Qualify in 2016...een echte afvalrace?

Gestart door Tessa, 24 februari 2016 - 08:42:39

« vorige - volgende »

Jozef

Dat is bijna het systeem tot afgelopen jaar, maar zonder het idee van een aantal rijders die afvallen per sessie.

Dat betekent meteen ook dat de eerste 5 sessies voor spek en bonen zijn want iedereen weet dat de baan mettertijd verbetert en er is geen gevaar om af te vallen. Dus leuk dat je elke 10 minuten een snel rondje moet rijden maar het zal alsnog aan een slakkengang zijn. Dan is het bestaande systeem (van vorig jaar) beter. ;)

Mickey

Zonder al te veel onderbouwing, ik vind het niet meer om aan te gluren,  dit systeem. Ben bepaald niet nieuw bij dit spelletje, maar merk gewoon dat ik er nog steeds teveel bij moet nadenken. Hoe willen ze hiermee in vredesnaam nieuwe fans aan zich weten te binden?

Pancake Shield

Ik zei het al in het Bahrein-topic. Maar als Hamilton niet naast de baan was gevlogen in zijn eerste rondje, was de kans klein geweest dat er na de eerste zeven minuten er nog iemand die baan op gegaan was. De 'actie' kwam vandaag eigenlijk maar van drie coureurs: Wehrlein, Hulkenberg en Hamilton en that's it.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

lieven

Het was idd droevig.
In q2 was Hulk alleen nog aan het rijden om met betere banden te starten morgen.
Voor de rest had niemand nog tijd om zich te verbeten.

gloudiesaurus

Citaat van: Mickey op 02 april 2016 - 18:04:40
Zonder al te veel onderbouwing, ik vind het niet meer om aan te gluren,  dit systeem. Ben bepaald niet nieuw bij dit spelletje, maar merk gewoon dat ik er nog steeds teveel bij moet nadenken. Hoe willen ze hiermee in vredesnaam nieuwe fans aan zich weten te binden?

Het is zeker niet spannender dan het systeem van vorig jaar. Er moet wat veranderen, dit werkt niet. Er zijn teveel momenten waarop er geen actie is.
Ik zou kiezen voor het oude systeem in Q3, zoals Todt wil.

En vraag Pirelli om iedereen van kwalificatiebanden te voorzien,  nu gaan coureurs banden sparen voor de race. Dat wil je toch niet? Of anders beloon de coureurs die Q3 halen met een extra set banden naar keuze.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Kootje

Citaat van: Mickey op 02 april 2016 - 18:04:40
Zonder al te veel onderbouwing, ik vind het niet meer om aan te gluren,  dit systeem. Ben bepaald niet nieuw bij dit spelletje, maar merk gewoon dat ik er nog steeds teveel bij moet nadenken. Hoe willen ze hiermee in vredesnaam nieuwe fans aan zich weten te binden?

Heeft ook geen onderbouwing nodig, iedereen ziet dat het ruk is.

gloudiesaurus

Citaat van: Kootje op 02 april 2016 - 19:03:16
Citaat van: Mickey op 02 april 2016 - 18:04:40
Zonder al te veel onderbouwing, ik vind het niet meer om aan te gluren,  dit systeem. Ben bepaald niet nieuw bij dit spelletje, maar merk gewoon dat ik er nog steeds teveel bij moet nadenken. Hoe willen ze hiermee in vredesnaam nieuwe fans aan zich weten te binden?

Heeft ook geen onderbouwing nodig, iedereen ziet dat het ruk is.

Het nadenken vind ik op zich wel meevallen. Alleen die pauzes waarop geen actie is. Coureurs die banden en motoren sparen. Vooral aan het einde van Q2 en Q3 geen actie is natuurlijk dodelijk.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Maikel0230

Gewoon terug naar het oude systeem gaan. Daar was niks mis mee en het deed wat het moest doen. Dit systeem moest de orde wat door elkaar gooien en voor spanning gooien maar je ziet gewoon dat het niet goed uitgewerkt is.

De teams willen het niet, de coureurs willen het niet, de fans willen het niet. Alleen de FIA wil het per se doordrukken omdat volgens Todt de promotoren van de races de zaterdag willen omgooien om zo een betere zondag te krijgen. Een nobel doel maar de manier waarop het gegaan is doet de Formule 1 lijken op een amateuristische voetbalclub uit vierde provinciale.

Ik ben benieuwd wat er uit die vergadering gaat komen morgenvroeg. De FIA heeft naar het schijnt belooft de oude kwali nu wel op tafel te leggen. We zullen zien, maar ik denk dan weer: Het is nog lang voor we in China zijn.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Arthur

Leek beter, uiteindelijk suffe ellende. Wie wil die nu echt? Na vorige race was Q2 nu ook te suf voor woorden. Terug naar vorig systeem of iets wat echt beter is dan deze shit. Waardeloos werkelijk!!!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Citaat van: Maikel0230 op 02 april 2016 - 23:11:48
De teams willen het niet, de coureurs willen het niet, de fans willen het niet. Alleen de FIA wil het per se doordrukken omdat volgens Todt de promotoren van de races de zaterdag willen omgooien om zo een betere zondag te krijgen. Een nobel doel maar de manier waarop het gegaan is doet de Formule 1 lijken op een amateuristische voetbalclub uit vierde provinciale.

De promotoren van de races hebben niks met de FIA te maken, maar wel met de FOM. Het is Ecclestone geweest die dit heeft doorgedrukt.

