een humoristisch briesje door het forum waaien en jij neemt het al direct serieus.
;D ;D ;D
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat