Zwaardere straffen voor jonge bestuurders

Gestart door Doefie, 27 juli 2007 - 13:08:26

« vorige - volgende »

Doefie

Vanaf nu als ge een zware overtreding begaat en je hebt nog geen twee jaar je rijbewijs, wordt het ingetrokken en kan je helemaal opnieuw beginnen.

Wat vinden jullie daarvan? Te zwaar, te licht, of net goed? En waarom?

Mijn persoonlijke mening is dat het te zwaar is. Stel dat je niets aan een ongeluk kan doen en gij wordt toch als verantwoordelijke aangeduidt, kunt ge helemaal opnieuw beginnen. Plus het feit dat het constant de jongeren zijn die geviseerd worden als zogenaamde "risicogroep" terwijl er zoveel miljoenen ouderen minstens even gevaarlijk rijden. De gepensioneerden horen daar zeker bij, die rijden meestel minstens even gevaarlijk als een jongere. En daar doen ze dan nooit iets aan ::)

Tim C

Weer zoiets typisch waarbij er voor puur populistische redenen het gelijkheidsbeginsel met de voeten wordt getreden...

Pure gezever en kwatsj :p

The REAL BUTTON Freak

Men kan beter zijn tijd steken in gepensioneerden achter het stuur, wiens ogen en oren minder goed werken, een verplichte bijschooling voor iedereen met een medische proef, op zen minst om de 5 jaar.

dj Peter

Da's prima zo.  't zal rap gedaan zijn met de johnny's.

Supermariobros

Ik vind de straf te streng, om de reden die Doefie al aanhaalde.

Ook de ouderen mogen eens aangepakt worden, want mensen die gezichtsproblemen hebben zijn ook een probleem op de weg.

FerrariMan

Ik heb daarnet weer achter 2 senieltjes gehangen die het klaarspelen om net geen 40 km/u te rijden waar je 70 mag.

Ze hadden zelfs moeite met het inhalen van een wielertoerist. (ja, eentje zonder doping)

Ramses

Citaat van: SaffierFM op 27 juli 2007 - 17:02:56
Da's prima zo.  't zal rap gedaan zijn met de johnny's.

En er rijden geen johnny's van 35-40 op de weg? Of ouder dan 25, maar jonger dan 30?

razzle_dazzle

Risicorijders kan je niet opsplitsen op basis van leeftijd of geslacht. Men moet streng optreden tegen alle soorten overtreders. Jonge bestuurders zouden misschien wel een betere voorlichting kunnen krijgen op scholen en van thuis uit. Maar ook daar zijn er veel verbeteringen gekomen sedert ik m'n rijbewijs behaalde (toch alweer 7 jaar geleden) en nu.

Het blijft vooral een kwestie van mentaliteitsverandering en daar zal geen boete of andere straf iets aan verhelpen.

Ferrari 2010

Ik begrijp dat ze de jongeren een risicogroep vinden, maar dit gaat er toch wel over. Gewoon al om de reden die doefie aangaf. En dan nog. Leuke motivatie voor mensen om aan hun rijbewijs te beginnen. Al die oude mensen die vroeger hun kaartje zonder opleiding konden afhalen rijden nog rond, en de jongeren worden weeral geviseerd. En dan nog, ze werken zichzelf tegen. Eerst gaan zezorgen dat er meer onervaren jongeren op de weg komen, vanwege het nieuwe opleidingensysteem, en vervolgens gaan ze degenen die een zware fout begaan er gewoon weer uitpikken. Pfff
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

meatball

Dit is nu eenmaal politiek,als er ergens een probleem opduikt,dan gaan ze als kippen zonder kop snel een oplossing bedenken ,die kant nog wal raakt.
Je kan in mijn ogen geen andere regels verzinnen voor oudere of jongeren.
Het beginsel van onze grondwet is iedereen gelijk voor de wet,en zo hoort het.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Racegirl



Het zal de rijscholen nog maar eens extra geld opleveren...
You shoot me in a dream, you better wake up and apologize.

Tim C

In plaats van zo'n domme regel in te voeren zouden ze beter de wet met het rijbewijs met punten laten ondertekenen. Dat bestaat namelijk al, enkel de laatste formaliteit is nog niet in orde.

Puur populisme...

Jasper

Ik ken iemand die beweert dat hij ergens op een statistiekensite van de federale overheid gelezen heeft dat de grootste risicogroep bij verkeersongevallen de 25-40-jarigen zijn omdat het net zij zijn die denken dat ze goed kunnen rijden en daarom meer risico durven nemen. Maar ik zou dit zelf eens moeten opzoeken.

Vorige week in Italië: een man van ca. 70-75 jaar achter het stuur op de autostrade, die misschien net 70 reed (de minimumsnelheid). Gevolg: alle camions moesten hem inhalen. Heel leuk op een tweevaksbaan. Een gepensioneerde die 70 doet op de autostrade is veel gevaarlijker dan een jongere die 140-150 doet...

Doefie

Citaat van: Jasper op 01 augustus 2007 - 17:57:01Vorige week in Italië: een man van ca. 70-75 jaar achter het stuur op de autostrade, die misschien net 70 reed (de minimumsnelheid). Gevolg: alle camions moesten hem inhalen. Heel leuk op een tweevaksbaan. Een gepensioneerde die 70 doet op de autostrade is veel gevaarlijker dan een jongere die 140-150 doet...

Ja, en nee. De traagsten zijn inderdaad één van de gevaarlijksten, maar 140-150 vind ik dan ook weer onverantwoord :) I know, was bij wijze van spreken, maar daar kunnen ook de 30-40ers van leren ;) De meeste problemen op de baan heb ik met degene met de grootste "bakken"; Mercedes, BMW, Audi, en de jongeren in de Volkswagens. Nu ja, hangt van de rijders af en niet van de wagens natuurlijk... Toch valt het telkens op dat de meeste aantal keren die wagens zijn. Trekt dat iets aan of zo?

Ferrari 2010

Citaat van: Doefie op 05 augustus 2007 - 05:30:57
Citaat van: Jasper op 01 augustus 2007 - 17:57:01Vorige week in Italië: een man van ca. 70-75 jaar achter het stuur op de autostrade, die misschien net 70 reed (de minimumsnelheid). Gevolg: alle camions moesten hem inhalen. Heel leuk op een tweevaksbaan. Een gepensioneerde die 70 doet op de autostrade is veel gevaarlijker dan een jongere die 140-150 doet...

Ja, en nee. De traagsten zijn inderdaad één van de gevaarlijksten, maar 140-150 vind ik dan ook weer onverantwoord :) I know, was bij wijze van spreken, maar daar kunnen ook de 30-40ers van leren ;) De meeste problemen op de baan heb ik met degene met de grootste "bakken"; Mercedes, BMW, Audi, en de jongeren in de Volkswagens. Nu ja, hangt van de rijders af en niet van de wagens natuurlijk... Toch valt het telkens op dat de meeste aantal keren die wagens zijn. Trekt dat iets aan of zo?

Je moet gewoon weten met wat voor wagen je rijdt. Laatst reed ik mee met iemand met een golf 2 bergaf 160 ging, wel, dat vond ik zeer onverantwoordt, al helemaal omdat de remmen niet goed waren. Met een goede wagen en een goede chauffeur (en dus niet de gemiddelde jongere die denkt dat hij goed is, maar een persoon met ervaring) hoeft 140-150 op een zondag ofzo niet gevaarlijk te zijn.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.