Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Berichten - f1columns.nl

#136
"gewoon toegeven dat een team en een rijder gewoon veel beter zijn dan de rest,zonder overal bedrog achter te zien is ook een vorm van sportiviteit  ;)"

Je hebt helemaal gelijk! Ik schreef eerder in dit topic al: "De combi MS en Ferrari was sterk, maar de combi MS en Benetton destijds ook. Overeenkomst tussen beide combi's was dat ook Brawn en Todt eraan deelnamen." Dus ondanks dat ik overduidelijk geen fan van het Italiaanse steigerende paard en van de Duitse arrogantie ben, geef ik grif toe dat de combi erg goed was. Maar ik teken graag ook aan dat er wel erg veel dubieuze acties plaatsvonden rond Schumacher. Al in zijn beginjaren bij Benetton werd hij bestraft voor illegaliteiten. Bodemplaat te dun, illegale brandstof en bij Ferrari ging dat gewoon door, bargeboeards, vleugels, bodem, launch control, wat is er al niet gepasseerd sinds ik F1 volg!

#137
Citaat van: 0634 op 31 maart 2007 - 20:57:12

Nou, nou ik ben zelf ook niet MS's grootste fan, maar poging tot moord??? Nee sorry, daar weet ik de voorbeelden niet van te verzinnen.

Als je doelt op de incidenten met Hill in 94 en Villeneuve in 97 overdrijf je nogal. Het waren kansloze acties maar niet bepaald gevaarlijk. Trouwens zo kunnen we ook wel wat aanmerken op Senna of Prost. Ook geen lieverdjes op de baan. Maar wel coureurs waar verder weinig op aan te merken is. En zal Alonso in de laatste race met een puntje voorsprong op Kimi netjes aan de kant gaan als het erop aan komt? Ik denk dat hij ook de deur bruusk dichtgooit.

Ik weet niet meer wanneer en waar, maar zie nog levendig de beelden voor me van een Schumacher die een Herbert bij 300+ van de baan drukte op een smal stuk van de baan, waar de vangrail akelig dichtbij staat. Dat noem ik poging tot moord. Maar, zoals je wellicht in m'n columns ook al eens hebt opgemerkt, ben ik specialist in stevige uitspraken en schep ik graag wat controverse...  :)
Enfin, terug naar MS. Herbert ging er destijds behoorlijk hard af, terwijl MS ruimte had en de actie echt niet nodig was geweest, gewoon op een recht stuk (was het Monza '94? ik weet t echt niet meer). Volgens mij was de aanleiding dat MS gefrustreerd was door Herbert omdat hij niet snel genoeg aan de kant ging, een totaal onzinnige actie die wat mij betreft bestraft had moge worden met een intrekking van zijn licentie. Iets wat de FIA jaren later wel deed met Yuji Ide, want dat was toch een niets betekendende coureur bij een onbelangrijke stal en zo kon de FIA toch weer eens laten zien dat ze een daad durfden stellen...

Mijn aanklacht is dus niet alleen aan het adres van MS gericht maar ook aan Bert (Mosly) en Ernie (Becclestone) van de Sesampitsstraat! Twee figuren die alleen krachtig durven zijn tene een Super Aguri als ze achteraan rijden, maar niet tegen een Ferrari en Renault als die het WK bestieren. Dat is geen sport, maar politiek. Ik hou erg van politiek, maar niet op vier wielen! Dat doet me te veel denken aan onze nationale A1GP starter: Jan Peter Ballenbende en ook dat is niet mijn favo mens!
Sorry dat ik erg kritisch ben, maar dat heb je met columnisten nou eenmaal, die proberen overal zo kritisch mogelijk in te zijn en gezien de reacties versta ik m'n vak...

Veritas.
#138
Citaat van: SaffierFM op 31 maart 2007 - 23:16:34
Als er iéts is wat mij mateloos irriteerd tijdens een F1 wedstrijd, dan is het wel reclame. Dus ik prijs mij gelukkig dat ik op de VRT kan afstemmen. Ik haat trouwens elke reclame op tv, want dan zap ik gewoon weg.

Ook ik haat reclameblokken, maar ontkom er amper aan. Alles is commercieel tegenwoordig en dus zie ik noodgedwongen meer reclame dan me lief is. Ik overweeg dan ook sterk om te op een van de Belgische kanalen te gaan kijken. RTL7 haalt de spanning uit de sport door irritante commerciele onzin, Olav Mol verliest steeds meer van z'n scherpte en Allard Kalff moet er na al die jaren weer ff inkomen blijkbaar. Kortom steeds minder redenen blijven overeind om op RTL af te stemmen en steeds meer reden om naar de Vlaamse zenders te kijken!
#139
een terechte vraag die ik me ook stel. Albers is geen topper in mjn optiek.
Misschien heb ik het verkeerd, maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat hij ooit WK wordt in F1. In DTM deed ie het best goed, maar ook daar miste hij het echte kampioenschapstalent.

En ik moet toegeven dat Schumacher dat wel heeft/had...  ;)
#140
Formule 1 forum / Re: Haaaallelujah! Hallelujah!
31 maart 2007 - 23:47:27
Citaat van: SaffierFM op 31 maart 2007 - 23:08:15
Het is idd een goeie zaak dat TC verboden wordt, maar verschil moet er zijn en daarom ben ik absoluut geen voorstander van een standaard chassis-motor-aero en weet ik wat nog meer. Het moet wel F1 blijven hé.Anders kan je beter A1 GP volgen , waar iedereen met dezelfde middelen strijdt.

Omdat in F1 er nooit met een gelijke motor en chassis gereden zal kunnen worden be ik voorstander van het afregelen van de motor op max 700 PK en een beperking van de aero, zodat slistreamen en inhalen makkelijker worden.
Ik zie het niet gebeuren dat er met tandaardmateriaal gereden wordt, dan haken de autofabrikanten af, want de uitdaging en marketingtool is weg, dus voor F1 moet het anders. Een beperkte aero en beperkt budget zouden mijns inziens de oplossing zijn.
#141
Dat ik geen Schumacher fan ben, dat mag duidelijk zijn, dat Ferrari ook niet mijn favo team is, dat heb je ook juist opgemerkt. Dat geef ik grif toe, ik ben een criticaster, in hart en nieren, dat schreef ik al.

Je gaat alleen echter wel heel gemakkelijk voorbij aan een paar akkefietjes die Michael op z'n naam heeft staan. Met 300+ Herbert van de baan drukken richting vangrail kan ik niet anders zien dan als poging tot moord en je hebt geljk dat F1 geen biljarten is, maar het moet ook geen bloedbad worden. Sportiviteit moet ook in autosport hoogtij vieren, toch? Een goede crash kan ik ook wel waarderen, zelfs als dat komt doordat een Schumacher iemand de loef afsteekt, maar dan moet t wel op eerlijke wijze gebeuren, gewoon tonen dat je de snellere of meer berekenende rijder bent en niet door botweg iemand van de baan te rammen.
Ook Montoya heeft inderdaad soortgelijke acties gepleegd, ik zal de laatste zijn die dat wil ontkennen! Daarom is Montoya in NASCAR inderdaad meer op z'n plek kijk maar naar de wijze waarop hij zijn eerste winst pakte! Maar het is wel typerend dat de Schumacherfans altijd wijzen naar fouten van anderen om zo de andacht van Schumacher zelf af te wenden...

Dat Schumacher een briljante rijder is, staat buiten kijf. Net als dat hij de meest succesvolle coureur allertijden is, maar dat neemt niet weg dat hij wel degelijk acties heeft uitgehaald waar grote vraagtekens bij te plaatsen zijn en dat er zeker wel discutabele WK's op zijn palmares staan.

