Customers cars ja of nee?

Gestart door gloudiesaurus, 15 mei 2015 - 13:08:57

« vorige - volgende »

Jehoentelaar

Dertig is wel heel veel hoor. Weet niet of de markt daarvoor zó groot is.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 17 mei 2015 - 22:59:16
De constructeur Force India heeft veel en veel en veel meer meerwaarde voor de sport dan eender welk team dan ook dat ergens een chassis op de kop tikt en daarmee gaat racen. Alleen vier constructeurs en de rest klantenteams is te gek voor woorden. By far. Dat vind ik.

Tsja, persoonlijk zie ik liever veel dezelfde competitieve auto's op de baan dan veel verschillende niet competitieve.Dat constructeursdeel boeit me namelijk echt voor geen meter, het gaat mij om het racen. Of dit dan met 8 Mercedessen, 8 Ferrari's, 6 McLarens en 4 Williamsen gebeurt of met 13 verschillende constructies maakt me echt geen bal uit.

0634

Niet lullig bedoeld, maar dan is de Clio cup meer iets voor jou.

Jehoentelaar

Of, iets meer in hetzelfde genre als Formule 1, de IndyCar Series. Kan ik persoonlijk iedereen aanraden als side-dish naast F1 zelf.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 18 mei 2015 - 17:56:40
Niet lullig bedoeld, maar dan is de Clio cup meer iets voor jou.

BS

Ten eerste is de Clio Cup geen Open Wheel racen, dus dat maakt het al niets voor mij en ten tweede ga je dan dus naar die eenheidsworst en dat hoeft voor mij ook niet. Ten derde kijk ik F1 omdat daar de beste coureurs ter wereld rijden, niet omdat iedereeen 'n andere auto heeft.

Maar goed ... F1 met 4 constructeurs, die gezamenlijk 26 auto's op de grid brengen, is geen eenheidsworst. Het blijven nog steeds 4 verschillende auto's die, afhankelijk van hoe dat klantenchassisverhaal ingevuld gaat worden, nog steeds zeer verschillend kunnen zijn. Klantenauto's zouden bijvoorbeeld verplicht één jaar oude modellen kunnen zijn. De doorontwikkeling kan je dan bij de klant zelf leggen ipv bij de leverancier. Dat waarborgt de verschillen. Ook 'n goede die hier al geopperd is: Sta iedere constructeur slechts toe aan één team te leveren, wat er dan al voor zorgt dat er 6 ipv 3 of 4 constructeurs overblijven. Of huur er één of twee externe constructeurs voor in, zoals Dallara dit al doet/deed in andere klassses. Verplicht klantenteams de auto en powertrain bij 2 verschillende fabrikanten af te nemen. Legio mogelijkheden om de verschillen per team in stand te houden, ondanks de aanwezigheid van klantenchassis. Hoe dan ook kijk ik liever naar 'n race waarvan men niet vooraf al 90% zeker weet wie er het podium gaan bezetten., wie er met de punten vandoor gaan. Klantenchassis kunnen daarvoor zorgen, om over de kostenbesparing nog maar te zwijgen.


Citaat van: Jehoentelaar op 18 mei 2015 - 19:04:21
Of, iets meer in hetzelfde genre als Formule 1, de IndyCar Series. Kan ik persoonlijk iedereen aanraden als side-dish naast F1 zelf.

Kijk ik, uitgezonderd de ovals, ook graag naar. Enige minpunten vind ik het tijdsstip, die constante Full Course Yellows en die wanstaltige auto's van tegenwoordig.

Jehoentelaar

Vier constructeurs op een veld van 26 auto's is wellicht een wat doorgeschoten variant van een series met klantenchassis. Mocht dan een van de vier constructeurs de stekker eruit trekken heb je stiekem ineens wel een probleem.

Kootje


0634

Citaat van: Jehoentelaar op 18 mei 2015 - 20:48:10
Vier constructeurs op een veld van 26 auto's is wellicht een wat doorgeschoten variant van een series met klantenchassis. Mocht dan een van de vier constructeurs de stekker eruit trekken heb je stiekem ineens wel een probleem.

Dit. Ik denk niet dat ik iets heb tegen klantenchassis,  maar met deze getallen slaat he t al veel te ver door. Twee, drie teams hooguit. En dan ook maar max ee n jaar of drie. Daarna je eigen broek ophouden, ook technisch.

Perton

Uit interesse, Jeroen, wat vind je eigenlijk van de huidige reglementen, waarbij je al praktisch alles onder de motorkap kan kopen en bij wijze van alleen de monocoque en wat vleugeltjes zelf hoeft te ontwerpen?

Jehoentelaar

Citaat van: Kootje op 18 mei 2015 - 21:00:56
Dan hou je er 3 over. ;)
Geestig, maar dat betekent een kwart minder auto's. En het is niet dat de chassisbouwers in de rij staan om de series in te kunnen.

0634

Citaat van: Perton op 18 mei 2015 - 22:20:26
Uit interesse, Jeroen, wat vind je eigenlijk van de huidige reglementen, waarbij je al praktisch alles onder de motorkap kan kopen en bij wijze van alleen de monocoque en wat vleugeltjes zelf hoeft te ontwerpen?

