Customers cars ja of nee?

Gestart door gloudiesaurus, 15 mei 2015 - 13:08:57

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

http://www.gppits.net/nieuws/geen_vijfde_motor_in_2015/

De FIA gaat onderzoeken of men het gebruik van customers cars gaat toestaan. Zo zou Manor bijvoorbeeld een McLaren-chassis kun kopen en hiermee kunnen racen.

Wat vinden we ervan? Toestaan of niet?

Het idee komt van Ron Dennis die hiermee kleine teams denkt te helpen. Daarnaast denkt hij hiermee nieuwe teams de Formule 1 in te krijgen.
Volgens de geruchten zou het ART team uit de GP2, van Nicolas Todt (zoon van), wel de Formule 1 in willen met een McLaren chassis.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

lieven

ik zeg ja!

en trek het aantal startplaatsen weer op naar 30!

Kootje

Daar ben ik altijd al voorstander van geweest. Enige maar die er wat mij betreft aan vast moet zitten, is dat teams die met 'n klantenchassis rijden niet meedingen om de constructeurstitel en dus ook geen aanspraak kunnen maken op het daarbij behorende prijzerngeld.

Jehoentelaar

Eens met Kootje. Met de juiste restricties - die tevens voorkomen dat we straks drie constructeurs en vijf dozijn klantenteams hebben - zou dit een prima toevoeging zijn.

Pancake Shield

Alles wat hierboven al gezegd is, ben ik het mee eens. Richt desnoods een ander kampioenschap speciaal voor de klantenchassises, zodat die ook wat hebben om te strijden.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

gloudiesaurus

#5
Ik ben het er ook mee eens overigens.

Maar waarom zouden constructeurs die met een customers car rijden niet mee mogen dingen naar de constructeurstitel en niet mogen meedingen naar prijzengeld? Dan wordt het voor die teams ook niet interessant om mee te doen.

Ik verwacht toch wel dat de grote teams, Ferrari, Red Bull, McLaren, Wiliams, hun eigen auto blijven bouwen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Ik heb er geenn mening over vooralsnog.

Kootje

Citaat van: gloudiesaurus op 15 mei 2015 - 15:53:17
Ik en het er ook mee eens overigens.

Maar waarom zouden constructeurs die met een customers car rijden niet mee mogen dingen naar de constructeurstitel en niet mogen meedingen naar prijzengeld? Dan wordt het voor die teams ook niet interessant om mee te doen.

Omdat het geen constructeurs meer zijn zodra ze met 'n klantenchassis gaan rijden. De constructie is immers door 'n ander gemaakt. Het interessante zit het dan ook vooral in het feit dat het hoogstwaarschijnlijk 'n stuk goedkoper wordt om 2 auto's op de grid te zetten, ze waarschijnlijk competitiever zullen zijn waardoor ze meer exposure creëren en op die wijze meer sponsoren aan zich kunnen binden. Daarnaast houden ze uiteraard gewoon recht op de tv-gelden.

gloudiesaurus

Klopt, ben ook benieuwd hoe Ron Dennis dit zelf ziet Kootje.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

0634

Mja, het is wel een beetje een devaluatie van dat waar F1 voor staat in mijn ogen.

Jehoentelaar

Mwah, het is hooguit een soort terugval naar eerdere tijden zou ik zeggen. Zolang we niet volledig overgaan naar door de organisatie geprepareerde chassis vind ik het wel prima als er wat klantenteams meedoen.

Perton

Citaat van: Kootje op 15 mei 2015 - 13:59:31
Daar ben ik altijd al voorstander van geweest. Enige maar die er wat mij betreft aan vast moet zitten, is dat teams die met 'n klantenchassis rijden niet meedingen om de constructeurstitel en dus ook geen aanspraak kunnen maken op het daarbij behorende prijzerngeld.
Dat lijkt mij eigenlijk vanzelfsprekend. Maar goed, dingen die vanzelfsprekend zijn, denkt de FIA soms anders over dan ik ;D.

Ik heb het de afgelopen jaren al vaker gezegd, van mij mogen er drie kampioenschappen komen: coureurs, constructeurs en teams. Je zou nog kunnen zeggen dat constructeurs helemaal losstaat (bijvoorbeeld zoals in de IndyCar) en dat bijvoorbeeld de beste twee Ferrari's (of die nou van Ferrari, Haas, Manor of weet ik veel wie zijn) punten scoren voor dat kampioenschap. Dat zou ik ook wel prima vinden. Volgens mij is dat ook hoe het tot in de jaren '70 ging. Maar goed. Dat zijn andere tijden, waarin het minder om geld draaide, dus een andere oplossing zou ik ook prima vinden.

Of het een devaluatie is zoals Jeroen stelt, dat denk ik niet. Als het de show verbetert, zonder dat het ten koste gaat van de waarde van overwinningen en titels, denk ik niet dat het negatief is. Maar ook hier zeg ik (net als in het andere topic over de maatregelen): eerst wacht ik de details af.

Kootje

Devaluatie vind ik het allerminst. Het heeft voor mij iig geen enkele toegevoegde waarde dat Manor zelf hun auto bouwt, terwijl het wel toegevoegde waarde heeft wanneer zij met 'n Mercedes chassis op de proppen komen. Dan zijn ze ineens competitief, wat de show/sport juist ten goede komt. Ik zou het dan ook eerder 'n revaluatie noemen.


Jehoentelaar

Ik denk alleen wel dat er aan financiële regelingen eveneens een hoop moet veranderen om te voorkomen dat het totaal niet meer aantrekkelijk wordt om een eigen auto te bouwen. Weet niet echt hoe dat goed in te richten is, maar daar zullen de mensen die er wel verstand van hebben wellicht al wel wat op weten.

Sowieso zou ik voorstander zijn van maximaal één klantenteam per constructeur om te voorkomen dat het halve veld straks met de auto van de regerend wereldkampioen rondrijdt.

janke

Ik vind het een goed idee. Vroeger deed March in de F1 dat ook, om een voorbeeld te noemen. Cosworth leverde bijna alle motoren en Hewland de versnellingsbakken. Het is aan het team die het chassis koopt om er door veranderingen/updates er iets meer uit te halen. Alleen de kosten zullen niet torenhoog zijn. De grid wordt voller, talenten krijgen een betere kans enz. Vind ik.
Some things are too important to be left in the past.