Silly season motoren 2015/ 2016

Gestart door gloudiesaurus, 17 september 2015 - 15:40:27

« vorige - volgende »

Robbert65

Citaat van: Jozef op 14 oktober 2015 - 00:21:25
Citaat van: Robbert65 op 13 oktober 2015 - 22:56:23Ze zouden zich deze week in Maranello en in Stuttgart eens goed op de kop moeten krabben en de laatste week van deze maand moeten gebruiken om in hun eigen belang, in het belang van de formule 1 en in het belang van Red Bull te gaan handelen; ga de uitdaging aan, wees niet bang, leg de lat net zo hoog als Mateschitz, Horner en hun teams doen en ga het gewoon doen. Maak die motoren, bouw een kneitergoeie kar, motiveer je rijders, leidt nog betere op en maak iets moois van je sport. Dan win je altijd, ook als je derde wordt. omdat je iedere GP, ieder seizoen beter wordt. "Hoger, Sneller, Sterker". Dat is de echte Olympische gedachte, niet: "meedoen is belangrijker dan winnen" ;-)

En waarom geldt dit allemaal voor jou wel voor Mercedes en Ferrari maar niet voor Red Bull?

Als ze zo graag wilden winnen, dat ze dan zelf die motoren maken, nee? Ferrari en Mercedes maken iets moois van hun sport, Red Bull is juist degene die dat niet doet. Die willen alleen iets moois maken van hun eigen team, en dan nog alleen door het technische werk van hun concurrenten te kopen.
"Technisch werk van hun concurrenten kopen?" Dat is eerder andersom kerel, wel eens van RBT gehoord? Lotus is een klant en uiteraard ook STR, maar meerdere teams betrekken kennis en onderdelen van RBT.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Maikel0230

Citaat van: Robbert65 op 14 oktober 2015 - 11:45:40
Citaat van: Jozef op 14 oktober 2015 - 00:21:25
Citaat van: Robbert65 op 13 oktober 2015 - 22:56:23Ze zouden zich deze week in Maranello en in Stuttgart eens goed op de kop moeten krabben en de laatste week van deze maand moeten gebruiken om in hun eigen belang, in het belang van de formule 1 en in het belang van Red Bull te gaan handelen; ga de uitdaging aan, wees niet bang, leg de lat net zo hoog als Mateschitz, Horner en hun teams doen en ga het gewoon doen. Maak die motoren, bouw een kneitergoeie kar, motiveer je rijders, leidt nog betere op en maak iets moois van je sport. Dan win je altijd, ook als je derde wordt. omdat je iedere GP, ieder seizoen beter wordt. "Hoger, Sneller, Sterker". Dat is de echte Olympische gedachte, niet: "meedoen is belangrijker dan winnen" ;-)

En waarom geldt dit allemaal voor jou wel voor Mercedes en Ferrari maar niet voor Red Bull?

Als ze zo graag wilden winnen, dat ze dan zelf die motoren maken, nee? Ferrari en Mercedes maken iets moois van hun sport, Red Bull is juist degene die dat niet doet. Die willen alleen iets moois maken van hun eigen team, en dan nog alleen door het technische werk van hun concurrenten te kopen.
"Technisch werk van hun concurrenten kopen?" Dat is eerder andersom kerel, wel eens van RBT gehoord? Lotus is een klant en uiteraard ook STR, maar meerdere teams betrekken kennis en onderdelen van RBT.

Lotus koopt helemaal niets van RBT en zelfs Toro Rosso maakt haar eigen versnellingsbakken, dus ik vraag me af waar je dit vandaan haalt.

Enkele jaren geleden kocht Lotus/Caterham (Van Tony Fernandes) inderdaad gereviseerde versnellingsbakken en (K)ERS van Red Bull, maar die tijden zijn ook voorbij.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Perton

Citaat van: Jeroen op 14 oktober 2015 - 06:07:23
Citaat van: Perton op 13 oktober 2015 - 22:22:36
Citaat van: Jeroen op 13 oktober 2015 - 21:38:46
Dat dus. Ze hebben hun doelstellingen gezet en die streven ze na. Maar dat mag niet. Je moet ook sportief zijn en gewoon verliezen. Pas dan kweek je blijkbaar sympathie. Tja, ik vind het onzin.
Ik heb meer respect voor een team dat ook de moeilijke tijden accepteert en daaruit klimt, dan iemand die succes koopt (natuurlijk hebben ze hun successen niet gekocht, er is hard genoeg voor gewerkt, maar zij waren bijvoorbeeld ook degenen die de RRA compleet negeerden) en bij een wat mindere periode niet bereid is te vechten om weer naar voren te komen. Dat kan je onzin vinden, maar zo'n titel als die van Ferrari en Schumacher in 2000, dat was hartstikke mooi.

Nou dat bedoel ik ook niet zozeer met onzin. Ik vind het een beetje gek dat Red Bull - dat van origine nou eenmaal geen raceteam is - weggehoond wordt omdat het de mogelijkheid wil hebben om te winnen en anders liever iets anders gaat doen. Dat Ferrari daar anders in staat - omdat het van origine nou eenmaal wel een raceteam is - is logisch. Die kunnen weinig anders.
volgens mij wordt red Bull nergens weggehoond omdat ze wilpen winnen maar om de manier waarop ze dat voor elkaar willen krijgen. Door te dreigen, zeuren, en calimero-gedrag te vertonen.

Robbert65

Citaat van: Maikel0230 op 14 oktober 2015 - 12:02:03
Citaat van: Robbert65 op 14 oktober 2015 - 11:45:40
Citaat van: Jozef op 14 oktober 2015 - 00:21:25
Citaat van: Robbert65 op 13 oktober 2015 - 22:56:23Ze zouden zich deze week in Maranello en in Stuttgart eens goed op de kop moeten krabben en de laatste week van deze maand moeten gebruiken om in hun eigen belang, in het belang van de formule 1 en in het belang van Red Bull te gaan handelen; ga de uitdaging aan, wees niet bang, leg de lat net zo hoog als Mateschitz, Horner en hun teams doen en ga het gewoon doen. Maak die motoren, bouw een kneitergoeie kar, motiveer je rijders, leidt nog betere op en maak iets moois van je sport. Dan win je altijd, ook als je derde wordt. omdat je iedere GP, ieder seizoen beter wordt. "Hoger, Sneller, Sterker". Dat is de echte Olympische gedachte, niet: "meedoen is belangrijker dan winnen" ;-)

En waarom geldt dit allemaal voor jou wel voor Mercedes en Ferrari maar niet voor Red Bull?

Als ze zo graag wilden winnen, dat ze dan zelf die motoren maken, nee? Ferrari en Mercedes maken iets moois van hun sport, Red Bull is juist degene die dat niet doet. Die willen alleen iets moois maken van hun eigen team, en dan nog alleen door het technische werk van hun concurrenten te kopen.
"Technisch werk van hun concurrenten kopen?" Dat is eerder andersom kerel, wel eens van RBT gehoord? Lotus is een klant en uiteraard ook STR, maar meerdere teams betrekken kennis en onderdelen van RBT.

Lotus koopt helemaal niets van RBT en zelfs Toro Rosso maakt haar eigen versnellingsbakken, dus ik vraag me af waar je dit vandaan haalt.

Enkele jaren geleden kocht Lotus/Caterham (Van Tony Fernandes) inderdaad gereviseerde versnellingsbakken en (K)ERS van Red Bull, maar die tijden zijn ook voorbij.
Ik las een paar dagen geleden een interview met Adrian Newey waarin stond, dat hij en anderen in het Red Bull conglomeraat in dienst zijn van RBTechnology. Dat deed een belletje rinkelen en ik ben ff gaan rondneuzen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Red_Bull_Technology en http://wqd.nl/x22m  onder andere gevonden, verder nog wat artikeltjes. Mijn opmerking over Lotus, je kunt best gelijk hebben, ik las dat denk ik op deze wiki pagina en die kan best verouderd zijn zo te zien.

Enfin, ook gelezen, dat Red Bull zijn eigen super race klasse wil gaan opzetten? A1GP revisited... slecht plan...
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Perton

Het plan is op zich niet slecht, maar 2 dingen zijn er wel slecht aan: 1, elke op zich zelf staande klasse die niet een juniorklassen is faalt. Dat was met a1gp, superleague, die Nederlandse onzin van vorig jaar. Alles. Je zou dan een nichemarkt aan moeten boren als de formule e, dat juist geen concurrent van de f1 is. Ten tweede las ik dat coureurs tot 25 miljoen dollar zou worden aangeboden. Dat zal natuurlijk alleen voor de echte sterren gelden, maar alsnog zal het geld ergens vandaan moeten komen. Betaalt red Bull dat? Hoeveel geld ze ook hebben, dat houden ze niet jarenlang vol. De adem van bernie zal dan vele, vele malen sterker zijn. Of gaan de teams dat (op termijn) zelf doen? Succes daarmee zonder juist de b-garnituur paydrivers te vinden die de sprong naar f1 terecht niet hebben gered, waardoor f1 nog steeds aantrekkelijker blijft.

Ik geloof er dan ook helemaal niks van, het slaat namelijk helemaal nergens op.

Jozef

Citaat van: Maikel0230 op 14 oktober 2015 - 11:35:21
De kogel is door de kerk, teams mogen zelfs geen oude motoren leveren volgend jaar, het moeten 'current-spec' engines zijn.

http://www.f1fanatic.co.uk/2015/10/14/teams-barred-from-using-old-specification-engines-in-2016/

Dus als Red Bull nu haar grote mond had gehouden hadden ze automatisch de juiste hardware ontvangen. De maas in de wet waardoor Ferrari dispensatie kon vragen om aan Manor motoren te leveren is er dus nu ook volledige uit.

Dit is geen nieuws, dit zijn de regels van 2016 zoals ze al zeker een half jaar op de FIA-website staan... Het discussiepunt was: gaat de strategy group dit wijzigen? Volgens mij is dat nog steeds niet behandeld; dat de FIA toevallig nog eens een update van de regels publiceert verandert daar volgens mij weinig aan.

Edit: en Autosport geeft mij gelijk http://www.autosport.com/news/report.php/id/121328

0634

Citaat van: Perton op 14 oktober 2015 - 12:10:05
Citaat van: Jeroen op 14 oktober 2015 - 06:07:23
Citaat van: Perton op 13 oktober 2015 - 22:22:36
Citaat van: Jeroen op 13 oktober 2015 - 21:38:46
Dat dus. Ze hebben hun doelstellingen gezet en die streven ze na. Maar dat mag niet. Je moet ook sportief zijn en gewoon verliezen. Pas dan kweek je blijkbaar sympathie. Tja, ik vind het onzin.
Ik heb meer respect voor een team dat ook de moeilijke tijden accepteert en daaruit klimt, dan iemand die succes koopt (natuurlijk hebben ze hun successen niet gekocht, er is hard genoeg voor gewerkt, maar zij waren bijvoorbeeld ook degenen die de RRA compleet negeerden) en bij een wat mindere periode niet bereid is te vechten om weer naar voren te komen. Dat kan je onzin vinden, maar zo'n titel als die van Ferrari en Schumacher in 2000, dat was hartstikke mooi.

Nou dat bedoel ik ook niet zozeer met onzin. Ik vind het een beetje gek dat Red Bull - dat van origine nou eenmaal geen raceteam is - weggehoond wordt omdat het de mogelijkheid wil hebben om te winnen en anders liever iets anders gaat doen. Dat Ferrari daar anders in staat - omdat het van origine nou eenmaal wel een raceteam is - is logisch. Die kunnen weinig anders.
volgens mij wordt red Bull nergens weggehoond omdat ze wilpen winnen maar om de manier waarop ze dat voor elkaar willen krijgen. Door te dreigen, zeuren, en calimero-gedrag te vertonen.

Dat is jullie perceptie dan, niet de mijne.

Maikel0230

Citaat van: Jozef op 14 oktober 2015 - 16:57:41
Citaat van: Maikel0230 op 14 oktober 2015 - 11:35:21
De kogel is door de kerk, teams mogen zelfs geen oude motoren leveren volgend jaar, het moeten 'current-spec' engines zijn.

http://www.f1fanatic.co.uk/2015/10/14/teams-barred-from-using-old-specification-engines-in-2016/

Dus als Red Bull nu haar grote mond had gehouden hadden ze automatisch de juiste hardware ontvangen. De maas in de wet waardoor Ferrari dispensatie kon vragen om aan Manor motoren te leveren is er dus nu ook volledige uit.

Dit is geen nieuws, dit zijn de regels van 2016 zoals ze al zeker een half jaar op de FIA-website staan... Het discussiepunt was: gaat de strategy group dit wijzigen? Volgens mij is dat nog steeds niet behandeld; dat de FIA toevallig nog eens een update van de regels publiceert verandert daar volgens mij weinig aan.

Edit: en Autosport geeft mij gelijk http://www.autosport.com/news/report.php/id/121328

Zover ik begrepen heb moest de FIA die maas in de wet nog afsluiten en heeft ze dat nu ook gedaan met deze nieuwe ontwerp-weergave van de technische reglementen. Deze volledige reglementering zoals ze nu is opgesteld ter aanpassing is pas recent door de F1 Commission voorgesteld. Dus in dat opzicht is het wel iets nieuws, dat er via de strategy group nog iets kan aangepast worden wisten we wel. Maar de officiële regels verbieden het op dit moment. Ik houd het in ieder geval in de gaten. ;)

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25


Arthur

Maar de software kan weer wel variëren dus valt daar weer onderscheid in te maken qua performance.
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jozef

Citaat van: Jeroen op 14 oktober 2015 - 21:34:58
Formula1.com meldt het in ieder geval als nieuwe regel http://www.formula1.com/content/fom-website/en/latest/headlines/2015/10/f1-engine-customers-to-get-same-year-power-units-from-2016.html

Het is nieuw, omdat het er in de regels van 2015 niet zo in stond. Maar in de regels van 2016, die al sinds maart op de FIA-website staan, heeft dit artikel 23.5 er altijd al in gestaan. Alles wat er nu is gebeurd is dat de FIA een update heeft gepost waarin er niks is gewijzigd, en dat wordt dan als nieuws gepresenteerd.

Arthur

Waarom schreeuwt RBR dan van de daken dat ze dezelfde motor eisen als Ferrari als dat reglementair vast ligt? Of doelen ze op de bijbehorende software die de performance nog kan veranderen?
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel

Jehoentelaar

Denk dat ze software willen die betrekking heeft op emissiemetingen.

0634

Citaat van: Jozef op 14 oktober 2015 - 22:36:19
Citaat van: Jeroen op 14 oktober 2015 - 21:34:58
Formula1.com meldt het in ieder geval als nieuwe regel http://www.formula1.com/content/fom-website/en/latest/headlines/2015/10/f1-engine-customers-to-get-same-year-power-units-from-2016.html

Het is nieuw, omdat het er in de regels van 2015 niet zo in stond. Maar in de regels van 2016, die al sinds maart op de FIA-website staan, heeft dit artikel 23.5 er altijd al in gestaan. Alles wat er nu is gebeurd is dat de FIA een update heeft gepost waarin er niks is gewijzigd, en dat wordt dan als nieuws gepresenteerd.

Ik geloof je. Maar toch was het nieuws: Voor mij ;)

Arthur

Niet alleen voor jou [ons] maar blijkbaar ook voor RBR  ;)
Iets simpel houden is vrij moeilijk. Iets moeilijk maken is daarentegen vrij simpel