Ronde 8: Formula 1 Grand Prix of Europe, Baku City Circuit, Baku, Azerbaijan

Gestart door Tessa, 13 juni 2016 - 19:44:46

« vorige - volgende »

Robbert65

Eens met Matthijs, elke vernieuwing verdient een eerlijke kans. Als daar drie keer achter elkaar slaapverwekkende optochten worden gehouden, ja, dan branden we de boel verbaal stevig af.

Maar nu nog niet!

Jammer hè?  :D
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

gloudiesaurus

Wat ook scheelt is dat dit circuit wel getekend lijkt voor de Mercedes, zeker met dat lange rechte stuk.
Wellicht is Mercedes volgend jaar niet meer zo oppermachtig na de reglementswijzigingen en krijg je een hele andere race, zeker als er Pirelli voor een zachtere band kiest.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Van Wijk

Inderdaad een hele saaie race ( daar zijn we het allemaal over eens ), echter ik denk wel dat Baku potentie heeft, om al eerder door forum leden aangehaalde redenen.
Hadden we gisteren bv een paar SC situatie's gehad waar volgens mij alle teams rekening mee hielden, had de race er volledig anders uit gezien.
Nu was het saaie optocht waar tactiek belangrijker was als racen.

Matthijs

Citaat van: gloudiesaurus op 20 juni 2016 - 12:10:00
Wat ook scheelt is dat dit circuit wel getekend lijkt voor de Mercedes, zeker met dat lange rechte stuk.
Wellicht is Mercedes volgend jaar niet meer zo oppermachtig na de reglementswijzigingen en krijg je een hele andere race, zeker als er Pirelli voor een zachtere band kiest.
Het is mijns inziens wel duidelijk dat Mercedes de beste auto én de beste motor heeft. Ja dan wordt dit pijnlijk duidelijk op een circuit als deze. Benieuwd hoe dit volgend jaar zal zijn!

Jehoentelaar

Citaat van: gloudiesaurus op 19 juni 2016 - 23:57:09
Citaat van: Tuesday op 19 juni 2016 - 20:45:57
licht tegenvallende race, maar al met al toch wel het kijken waard. Probleem zit m vooral in de banden denk ik, net als in Rusland. Hoofdzakelijk 1 stoppers, daar wordt je doorgaans niet vrolijk van. Weer een podium voor Perez, hij heeft er toch al een heleboel bij elkaar gereden in mindere auto's, waar Hulkenberg in Saubers en FI's nooit verder is gekomen dan P4. Wellicht toch de beste kandidaat voor het stoeltje van Raikkonen al zat die er dit weekend toch wel goed bij.

True, volgend jaar wat zachtere banden en is er een betere show.

Moet wel zeggen dat ik de entourage om het het circuit niet super vind. Ik las dat er vandaag 14.000 tickets waren verkocht?  ???
Maar goed als een ticket 3x een gemiddeld maandsalaris in Azerbeidzjan kost...

Weet je nog waar je dat gelezen hebt? Niet dat ik je niet geloof maar dat is echt een schandalig aantal. Groeimarkten aanboren kan ik bij inkomen maar er zijn wel grenzen zeg.

Matthijs

Jehoentelaar, ik had voorafgaand aan de race gekeken naar prijzen omdat deze GP me betaalbaar leek. Gewoon dezelfde prijzen als bijvoorbeeld Oostenrijk, 200+ euro voor een kaartje. Even googlen leert mij dat het gemiddeld maandinkomen van de Azeri 20 euro is. Dat zou betekenen dat een gemiddeld kaartje zo een jaarsalaris kost!

Sabai

Citaat van: Matthijs op 20 juni 2016 - 16:52:13
Jehoentelaar, ik had voorafgaand aan de race gekeken naar prijzen omdat deze GP me betaalbaar leek. Gewoon dezelfde prijzen als bijvoorbeeld Oostenrijk, 200+ euro voor een kaartje. Even googlen leert mij dat het gemiddeld maandinkomen van de Azeri 20 euro is. Dat zou betekenen dat een gemiddeld kaartje zo een jaarsalaris kost!

Aan de stad en zijn omgeving viel dat niet op. Wel zag ik ook die decors , erg lachwekkend. Het viel ook wel erg op hoe weinig volk aanwezig was. Waar het in Monaco zwart van de mensen ziet vanuit een helikopter zag je gisteren een uitgestorven stad. I.m.o een plek waar de F1 niks te zoeken heeft. 

Sabai

Citaat van: Van Wijk op 20 juni 2016 - 12:12:01
Inderdaad een hele saaie race ( daar zijn we het allemaal over eens ), echter ik denk wel dat Baku potentie heeft, om al eerder door forum leden aangehaalde redenen.
Hadden we gisteren bv een paar SC situatie's gehad waar volgens mij alle teams rekening mee hielden, had de race er volledig anders uit gezien.
Nu was het saaie optocht waar tactiek belangrijker was als racen.

Een SC zou het dan weer kunstmatig spannend maken dus dat zou i.m.o ook geen oplossing zijn. Het is gewoon weer meer van hetzelfde. Een paar van de hoge snelheids banen in het jaar zijn leuk maar 6x per jaar Monza is toch niks aan? De enige baan die ik echt een toevoeging vind van de afgelopen jaren is de gp van Amerika.

Jehoentelaar

Ik vind het absoluut niet meer van hetzelfde. Het enige circuit waar Baku bij in de buurt zou komen is Singapore, zowel qua setting (krap, echte straten) als circuitlengte. Monza heeft traditioneel oersaaie races maar (zoals in een ander topic vermeld) dit circuit heeft zeker potentie tot meer dan we gisteren zagen. Ik vind dat de auto's moeten aansluiten op de circuits, niet per se andersom. Zonder overdreven sparend rijden en zonder DRS kom je op dit circuit echt een heel eind.

Edit: taalkundige aanpassing.

Jehoentelaar

Citaat van: Matthijs op 20 juni 2016 - 16:52:13
Jehoentelaar, ik had voorafgaand aan de race gekeken naar prijzen omdat deze GP me betaalbaar leek. Gewoon dezelfde prijzen als bijvoorbeeld Oostenrijk, 200+ euro voor een kaartje. Even googlen leert mij dat het gemiddeld maandinkomen van de Azeri 20 euro is. Dat zou betekenen dat een gemiddeld kaartje zo een jaarsalaris kost!

Ik had een vermoeden dat het hieraan zou liggen inderdaad. De elite in Azerbeidzjan is steen- en steenrijk maar, zoals bij zoveel olielanden, de verschillen tussen elite en 'modale' inkomens is gigantisch. Formule 1 zou zichzelf sieren als het meer 'te gast' is in een land dan dat het een accommodatie met oogkleppen volledig overneemt. Hoge prijzen in West-Europese landen kan ik nog bij inkomen (hoge vraag), maar een groeimarkt benut je niet door het bezoeken in de eerste plaats onmogelijk te maken voor de gemiddelde supporter. Hopelijk hebben de hoge heren dat ook in de gaten, al verwacht ik er niet heel veel van.

Matthijs

Ik denk dat ze het prijskaartje bewust hoog houden voor de image van exclusiviteit. En deze strategie werkt, zou jij een geurtje kopen voor 8 euro? Of een telefoon van 35 euro? Mensen willen betalen voor het merk. Overigens vind ik de prijzen van F1 buitenproportioneel, dat dan weer wel.

Jehoentelaar

Oh ja, exclusiviteit kan ik tot op zekere hoogte bij inkomen (ha!), maar ben het ook met je eens dat het ergens ophoudt.

Jozef

Citaat van: Jehoentelaar op 20 juni 2016 - 14:12:23
Citaat van: gloudiesaurus op 19 juni 2016 - 23:57:09
Citaat van: Tuesday op 19 juni 2016 - 20:45:57
licht tegenvallende race, maar al met al toch wel het kijken waard. Probleem zit m vooral in de banden denk ik, net als in Rusland. Hoofdzakelijk 1 stoppers, daar wordt je doorgaans niet vrolijk van. Weer een podium voor Perez, hij heeft er toch al een heleboel bij elkaar gereden in mindere auto's, waar Hulkenberg in Saubers en FI's nooit verder is gekomen dan P4. Wellicht toch de beste kandidaat voor het stoeltje van Raikkonen al zat die er dit weekend toch wel goed bij.

True, volgend jaar wat zachtere banden en is er een betere show.

Moet wel zeggen dat ik de entourage om het het circuit niet super vind. Ik las dat er vandaag 14.000 tickets waren verkocht?  ???
Maar goed als een ticket 3x een gemiddeld maandsalaris in Azerbeidzjan kost...

Weet je nog waar je dat gelezen hebt? Niet dat ik je niet geloof maar dat is echt een schandalig aantal. Groeimarkten aanboren kan ik bij inkomen maar er zijn wel grenzen zeg.

Hoeveel tickets er verkocht zijn weet ik niet, maar de commentator op RTBf zei dat er überhaupt maar 25.000 plaatsen zijn.

Van Wijk

Wat ik begreep ( gelezen of gehoord ) was dat er id maar 14.000 tribune plaatsen waren.

Robbert65

"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel