Zwaardere straffen voor jonge bestuurders

Gestart door Doefie, 27 juli 2007 - 13:08:26

« vorige - volgende »

meatball

Citaat van: Doefie op 05 augustus 2007 - 05:30:57
Citaat van: Jasper op 01 augustus 2007 - 17:57:01Vorige week in Italië: een man van ca. 70-75 jaar achter het stuur op de autostrade, die misschien net 70 reed (de minimumsnelheid). Gevolg: alle camions moesten hem inhalen. Heel leuk op een tweevaksbaan. Een gepensioneerde die 70 doet op de autostrade is veel gevaarlijker dan een jongere die 140-150 doet...

Ja, en nee. De traagsten zijn inderdaad één van de gevaarlijksten, maar 140-150 vind ik dan ook weer onverantwoord :) I know, was bij wijze van spreken, maar daar kunnen ook de 30-40ers van leren ;) De meeste problemen op de baan heb ik met degene met de grootste "bakken"; Mercedes, BMW, Audi, en de jongeren in de Volkswagens. Nu ja, hangt van de rijders af en niet van de wagens natuurlijk... Toch valt het telkens op dat de meeste aantal keren die wagens zijn. Trekt dat iets aan of zo?
Ik rijd met een audi a6 en ben echt een heer in het verkeer hoor ;)
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Jasper

Mijn pa in zijn Saab 95 kan er ook wat van... gatplakken als er iemand "te traag" (130 of zo) op het linkerrijvak gaat, rakelings rechts inhalen als er iemand te traag op het linkervak rijdt terwijl er rechts nog plaats is, you name it... ::) Alleen pechstrookrijden, dat heb ik hem nog niet zien doen, gelukkig.

Hamilton MASTER

Citaat van: Jasper op 01 augustus 2007 - 17:57:01
Ik ken iemand die beweert dat hij ergens op een statistiekensite van de federale overheid gelezen heeft dat de grootste risicogroep bij verkeersongevallen de 25-40-jarigen zijn omdat het net zij zijn die denken dat ze goed kunnen rijden en daarom meer risico durven nemen. Maar ik zou dit zelf eens moeten opzoeken.


Dit klopt Jasper. Ik heb ook onlangs een artikel gelezen waarin statistisch gezien deze leeftijdsgroep het meeste ongevallen veroorzaakt. Zowel het aantal ongevallen als het aantal € schade zijn in deze groep het hoogste.



Hamilton MASTER

Mijn geliefkoosde actie bij het inhalen van een doorwinterde en doorzettende midden-strook-rijder gaat als volgt:

Ik rijd helemaal rechts en ga dan naar de middenstrook achter die andere wagen hangen. Mijn afstand is groot genoeg, ik kleef er niet op.
Dan blijf ik net zo lang wachten tot ik zie dat er rechts voor die wagen plaats is.
Dan zet ik mijn inhaal-manoever in.

Ik steek de wagen voorbij en als ik een 5 tot 10 meter voor hem voorbij ben, maak ik een vrij bruuske beweging richting rechter-rijstrook.
Meestal zie ik nadien die bestuurder ook naar rechts gaan.

Voor sommige mensen kan dit gewaagd klinken maar het is vrij veilig hoor. Je moet alleen zien dat er echt plaats is. Ik kan het ook niet altijd doen.
Als ik geen plek heb, ga ik ook rechts in halen ;)



Ike Racing

Ik heb het vroeger ook allemaal gedaan. Voorbijsteken waar er ook maar een gaatje was. Zelfs de pechstrook was niet veilig voor mij.
Ik heb enorm geluk gehad en het is telkens goed afgelopen.
Tegenwoordig (ben ondertussen 50) gaat het veel rustiger. Pas op ik ben geen bompa geworden, ik rijdt nogaltijd graag 130-140 op de autosnelweg als deze vrij is maar het risico nemen is ernorm afgenomen.

meatball

Citaat van: Ike Racing op 05 september 2007 - 09:39:20
Ik heb het vroeger ook allemaal gedaan. Voorbijsteken waar er ook maar een gaatje was. Zelfs de pechstrook was niet veilig voor mij.
Ik heb enorm geluk gehad en het is telkens goed afgelopen.
Tegenwoordig (ben ondertussen 50) gaat het veel rustiger. Pas op ik ben geen bompa geworden, ik rijdt nogaltijd graag 130-140 op de autosnelweg als deze vrij is maar het risico nemen is ernorm afgenomen.
De drukte op de wegen is ook niet meer te vergelijken met vroeger,toen kon je nog iets meer risico's nemen.
Nu is het niet echt meer mogelijk om snel te rijden zonder je leven in gevaar te brengen.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Racerke007

Citaat van: Hamilton MASTER op 06 augustus 2007 - 01:44:31
Mijn geliefkoosde actie bij het inhalen van een doorwinterde en doorzettende midden-strook-rijder gaat als volgt:

Ik rijd helemaal rechts en ga dan naar de middenstrook achter die andere wagen hangen. Mijn afstand is groot genoeg, ik kleef er niet op.
Dan blijf ik net zo lang wachten tot ik zie dat er rechts voor die wagen plaats is.
Dan zet ik mijn inhaal-manoever in.

Ik steek de wagen voorbij en als ik een 5 tot 10 meter voor hem voorbij ben, maak ik een vrij bruuske beweging richting rechter-rijstrook.
Meestal zie ik nadien die bestuurder ook naar rechts gaan.

Voor sommige mensen kan dit gewaagd klinken maar het is vrij veilig hoor. Je moet alleen zien dat er echt plaats is. Ik kan het ook niet altijd doen.
Als ik geen plek heb, ga ik ook rechts in halen ;)

Dit doe ik ook zo. Of met vier pinkers even voor die kerel hangen en dan naar rechts... maar door mijn snelheid en tijdsgebrek heb ik niet altijd tijd om de anderen degelijk 'op te voeden'  ;)

Eén ding doe ik nooit: rechts inhalen. Hier heb ik mezelf ooit eens rotverschrokken en die hoek heb je gewoon minder in het oog.
Vroeger reed ik half op de rechterrijstrook en pechstrook (om een buffer te hebben) maar nu niet meer.
Wat doe ik wel: als er drie rijvakken zijn en er één of andere pipo links rijd ... dan op het volledig rechtse rijvak zo deze wagens in te halen.

Verder: veel knipperen, pinker naar links en kleven. Kleven enkel bij mensen die op hun duizendste gemak bij 120 links beginnen in te halen wanneer er iemand rechts 115 rijdt.

Maar één zin zegt het allemaal: Nu is het niet echt meer mogelijk om snel te rijden zonder je leven in gevaar te brengen.

McChouffe

Citaat van: Racerke007 op 06 september 2007 - 00:59:23
Verder: veel knipperen, pinker naar links en kleven. Kleven enkel bij mensen die op hun duizendste gemak bij 120 links beginnen in te halen wanneer er iemand rechts 115 rijdt.

Ik hou van klevers. Niks zou leuk om dan expres trager te rijden.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Ferrari 2010

Citaat van: Racerke007 op 06 september 2007 - 00:59:23
Kleven enkel bij mensen die op hun duizendste gemak bij 120 links beginnen in te halen wanneer er iemand rechts 115 rijdt.
Waarom dan wel? Ik zie niet in waarom je niet iemand die 115 rijdt regelemantair mag inhalen. Met 116 zou ik het ook frustrerend vinden, maar kom, de snelheid is de snelheid. En bumperklevers, daar trek ik me toch geen zak van aan. Ik ga er eerder nog net zoals McChouffe zegt trager dan sneller van rijden :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Racerke007

Citaat van: Ferrari 2007 op 06 september 2007 - 12:29:13
Citaat van: Racerke007 op 06 september 2007 - 00:59:23
Kleven enkel bij mensen die op hun duizendste gemak bij 120 links beginnen in te halen wanneer er iemand rechts 115 rijdt.
Waarom dan wel? Ik zie niet in waarom je niet iemand die 115 rijdt regelemantair mag inhalen. Met 116 zou ik het ook frustrerend vinden, maar kom, de snelheid is de snelheid. En bumperklevers, daar trek ik me toch geen zak van aan. Ik ga er eerder nog net zoals McChouffe zegt trager dan sneller van rijden :)
Doe ik ook ...  ;)

Maar mij erin druk maken ook al hang ik 300 seconden achter een trage linkse ... gebeurd niet veel.
Meestal steek ik nog even mijn hand op 'als bedankje' als ie aan de kant is ook al moest ik wachten. Kijken naar de bestuurder doe ik dan amper maar boze of lachende blikken worden dan verbaasde blikken in een miliseconde ...  :D