grote prijs van singapore

Gestart door robbert, 15 september 2017 - 09:41:51

« vorige - volgende »

Tuesday

#135
zoals ik al eerder heb gezegd, ik geloof niet dat Verstappen op Vettel reageerd. Kijk naar bovenstaande link, hij heeft rechts veel meer ruimte dan links, dus waarom stuur je dan naar links?

Jozef

Citaat van: Tuesday op 17 september 2017 - 23:00:50wat een ruimte toch nog wel hè?? inschattingsfoutje van Verstappen dan misschien?
Dat lijkt natuurlijk zo op een stilstaand beeld, maar de realiteit is wel dat Vettel behoorlijk als een kanonskogel naar rechts (vanuit dit standpunt) schoot, waardoor uitwijken de meest natuurlijke reflex is die je kunt hebben. Uit de richting van Vettels auto op die foto valt ook op te maken dat hij nog niet klaar was met zijn zijwaartse beweging, hij was het gat nog verder aan het verkleinen.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 17 september 2017 - 23:24:15
Citaat van: Tuesday op 17 september 2017 - 23:00:50wat een ruimte toch nog wel hè?? inschattingsfoutje van Verstappen dan misschien?
Dat lijkt natuurlijk zo op een stilstaand beeld, maar de realiteit is wel dat Vettel behoorlijk als een kanonskogel naar rechts (vanuit dit standpunt) schoot, waardoor uitwijken de meest natuurlijke reflex is die je kunt hebben. Uit de richting van Vettels auto op die foto valt ook op te maken dat hij nog niet klaar was met zijn zijwaartse beweging, hij was het gat nog verder aan het verkleinen.
zo stuurde Verstappen ook voorlangs bij Vettel in Canada. Nogmaals, er is geen enkele noodzaak voor Verstappen om naar links te sturen terwijl daar al een auto rijdt, dat is zn eigen keuze/reflex en ik betwijfel of dat ook maar iets met Vettel te maken had. Ik snap dat Vettel zn actie de aandacht van de kijker trekt, maar volgens mij staat dat volledig los van het contact tussen Raikkonen en Verstappen. Daarvoor is de afstand gewoon te groot. En als het wel zo was, dan vind ik dat de fout van Verstappen.

Jozef

Ja, Verstappen denkt gewoon "joh kijk daar heb je Kimi, laat ik even op hem insturen, lachen man". Dat Vettel aan kwam gestormd van de andere kant had er echt helemaal niks mee te maken. Nee hoor.

Tuesday

ik zie net de start weer langskomen op Ziggo (dit weekend gratis); het is echt 100% een Raikkonen/Verstappen clash waar Vettel in eerste instantie niks mee te maken heeft. Jullie kunnen het vervelend vinden dat ik zo doordram, maar goed, ik vind het al vervelend genoeg dat het kampioenschap over is na zo'n mooie zaterdag, die onterechte beschuldigingen kan ik er niet bij hebben. Nu genieten van de Indycar finale.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 18 september 2017 - 00:26:06
Ja, Verstappen denkt gewoon "joh kijk daar heb je Kimi, laat ik even op hem insturen, lachen man". Dat Vettel aan kwam gestormd van de andere kant had er echt helemaal niks mee te maken. Nee hoor.
kijk het morgen nog een rustig na. Verstappen gaat richting Vettel, ziet dan Kimi en stuurt naar links. Heeft niks met Vettel te maken. We zijn het niet altijd eens, maar k heb bij jou nooit het gevoel dat ik tegen een muur praat, dus ik heb goede hoop ;) ik ga het morgen ook nog eens rustig nakijken

Tuesday

Vettel heeft de schijn tegen in dit geval, maar hij heeft er echt niks mee te maken.

Wings

Citaat van: Jozef op 17 september 2017 - 23:24:15
Dat lijkt natuurlijk zo op een stilstaand beeld, maar de realiteit is wel dat Vettel behoorlijk als een kanonskogel naar rechts (vanuit dit standpunt) schoot, waardoor uitwijken de meest natuurlijke reflex is die je kunt hebben.

Als aanvulling: Niet vergeten dat Seb van de racelijn áf stuurt om te blocken terwijl Max en Kimi met meer snelheid langszij komen! Dan is het eigenlijk geen discussie meer. Vaak zie je dat coureurs elkaar raken of een ontwijkende move moeten doen doordat zij naar de racelijn toe sturen terwijl er iemand naast zit. Dan kun je inderdaad discussiëren of diegene die aanvalt er voldoende naast zat om het terugsturen te rechtvaardigen. Dit is echter kraakhelder. Horner zei dat je blind moet zijn om iemand anders dan Seb de schuld te geven. Daarin staat hij niet alleen. De velen gerenommeerde analisten en oud-rijders delen dit.

Max begreep niet dat Seb zoveel risico nam terwijl hij strijd (of eigenlijk, streed) om het wereldkampioenschap. En inderdaad; wat een oen! Zelfs Ferrari-beminnend Italië plaatst kritische noten bij deze actie. Dat zegt heel wat. Intussen probeert Formule1.com wat kunstmatige spanning te implementeren door wat lijsten te posten dat Seb vaker wereldkampioen is geworden op achterstand. Het lijkt mij overbodig te melden dat dit appels met peren vergelijken is. Seb zat doen in een wereldkampioenwaardige Red Bull en moet nu opboxen tegen een dominant Mercedes.

Maar goed, alles voor de kijkcijfers natuurlijk.

robbert

Citaat van: Tuesday op 17 september 2017 - 21:54:10
Citaat van: robbert op 17 september 2017 - 21:42:15
dat verstappen en raikkonen elkaar raken is omdat verstappen plots vettel moest ontwijken omdat die te bruusk naar links stuurde. Of moest verstappen misschien op rem gaan staan en dan de helft van het veld achterop hem aanrijden? Jammer dat 3/4 van de paddock zegt dat vettel dan de schuldige is. Raar é. Ofwel is 3/4 van de paddock allemaal anti-vettel...
je hebt een enquete gehouden? Zoals gezegd, Vettel was nog ver weg en uiteindelijk kruist Vettel VOOR Verstappen langs. En dan nog, wat Vettel doet gebeurd bij vrijwel elke start. Raikkonen en Verstappen rijden tegen elkaar aan, Vettel had daar niks mee te maken.

mss lees je de berichten niet, en heb je daarom een vettel-zonnebril op. 3/4 van de paddock zegt wel degelijk dat vettel in fout is. Maar ik snap dat jij dat niet wil geloven. Moest Hamilton zoiets lappen, dan zou heel engeland dit ook niet geloven. Maar het is nu zo, je moet de realiteit onder ogen zien en doe gewoon die vettel-zonnebril af en lees eens alle nieuwsberichten over het incident bij de start. Het zijn maar enkelen die beweren dat vettel een schuld treft en dat is ferrari zelf en webber, de rest denkt er anders over...

Fietser

#144
Nee, ik doe niet mee met het aanwijzen van 'de schuldige van Singapore'. Raikkonen niet na zijn wereldstart langs de lijn waarna hij lichtjes naar binnen wil teneinde iets beter te zitten voor de linkerbocht, want dat mag. Verstappen niet, ofschoon hij even lichtjes naar links stuurt om de opkomende Raikkonen te intimideren, want dat mag. En ook Vettel niet, die redelijk hard naar binnen knijpt om de verwachte aanval van Verstappen te pareren (waarna de laatste klem kwam te zitten; het woord 'sandwich' kan ik niet meer horen). Vettels move was weliswaar een hele lelijke, maar dat 'knijpen' heb ik heel veel polezitters zien doen, met name wanneer ze zagen dat hun naaste belager beter van zijn plek kwam. Lelijk, maar kennelijk toegestaan! Bovendien had de Duitser geen idee dat zijn Finse teamgenoot daar ook al ergens zat. Kortom: ik vind een echte rijdersbeschuldiging te ver gaan – en dat vond de wedstrijdleiding gelukkig ook!
Er is/was volgens mij wel een andere schuldige: de grid. Ooit stonden F1's naast elkaar opgesteld. Meestal in een 3-2-3 opstelling; op de oude Ring zelfs in 4-3-4. Na de start racete men vaak zij-aan-zij gedwongen in rechte lijn naar de eerste bocht. Van je lijn afwijken was asociaal en zelfmoordzuchtig. Nu start men – in die voortdurende zoektocht naar veiligheid – schuin achter elkaar, met bovendien veel marge tussen de linies. De ruimte die hierdoor is ontstaan geeft coureurs gelegenheid na het groene licht te 'zwerven' richting bocht 1. Een typisch voorbeeld van meer (speel)ruimte waardoor het juist mis kan gaan. Onze samenleving kent hiervan veel voorbeelden, maar dat terzijde.
Mijn stelling samengevat: er is te veel ruimte op de grid waardoor coureurs elkaar minder laten leven dan vroeger het geval is.

robbert

Citaat van: Fietser op 18 september 2017 - 09:06:38
Nee, ik doe niet mee met het aanwijzen van 'de schuldige van Singapore'. Raikkonen niet na zijn wereldstart langs de lijn waarna hij lichtjes naar binnen wil teneinde iets beter te zitten voor de linkerbocht, want dat mag. Verstappen niet ofschoon hij even lichtjes naar links stuurt om de opkomende Raikkonen te intimideren, want dat mag. En ook Vettel niet die redelijk hard naar binnen knijpt om de verwachte aanval van Verstappen te pareren (waarna de laatste klem kwam te zitten; het woord 'sandwich' kan ik niet meer horen). Vettels move was weliswaar een hele lelijke, maar dat knijpen heb ik heel veel polezitters zien doen, met name wanneer ze zagen dat hun naaste belager beter van zijn plek kwam. Lelijk, maar kennelijk toegestaan! Bovendien had de Duitser geen idee dat zijn Finse teamgenoot daar ook al ergens zat. Kortom: ik vind een echte rijdersbeschuldiging te ver gaan – en dat vond de wedstrijdcommissie gelukkig ook!
Er is/was volgens mij wel een andere schuldige: de grid. Ooit stonden F1's naast elkaar opgesteld. Meestal in een 3-2-3 opstelling; op de oude Ring zelfs in 4-3-4. Na de start racete men vaak zij-aan-zij gedwongen in rechte lijn naar de eerste bocht. Van je lijn afwijken was asociaal en zelfmoordzuchtig. Nu start men – in die voortdurende zoektocht naar veiligheid – schuin achter elkaar, met bovendien veel marge tussen de linies. De ruimte die hierdoor is ontstaan geeft coureurs gelegenheid na het groene licht te 'zwerven' richting bocht 1. Een typisch voorbeeld van meer (speel)ruimte waardoor het juist mis kan gaan. Onze samenleving kent hiervan veel voorbeelden, maar dat terzijde.
Mijn stelling samengevat: er is te veel ruimte op de grid waardoor coureurs elkaar minder laten leven dan vroeger het geval is.

ja daar kan ik je wel gelijk in geven. Zou meer spektakel opleveren als ze naast elkaar mogen starten, en ook meer kansen voor bepaalde piloten.

Mickey

Mooie post, Fietser. Alleen niet eens dat er teveel ruimte op de grid is. Denk alleen dat men vooral allemaal meer risico neemt doordat de veiligheid veel hoger is. Zie zelf eigenlijk het liefste een nog bredere grid.




Om nog even heel genuanceerd te doen over Sandwich-gate; Hier een filmpje van bovenaf.



Mijn persoonlijke zienswijze -en dan hou ik erover op- is dat het vooropgesteld een race-incident is. Géén schuldigen, maar de situatie ontstaat wel ergens. En dat ontstaan is bij Vettel die hard naar binnen komt. Mag allemaal, niets illegaals aan, maar gelet op zijn situatie wel erg risicovol en mijns inziens juist daardoor gewoon dom. Had hij kunnen weten dat Kimi een superstart had en daar zat? Nee, dus daarom treft hem wat mij betreft geen blaam voor het ongeluk dat volgt.

Kimi komt naar Max, niet wetende dat Max daar totaal klem komt te zitten door Vettel. Al met al. Race-incident.




robbert

inderdaad, geen grote schuldige, maar het is idd gewoonweg dom van vettel om zoiets te doen. Hij moet beter opletten vooraleer hij zijn lijn wil verdedigen. Moest verstappen niet gereageerd hebben, dan was het met vettel dat hij eerst in aanraking komt dan met raikkonen

Fietser

Citaat van: Mickey op 18 september 2017 - 09:34:40
Mooie post, Fietser. Alleen niet eens dat er teveel ruimte op de grid is.
Je hebt gelijk. Er kan in zekere zin nooit genoeg ruimte zijn. Ik had daarom beter 'zo veel' kunnen gebruiken i.p.v. 'te veel'.

Arthur

Citaat van: Wings op 17 september 2017 - 16:32:40
Het is ook verder niet onderzocht?

Was ook geen tijd meer voor....  ;D
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel