Customers cars ja of nee?

Gestart door gloudiesaurus, 15 mei 2015 - 13:08:57

« vorige - volgende »

Kootje

Citaat van: Jehoentelaar op 19 mei 2015 - 17:13:17
Dat is juist iets wat je moet voorkomen omdat de variatie anders ernstig in het geding komt. Tenzij je uiteindelijk naar een soort tweestrijd wilt natuurlijk, maar dat heeft niet mijn voorkeur. Je laatste zin vind ik niet echt geloofwaardig aangezien de kosten voor in dit geval Mercedes te weinig naar beneden gaan om dit een logische optie te maken. Het is niet hetzelfde als een fabrieksteam dat besluit alleen nog motoren te gaan bouwen.

Mwah ... die variatie in teams blijf je hoe dan ook houden, de variatie in automerken vind ik persoonlijk minder van belang.

Wat de kosten betreft scheelt het ze iig de running cost van het team, wat bij topteams al gauw 'n honderdtal miljoenen betreft. Daarbij hoeft kostenbesparing niet de reden te zijn om de F1 te verlaten, het kan ook sportieve of marketing technische redenen hebben. Het een sluit het ander echt niet uit.


CitaatHoeveel chassisbouwers met de resources om de F1 in te kunnen hebben we in de wereld? Dallara is de enige naam die tot nu toe de revue is gepasseerd hier en ik vind één chassisbouwer vrij weinig om te kunnen zeggen dat de chassisbouwers wél in de rij zouden staan.

Verder is Dallara, met diens reputatie van een scheve prijskwaliteitverhouding, niet een naam waar teams meteen aan gaan denken in deze situatie.

Pure chassisbouwers niet zo veel denk ik. Ik kom dan iig niet verder dan Dalara, Lola, Rebellion, Dome en Ligier. Daarnaast zijn er nog fabrikanten als BMW, Honda, Chevrolet, Toyota etc. die 'n (her)intrede zouden kunnen overwegen, al dan niet louter als leverancier. Ook het (wederom) runnen van 'n eigen team wordt 'n stuk goedkoper als je daarnaast nog eens pak 'm beet 4 auto's verkoopt. Simpelweg aannemen dat die interesse er niet is vind ik iig veel te voorbarig, waarmee ik uiteraard niet beweer dat die interesse er wel is.

Waar het Dalara's reputatie betreft heb ik iig geen idee of teams als Manor met hen in zee willen gaan. Ik ken die reputatie niet waar jij over rept, dus moet je maar op je woord geloven.

Jehoentelaar

Citaat van: Kootje op 19 mei 2015 - 17:55:42
Citaat van: Jehoentelaar op 19 mei 2015 - 17:13:17
Dat is juist iets wat je moet voorkomen omdat de variatie anders ernstig in het geding komt. Tenzij je uiteindelijk naar een soort tweestrijd wilt natuurlijk, maar dat heeft niet mijn voorkeur. Je laatste zin vind ik niet echt geloofwaardig aangezien de kosten voor in dit geval Mercedes te weinig naar beneden gaan om dit een logische optie te maken. Het is niet hetzelfde als een fabrieksteam dat besluit alleen nog motoren te gaan bouwen.

Mwah ... die variatie in teams blijf je hoe dan ook houden, de variatie in automerken vind ik persoonlijk minder van belang.

Wat de kosten betreft scheelt het ze iig de running cost van het team, wat bij topteams al gauw 'n honderdtal miljoenen betreft. Daarbij hoeft kostenbesparing niet de reden te zijn om de F1 te verlaten, het kan ook sportieve of marketing technische redenen hebben. Het een sluit het ander echt niet uit.
Nou ja, het is juist de variatie in chassis wat F1 de F1 maakt. Hoe minder dat wordt, hoe slechter dat is voor de sport vind ik.

Verder in grote lijnen met je eens, al denk ik dat wanneer een team om marketingtechnische redenen stopt het ook geen belang heeft om door te gaan met klantenteams (tenzij er vreemdsoortige constructies met bijvoorbeeld sponsoring aanwezig zijn).


Citaat
CitaatHoeveel chassisbouwers met de resources om de F1 in te kunnen hebben we in de wereld? Dallara is de enige naam die tot nu toe de revue is gepasseerd hier en ik vind één chassisbouwer vrij weinig om te kunnen zeggen dat de chassisbouwers wél in de rij zouden staan.

Verder is Dallara, met diens reputatie van een scheve prijskwaliteitverhouding, niet een naam waar teams meteen aan gaan denken in deze situatie.

Pure chassisbouwers niet zo veel denk ik. Ik kom dan iig niet verder dan Dalara, Lola, Rebellion, Dome en Ligier. Daarnaast zijn er nog fabrikanten als BMW, Honda, Chevrolet, Toyota etc. die 'n (her)intrede zouden kunnen overwegen, al dan niet louter als leverancier. Ook het (wederom) runnen van 'n eigen team wordt 'n stuk goedkoper als je daarnaast nog eens pak 'm beet 4 auto's verkoopt. Simpelweg aannemen dat die interesse er niet is vind ik iig veel te voorbarig, waarmee ik uiteraard niet beweer dat die interesse er wel is.

Waar het Dalara's reputatie betreft heb ik iig geen idee of teams als Manor met hen in zee willen gaan. Ik ken die reputatie niet waar jij over rept, dus moet je maar op je woord geloven.

De reputatie van Dallara komt een beetje voort uit de hoge running costs die teams in de GP2 (dat zijn Dallara's dacht ik) en de IndyLights mee te maken hebben (gehad). Ze schijnen vrij hoge prijzen te vragen voor het materiaal en de service die ze bieden. Ook de laatste A1GP-bolide was behoorlijk aan de prijs.

Mocht het mogelijk zijn om enkel als chassisbouwer aan de gang te zijn, zou het wellicht wel interessant zijn voor een naam als Dallara als Lola, zij zullen in ieder geval wel de resources hebben. Van Ligier en Rebellion weet ik dat niet en gezien hun andere activiteiten zou ik het ook niet zo gauw verwachten, maar wie weet. Dit is eigenlijk een richting waar ik niet eerder aan had gedacht; dacht meer aan complete teams die hun chassis (dus een deel van hun ontwikkeling) zouden verkopen aan klantenteams. Ik denk dat je met externe partijen minstens twee namen aan de series of enkele teams moet binden, zowel ter variatie als de gelijke ontwikkeling (later instappen werkt niet altijd goed, zie Honda).

Wel een interessant alternatief ten opzichte van verkopende raceteams.

Perton

Overigens hebben Force India, Sauber en Lotus inmiddels aangegeven een customer car niet te zien zitten. Een maatregel die in feite voor hen bedoeld zou moeten zijn, maar waar ze zelf niet achterstaan, hoeft van mij dan dus ook niet.

0634


Kootje

Citaat van: Perton op 23 mei 2015 - 13:22:52
Overigens hebben Force India, Sauber en Lotus inmiddels aangegeven een customer car niet te zien zitten. Een maatregel die in feite voor hen bedoeld zou moeten zijn, maar waar ze zelf niet achterstaan, hoeft van mij dan dus ook niet.

Het is natuurlijk niet alleen voor hen bedoeld. Er is nog altijd 'n Manor die het wellicht wel toejuichen, een Red Bull/Tpro Rosso die zo nog maar één chassis hoeven te ontwikkelen en dan zijn er nog de twee open spots die dan sneller ingevuld kunnen/zullen worden door nieuwe teams.

Perton

Heb je gelijk in, maar de financiële problemen waar customer cars een reactie op zijn, zijn juist Door die teams aangekaart.