Round 17:Indian Grand Prix, Buddh International Circuit

Gestart door Enzo, 25 oktober 2011 - 01:47:38

« vorige - volgende »

Wizard

Citaat van: monaco2011 op 30 oktober 2011 - 23:45:14
tja, dan moet ie de rest van het seizoen overslaan. Wat  moet je dan doen met zo'n slipstream?? afremmen??? of m er aan de goede kant proberen naast te zetten?? t is niet zo dat hij zich ernaast remt, maar hij heeft gewoon meer snelheid en krijgt ook nog eens de binnenkant van Massa cadeau, die wel heel makkelijk in Lewis zn schijnbeweging trapt. Ik snap trouwens niet dat sommige mensen niet begrijpen dat die bocht gewoon voor Hamilton was, zo werkt het nou eenmaal in autosport.

Nee, zo werkt het niet. Zeker niet op een circuit waar het vuile gedeelte een groter nadeel is dan op andere circuits. Er naast zitten, of er half-half naast, geeft je geen recht op een bocht als de ander op de ideale lijn rijdt (of tijdens regenval op de droge lijn) en later kan remmen. Het verschil op dit circuit tussen vuil en racelijn was groter dan anders. Dat verklaart waarom er weinig in werd gehaald.

Enzo

Citaat van: monaco2011 op 30 oktober 2011 - 23:45:14
Citaat van: Enzo op 30 oktober 2011 - 23:36:09
Citaat van: Jozef op 30 oktober 2011 - 23:30:45
Citaat van: Wizard op 30 oktober 2011 - 21:42:04
Bekijk het eens van de andere kant (en nu ben ik heel even irreëel): Wat doet Massa fout? Massa rijdt voor Hamilton als verdedigende partij, Massa rijdt op de schone ideale lijn, en beide weten dat Massa later kan remmen dus dat er half-half naast zitten niet genoeg is. Weermaals benadruk ik dat ik nu even irreëel ben, want vind nog steeds beide schuld, maar soit, dit zijn zwart-wit de feiten. Want het was onmogelijk Massa daar te pakken. Hamilton zat op zijn beurt niet overtuigend genoeg ernaast, zat op het vuile gedeelte dus moest later remmen, dus waarom zonodig doordrukken? Het later kunnen remmen, het ervoor rijden, op de racelijn zitten, allen feiten die in het voordeel spreken. Massa zat daar in een bevoordeelde positie en was niet verslagen.

Massa kan zich door de druk ook net iets verremmen waardoor Hamilton de plaats wel zou kunnen pakken als hij ernaast zat. Hoe dan ook was het perfect legitiem om er te zitten voor Hamilton.

Ja het was legitiem, maar wel risicovol.
Een situatie die Hamilton beter kan vermijden dit seizoen, zeker als het om Massa gaat... ::)
tja, dan moet ie de rest van het seizoen overslaan. Wat  moet je dan doen met zo'n slipstream?? afremmen??? of m er aan de goede kant proberen naast te zetten?? t is niet zo dat hij zich ernaast remt, maar hij heeft gewoon meer snelheid en krijgt ook nog eens de binnenkant van Massa cadeau, die wel heel makkelijk in Lewis zn schijnbeweging trapt. Ik snap trouwens niet dat sommige mensen niet begrijpen dat die bocht gewoon voor Hamilton was, zo werkt het nou eenmaal in autosport.
Nogmaals, hij deed ook niks strafbaars en viel gewoon legitiem aan, of het slim was is wat anders...  :)

Het enige wat ik wil zeggen is dat Hamilton misschien iets te opportunistisch was door op dat punt Massa aan te vallen. Er zijn betere plekken op het circuit met minder risico. Als hij op dat moment iets rustiger en gecalculeerder had gereden, dan had hij er op een volgend recht stuk waarschijnlijk probleemloos voorbij gekund.

monaco2011

Citaat van: Wizard op 30 oktober 2011 - 23:51:04
Citaat van: monaco2011 op 30 oktober 2011 - 23:45:14
tja, dan moet ie de rest van het seizoen overslaan. Wat  moet je dan doen met zo'n slipstream?? afremmen??? of m er aan de goede kant proberen naast te zetten?? t is niet zo dat hij zich ernaast remt, maar hij heeft gewoon meer snelheid en krijgt ook nog eens de binnenkant van Massa cadeau, die wel heel makkelijk in Lewis zn schijnbeweging trapt. Ik snap trouwens niet dat sommige mensen niet begrijpen dat die bocht gewoon voor Hamilton was, zo werkt het nou eenmaal in autosport.