Ik vond het op zich eigenlijk nog niet zo dom dat ze na Melbourne toch nog hebben besloten om het nog even te blijven proberen. Maar nu moet het toch wel duidelijk zijn dat het gewoon niet werkt.

Maikel0230

#115
Citaat van: Jozef op 03 april 2016 - 00:42:40
Citaat van: Maikel0230 op 02 april 2016 - 23:11:48
De teams willen het niet, de coureurs willen het niet, de fans willen het niet. Alleen de FIA wil het per se doordrukken omdat volgens Todt de promotoren van de races de zaterdag willen omgooien om zo een betere zondag te krijgen. Een nobel doel maar de manier waarop het gegaan is doet de Formule 1 lijken op een amateuristische voetbalclub uit vierde provinciale.

De promotoren van de races hebben niks met de FIA te maken, maar wel met de FOM. Het is Ecclestone geweest die dit heeft doorgedrukt.

Ik vond het op zich eigenlijk nog niet zo dom dat ze na Melbourne toch nog hebben besloten om het nog even te blijven proberen. Maar nu moet het toch wel duidelijk zijn dat het gewoon niet werkt.

Jean Todt heeft in zijn persconferentie deze ochtend duidelijk gesteld dat het wel degelijk de promotoren van de races die de FIA uitdrukkelijk hebben gevraagd om de quali te veranderen, waarschijnlijk via de FOM zoals je al stelt.

CitaatThe format was agreed only weeks before the season started, aimed at creating more excitement in the Saturday session through instant elimination of the slowest drivers at timed intervals.

While the first and second phases of qualifying involved more action, the final eight-car session in Melbourne proved a flop with drivers watching from the garages as the clock ticked away the closing minutes.

Todt said the change had been sought by race promoters but team managers had signalled before the start of the season that there would be a problem, unless Pirelli made more sets of tyres available or the third and final phase reverted to the 2015 format.

De teams zijn er tijdens de wintertests enkel akkoord mee gegaan omdat ze absoluut niet wilden weten van het alternatief, namelijk Bernie zijn ballast onzin, iets wat hij overigs nog steeds wil maar waar echt niemand oren naar heeft.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Tessa

Ik heb tijdens de qualy in Melbourne wel gelachen, maar nu was het allemaal dermate berekenend en werd er zó vroeg gestopt om banden te sparen, dat er van enige strijd nauwelijks sprake was.

Men moet zich afvragen wat de bedoeling is van de kwalificatie:
-Als je de beste vooraan en de slechtste achteraan wilt hebben, dan moet men allemaal dezelfde banden krijgen, die volledig los staan van de banden die tijdens de wedstrijd gebruikt worden. Of er dan op de oude of op de nieuwe manier gekwalificeerd wordt, of iets er tussenin, doet er eigenlijk niet eens zo toe.
-Als het niet de bedoeling is dat de beste vooraan start en de slechtste als laatste, ga dan niet voor de vorm rondjes rijden om de fans voor de gek te houden, maar hanteer een dobbelsteen of gooi een muntje op.

Verder heb ik zin in de race vanmiddag, al is het wel een suf circuit zeg, dat Bahrein...

Robbert65

#117
Wat er deze keer misging: de klojo's van de organisatie hebben eerst aangekondigd dat de kwalificatie zou worden teruggedraaid naar het 2015 systeem,  toen iedereen zijn bandjes laten kiezen en vervolgens het huidige experiment alsnog verlengd. Ja, dan komen de teams natuurlijk supersofts tekort en gaan ze al vroeg binnenstaan. Waar het de eerste keer ontbrak aan slagvaardigheid en rekenvaardigheid bij de teams lag het nu aan gebrek aan inzicht van gevolg van eigen daden bij de regelgever.  Stupide.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Jozef

Euh Robbert, die bandenkeuzes zijn al vele weken geleden gemaakt. Voor niet-Europese races moeten de teams hun keuzes 14 weken van tevoren aangeven, zodat Pirelli tijd heeft voor productie en verscheping. Voor Europese races 8 weken. Dus de soap na Melbourne heeft niets te maken gehad met de bandenkeuzes.

Wel is dit systeem pas eind februari aangekondigd en lagen de bandenkeuzes toen inderdaad al vast voor Melbourne, Bahrein, China en Rusland.

Tuesday

Citaat van: Robbert65 op 03 april 2016 - 11:02:37
Wat er deze keer misging: de klojo's van de organisatie hebben eerst aangekondigd dat de kwalificatie zou worden teruggedraaid naar het 2015 systeem,  toen iedereen zijn bandjes laten kiezen en vervolgens het huidige experiment alsnog verlengd. Ja, dan komen de teams natuurlijk supersofts tekort en gaan ze al vroeg binnenstaan. Waar het de eerste keer ontbrak aan slagvaardigheid en rekenvaardigheid bij de teams lag het nu aan gebrek aan inzicht van gevolg van eigen daden bij de regelgever.  Stupide.
de banden zijn volgens mij 14 weken geleden al gekozen. Op zich denk ik niet dat daar het grote probleem zit, in de kwalificatie oude stijl heb je normaal gesproken net zoveel setjes banden nodig, enkel de topteams durfen het nu niet meer aan om met een hardere compound te beginnen in Q3. Vrijwel alle teams hadden meer dan genoeg supersofts meegenomen, STR had er ook gewoon 5 bij zich.

Edit: 20 seconden te laat ;)