Round 17:Indian Grand Prix, Buddh International Circuit

Gestart door Enzo, 25 oktober 2011 - 01:47:38

« vorige - volgende »

monaco2011

Citaat van: Enzo op 30 oktober 2011 - 21:20:45
Om eerlijk te zijn was het een dubbeltje op z'n kant, beide hadden de straf kunnen krijgen imo.
Hamilton leek me iets te opportunistisch met zijn aanval en Massa stuurt gewoon in terwijl hij wist dat Hamilton daar zat...
wat doet hamilton fout dan?

Wizard

Bekijk het eens van de andere kant (en nu ben ik heel even irreëel): Wat doet Massa fout? Massa rijdt voor Hamilton als verdedigende partij, Massa rijdt op de schone ideale lijn, en beide weten dat Massa later kan remmen dus dat er half-half naast zitten niet genoeg is. Weermaals benadruk ik dat ik nu even irreëel ben, want vind nog steeds beide schuld, maar soit, dit zijn zwart-wit de feiten. Want het was onmogelijk Massa daar te pakken. Hamilton zat op zijn beurt niet overtuigend genoeg ernaast, zat op het vuile gedeelte dus moest later remmen, dus waarom zonodig doordrukken? Het later kunnen remmen, het ervoor rijden, op de racelijn zitten, allen feiten die in het voordeel spreken. Massa zat daar in een bevoordeelde positie en was niet verslagen.

Enzo

Citaat van: monaco2011 op 30 oktober 2011 - 21:25:24
Citaat van: Enzo op 30 oktober 2011 - 21:20:45
Om eerlijk te zijn was het een dubbeltje op z'n kant, beide hadden de straf kunnen krijgen imo.
Hamilton leek me iets te opportunistisch met zijn aanval en Massa stuurt gewoon in terwijl hij wist dat Hamilton daar zat...
wat doet hamilton fout dan?

Vrij weinig eigenlijk, behalve dat hij het beter op safe had kunnen spelen door elders zijn actie te maken.
Iets te ongeduldig en had dit wellicht kunnen verwachten van Massa.

Wizard

Juist. Hamilton was zichtbaar sneller. En flink ook. En had ook nog eens het voordeel van DRS. Dus in plaats van krampachtig doordrukken had hij de verstandige kunnen zijn om in de versnellingsbak te duiken en bij start-finish de binnenkant te kiezen. Eieren voor je geld. Dat Massa niet zou opgeven in een bevoordeelde positie lijkt me niet meer dan logisch. Niets ten nadele van Lewis want hiermee onderstreep ik hoe ik denk dat Massa rondrijdt.

Gerard

Citaat van: monaco2011 op 30 oktober 2011 - 18:39:13
k las dit net nog op nu.nl.

Hamilton probeerde voor aanvang van de race nog de verslechterde relatie enigszins te herstellen. "Vlak voor de start stonden we naast elkaar. Felipe zei helemaal niets tegen me. Ik heb toen mijn arm om hem heen geslagen. Zonder resultaat."


En Massa maar roepen dat ie geen problemen heeft met Hamilton. Dit versterkt iig wel mijn vermoeden dat Massa heel goed wist wat ie deed op het moment dat ie instuurde.

Klopt, dat zei Lewis in het interview met de BBC

Dat moment was tijdens en bij minuut stilte, ter nagedachtenis aan Dan Wheldon en Marco Simoncelli  :'(
Lewis had Massa een goeie race gewenst, ze stonden naast elkaar..
Beetje raar van Massa om op juist zo'n moment zo star te doen! :-X

Wizard

Tsja, Pietje zegt dit, Keesje ontkent en zegt dat. Waarom aannemen dat Massa jokt en Lewis eerlijk is? De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

monaco2011

Citaat van: Wizard op 30 oktober 2011 - 21:48:31
Juist. Hamilton was zichtbaar sneller. En flink ook. En had ook nog eens het voordeel van DRS. Dus in plaats van krampachtig doordrukken had hij de verstandige kunnen zijn om in de versnellingsbak te duiken en bij start-finish de binnenkant te kiezen. Eieren voor je geld. Dat Massa niet zou opgeven in een bevoordeelde positie lijkt me niet meer dan logisch. Niets ten nadele van Lewis want hiermee onderstreep ik hoe ik denk dat Massa rondrijdt.
Wie zegt dat Lewis sneller was?? hij kon juist Massa niet bijhouden in de 1e stint en Massa zette aan t begin van de 2e stint vlak voor de aanvaring met Hamilton nog de snelste raceronde neer!! Massa maakte echter een fout waardoor Hamilton aan kon sluiten. Met DRS lukte het niet en daarom probeerde Hamilton het hier.
Citaat van: Wizard op 30 oktober 2011 - 21:42:04
Bekijk het eens van de andere kant (en nu ben ik heel even irreëel): Wat doet Massa fout? Massa rijdt voor Hamilton als verdedigende partij, Massa rijdt op de schone ideale lijn, en beide weten dat Massa later kan remmen dus dat er half-half naast zitten niet genoeg is. Weermaals benadruk ik dat ik nu even irreëel ben, want vind nog steeds beide schuld, maar soit, dit zijn zwart-wit de feiten. Want het was onmogelijk Massa daar te pakken. Hamilton zat op zijn beurt niet overtuigend genoeg ernaast, zat op het vuile gedeelte dus moest later remmen, dus waarom zonodig doordrukken? Het later kunnen remmen, het ervoor rijden, op de racelijn zitten, allen feiten die in het voordeel spreken. Massa zat daar in een bevoordeelde positie en was niet verslagen.
Massa zat helemaal niet in een bevoordeelde positie, want hij zat aan de buitenkant. Mooi dat hij later kon remmen, maar niet laat genoeg, Hamilton zat nog steeds aan de binnenkant dus kan en mag Massa gewoon niet insturen. Zo simpel is het gewoon, t is niet zo dat Hamilton daar ineens van t één op het andere moment zat.
Citaat van: Wizard op 30 oktober 2011 - 22:01:48
Tsja, Pietje zegt dit, Keesje ontkent en zegt dat. Waarom aannemen dat Massa jokt en Lewis eerlijk is? De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
tja, het lijkt me niet dat Hamilton dat verzint. Dat Massa het heel vaag ontkent, zegt mij niet zoveel, zo gaat dat soms

Wizard

Citaat van: monaco2011 op 30 oktober 2011 - 22:25:52
Wie zegt dat Lewis sneller was?? hij kon juist Massa niet bijhouden in de 1e stint en Massa zette aan t begin van de 2e stint vlak voor de aanvaring met Hamilton nog de snelste raceronde neer!! Massa maakte echter een fout waardoor Hamilton aan kon sluiten. Met DRS lukte het niet en daarom probeerde Hamilton het hier.

Ik zal de rondetijden er op na moeten houden maar volgens mij won Hamilton na de stop veel tijd. Massa zag Hamilton dichterbij komen waarna hij 'onder enige druk' niet foutloos was. Buiten het feit dat de McLaren sowieso sneller was dan de Ferrari.

Citaat
Massa zat helemaal niet in een bevoordeelde positie, want hij zat aan de buitenkant. Mooi dat hij later kon remmen, maar niet laat genoeg, Hamilton zat nog steeds aan de binnenkant dus kan en mag Massa gewoon niet insturen. Zo simpel is het gewoon, t is niet zo dat Hamilton daar ineens van t één op het andere moment zat.

Buitenkant was de ideale lijn ook wel racelijn genoemd. Het niet anders maken dan het is. Naast de racelijn lag veel stof, het was er glad en dat bemoeilijkt het inhalen. Vuiligheid zorgt voor een langere remweg, zeker als het in grote mate aanwezig is. Als je daar dan rijdt, en je weet dat je eerder moet ankeren en dan half-half naast je concurent zit, moet je gewoon remmen en aanhaken. Massa zat zeker weten van yes in een betere positie. Ideale lijn, schoon gedeelte en er voor.

Citaat
tja, het lijkt me niet dat Hamilton dat verzint. Dat Massa het heel vaag ontkent, zegt mij niet zoveel, zo gaat dat soms

Het lijkt me niet dat Massa verzint dat Hamilton geen serieus gebaar maakte. Dat Hamilton roept van wel, zegt mij niet zoveel. Zo gaat dat soms.

Jozef

Citaat van: Wizard op 30 oktober 2011 - 21:42:04
Bekijk het eens van de andere kant (en nu ben ik heel even irreëel): Wat doet Massa fout? Massa rijdt voor Hamilton als verdedigende partij, Massa rijdt op de schone ideale lijn, en beide weten dat Massa later kan remmen dus dat er half-half naast zitten niet genoeg is. Weermaals benadruk ik dat ik nu even irreëel ben, want vind nog steeds beide schuld, maar soit, dit zijn zwart-wit de feiten. Want het was onmogelijk Massa daar te pakken. Hamilton zat op zijn beurt niet overtuigend genoeg ernaast, zat op het vuile gedeelte dus moest later remmen, dus waarom zonodig doordrukken? Het later kunnen remmen, het ervoor rijden, op de racelijn zitten, allen feiten die in het voordeel spreken. Massa zat daar in een bevoordeelde positie en was niet verslagen.

Massa kan zich door de druk ook net iets verremmen waardoor Hamilton de plaats wel zou kunnen pakken als hij ernaast zat. Hoe dan ook was het perfect legitiem om er te zitten voor Hamilton.

Wizard

Ik verwijt Hamilton dan ook niks. Maar Massa ook niet.

Enzo

Citaat van: Jozef op 30 oktober 2011 - 23:30:45
Citaat van: Wizard op 30 oktober 2011 - 21:42:04
Bekijk het eens van de andere kant (en nu ben ik heel even irreëel): Wat doet Massa fout? Massa rijdt voor Hamilton als verdedigende partij, Massa rijdt op de schone ideale lijn, en beide weten dat Massa later kan remmen dus dat er half-half naast zitten niet genoeg is. Weermaals benadruk ik dat ik nu even irreëel ben, want vind nog steeds beide schuld, maar soit, dit zijn zwart-wit de feiten. Want het was onmogelijk Massa daar te pakken. Hamilton zat op zijn beurt niet overtuigend genoeg ernaast, zat op het vuile gedeelte dus moest later remmen, dus waarom zonodig doordrukken? Het later kunnen remmen, het ervoor rijden, op de racelijn zitten, allen feiten die in het voordeel spreken. Massa zat daar in een bevoordeelde positie en was niet verslagen.

Massa kan zich door de druk ook net iets verremmen waardoor Hamilton de plaats wel zou kunnen pakken als hij ernaast zat. Hoe dan ook was het perfect legitiem om er te zitten voor Hamilton.

Ja het was legitiem, maar wel risicovol.
Een situatie die Hamilton beter kan vermijden dit seizoen, zeker als het om Massa gaat... ::)

Wizard

Dat is ook weer zo. Eén van de twee had eieren voor zijn geld moeten kiezen, beide lieten ze het na. Dan is dit een logisch gevolg.

monaco2011

Citaat van: Wizard op 30 oktober 2011 - 22:54:42
Citaat van: monaco2011 op 30 oktober 2011 - 22:25:52
Wie zegt dat Lewis sneller was?? hij kon juist Massa niet bijhouden in de 1e stint en Massa zette aan t begin van de 2e stint vlak voor de aanvaring met Hamilton nog de snelste raceronde neer!! Massa maakte echter een fout waardoor Hamilton aan kon sluiten. Met DRS lukte het niet en daarom probeerde Hamilton het hier.

Ik zal de rondetijden er op na moeten houden maar volgens mij won Hamilton na de stop veel tijd. Massa zag Hamilton dichterbij komen waarna hij 'onder enige druk' niet foutloos was. Buiten het feit dat de McLaren sowieso sneller was dan de Ferrari.

Citaat
Massa zat helemaal niet in een bevoordeelde positie, want hij zat aan de buitenkant. Mooi dat hij later kon remmen, maar niet laat genoeg, Hamilton zat nog steeds aan de binnenkant dus kan en mag Massa gewoon niet insturen. Zo simpel is het gewoon, t is niet zo dat Hamilton daar ineens van t één op het andere moment zat.

Buitenkant was de ideale lijn ook wel racelijn genoemd. Het niet anders maken dan het is. Naast de racelijn lag veel stof, het was er glad en dat bemoeilijkt het inhalen. Vuiligheid zorgt voor een langere remweg, zeker als het in grote mate aanwezig is. Als je daar dan rijdt, en je weet dat je eerder moet ankeren en dan half-half naast je concurent zit, moet je gewoon remmen en aanhaken. Massa zat zeker weten van yes in een betere positie. Ideale lijn, schoon gedeelte en er voor.

Citaat
tja, het lijkt me niet dat Hamilton dat verzint. Dat Massa het heel vaag ontkent, zegt mij niet zoveel, zo gaat dat soms

Het lijkt me niet dat Massa verzint dat Hamilton geen serieus gebaar maakte. Dat Hamilton roept van wel, zegt mij niet zoveel. Zo gaat dat soms.
Kijk anders eerst de rondetijden na voor je dingen gaat roepen. Je moet ook niet vergeten dat Hamilton 24 ronden achter Massa heeft gezeten zonder ook maar één keer te kunnen aanvallen.
Als Massa in een betere positie zat waarom rijdt ie dan tegen Hamilton aan?? blijkbaar was Hamilton zn positie toch beter dan. Klinkt heel stom misschien, maar zo simpel is het.
Wat betreft dat gebaar van Hamilton, volgens mij zegt Massa toch wel min of meer hetzelfde, alleen hij vat het alleen anders op. Hij zegt iig wel dat Hamilton ff zn arm op zn schouder heeft gelegd (of zoiets) en dat ie m een goede race heeft gewenst

monaco2011

Citaat van: Enzo op 30 oktober 2011 - 23:36:09
Citaat van: Jozef op 30 oktober 2011 - 23:30:45
Citaat van: Wizard op 30 oktober 2011 - 21:42:04
Bekijk het eens van de andere kant (en nu ben ik heel even irreëel): Wat doet Massa fout? Massa rijdt voor Hamilton als verdedigende partij, Massa rijdt op de schone ideale lijn, en beide weten dat Massa later kan remmen dus dat er half-half naast zitten niet genoeg is. Weermaals benadruk ik dat ik nu even irreëel ben, want vind nog steeds beide schuld, maar soit, dit zijn zwart-wit de feiten. Want het was onmogelijk Massa daar te pakken. Hamilton zat op zijn beurt niet overtuigend genoeg ernaast, zat op het vuile gedeelte dus moest later remmen, dus waarom zonodig doordrukken? Het later kunnen remmen, het ervoor rijden, op de racelijn zitten, allen feiten die in het voordeel spreken. Massa zat daar in een bevoordeelde positie en was niet verslagen.

Massa kan zich door de druk ook net iets verremmen waardoor Hamilton de plaats wel zou kunnen pakken als hij ernaast zat. Hoe dan ook was het perfect legitiem om er te zitten voor Hamilton.

Ja het was legitiem, maar wel risicovol.
Een situatie die Hamilton beter kan vermijden dit seizoen, zeker als het om Massa gaat... ::)
tja, dan moet ie de rest van het seizoen overslaan. Wat  moet je dan doen met zo'n slipstream?? afremmen??? of m er aan de goede kant proberen naast te zetten?? t is niet zo dat hij zich ernaast remt, maar hij heeft gewoon meer snelheid en krijgt ook nog eens de binnenkant van Massa cadeau, die wel heel makkelijk in Lewis zn schijnbeweging trapt. Ik snap trouwens niet dat sommige mensen niet begrijpen dat die bocht gewoon voor Hamilton was, zo werkt het nou eenmaal in autosport.

Wizard

Citaat van: monaco2011 op 30 oktober 2011 - 23:41:24
Kijk anders eerst de rondetijden na voor je dingen gaat roepen. Je moet ook niet vergeten dat Hamilton 24 ronden achter Massa heeft gezeten zonder ook maar één keer te kunnen aanvallen.
Als Massa in een betere positie zat waarom rijdt ie dan tegen Hamilton aan?? blijkbaar was Hamilton zn positie toch beter dan. Klinkt heel stom misschien, maar zo simpel is het.

Wat betreft dat gebaar van Hamilton, volgens mij zegt Massa toch wel min of meer hetzelfde, alleen hij vat het alleen anders op. Hij zegt iig wel dat Hamilton ff zn arm op zn schouder heeft gelegd (of zoiets) en dat ie m een goede race heeft gewenst

Dat is wat anders dan een arm om hem heen slaan, maar goed, waar hebben we het over? Prima dat Hamilton een gebaar maakt en misschien niet slecht om eens een gesprek te hebben samen. Wat betreft de rondetijden, ik zeg toch dat ik het nakijk? Hamilton zat in ieder geval korter bij Massa dan te voren en ik dacht te zien dat hij sneller was en flink terrein won. Maar kan niet opnoemen welke tijden ze exact draaide. Verder is alles zo'n beetje gezegd. Weermaals wil ik benadrukken Hamilton niks te verwijten evenals Massa. Beide waren koppig. Massa door botweg in te sturen, Hamilton door op een onmogelijke plaats door te drukken. Maar bekeken vanuit ieders oogpunt, kan ik er bij beide inkomen (of juist niet. Vul maar in!).