Weinig problemen mee. Je ziet de verschillen in ontwerp terug in de resultaten op de baan. Er is blijkbaar nog genoeg te winnen (of te verliezen) voor een constructeur.

lieven

zelfde met klantenchassis.
Ja je gaat er misschien hebben die bijna niets veranderen aan het chassis.
Maar de meesten gaan hun klantenchassis kopen en dan verder ontwikkelen.
Hier ga je dus ook andere ideeën zien.

Het zou wel goed gereglementeerd moeten zijn: een jaar oud chassis en je moet er 2 jaar mee doen bv.
Enig groot probleem: de regels moeten dan enkele jaren gelijk blijven, anders moeten ze elk jaar een nieuw chassis kopen omdat alles moet aangepast worden.

Perton

Citaat van: Jeroen op 18 mei 2015 - 22:46:37
Citaat van: Perton op 18 mei 2015 - 22:20:26
Uit interesse, Jeroen, wat vind je eigenlijk van de huidige reglementen, waarbij je al praktisch alles onder de motorkap kan kopen en bij wijze van alleen de monocoque en wat vleugeltjes zelf hoeft te ontwerpen?

Weinig problemen mee. Je ziet de verschillen in ontwerp terug in de resultaten op de baan. Er is blijkbaar nog genoeg te winnen (of te verliezen) voor een constructeur.
Dank u wel voor het antwoord.

Kootje

Citaat van: Jehoentelaar op 18 mei 2015 - 22:41:32
Citaat van: Kootje op 18 mei 2015 - 21:00:56
Dan hou je er 3 over. ;)
Geestig, maar dat betekent een kwart minder auto's.

Nee hoor, betekend slechts 2 auto's minder en daarnaast minder variatie. Maar het is heus niet zo dat bv Manor en Force India ineens uit de F1 stappen omdat zij niet meer bij Mercedes terecht kunnen voor hun chassis. Dan nemen ze dat gewoon af bij bv McLaren. Daarnaast betekend 'n afscheid van bv Mercedes als team niet per definitie dat ze dan ook stoppen met klantenauto's te bouwen.


CitaatEn het is niet dat de chassisbouwers in de rij staan om de series in te kunnen.

Hoe weet je dat? Dat Dalara geen interesse heeft om met 'n eigen team deel te nemen, wil niet zeggen dat ze ook geen interesse hebben in het leveren van 'n kant en klaar pakket aan derden. Daarbij opent de mogelijkheid tot het kopen van klantenchassis juist de deuren voor nieuwkomers die niet over de middelen beschikken om zelf 'n auto te bouwen, maar wel graag het F1 avontuur aan zouden willen gaan. De diversiteit in automerken wordt dan weliswaar kleiner, maar de diversiteit in teams juist groter.

Jehoentelaar

Citaat van: Kootje op 19 mei 2015 - 16:46:16
Citaat van: Jehoentelaar op 18 mei 2015 - 22:41:32
Citaat van: Kootje op 18 mei 2015 - 21:00:56
Dan hou je er 3 over. ;)
Geestig, maar dat betekent een kwart minder auto's.

Nee hoor, betekend slechts 2 auto's minder en daarnaast minder variatie. Maar het is heus niet zo dat bv Manor en Force India ineens uit de F1 stappen omdat zij niet meer bij Mercedes terecht kunnen voor hun chassis. Dan nemen ze dat gewoon af bij bv McLaren. Daarnaast betekend 'n afscheid van bv Mercedes als team niet per definitie dat ze dan ook stoppen met klantenauto's te bouwen.

Dat is juist iets wat je moet voorkomen omdat de variatie anders ernstig in het geding komt. Tenzij je uiteindelijk naar een soort tweestrijd wilt natuurlijk, maar dat heeft niet mijn voorkeur. Je laatste zin vind ik niet echt geloofwaardig aangezien de kosten voor in dit geval Mercedes te weinig naar beneden gaan om dit een logische optie te maken. Het is niet hetzelfde als een fabrieksteam dat besluit alleen nog motoren te gaan bouwen.


Citaat
CitaatEn het is niet dat de chassisbouwers in de rij staan om de series in te kunnen.

Hoe weet je dat? Dat Dalara geen interesse heeft om met 'n eigen team deel te nemen, wil niet zeggen dat ze ook geen interesse hebben in het leveren van 'n kant en klaar pakket aan derden. Daarbij opent de mogelijkheid tot het kopen van klantenchassis juist de deuren voor nieuwkomers die niet over de middelen beschikken om zelf 'n auto te bouwen, maar wel graag het F1 avontuur aan zouden willen gaan. De diversiteit in automerken wordt dan weliswaar kleiner, maar de diversiteit in teams juist groter.

Hoeveel chassisbouwers met de resources om de F1 in te kunnen hebben we in de wereld? Dallara is de enige naam die tot nu toe de revue is gepasseerd hier en ik vind één chassisbouwer vrij weinig om te kunnen zeggen dat de chassisbouwers wél in de rij zouden staan.

Verder is Dallara, met diens reputatie van een scheve prijskwaliteitverhouding, niet een naam waar teams meteen aan gaan denken in deze situatie.