Qualify in 2016...een echte afvalrace?

Gestart door Tessa, 24 februari 2016 - 08:42:39

« vorige - volgende »

BMW.WilliamsF1

hahahahaha, dit is wel heeeel erg lachwekkend zeg  :D :D :D

Op zich goed dat ze t nog eens proberen, maar persoonlijk zou ik Q1 en Q2 zo laten en dan elke sessie 1 afvaller minder doen. En vervolgens gewoon een ouderwetse top 10 kwalificatie in Q3.

De teams moeten alleen ff leren rekenen. Een ronde in Bahrein duurt al iets meer dan 90 seconden. Dus eigenlijk moeten ze altijd op de baan zijn. Anders kan t mis gaan.

Robbert65

Ja, maar BMW, die teams wisten toch al 6 weken van tevoren dat ze moesten rekenen en waarop en hoe? Hoe is het mogelijk dat grote jongens als RBR en McLaren zich dan laten verrassen? Wie nu nog moet beginnen met zicht te verdiepen in de rekensommetjes is behoorlijk.... nalatig geweest...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

BMW.WilliamsF1

Ja mee eens. De enige die t (mss per ongeluk) goed heeft gedaan was Force India. En Toro Rosso heeft t ook niet verkeerd gedaan :)

Arthur

#93
Op de juiste tijd op de juiste plek op de baan zijn als jij het haasje dreigt te worden. Kun je wel rekenen maar dan nog kan het mis gaan als de rijder onder jou ineens een prima rijdt en zich qua positie verbetert en jij zomaar onderaan bungelt en voor jou die 90 sec gaan lopen. Daar zit het probleem m.i.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Tessa

De allersnelste, meest acceptabele (en wat mij (en meerdere personen hier) betreft ook beste) oplossing zou zijn:
Q1 en Q2 nieuwe stijl, Q3 oude stijl.

Het was niet erg slim om te gaan morrelen aan een qualify waar niemand problemen mee had.
De boel omgooien en het vervolgens binnen 24 uur volledig terugdraaien? Nog dommer.
Na alle kritiek vanuit alle kampen en na een hoop gedraai alsnog besluiten aankomende race weer hetzelfde te doen? Onvoorstelbaar dom.
De kans dat ze in de tussentijd nog tien dingen gaan "besluiten"? Zeer waarschijnlijk.  ::)

Overigens vind ik alle verhalen dat het lastige rekenwerk dat men moet verrichten allemaal een beetje te moeilijk is bijzonder pijnlijk voor een miljardengebeuren als de formule 1.

Maar niet zo pijnlijk als de geestelijke incontinentie van de mensen die de regels bedenken natuurlijk...





Robbert65

Citaat van: Arthur op 24 maart 2016 - 19:10:34
Op de juiste tijd op de juiste plek op de baan zijn als jij het haasje dreigt te worden. Kun je wel rekenen maar dan nog kan het mis gaan als de rijder onder jou ineens een prima rijdt en zich qua positie verbetert en jij zomaar onderaan bungelt en voor jou die 90 sec gaan lopen. Daar zit het probleem m.i.
Dat is toch een detecteerbaar risico?

Dan moet je dus, als pietje op een of twee plekken onder jou buiten is ook buiten zijn, om te kunnen pareren voordat de vlag valt. Dat is toch niet zo problematisch?
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Matthijs

Inderdaad. Tijd genoeg om nog twee keer te wijzigen.

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Kootje

Enerzijds blij dat ze het toch nog 'n kans geven, anderzijds stomverbaasd dat het format niet eerst getweakt word.

Robbert65

ja, want iedereen met lagere school en een zwemdiploma ziet de oplossing toch? Q1 en Q2 veranderen zoals in Melbourne en Q3 laten zoals het was in 2015. djeeeeez.....
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

iNSP3X

Ik heb altijd gedacht dat het racen wat saai werd, maar blijkbaar heb ik me van dag vergist en waren het de quali's.
Gewoon als vanouds een uur knallen en een verplicht aantal snelle ronden, 4 of zoiets.
Voor het racen de aero beperken zodat ze terug mekaar kunnen opjagen zonder gevolgen voor banden of stabiliteit en natuurlijk de rijders de mogelijkheden geven om 2u te pushen. Alhoewel er in de Formule E ook beperkingen zijn en ik die races best aangenaam vind.

Robbert65

Citaat van: iNSP3X op 25 maart 2016 - 10:50:15
Ik heb altijd gedacht dat het racen wat saai werd, maar blijkbaar heb ik me van dag vergist en waren het de quali's.
Gewoon als vanouds een uur knallen en een verplicht aantal snelle ronden, 4 of zoiets.
Voor het racen de aero beperken zodat ze terug mekaar kunnen opjagen zonder gevolgen voor banden of stabiliteit en natuurlijk de rijders de mogelijkheden geven om 2u te pushen. Alhoewel er in de Formule E ook beperkingen zijn en ik die races best aangenaam vind.
Dat uur, vroeger, dat wordt opgehemeld, maar dát kon saai zijn.... Bij regen met kans op opdrogen bleef iedereen binnen. Michael Schumacher, die iedereen maar liet gaan en dan in de laatste 5 minuten even een snelste tijd neerkwakte. Sowieso kwam er geen hond naarbuiten of er moest Minardi op staan in de eerste 15 minuten. Die kwalifikatie duurde feitelijk maximaal drie kwartier terwijl je een uur geacht werd voor de buis te hangen. Eerlijk, in die tijd sloeg ik de kwalificatie juist vaak over.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

iNSP3X

Weet ik, heb het zelf ook meegemaakt. Zeker toen vrijdag en zaterdag telde voor quali's.
Daarom een verplicht aantal ronden dat je binnen een percentage van je eigen snelste tijd moet zitten. Zolang de situatie op de baan het toelaat natuurlijk (wisselende weersomstandigheden enzo...).

BMW.WilliamsF1

Jep dat uur dat je maximaal 12 rondjes had was vaak heel saai. Het beste kwali format vind ik gewoon die van vorig jaar. Heb ook geen idee waarom dat nu opeens anders moet. Het was toch goed?

Ik lees trouwens net dat ze sowieso niet terug gaan naar het 2015 format: http://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/209998/terug-naar-kwalificatieformat-van-2015-geen-optie

Dus dan zou de beste optie zijn Q1 en Q2 op de nieuwe manier en Q3 met 10 man op de oude manier.

Figge

Citaat van: iNSP3X op 25 maart 2016 - 12:10:24
Weet ik, heb het zelf ook meegemaakt. Zeker toen vrijdag en zaterdag telde voor quali's.
Daarom een verplicht aantal ronden dat je binnen een percentage van je eigen snelste tijd moet zitten. Zolang de situatie op de baan het toelaat natuurlijk (wisselende weersomstandigheden enzo...).

Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt. Wij kunnen de hand schudden 😃 Verplicht elke 15 min een 107% rondje rijden van de op dat moment snelste tijd, wat zeg ik, elke 10 min. Mis je t window, achteraan starten. Technisch probleem oid? Jammer. Dat heet pech hebben. Veel actie een uur lang en t gaat ergens om. Het gaat erom dat er actie is, met kans op onvoorspelbaarheid, en gelegenheid tot ultieme rondjes.