Nee, zo werkt het niet. Zeker niet op een circuit waar het vuile gedeelte een groter nadeel is dan op andere circuits. Er naast zitten, of er half-half naast, geeft je geen recht op een bocht als de ander op de ideale lijn rijdt (of tijdens regenval op de droge lijn) en later kan remmen. Het verschil op dit circuit tussen vuil en racelijn was groter dan anders. Dat verklaart waarom er weinig in werd gehaald.
wat heeft dat vuil er nou mee te maken dan?? bovendien was het daar aan die binnenkant helemaal niet zo vuil. Als Hamilton op het vuil zit, dan moet Massa maar zorgen dat ie daar blijft en de bocht buitenom meelopen. Vuil of niet, Hamilton zit aan de binnenkant, dus kan Massa niet in sturen, ideale lijn of niet.
Voorin werd er niet ingehaald, verder naar achteren wel. Voorin werd niet ingehaald omdat de gaten te groot waren.

monaco2011

Citaat van: Enzo op 30 oktober 2011 - 23:57:44
Citaat van: monaco2011 op 30 oktober 2011 - 23:45:14
Citaat van: Enzo op 30 oktober 2011 - 23:36:09
Citaat van: Jozef op 30 oktober 2011 - 23:30:45
Citaat van: Wizard op 30 oktober 2011 - 21:42:04
Bekijk het eens van de andere kant (en nu ben ik heel even irreëel): Wat doet Massa fout? Massa rijdt voor Hamilton als verdedigende partij, Massa rijdt op de schone ideale lijn, en beide weten dat Massa later kan remmen dus dat er half-half naast zitten niet genoeg is. Weermaals benadruk ik dat ik nu even irreëel ben, want vind nog steeds beide schuld, maar soit, dit zijn zwart-wit de feiten. Want het was onmogelijk Massa daar te pakken. Hamilton zat op zijn beurt niet overtuigend genoeg ernaast, zat op het vuile gedeelte dus moest later remmen, dus waarom zonodig doordrukken? Het later kunnen remmen, het ervoor rijden, op de racelijn zitten, allen feiten die in het voordeel spreken. Massa zat daar in een bevoordeelde positie en was niet verslagen.

Massa kan zich door de druk ook net iets verremmen waardoor Hamilton de plaats wel zou kunnen pakken als hij ernaast zat. Hoe dan ook was het perfect legitiem om er te zitten voor Hamilton.

Ja het was legitiem, maar wel risicovol.
Een situatie die Hamilton beter kan vermijden dit seizoen, zeker als het om Massa gaat... ::)
tja, dan moet ie de rest van het seizoen overslaan. Wat  moet je dan doen met zo'n slipstream?? afremmen??? of m er aan de goede kant proberen naast te zetten?? t is niet zo dat hij zich ernaast remt, maar hij heeft gewoon meer snelheid en krijgt ook nog eens de binnenkant van Massa cadeau, die wel heel makkelijk in Lewis zn schijnbeweging trapt. Ik snap trouwens niet dat sommige mensen niet begrijpen dat die bocht gewoon voor Hamilton was, zo werkt het nou eenmaal in autosport.
Nogmaals, hij deed ook niks strafbaars en viel gewoon legitiem aan, of het slim was is wat anders...  :)

Het enige wat ik wil zeggen is dat Hamilton misschien iets te opportunistisch was door op dat punt Massa aan te vallen. Er zijn betere plekken op het circuit met minder risico. Als hij op dat moment iets rustiger en gecalculeerder had gereden, dan had hij er op een volgend recht stuk waarschijnlijk probleemloos voorbij gekund.
ze zijn toch aan het autoracen?? als er zich een goede mogelijkheid voordoet, dan pak je m toch gewoon?? Op deze manier wordt er zo vaak ingehaald, als je de auto er aan binnenkant naast zet dan is het in principe al klaar, maar idd je loopt wel een risico. Maar goed, dat kunnen we Hamilton toch niet kwalijk nemen?? opportunistisch was dit zeker niet.

Niels_


monaco2011

Citaat van: Scuderia91 op 31 oktober 2011 - 00:40:12
Citaat van: Wizard op 30 oktober 2011 - 23:48:14
Maar kan niet opnoemen welke tijden ze exact draaide.


precies, dr is één rondje waarin Hamilton 3/10e pakt, en een rondje waar het net andersom is voor de rest  gaat het om 100sten. In rondje 23 maakt Massa de fout waardoor zn rondetijd ineens 2 seconden langzamer is.

Wizard

Citaat van: monaco2011 op 31 oktober 2011 - 00:06:34
wat heeft dat vuil er nou mee te maken dan??

Alles.

Citaatbovendien was het daar aan die binnenkant helemaal niet zo vuil.

Je bent rondgelopen?? Of hoe moet ik deze uitspraak interpreteren? Je doet alsof je weet waar het vuil was en waar niet.

Lees even wat Schumacher erover schrijft: http://www.formule1nieuws.nl/modules/news/article.php?storyid=35245

CitaatAls Hamilton op het vuil zit, dan moet Massa maar zorgen dat ie daar blijft en de bocht buitenom meelopen. Vuil of niet, Hamilton zit aan de binnenkant, dus kan Massa niet in sturen, ideale lijn of niet.

En dat ben ik niet met je eens. En dat worden we ook niet. Massa zit A) Voor Hamilton, B) Zit op de racelijn, C) Kan later remmen. Maar goed, dat heb ik inmiddels 25 keer gezegd, ik vind het nu wel prima.


