Ronde 9: Formula 1 Grosser Preis von Österreich, Red Bull Ring, Spielberg

Gestart door Tessa, 27 juni 2016 - 17:00:27

« vorige - volgende »

Tuesday

Citaat van: Jozef op 03 juli 2016 - 17:48:36
Nu oordeel je zelf heel snel. ;) Zijn voorbanden hebben amper grip? Waar baseer je dat op? Dat hij remproblemen had, heb ook ik vanuit het Mercedes-kamp gehoord. Maar dat zijn banden versleten waren is toch nieuw voor mij, hoor.

Op zich is het niet onmogelijk wat jij zegt, maar dat kun je op basis van videobeelden niet beoordelen. Daarvoor zullen we dan op het oordeel van de stewards moeten wachten, die hier ongetwijfeld een stevige kluif aan hebben. Ook al omdat ze twee overtredingen van Rosberg moeten onderzoeken.
ik zeg alleen wat ik zie. Ik heb nog niemand veroordeeld. Ik zie alleen Rosberg naar rechts sturen op het moment dat hij Hamilton ziet komen. Ik geloof best dat Rosberg m buiten de baan wil dwingen oid, maar niet dat ie opzettelijk Lewis raakt.

Jozef

Rosberg zegt er ondertussen ook het zijne van: "I had the inside position, a strong position, and went a bit deep into the corner, but that's fine cause I dictate, but l was very surprised that Lewis turned in and that caused a collision."

;D ;D ;D ;D ;D

Arthur

Maar wel er rekening mee zal moeten houden dat er een aanrijding komt. Kan bijna niet anders tenzij Lewis besluit de baan af te rijden... Het was dus te vermijden. Risico bewust opgezocht door Nico!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Tuesday

Citaat van: Pancake Shield op 03 juli 2016 - 17:52:34
Een overtreding heeft hij sowieso aan zijn broek hangen en dat is met een beschadigde bolide door rijden. Als zo'n voorvleugel onder zijn auto schiet en Rosberg dan in dezelfde bocht als Perez recht door schiet had het ook heel anders kunnen aflopen. Dat tweede lijkt het wat mij betreft heel duidelijk. Hamilton laat zo overduidelijk veel ruimte over terwijl Rosberg niks anders doet dan rechtdoor gaan. Lijkt mij toch een gevalletje van avoidable contact.
vraag is of Rosberg weet wat er precies aan de hand is met zijn auto. En mag je van een coureur verwachten dat ie een paar bochten voor het einde de auto langs de kant zet terwijl de auto nog gewoon rijdt? Ik ken de regel niet exact, maar ik zou het wel lullig vinden als ie daarvoor een straf krijgt. Kimi deed het in Monaco ook overigens. Avoidable incident zou wel kunnen natuurlijk.

Arthur

Citaat van: Tuesday op 03 juli 2016 - 18:06:44
Citaat van: Pancake Shield op 03 juli 2016 - 17:52:34
Een overtreding heeft hij sowieso aan zijn broek hangen en dat is met een beschadigde bolide door rijden. Als zo'n voorvleugel onder zijn auto schiet en Rosberg dan in dezelfde bocht als Perez recht door schiet had het ook heel anders kunnen aflopen. Dat tweede lijkt het wat mij betreft heel duidelijk. Hamilton laat zo overduidelijk veel ruimte over terwijl Rosberg niks anders doet dan rechtdoor gaan. Lijkt mij toch een gevalletje van avoidable contact.
vraag is of Rosberg weet wat er precies aan de hand is met zijn auto. En mag je van een coureur verwachten dat ie een paar bochten voor het einde de auto langs de kant zet terwijl de auto nog gewoon rijdt? Ik ken de regel niet exact, maar ik zou het wel lullig vinden als ie daarvoor een straf krijgt. Kimi deed het in Monaco ook overigens. Avoidable incident zou wel kunnen natuurlijk.

Uiteraard weet hij dat het niet deugt en kan hij heel goed inschatten of het verantwoord is om door te rijden. Dat laatste was hier het geval.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Tuesday

Citaat van: Arthur op 03 juli 2016 - 18:08:46
Citaat van: Tuesday op 03 juli 2016 - 18:06:44
Citaat van: Pancake Shield op 03 juli 2016 - 17:52:34
Een overtreding heeft hij sowieso aan zijn broek hangen en dat is met een beschadigde bolide door rijden. Als zo'n voorvleugel onder zijn auto schiet en Rosberg dan in dezelfde bocht als Perez recht door schiet had het ook heel anders kunnen aflopen. Dat tweede lijkt het wat mij betreft heel duidelijk. Hamilton laat zo overduidelijk veel ruimte over terwijl Rosberg niks anders doet dan rechtdoor gaan. Lijkt mij toch een gevalletje van avoidable contact.
vraag is of Rosberg weet wat er precies aan de hand is met zijn auto. En mag je van een coureur verwachten dat ie een paar bochten voor het einde de auto langs de kant zet terwijl de auto nog gewoon rijdt? Ik ken de regel niet exact, maar ik zou het wel lullig vinden als ie daarvoor een straf krijgt. Kimi deed het in Monaco ook overigens. Avoidable incident zou wel kunnen natuurlijk.

Uiteraard weet hij dat het niet deugt en kan hij heel goed inschatten of het verantwoord is om door te rijden. Dat laatste was hier het geval.
achteraf was het wel verantwoord. Nogmaals ik ken de regel niet exact. Op zo'n moment zou iig iedereen doorrijden.

Jozef

Citaat van: Tuesday op 03 juli 2016 - 18:06:44
Citaat van: Pancake Shield op 03 juli 2016 - 17:52:34
Een overtreding heeft hij sowieso aan zijn broek hangen en dat is met een beschadigde bolide door rijden. Als zo'n voorvleugel onder zijn auto schiet en Rosberg dan in dezelfde bocht als Perez recht door schiet had het ook heel anders kunnen aflopen. Dat tweede lijkt het wat mij betreft heel duidelijk. Hamilton laat zo overduidelijk veel ruimte over terwijl Rosberg niks anders doet dan rechtdoor gaan. Lijkt mij toch een gevalletje van avoidable contact.
vraag is of Rosberg weet wat er precies aan de hand is met zijn auto. En mag je van een coureur verwachten dat ie een paar bochten voor het einde de auto langs de kant zet terwijl de auto nog gewoon rijdt? Ik ken de regel niet exact, maar ik zou het wel lullig vinden als ie daarvoor een straf krijgt. Kimi deed het in Monaco ook overigens. Avoidable incident zou wel kunnen natuurlijk.

Het is bijna normaal om met een afgebroken voorvleugel terug naar de pits te rijden. Maar dat is niet wat Rosberg deed, hij reed doodleuk voorbij de pits en over start/finish. Dan breng je dus doelbewust je auto niet in veiligheid... Of er een straf voor staat, weet ik niet.

In de voorlopige uitslag van de race heeft hij 31 seconden op P8. Het zou dus best kunnen dat hij nog twee straffen pakt en naar P8 terugvalt en dus nog 8 punten verliest. In dat geval komt Hamilton terug tot op 3 punten.

Arthur

Met een bocht na de pits gaan niemand meer naar binnen maar maakt die laatste meters! Lijkt mij duidelijk en geen enkele reden tot discussie...!!!
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Tuesday

Citaat van: Jozef op 03 juli 2016 - 18:17:47
Citaat van: Tuesday op 03 juli 2016 - 18:06:44
Citaat van: Pancake Shield op 03 juli 2016 - 17:52:34
Een overtreding heeft hij sowieso aan zijn broek hangen en dat is met een beschadigde bolide door rijden. Als zo'n voorvleugel onder zijn auto schiet en Rosberg dan in dezelfde bocht als Perez recht door schiet had het ook heel anders kunnen aflopen. Dat tweede lijkt het wat mij betreft heel duidelijk. Hamilton laat zo overduidelijk veel ruimte over terwijl Rosberg niks anders doet dan rechtdoor gaan. Lijkt mij toch een gevalletje van avoidable contact.
vraag is of Rosberg weet wat er precies aan de hand is met zijn auto. En mag je van een coureur verwachten dat ie een paar bochten voor het einde de auto langs de kant zet terwijl de auto nog gewoon rijdt? Ik ken de regel niet exact, maar ik zou het wel lullig vinden als ie daarvoor een straf krijgt. Kimi deed het in Monaco ook overigens. Avoidable incident zou wel kunnen natuurlijk.

Het is bijna normaal om met een afgebroken voorvleugel terug naar de pits te rijden. Maar dat is niet wat Rosberg deed, hij reed doodleuk voorbij de pits en over start/finish. Dan breng je dus doelbewust je auto niet in veiligheid... Of er een straf voor staat, weet ik niet.

In de voorlopige uitslag van de race heeft hij 31 seconden op P8. Het zou dus best kunnen dat hij nog twee straffen pakt en naar P8 terugvalt en dus nog 9 punten verliest. In dat geval komt Hamilton terug tot op 2 punten.
dat zou in een laatste ronde toch niet uit moeten maken. Of je zet m langs de kant of je maakt de ronde af. Heb wel vaker coureurs direct na de finish hun auto zien parkeren. Terug naar P8 lijkt me regeltechnisch een redelijke straf.

Jozef

In de hedendaagse veiligheidscultuur lijkt mij dat wél een discussie! Bovendien, in de pits ligt toch ook gewoon een finishlijn? Hij kan gewoon langs daar de race uitrijden.

Over veiligheid gesproken: Wolff zegt dat ze wegens de nieuwe radioreglementen niet aan Nico mochten vertellen hoe hij met zijn remmen om moest gaan. Benieuwd of Charlie Whiting nu toch gaat overwegen om een en ander weer te versoepelen.

Het "brainless"-interview van Wolff heb ik intussen ook gezien, dat ging wel degelijk over dit incident en niet over het boegeroep.
Hier werd ook gezegd dat Lauda Nico een hand boven het hoofd hield, maar dat klopt niet. Hij zei dat Nico in de eerste plaats een remprobleem had maar dat hij dan nog niet begrijpt waarom ze alsnog crashen, en dat hij dacht dat het Nico's schuld was.

Derde video op deze pagina.

Wings

Citaat van: Pancake Shield op 03 juli 2016 - 16:00:30
Citaat van: Tuesday op 03 juli 2016 - 15:57:08
Citaat van: Pancake Shield op 03 juli 2016 - 15:50:34
Dat boe-geroep is gewoon dom. Hamilton kon niks doen aan deze situatie. Ik heb echt de indruk dat Rosberg bewust tegen Hamilton aan reed, je kunt hem zelfs nog een kleine stuurbeweging richting Hamilton zien maken. Als hij nu zijn verlies genomen had, was het verschil in het punten veel kleiner geweest dan dat het nu is en wellicht zelfs gaat worden met een straf die boven zijn hoofd hangt.
Rosberg had remproblemen en schoot een stukje door, net als Hamilton wel eens een stukje doorschiet als Rosberg aan de buitenkant zit. En makkelijk om te zeggen dat hij voor de punten moet kiezen en de overwinning maar aan Hamilton moet laten. Er stonden 14 punten op het spel, nu verliest ie er nog 6 extra. Dat was sowieso de 'gok' wel waard.

Nah, Rosberg had echt geen remproblemen, die ging echt doelbewust om Hamilton af te snijden/te raken. Dit is waar hij zijn kampioenschap gaat verliezen, denk ik.

En alweer eens. ;) Dit kan een belangrijk kantelpunt zijn. Waarom Nico zijn verlies niet neemt begrijp ik dan ook niet. Hamilton hangen gridstraffen boven zijn hoofd. Hier kan Rosberg voorsprong pakken of zijn voorsprong verder uitbouwen. De races waar Lewis voorop rijdt moet hij zorgen dat hij in de buurt van Lewis finisht. Zo behoudt hij de meeste kans op het kampioenschap. Doelbewust tegen je teamgenoot aanrijden zet kwaad bloed. Sowieso binnen het team. Ik denk ook dat het vertrouwen in een fair gevecht een deuk heeft opgelopen en Mercedes vanaf nu gaat dirigeren. Dat betekent dat vanachter de pitmuur een oplossing komt wanneer één van beide sneller is maar niet voorop rijdt.

Tuesday

Citaat van: Jozef op 03 juli 2016 - 18:28:59
In de hedendaagse veiligheidscultuur lijkt mij dat wél een discussie! Bovendien, in de pits ligt toch ook gewoon een finishlijn? Hij kan gewoon langs daar de race uitrijden.
mwah, ik met een beschadigde auto de pits in rijden is ook niet altijd een goed idee. Als hij hier een straf voor krijgt zal het toch eerder zijn omdat hij zn auto niet (vrijwel) direct langs de kant zette.

Jozef

Ja, Wolff heeft ook gezegd dat het instellen van teamorders nu gespreksonderwerp wordt bij Mercedes, want "met de heren praten helpt duidelijk niet".

Ik heb echt een flashback naar Spa 2014, toen had bijna iedereen ook het idee dat Nico opzettelijk tegen Hamilton reed en vanaf dat moment leek Rosberg wel gekraakt.

Ook nu zijn Wolff en Lauda snoeihard voor Rosberg en Rosberg blijft gewoon ontkennen dat het zijn schuld was...

Tuesday

Citaat van: Wings op 03 juli 2016 - 18:40:38
Citaat van: Pancake Shield op 03 juli 2016 - 16:00:30
Citaat van: Tuesday op 03 juli 2016 - 15:57:08
Citaat van: Pancake Shield op 03 juli 2016 - 15:50:34
Dat boe-geroep is gewoon dom. Hamilton kon niks doen aan deze situatie. Ik heb echt de indruk dat Rosberg bewust tegen Hamilton aan reed, je kunt hem zelfs nog een kleine stuurbeweging richting Hamilton zien maken. Als hij nu zijn verlies genomen had, was het verschil in het punten veel kleiner geweest dan dat het nu is en wellicht zelfs gaat worden met een straf die boven zijn hoofd hangt.
Rosberg had remproblemen en schoot een stukje door, net als Hamilton wel eens een stukje doorschiet als Rosberg aan de buitenkant zit. En makkelijk om te zeggen dat hij voor de punten moet kiezen en de overwinning maar aan Hamilton moet laten. Er stonden 14 punten op het spel, nu verliest ie er nog 6 extra. Dat was sowieso de 'gok' wel waard.

Nah, Rosberg had echt geen remproblemen, die ging echt doelbewust om Hamilton af te snijden/te raken. Dit is waar hij zijn kampioenschap gaat verliezen, denk ik.

En alweer eens. ;) Dit kan een belangrijk kantelpunt zijn. Waarom Nico zijn verlies niet neemt begrijp ik dan ook niet. Hamilton hangen gridstraffen boven zijn hoofd. Hier kan Rosberg voorsprong pakken of zijn voorsprong verder uitbouwen. De races waar Lewis voorop rijdt moet hij zorgen dat hij in de buurt van Lewis finisht. Zo behoudt hij de meeste kans op het kampioenschap. Doelbewust tegen je teamgenoot aanrijden zet kwaad bloed. Sowieso binnen het team. Ik denk ook dat het vertrouwen in een fair gevecht een deuk heeft opgelopen en Mercedes vanaf nu gaat dirigeren. Dat betekent dat vanachter de pitmuur een oplossing komt wanneer één van beide sneller is maar niet voorop rijdt.
dit verbaasd me wel enigzins na je mening over Monaco. Dit zou idd zo maar een kantelpunt kunnen zijn a la Spa 2014, maar het voordeel hier is dat Mercedes wel gewoon de race wint. Maar goed, ik denk/hoop dat Rosberg er deze keer mee weg komt, wellicht komen teamorders hem juist wel beter van pas. Het duel is nl het sterkere punt van Hamilton.

Wings

Citaat van: Tuesday op 03 juli 2016 - 17:27:30
Citaat van: Wings op 03 juli 2016 - 17:03:03
Wolff noemt het brainless van Rosberg. Doel je daarop? ;)

Zie ook:

Rosberg onboard: https://gyazo.com/0f0f3506fdacecd0f4b98ebbfe587579
Hamilton onboard: https://gyazo.com/c86af9c64605020167fa3eec025d3954

Overduidelijk dat Rosberg niet / laat instuurt. Ik durf de stelling best aan dat hij dit doelbewust heeft gedaan en Hamilton heeft getracht te elimineren.
duidelijk dat Rosberg wel instuurt, maar zn auto doorglijdt. Opzet kunnen we hiermee wel uitsluiten.

Integendeel. Tenminste als je weet wat de ideale lijn is. Rosberg laat de auto naar buiten lopen en weet dat hij Hamilton daar mee naast de baan drukt of raakt. Geen idee of je de nabeschouwing hebt gekeken maar daar wordt prima uitgelegd dat op het punt van insturen hij al een autobreedte naar binnen had moeten zitten. Dus bewust later insturen. Daar mag je verder je conclusies uittrekken al ben ik nieuwsgierig hoe je het verklaart.