Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Berichten - f1columns.nl

#31
Formule 1 forum / Re: GP van Singapore
08 oktober 2008 - 23:02:38
Ja, sorry. Zelfs de meest briljante mens onder ons heeft zijn beperkingen...  :P
#32
Formule 1 forum / Re: GP van Japan
08 oktober 2008 - 23:01:17
Citaat van: Jasper op 08 oktober 2008 - 22:28:14
Nu niet voor het één of het ander, maar als Räikkönen derde wordt, en Hamilton staat ook op het podium, hoe gaat Räikkönen dan punten terugpakken op Hamilton? En nog iets, tenzij Räikkönen 7 punten meer pakt dan Hamilton én voor Massa eindigt, ligt hij sowieso mathematisch uit de strijd.

Verder vraag ik me af wat voor kristallen bol je hebt, want je doet wel héél gedetailleerde voorspellingen die eigenlijk nergens op gebaseerd zijn. :)

Ik heb net zo'n kristallen bol als ieder ander die een voorspelling doet over de uitslag. Het enige verschil is dat ik er ook bij zet wie ik verwacht dat het podium niet haalt omdat ik verwacht dat hij in de regen eraf zal spinnen. Dat is geen kwestie van een kristallen bol, maar van observeren wat er vaker gebeurd is in de regen... Sorry Massa fans, maar de Braziliaan is niet de beste regenrijder van het veld...  :)
#33
Formule 1 forum / Re: Kalender 2009
08 oktober 2008 - 22:12:49
Citaat van: Ferrari 2008 op 08 oktober 2008 - 15:55:06
Het probleem is dat er 30 landen een GP willen organiseren en er maar 18 plaatsen zijn op een kallender. Hoe kunnen die landen een front vormen? Niet, want Bernie geeft niets om circuits, als Spa niet kan betalen gaan ze gewoon van de kalender af, Bernie kijkt naar het geld, niet naar de traditie en faam. Zolang er meer kandidaten dan plaatsen zijn, zal er betaald moeten worden...

Helaas heb je gelijk. In plaats van te kijken naar de circuits waar de mooiste races worden verreden, de mooiste en langste traditie heerst, kijkt Ecclestone alleen naar zijn bankrekening. Als Moskou binnenkort een goede financier gevonden heeft en het circuit klaar is, dan kan zelfs Monaco geschrapt worden als het zo uitkomt... Hoewel Monaco altijd zal blijven op de kalender omdat er erg veel geld in dat land zit en Ecclestone graag het land en die GP als uithangbord wil gebruiken.
Het draait inderdaad uitsluitend en alleen om geld. De F1 gaat ten onder aan de geldzucht van Ecclestone, de ongebreidelde reguleringsdrang van Mosley en de enorme bedragen die autofabrikanten bereid zijn uit te geven aan een F1 project.

De sport heeft feitelijk kleine ideologische privéteams zoals destijds Jordan en minardi nodig om te bewijzen dat er met relatief weinig geld toch eeuweige roem te behalen valt. De laatste jaren is echter alleen bewezen dat er voor 100-en miljoenen dollars in gepompt moeten worden om iets te bereiken.

Dat gaat dus ook op voor de circuits. Geld, geld, geld. Daar draait het om, daaraan is de Nürburgring bijna failliet gegaan, daardoor staat Hockenheim op springen en daarom wil Zandvoort niet eens meer een F1 race binnenhalen.
#34
Formule 1 forum / Re: Kalender 2009
08 oktober 2008 - 22:04:06
Citaat van: Eric op 08 oktober 2008 - 15:08:04
Het leuke aan de F1 ... de circuit eigenaars en uitbaters zijn zo dom als bloemkolen.
In plaats van een overkoepelend front te maken blijven ze ieder apart vechten voor een plaatsje op de zo "felbegeerde F1 kalender".
Bernie Ecclestone is de slimste want hij laat iedere uitbater/eigenaar fors wat miljoenen neertellen om het F1 Circus op hun circuit te krijgen. Als de uitbaters/eigenaars aan dezelfde lijn zouden staan zou Bernie moeten betalen om op de circuits zijn F1 circus te mogen laten rijden...niet omgekeerd.

Vandaar dat de F1 fan zowat uitgekleed word om een f1 ticket te kopen...en dat sommige circuits niet uit hun kosten komen.

Helemaal met je eens dat de circuits betaald zouden moeten krijgen door F1 en dat de circuit directeuren wijzer zouden moeten zijn. Het probleem is alleen dat de circuits niet met elkaar in één organisatie te krijgen zijn omdat ze tegenstrijdige belangen behartigen. Stel dat Zandvoort en Zolder samen in een organisatie zouden moeten zitten, terwijl ze concurreren om dezelfde raceklasse binnen te halen... ik denk dat het niet werkbaar zal zijn.

Evengoed ben ik het volslagen met je eens. Ecclestone zou niet die miljoenen moeten opstrijken van de circuits, waardoor de ticketprijzen fors kunnen worden verlaagd, de drankjes en het eten weer een normale betaalbare prijs kunnen krijgen en het aantal toeschouwers dus zeker zal kunnen stijgen.
Kijk naar de populariteit van A1GP in Nederland, vanwege de doorslaande successen van Team Ned kan het niet zijn, het zal dus vermoedelijk liggen aan de betaalbare prijzen van € 70 voor een weekendkaart!
#35
Formule 1 forum / Re: Kalender 2009
08 oktober 2008 - 21:57:20
Citaat van: Burorri op 08 oktober 2008 - 01:02:25
Citaat van: f1columns.nl op 07 oktober 2008 - 20:19:16
Er is al een paar kleer beloofd dat frankrijk geschrapt zou worden en steeds gebeuird het weer niet, terwijl de races daar in mijn beleving altijd oersaai zijn. Een van de mooiste banen, Canada wordt dan wel gescharap. Ik snap het beileid van de FI echt niet meer.
FI ? :P
Wat is dat? Maar denk dat je F1 bedoelt.  ;)

Maar ik kan me ook vrij weinig saaie races herinneren van de afgelopen 10 jaar eigenlijk. Is altijd wel iets gebeurt dat de race spannend maakt. Ok, misschien in sommige gevallen een crash, wat op elk ander circuit had kunnen gebeuren, maar ik kan me nog een paar races herinneren waar de Wall of Champions voor zeer leuke slachtoffers zorgde.

Wat een fouten die ik in dat stukje gemaakt heb zeg. Iets te snel getypt denk ik. Mijn excuses hiervoor vrienden. Ik bedoelde feitelijk FIA (en de FOM erbij). Maar goed, de strekking van het verhaal zal duidelijk zijn geweest, hoop ik?
#36
Formule 1 forum / Re: GP van Singapore
08 oktober 2008 - 21:51:39
Citaat van: Ferrari 2008 op 08 oktober 2008 - 12:06:46
Einde theorietje van de statische elektriciteit als het van het Singaporese obenbaar vervoer afhangt:
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2008/10/08/webber-niet-uitgevallen-door-passerende-tram/
Als daar inderdaad geen tramlijn loopt is het wel dom op zoiets te zeggen, dat weer Horner toch ook?

Tja, statische elektriciteit is een vreemd verschijnsel, maar zelfs ik kan niet verklaren dat een afstand van 200 meter afstand en 10 meter diepte invloed kan hebben op een langsrazende F1 bolide. Die spanningspiek moet ergens anders door veroorzaakt zijn. Wellicht stond Gerhard Berger met een accu langs de baan te vonken om te zorgen dat Webber stil zou vallen...?  ;D
#37
Formule 1 forum / Re: GP van Singapore
08 oktober 2008 - 21:44:24
Citaat van: Ferrari 2008 op 08 oktober 2008 - 11:51:29
Als het waar is dat ze 2 keerr op exact dezelfde plaats exact hetzelfde probleem hebben gehad, dan geloof ik hen wel. Wel blijft het vreemd dat hun wagens getroffen werden, de kans dat 2 verschillende teams getroffen worden is groter.

Ook daar is technisch een verklaring voor te vinden. De auto's van één team zijn hetzelfde opgebouwd en bevatten dezelfde elektronica. Mogelijk is de afscherming van hun elektronica niet optimaal, of hebben ze gewoon erg gevoelige componenten toegepast.
Ga maar na, een bepaalde serie televisies van een bepaald merk kan een probleem ondervinden door statische elektriciteit, terwijl een televisie van een ander merk, of zelfs van een ander type, op dezelfde plaats nergens last van heeft. Geloof me, ik heb in mn elektro en elektronica tijd meer van dit soort dingen gezien.
#38
Formule 1 forum / Re: GP van Singapore
08 oktober 2008 - 21:39:33
Citaat van: Burorri op 08 oktober 2008 - 01:09:00
Zelf had ik al het idee dat het best mogelijk zou kunnen zijn, maar na jou uitleg denk ik dat dit zeker een mogenlijkheid zou kunnen zijn geweest. De vraag die er dan nog rest is: Spreekt Horner hier de waarheid, of maakt hij gebruik van de kennis om zijn eigen falen te verhullen?

Dat is een hele goede vraah die alleen Horner kan beantwoorden, vrees ik  ;D
#39
Formule 1 forum / Re: GP van Japan
08 oktober 2008 - 21:37:40
Citaat van: Burorri op 08 oktober 2008 - 01:14:53

Als Raikkonen 3de word, ga je er van uit dat Hamilton en Massa uitvallen of buiten de punten eindigen?

Zelf hoop ik op een leuke race, hoeft van mij niet eens nat te zijn. Maar ik hoop nog steeds dat Kimi punten kan scoren en dat Massa en Hamilton uitvallen, maar die kans is wel heeeeel erg klein. Zou mooi zijn als we 3 titel kandidaten hebben in Brazilie, maar die kans acht ik kleiner dan 5%.
Als het dan moet regenen, laat het op droog beginnen dan.

Zoals ik in de door jou geciteerde post al schreef: "In de regen verwacht ik een chaotische race en dus een onbekende en onverwachte winnaar. Hamilton zal ook in de regen op het podium komen, hij lijkt goed te zijn in die omstandigheden, Massa zien we nergens meer terug in het nat. Hij spint en kan niet meer door. De derde positie kan wellicht door Raikkonen worden gepakt, zodat hij toch nog iets dichterbij kan komen en zijn kampioenschapsaspiraties niet helemaal hoeft te vergeten..."
#40
Formule 1 forum / Re: Kalender 2009
07 oktober 2008 - 20:19:16
Er is al een paar kleer beloofd dat frankrijk geschrapt zou worden en steeds gebeuird het weer niet, terwijl de races daar in mijn beleving altijd oersaai zijn. Een van de mooiste banen, Canada wordt dan wel gescharap. Ik snap het beileid van de FI echt niet meer.
#41
Formule 1 forum / Re: Kalender 2009
07 oktober 2008 - 19:51:42
Gezien de slechte staat van het asfalt van de baan in Canada zal Ecclestone wel besl;oten hebben om de race te schrappen. Dit wil overigens niet zeggen dat die race niet gewoon doorgaat. De kalender vrijgeven zonder Canada erop zet druk op de organisatie in Canada en op het circuit. Wellicht is dit dus alleen een middel om te zorgen dat de baan verbeterd wordt.
Als Canada echt geschrapt wordt dan zou dat echt zonde zijn, de laatste jaren kan ik me echt geen saaie race herinneren op het circuit Gilles Villeneuve op het Iles de Notre Dame.

Wat mij betreft mag het aantal Tilke banen wel worden verminderd. Ze lijken toch allemaal vrij veel op elkaar en zijn vaak absoluut geen garantie voor mooie races. De baan is enorm breed en toch wordt er niet ingehaald. Ik zeg Canada op de kalender en de Tilke banen eraf! (dan wordt de kalender wel ineens ingekort tot een race of 12 trouwens...)
#42
Formule 1 forum / Re: GP van Japan
07 oktober 2008 - 19:42:38
De weersverwachting loopt nog niet tot zondag, richting het weekend lijkt t beter weer te worden in Fuji. momenteel is het dagelijks regen en net over de twintig graden. Donderdag wordt verwacht dat t half bewolkt zal zijn en droog bij 21 graden.

De kans op regen lijkt dus af te nemen voor raceday, ik hoop echter op een natte race. Niet zo overdreven nat als vorig jaar, dat was echt waanzin. Maar wel weer een natte baan, liefst beginnend in droog, dan een bui en een weer opdrogende baan. Veel chaos in de pits door onvoorziene stops om regenbanden te monteren en weer terug te gaan naar slicks enz.

Als het een chaotische regen wordt kan er wellicht weer een outsider onverwacht scoren. Dit jaar zijn er al diverse onverwachte winnaars opgestaan, dus welllicht wordt Fuji de prooi voor bijvoorbeeld Trulli. BMW heeft al een overwinning, net als Renault en Toro Rosso. Ik gun het de Italiaan in de nadagen van zijn carriere wel. Overigens mag Glock m ook hebben van mij, maar van Trulli verwacht ik in de regen iets meer.

Als het droog blijft dan denk ik dat het een podium wordt van McLaren en Ferrari, waarbij ik Hamilton tip als overwinnaar en Raikkonen als tweede. Wellicht kan Massa nog net derde worden, maar ik hoop dat Kovalainen het podium haalt.

In de regen verwacht ik een chaotische race en dus een onbekende en onverwachte winnaar. Hamilton zal ook in de regen op het podium komen, hij lijkt goed te zijn in die omstandigheden, Massa zien we nergens meer terug in het nat. Hij spint en kan niet meer door. De derde positie kan wellicht door Raikkonen worden gepakt, zodat hij toch nog iets dichterbij kan komen en zijn kampioenschapsaspiraties niet helemaal hoeft te vergeten...
#43
Formule 1 forum / Re: GP van Singapore
07 oktober 2008 - 18:58:39
Heren,

Als voormalig elektromonteur wil ik hier graag ook even mijn zegje over doen. ik wil niet eigenwijs doen, maar dit is absoluut wel mogelijk.
Een tram veroorzaakt een grote statische elektriciteit die zelfs door de lucht kan overslaan naar andere elektronische systemen, dus zeker door de grond en weg. Statische elektriciteit is een raar verschijnsel dat moeilijk beheersbaar is.

Waarom mag er in tankstations niet gebeld worden met de mobiele telefoon? Simpel, omdat ook die statische ontladingen zouden kunnen veroorzaken. Bij GSMs hebben we het over HF signalen (al dan niet met FM modulatie), maar bij trams over systemen die zich voortbewegen door 30.000 V door een bovenleiding. De wrijving tussen de geleider van de tram en de bovenleiding veroorzaakt een opbouw van statische elektriciteit. 's Winters zie je vaak statische ontladingen in de vorm van blauwe vonken door ijsafzetting en vocht. 's Zomers zie je dat niet, maar is feitelijk die wrijving en opbouw van statische elektriciteit er net zo goed. Die zoekt dan alleen een andere uitweg en kan overslaan naar elektronica in de buurt.
Denk aan de bliksem die allerlei apparaten kan verwoesten door in de buurt in te slaan. Dit is een veel kleinere vorm, maar hetzelfde verschijnsel.

Technisch is het dus wel degelijk mogelijk wat Horner zegt, of het daarmee waar is zal een raadsel blijven.
#44
Formule 1 forum / Re: Man van de race: Singapore
02 oktober 2008 - 18:52:27
Je hebt uiteraard gelijk. Piquet was de eerste idd. ben volslagen abuis.  :-[
#45
Formule 1 forum / Re: GP van Singapore
01 oktober 2008 - 22:23:02
Dit is ook geen voorspelling hoor, meer een hoop die ik heb.

Ik ben het met je eens dat t erg moeilijk is als je eenmaal buiten F1 bent terecht gekomen. Maar zijn contacten met Renault zijn natuurlijk wel goud waard (dankzij ING?).
Robert is niet echt helemaal buiten beeld van F1, hij is nog altijd een van de rijders die door RedBull gesponsord wordt en hij heeft goede contacten met Renault, dus wie weet!