Ook Ferrari heeft bij tijd en wijle een dubieuze actie laten zien. Bargeboards die onreglementair waren bij de eerste meting en in tweede instantie ineens toch goed, opmerkelijk op z'n minst. Een vermeend Launch Control systeem toen dat nog verboden was, flexwings, bewegende bodemplaat, het gaat maar door. En Ferrari is echt net de enige hoor, BMW heeft schijnbaar hetzelfde systeem dit jaar, dus ook zij moeten geschorst worden. Maar Ferrari heeft toch wel de langste en meest ingenieuze staat van dienst als het aan komt op vermeende illegaliteiten.
Als je geen blindelingse Schumacher/FDerrari fan bent, maar met een objectieve blik wilt kijken, dan moet je dat toch haast met me eens zijn?
#142
Citaat van: Ramses op 19 maart 2007 - 17:20:34
Citaat van: SaffierFM op 19 maart 2007 - 17:00:16
tja... SpykerF1...  ::)  Ben benieuwd wat het wordt,maar ik vrees dat ze de rol van Minardi gaan verder zetten.

En dat is jammer. Ze trekken Mike Gascoyne aan, hebben een Ferrari-motor en hun eigen wagen ontworpen, en wat levert dat op? De 2 laatste plaatsen op de grid (Massa buiten beschouwing gelaten).
Hopelijk komt er beterschap, anders hebben we een nieuw privéteam dat een kneusje in de F1 is.

Eigen wagen? Tot op heden hebben ze een doorontwikkelde MF1 M16! De F8 VII is slechts een nieuwe typeaanduiding op een oud chassis. Gascoyne verbeterd nu de wagen, maar werkt ondertussen aan een volledig nieuwe B-spec die in augustus zal komen. Dat zal het echte potentieel laten zien van wat Gascoyne kan. Nu nog een paar goede coureurs en het wordt wat met de oranjemannen. Niets ten nadele van Albers en zijn Duitse collega, maar ik schat ze nu nog net al te hoog in. Albers is niet de meest getalenteerde en de Duitser is nog te jong en onervaren. Doornbos heeft meer talent, maar te weing kans gehad.
De F8 VIIB moet het gaan doen, maar ik zie tot die tijd een dramatisch jaar voor Spyker!
#143
Citaat van: masta op 25 februari 2007 - 23:06:12
Citaat van: Tim C op 25 februari 2007 - 16:54:53
Het is behoor naief om te denken dat ze bij Ferrari tien jaar lang hebben geteerd op het succesteam en niet naar de toekomst hebben gekeken.

Seizoenen als 2002 en 2004 zitter er misschien niet meer in, maar dat is ook niet nodig...
Is het niet al even naief om te denken dat oplossingen uit de lucht komen vallen? Naar de toekomst kijken is één ding, proactief stappen ondernemen is een ander. Tim, lees je antwoord opnieuw en besluit wie van ons beide niet naief is. Ik zeg dat het tapijt onder hun voeten wordt uitgetrokken, (en ik zeg erbij waarom), en jij stelt nu dat dat niet kan omdat...  omdat?

Eén algemene toevoeging: Kimi kan in 2007 best kampioen worden. Een one shot. Maar niet in 2008. Daarvoor schat ik de Fernando-Woking combo te hoog in. De kracht van FA is niet dat hij WDC werd. Hij werd het met Renault, in directe concurrentie met 4 teams die een groter budget hadden. Niet één keer... neen, tweemaal achtereen, zoals MS in '94 en '95. Een beangstigende analogie. (Voor de duidelijkheid: sinds het vertrek van MS vind ik KR de snelste en FA de beste rijder in F1.)

Sterke en goede analyse van Masta.
De combi MS en Ferrari was sterk, maar de combi MS en Benetton destijds ook. Overeenkomst tussen beide combi's was dat ook Brawn en Todt eraan deelnamen. Conclusie Ferrari zal afzakken, want het driemanschap is uit elkaar! Kimi maakt in 2007 kans, da's waar, maar wel een kleine kans. Ferrari zal dit seizoen nog afzakken, onder invloed van het gemis van het driemanschap, de ontevredenheid van Stepny, de verplaatsing van Byrne en wellicht nog belangrijker: het ontwikkelen van de combi Alonso en McLaren. En dan zwijg ik nog van Kovalainen en Renault die ook nog wel eens een deuntje mee kunnen gaan blazen dit jaar.
Eindconclusie van al deze constateringen: het wordt een mooi seizoen en de winnaar is onvoorspelbaar, al weten we zeker dat het geen Schumacher zal worden, of Toyota moet ineens gaan doen wat ze al jaren beloven...
#144
Citaat van: 0634 op 12 januari 2007 - 21:31:45
Als mens lijkt hij mij ook niet degene met wie ik gezellig in de kroeg wil zitten, maar eigenlijk zal me dat worst wezen. Het gaat mij als liefhebber om de coureur. En daar was weinig op aan te merken.