Wizard

Citaat van: monaco2011 op 31 oktober 2011 - 00:48:04
Citaat van: Scuderia91 op 31 oktober 2011 - 00:40:12
Citaat van: Wizard op 30 oktober 2011 - 23:48:14
Maar kan niet opnoemen welke tijden ze exact draaide.


precies, dr is één rondje waarin Hamilton 3/10e pakt, en een rondje waar het net andersom is voor de rest  gaat het om 100sten. In rondje 23 maakt Massa de fout waardoor zn rondetijd ineens 2 seconden langzamer is.

Vanaf rondje 20 komt Lewis dichterbij. Maar goed, eigenlijk onderstreept dit mijn mening, als je zonder DRS evensnel rondrijd kun je juist in de DRS-zone het verschil maken. Elders op de baan krampachtig pogen moet je dan gewoon niet doen. Zou Hamilton daar nu een klap sneller zijn, doordat Massa problemen zou hebben met zijn banden o.i.d, dan had ik er in kunnen komen. Zie Alonso vs Schumacher. Gewoon je moment afwachten.

Folkert

Heb nog eens de herhaling gekeken en op moment dat Massa instuurt, zit Hamilton er meer dan de helft naast. Massa moest gewoon niet insturen. Race lijn of niet, vuil of niet Hamilton rijd er nog en heeft alle recht daar te rijden. Volgens mij is het niet zo dat iemand die op de race lijn zit gewoon maar mag insturen en dat de andere gewoon maar moet op bokken omdat iemand de race lijn wilt volgen. Het is racen, als je niet naar de race lijn kan gaan, dan kan dat niet.

Hamilton remde al af en liet massa gaan, Misschien kon hij meer remmen, maar dat hoefde niet.
Trotse vader van Rosalie(L)


Wizard

Burrori: Je zegt het al, Hamilton zit er niet volledig naast en moet bovendien een fractie eerder remmen omdat hij op het vuil zit. Dus virtueel rijd Hamilton achter Massa. Massa rijdt op de racelijn, zit dus voor Hamilton en kan later remmen. Dus, zwart-wit bekeken doet Massa hier niks verkeerds. Massa mag hier de racelijn verdedigen.

Vieze baas

Ik vind ook dat Massa niet veel fout deed. Ook als je kijkt naar de bochtencombinatie. Een bocht naar links gevolgd door een chicane die je in een vloeiende beweging moet nemen. Als massa ruimte had gelaten en op het stof was gegaan was hij sws eruit gevlogen omdat hij dan de bochten niet zou halen. Was geen goede plek om een halve actie te wagen zoals Hamilton deed.

0634

Citaat van: Wizard op 31 oktober 2011 - 11:58:52
Burrori: Je zegt het al, Hamilton zit er niet volledig naast en moet bovendien een fractie eerder remmen omdat hij op het vuil zit. Dus virtueel rijd Hamilton achter Massa. Massa rijdt op de racelijn, zit dus voor Hamilton en kan later remmen. Dus, zwart-wit bekeken doet Massa hier niks verkeerds. Massa mag hier de racelijn verdedigen.
Virtueel? Virtueel kan je niet botsen, op de baan wel.

En op de baan zit hij er wél naast en niet erachter. Dus moet je ff opletten met insturen.

Matthijs

#208
Officieus is de regel dat als de auto aan de binnenkant er voor meer dan de helft naast zit (dus voor minder dan de helft erachter) dat de bocht dan voor hem is. Nu kunnen we hier ook over twisten, want op het rechte stuk zal Hamilton er wel voor meer dan de helft naast, maar op het moment van insturen al niet meer. Ik vind dat Hamilton 'recht' had op de bocht, maar ik kan het me wel voorstellen als iemand een andere mening heeft. Ik vind het wel dom van Massa dat hij 'm liet staan, wetende dat Hamilton er nog zat. Dat is vragen om problemen.

Edit: nog reactie op Vieze baas: ik vond het geen halve actie, maar een bewuste en overtuigend uitgevoerde actie van Hamilton, die wel spontaan ontstond toen Massa slecht de bocht uit kwam. Bovendien vind ik het in Hamilton te prijzen dat hij de kans pakt als die zich voordoet, zeker omdat je er in de DRS-zone helemaal nog niet zomaar voorbij bent.

Wizard

Citaat van: Jeroen op 31 oktober 2011 - 12:46:44
Virtueel? Virtueel kan je niet botsen, op de baan wel.

Met virtueel bedoel ik, als je er niet volledig naast zit en later moet remmen, zit je er feitelijk niet naast. En Hamilton weet dat je op het vuile gedeelte later kunt remmen. Hamilton weet dat Massa op de racelijn zit. Hamilton weet dat Massa voor hem rijdt en zeker na het remmen. Hamilton weet dus ook dat Massa de deur niet open gaat houden en instuurt. Het mes snijdt aan 2 kanten.

CitaatEn op de baan zit hij er wél naast en niet erachter. Dus moet je ff opletten met insturen.

Dat betwist ik ook niet. Vandaar dat ik ook zeg, 50/50.