Maar zoals reeds gezegd; het was de combinatie. Als die combi goed blijft, en de basis staat natuurlijk al, kunnen de successen met de 2e jongen honden best gecontinueerd worden. Dat verwacht ik ook wel, maar het blijft koffiedik kijken.

Als coureur weinig op hem aan te merken? Dan vergeet je een paar pogingen tot moord... Je weet zelf de voorbeelden wel te verzinen zeker?
Wat mij betreft is Schumacher een begenadigd coureur, maar wel een vuile, die slecht verliest! Liever een ander een ongeluk aandoen dan zelf verliezen, dat is zijn mentaliteit geweest in F1 en dat is toch niet de meest fraaie. OK, toegegeven, hij heeft er een paar WK's mee weten te scoren, maar zeve stuks wat mij betreft niet. Er waren te vaak omstreden winste bij om hem tot WK te kronen, maar de FIA oordeelde anders dan ik had gedaan.
Ik moet bij mijn scherpe cvommentaar aantekenen dat ik een Schumacher criticaster in hart en nieren ben, maar dat zal al wel duidelijk geweest zijn zeker?  ;)

Zelfs een criticaster als ik moet wel toegeven dat ferrari een geweldige tijd doorgemaakt heeft met Schumacher en Schumacher met Ferrari. De combi was erg sterk, maar er wordt wel altijd vergeten dat ook Brawn en Todt in '96 bij Ferrari aantraden. Wat was hun invloed? Ik denk dat dat driemanschap verantwoordelijk is geweest voor de terugkeer van Ferrari naar de top van de sport. De Deutsche gründlichkeit van Schumacher, de strategie van Brawn en Todt en de beteugeling van het ongeleidde temperament van de Italianen, dat is de oorzaak van de topjaren van ferrari.
Of ze dat dit jaar en de komende jaren nog steeds kunnen? De eerste race doet vermoeden dat het bij Ferrari nog altijd wel goed loopt, al zakte Massa verschrikkelijk door het ijs!
Ik denk dat het team langzaam toch weer wat gaat afgleiden. Kimi is goed, Massa ook, maar het driemanschap is verbroken en dat zal merkbaar worden!
#145
Citaat van: niek op 21 maart 2007 - 19:13:53
Jongens terug naar SBS6 dan heb je beter cometaar ook wat weet huub stapel nou van F1 .
Wat vonden we van de voor beschouwing toch ook een aanfluiting .
Maar voor op de race was super wordt een goed F1 jaar welke zender dan ook.

Er was een boel commentaar toen F1 naar SBS6 verhuisde, de voor- en nabeschouwing werden kapotgeschreven. Nu F1 terug is bij RTL is het wederom niet goed. Mensen wat willen jullie nou?
De reclame tijdens de race heeft ook mij gestoord en ik overweeg om via een ander kanaal F1 te gaan kijken als dit zo blijft. Ik wil een race zien waaraan Michael Schumacher niet langer meedoet en dus zeker geen Schumacher die een FIAT aanprijsd!

Dat RTL daar wat aan moet doen, dat staat voor mij buiten kijf, maar om nu ook de uitzending vanuit de studio te kraken, dat gaat me te ver. Huub Stapel is ook een racefan, net als Marcel Mayer en Froukje de Both. Geen enkel bezwaar dus om die in de studio over F1 te horen en zien praten, mits er in ieder geval zinnige gesprekken gevoerd worden. Maar dat ligt vooral aan de studiogast. Zet een Tom Coronel, Ho-Pin Tung, Renger van der Zande neer en je hebt een fatsoenlijke analyse. Laat Verstappen maar thuis, die heeft z'n kansen gehad en is gefrustreerd door z'n eigen toedoen, dus zal weinig positiefs toevoegen!

Tot slot: ik ben het er mee eens dat het een mooi siezoen gaat worden. Ferrari is niet oppermachtig, McLaren nog niet helemaal aan de top en Renault heeft nog werk te verrichten. Kortom er zijn genoeg topteams die de strijd om de podiumplekken kunnen aangaan.
Beste racefansm ik wens jullie een geweldig seizoen. Op naar Maleisië!
#146
Er wordt hier onterecht een vergelijk gemaakt tusen straatbanden en racebanden. Twee dingen die weinig met elkaar gemeen hebben, als je het mij vraagt. Met een straatauto wil je profiel omdat je niet altijd onder droge omstandigheden rijdt en niet altijd op het beste asfalt. Met een F1 bolide wil je geen profiel, zodat je meer rubbercontact met het wegdek hebt en dus meer grip. Wanneer je op een natte baan terecht komt, dan wil je wel profiel omdat het regenwater onder de banden vandaan moet worden weggevoerd, zodat je ook contact met het asfalt hebt, dus dan moet er een band worden gemonteerd die dichter in de buurt komt van die van een straatauto. Zo simpel is het toch?

En wat betreft Albers, ik ben Nederlander, maar zeker geen fan van Albers. Hij heeft Verstappen trekjes nl. Hij kan best een aardig potje gasgeven, maar is arrogant en heeft mijns inziens in Australië z'n Spyker bewust in het grind geparkeerd omdat hij de wagen niet voor elkaar had. Volgens mij stuurde hij de bocht niet in omdat hij er geen zin meer in had. Bang dat z'n naam als racer eraan zou kunnen gaan als hij als laatste, achter z'n debuterende  teamgenoot zou finishen, terwijl hij van te voren groots had verteld Sutil de orden te willen gaan wassen...
Dus er zit wel wat in de stelling van Villeneuve, is mijn mening. Maar goed, daar zullen anderen zeker anders over denken. Laat me de reactie maar weten, ik ben klaar voor de discussie!
#147
Formule 1 forum / Re: f1 live te duur?
31 maart 2007 - 13:59:46
Beste Belgische vrienden,

Dat de tickets erg duur zijn is zeker waar, maar de wedstrijd op Spa is ook altijd de mooiste van het jaar (samen met Monaco dan) en dat mag wat kosten... Al ben ik het er mee eens dat er meer bezoekers zouden komen als het goedkoper was en als je vrij over het hele circuit mag komen (afgezien van de tribunes).
Neem mijn thuiscircuit, Zandvoort, met een ticket mag je overal in de duinen komen en kun je werkelijk het hele circuit rondlopen! Een aardige wandeling, maar dan heb je ook wat!

F1 zou het voorbeeld van A1GP moeten volgen en de tickets goedkoper maken, de toegankelijkheid beter en de pers meer toestaan. Dat is een stuk PR en Marketing dat de FIA nog niet begrepen heeft. Ik ben voor goedkopere tickets en meer toegankelijkheid, zodat iedere liefhebber naar het circuit komt en z'n geld uitgeeft aan een heerlijk Belgisch pintje. Da's goed voor de lokale economie, voor de FIA en de sport. Voor iedereen winst dus.

Die ene keer (1996) dat ik op Spa geweest ben bij de F1 betaalde ik 300 gulden (€ 140) voor een kaartje dat toegang gaf tot een staanplaats, te gek voor woorden dat het zo duur was. Maar ook op de Nürburgring betaalde ik weer € 156 voor een stuk gras. Wel een goede plek overigens tegenover de pitingang, dus de wagens remmen vol af en je kunt tenminste nog iets zien (opgloeiende remschijven en glijdende Minardi's in de laatste bocht voor start/finsh).
#148
Formule 1 forum / Re: Nieuwe puntentelling
31 maart 2007 - 13:47:48
Wat i er mis met de puntentelling? In dit systeem is er tenminste nog een kans voor de nummer twee om in de buurt te blijven van de koploper en dat is toch waar de sport om gaat? Strijd tot in de laatste bocht van de laatste GP van het seizoen, dat is waar de fans op zitten te wachten toch?

Van mij hoeft er niets veranderd te worden. Waarom zou degene met de meeste overwinningen WK moeten worden? als hij 6 races wint en er 12 uitvalt en toch kampioen zou worden, dan is dat toch niet eerljk tegenover een ander die 18 wedstrijden lang steedfs z'n punten pakt, maar nooit wint?
Het WK gaat over een heel seizoen en dat betekend dat je constantheid moet hebben over het hele jaar om aanspraak te kunnen maken op de titel, het systeem van nu zorgt hiervoor, dus niets veranderen aub.
#149
Formule 1 forum / Re: Haaaallelujah! Hallelujah!
31 maart 2007 - 13:42:55
Nu nog de teambudgetten limiteren en het kan een échte sport gaan worden...

Ik ben groot voorstander van gelijkheid in de sport, zodat iedereen een kans maakt. Neem A1GP of Champcar, gelijke chassis' en motoren en de mooiste races. Inhalen op de baan i.p.v. in de pits en af en toe een kwispeleden kont van de bolides. Een stuur- remfout wordt afgestraft, net als te vroeg op het gas. Neem Jeroen Bleekemolen die de winst in Beijing vergooide door van de rem af te schieten en achterwaarts in de banden te belanden. Erg jammer, maar wel terecht dat hij de wedstrijd verspeelde na een fout. Elektronica moet niet de plaats van de rijder innemen en dat doet het in F1 meer en meer. Misschien dat Mosly en de zijnen eindlijk het licht gezien hebben en de sport weer terug kunnen brengen naar wat het behoort te zijn: een strijd der giganten, met gevoel in de rechtervoet!
Launch Control, Traction Control gewoon verbieden en het verbod hard handhaven, motorvermogen voor allemaal op dezelfde limiet afregelen (bv 700 pk), aerodynamica tserk verminderen waardoor de wagens weer echt kunnen slipstreamen en elkaar dus makkelijker inhalen en het teambudget limiteren zodat er niet door de toppers verschrikkelijk veel en makkelijk ontwikkeld kan worden, terwijl de kleinere teams altijd klein zullen blijven omdat puten scoren al moeilijk is en er dus nooit extra geld gegenereert kan worden voor snellere en betere ontwikkeling.

Volgens mij is het simpel te realiseren, maar de FIA moet het alleen eens gaan begrijpen. Misschien dat dit eindelijk de aanzet naar een echte F1 strijd is!
#150
Sinds de eerste wedstrijd van Jos Verstappen in 1994, GP Brazilië als ik het goed heb, kijk ik niet alleen F1, maar eigenlijk alle autosport die ik maar zien kan. Het absolute dieptepunt is het hier al eerder gememoreerde rampzalige weekend van 30.04 - 01.05.94. Roland Ratzenberger verloor het leven op zaterdag en Senna op zondag. Senna werd uit het wrak gehaald en bleek een Oostenrijkse vlag in de cockpit mee te hebben genomen om die te kunnen zwaaien bij een overwinning, ter ere van Roland Ratzenberger.
Die wetenschap geeft me zelfs nu nog koude rillingen!

Het hoogtepunt is lastiger, ik denk dat het toch de podiumfinish van Verstappen was in 1994. De enige keer dat hij daadwerkelijk op het podium stond, een gevoel van nationale trots maakte zich van me meester.
Nu kan ik weinig gevoel van trots hebben als de naam Verstappen genoemd wordt. De man is te arrogant geworden, A1GP Team Nederland laten zitten vlak voor de eerste wedstrijd (in Zandvoort nota bene) vanwege het geld en vervolgens recent de Champcar opties afzeggen omdat hij geen geduld meer heeft. Nee, Verstappen heeft afgedaan voor mij. Een begenadigd coureur die de arrogantie van Schumacher heeft, maar allerminst dezelfde staat van dienst...

JV is eigenlijk zowel het hoogte- als het dieptepunt van de F1 sinds 1994.