Column: zet Hamilton in een Sauber?

Gestart door gloudiesaurus, 08 april 2015 - 14:29:51

« vorige - volgende »

sjakie

Citaat van: Kootje op 14 april 2015 - 12:18:43
Op jou, jij hebt het over oneerlijkheid.

Ik heb het over gelijkheid.

sjakie

Citaat van: Jehoentelaar op 14 april 2015 - 12:22:43
Dat lees ik graag want ik weet dat ik Formule 1 kijk en daarmee goed in de gaten heb dat er wel degelijk een heleboel goede gevechten plaatsvinden waaruit een inhaalactie volgt. Mensen die in 2012 een verdwaalde race zagen waarin DRS op dat moment nog niet goed geïmplementeerd was, kunnen behoorlijk misleid zijn door het systeem. Tel daarbij een gebrek aan inzicht in technische ontwikkeling bij op en je komt in 2015 nog steeds "boehoe DRS is kut"-meningen tegen.

Die column van dit topic beschouw ik overigens niet als bron, aangezien (no offence) iedereen een stukje kan insturen en kan strooien met zogenaamde statistieken, maar dat maakt het niet ineens waar.

ik weet niet waar je het gebrek aan inzicht vandaan haalt want je kent me niet eens. Ook al kijk ik de laatste jaren zelden een race, ik kan na 35 jaar kijken wel redelijk een echte inhaalpoging van een fake onderscheiden.
Een positieve statistiek, waar jij ook graag mee pleegt te strooien, aangezien "de statistieken het tegendeel bewijzen" (citaat JeHoentelaar), wil nog niet iets zeggen over de kwaliteit. En ik denk dat ik die kwaliteit wel redelijk op waarde kan schatten.

Daarbij maak ik mij niet schuldig aan het verkondigen van een populaire mening. Ik verkondig mijn mening zonder daar de woorden kut, klote en anderszins aan te verbinden.


Leroy

#47
Zonder al teveel poes pas en dus de reacties gelezen te hebben van jullie, mijn waarde "vrienden" geef ik jullie graag mijn kijk en visie op heel het artikel...

Ik zal het omschrijven waarom het niet zo objectief bekeken kan worden, hoe je een "dominantie" tegen kan gaan...

De constructeurs betalen veel voor de beste coureurs, waarom? Heel simpel, omdat er ook nog een constructeurs bonus boven hangt... Dus een nr 1 constructeur zal nooit een middelmatige coureur  contracteren... Want dat is stelen uit je eigen zak ... Het is gewoon een bedrijf! niet meer en niet minder... Het is alleen om het spelletje autosport heen gebouwd. Dan de vraag ... (stel ik nu even hard op ...) Waarom die bonus niet weghalen? Dan blijven de top teams nog naar de beste coureurs kijken. Want dat is marketing technisch weer (prijstechnisch) interessant...

Red bull (werd genoemd als een topteam in het gast column)
Red Bull is een topteam? Waarom ? Omdat ze geld hebben? kijk nu... het is een regelrechte ramp... vettel en de 2011 en 2013 auto was een goede combinatie... maar dat kwam omdat de coureur zich prettig voelde in een auto waar een mindere motor in lag met veel downforce... Oftewel de combinatie was goed. Ricciardo kon door geluk vorig jaar wat wedstrijden winnen. Hij zei zelf al " Ik kan goed met de auto overweg, hij lijkt kwa downforce heel erg op de oude STR waar ik mee mocht rijden afgelopen seizoen" hij had gewoon een voorsprong doordat hij een auto met weinig downforce gekregen had en was er dus sneller aan gewent.
Dus mijn conlusie : zonder de combinatie geblazen diffusor, vettel en newey, is Red Bull niks... Ze hebben buiten Vettel zijn titels ook geen andere titels gewonnen met Coulthard of Webber... enkel een paar races

Wil je het fenomeen dominantie wegnemen... dan zal je uiteindelijk moeten gaan roepen dat de degene die zich het best kwalificeert op plek 20 mag starten de P2 op P19 en de P3 word P18 enz enz...

ola... dat doen we... en ik durf te wedden dat we zonder F1 zitten... want dan is het voor de bedrijven(de teams) niet meer interessant... en trekken wij : de fans aan het kortste eind... of we nou kijken naar een team, een coureur of geen partij kiezen en enkel kijken voor de sport...

Het fenomeen Dominatie is voor het merk aan zich gunstig ... voor de fan aan zich die enkel het spelletje kijkt en niet uitkomt voor zijn team en felle gevechten wilt zien ... is het een boosdoener...

Mijn persoonlijke visie :Ik volgde vettel al vanaf moment dat hij testrijder bij BMW sauber werd... Oftewel, Ik ben een persoon die de coureur volgt. Rijd hij volgend jaar voor Mclaren:  Koop ik merchandise van Mclaren ... Gaat hij naar de zilver peilen komt er weer een nieuwe Mercedes collectie bij (bij wijze van... ) voor mij persoonlijk is het goed als mijn coureur domineert...

En dan heb ik nu nog enkel maar het conclaaf met mening geschreven over dominantie in combinatie met dominante coureur en top team...

Iemand geïnteresseerd hoe ik verder ga over dominantie van top talent en torro rosso ? ik vind de combinatie van hamilton in een sauber namelijk niet zo leuk... maar de meneer die het column schrijft kan net zo goed roepen zet max in een torro rosso... (daar heb je hetzelfde effect mee... dan rijdt hamilton misschien ook rond plek 8 tot 10)


Hamilton#44

DRS is in de huidige F1 een noodzakelijk kwaad. Ik zie het liever zonder maar dan krijg je optochten waarbij de uitslag op zaterdag al voor 90% vast ligt op zondag.

Matthijs

DRS blijft een oplossing voor een niet bestaand probleem. Want het echte probleem van inhalen is niet is dat de achterligger te weinig topsnelheid heeft op het rechte stuk (wat DRS oplost), maar dat de achterligger in de bocht voorafgaand aan het rechte stuk te weinig downforce heeft om in de slipstream te komen. Eigenlijk zou DRS niet het openklappen van een vleugel op het rechte stuk moeten zijn, maar het extra dichtklappen van een vleugel in de bocht voor het rechte stuk.

Maar los hiervan is DRS veel beter gefinetuned dan tijdens de lancering in 2012 (?). Ik heb zondag geen 'highway passes' gezien zoals de Britse fans het mooi kunnen omschrijven.

Jehoentelaar

Citaat van: sjakie op 14 april 2015 - 12:53:05
Daarbij maak ik mij niet schuldig aan het verkondigen van een populaire mening. Ik verkondig mijn mening zonder daar de woorden kut, klote en anderszins aan te verbinden.

Jouw mening, die je uiteraard zo vaak mag verkondigen als je wilt want die vrijheid is ons mensen gegund, komt anders wel sterk overeen met de mening die velen bij de introductie van DRS een aantal jaar terug hadden. Inmiddels is het hele systeem gigantisch verbeterd. Uiteraard blijft het een hulpmiddel en willen we allemaal dezelfde gevechten zien zonder dat hulpmiddel, maar dat dat niet mogelijk is hebben de voorgaande decennia wel laten zien. Verlangen naar tijden waarin elke race garant staat voor vele DRS-loze gevechten is verlangen naar tijden die nooit hebben bestaan.

Je zegt zelf de laatste jaren nauwelijks een race te zien, dus je baseert je mening van de situatie in 2015 op de aanname dat de situatie hetzelfde is als 2012. Zodra iemand zegt dat die aanname foutief is mag dat niet, want dat is niet jouw mening.

Hamilton#44

Als je iemand wil inhalen moet je juist zo min mogelijk downforce hebben, anders is de voorop liggende partij altijd in het voordeel, die heeft geen verstoorde luchtstroom lijkt mij.  :)

Dat was volgens mij in de jaren dat er nog veel downforce was ook altijd de kritiek van de coureur, je kon niet dicht achter iemand zitten in de bocht vanwege verlies aan dowforce, waardoor je er op het recht stuk wat volgde niet dicht genoeg bij kon komen voor een uitrem actie.

Jehoentelaar

Dat downforce-verlies kun je dus compenseren door zelf meer downforce te genereren.

Overigens heeft de voorste auto het voordeel van geen verstoorde lucht in de bochten, maar blijft het wel de auto die de lucht als het ware moet 'breken' (de meeste luchtweerstand heeft), waardoor in rechte lijnen de auto's erachter er wel naartoe kunnen. Roep ik met mijn 3VWO-natuurkundekennis van zes jaar geleden.

Perton

Citaat van: sjakie op 14 april 2015 - 10:50:36
Volgens mij snap je de essentie van een rode kaart niet. Een rode kaart is een sanctiemiddel, gebruikt om een overtreding te bestraffen. Die levert een team een nadeel op wat deze ook aan zichzelf te danken heeft. Het kan het andere team ook overkomen en daarmee zijn de regels dus hetzelfde
Ik snap de essentie heel goed.

CitaatDe regels horen bij alle deelnemers gelijk te zijn, ten allen tijden. Dat zijn ze bij DRS niet, de een mag het inzetten, de ander niet.
Iedereen mag het inzetten. Als je het niet kán inzetten nadat je ingehaald bent, komt dat omdat je dus blijkbaar te langzaam bent. Maar als je gewoon snel genoeg bent, dan ben je (tenzij je Nico Rosberg heet) prima in staat om binnen een seconde van je tegenstander te blijven en zelf een inhaalactie te plaatsen. En voor die eerste situatie is DRS bedoeld.

Maar wat is nou het probleem, dat coureurs een hulpmiddel hebben of dat DRS een inhaalknop zou zijn? In het eerste geval vind ik het een flauwekul-excuus en in het tweede geval: daar heb ik al iets over gezegd, ga ik niet nog een keer doen.

Leroy

Sjakie heeft vrienden gemaakt zie ik 😂

Perton

Citaat van: Matthijs op 14 april 2015 - 16:14:07
DRS blijft een oplossing voor een niet bestaand probleem. Want het echte probleem van inhalen is niet is dat de achterligger te weinig topsnelheid heeft op het rechte stuk (wat DRS oplost), maar dat de achterligger in de bocht voorafgaand aan het rechte stuk te weinig downforce heeft om in de slipstream te komen. Eigenlijk zou DRS niet het openklappen van een vleugel op het rechte stuk moeten zijn, maar het extra dichtklappen van een vleugel in de bocht voor het rechte stuk.

Maar los hiervan is DRS veel beter gefinetuned dan tijdens de lancering in 2012 (?). Ik heb zondag geen 'highway passes' gezien zoals de Britse fans het mooi kunnen omschrijven.
Exact mijn punt dit inderdaad. Het is een systeem dat nog relatief in de kinderschoenen staat. De inhaalacties van Verstappen (in vergelijking met Ricciardo) zijn in mijn ogen goede voorbeelden. Volgens mij bracht DRS ze in staat om de inhaalactie te plaatsen, maar moesten ze alsnog verrekte veel moeite doen om het tot een goed einde te brengen.

Het punt is ook dat de FIA krampachtig vasthoudt aan 2 zones per circuit (m.u.v. Monaco dan). Dat moet allemaal wat flexibeler.

Racingnews365

Citaat van: Pancake Shield op 11 april 2015 - 12:38:24
Citaat van: sjakie op 10 april 2015 - 10:16:38
DRS stelt deelnemers in staat om, zij het tijdelijk, met een andere (lees, met een voordeel) set regels te rijden dan diegene voor hem. Dit is iets wat niet thuishoort in het begrip sport.
Of om Juan Pablo Montoya te citeren: "DRS is like giving Picasso Photoshop".

'nuff said....

Vorig jaar was iedereen vol van de GP van Bahrein. Hamilton en Rosberg vochten met elkaar tot het einde van de race. Dat was goed spannend ja. En dat was grotendeels ook te danken aan DRS. Ik denk dat zonder DRS en KERS de races de afgelopen jaren echt een stuk saaier waren geweest. Tuurlijk is het kunstmatig, maar je hebt tegenwoordig in alle sporten kunstigmatige 'hulpmiddelen' om deelnemers te helpen en het spannend te maken.

DRS maakt het voor de snellere man veel te makkelijk om te passeren, of je moet een Renault hebben, maar 20 km per uur harde over een recht stuk is een te groot verschil. Degene die ingehaald wordt is in 9 van de 10 gevallen ook kansloos om naderhand te passeren omdat hij net iets langzamer is.

Op banen als Hockenheim en Monza waren er voldoende inhaalacties. Op de overige circuits misschien wat minder, maar een goed geplaatste inhaalactie doet mij veel meer dan op een knopje drukken en er voorbij rijden. En dat is wat DRS is. Het is al hoogspringen met een trampoline, als fietsen met zijwieltjes en als wielrennen met trapondersteuning.
Fan, volger en journalist van/over formule1, motogp, Dakar.

Jehoentelaar

Monza? Als we nou ergens veel saaie optochten hebben is het daar wel. De downforceniveaus zijn daar zo laag dat slipstreamen nagenoeg onmogelijk is.

Verder is inhalen met DRS in veel gevallen al veel meer dan alleen een knopje indrukken. De voorbeelden zien we genoeg, maar je moet het natuurlijk wel zien om het te geloven.

0634

Citaat van: Leroy op 14 april 2015 - 18:22:30
Sjakie heeft vrienden gemaakt zie ik 😂

Ik heb niet zoveel zin om me hier in te mengen, maar het is wat apart als je een mening hebt over DRS terwijl je tegelijk aangeeft zelden F1 te zien.

Ik vind de backhand van Nadal waardeloos. Ik kijk overigens zelden tennis, maar ik heb dat ergens gelezen dus ik vind dat. 

sjakie

Citaat van: Jehoentelaar op 14 april 2015 - 16:53:52

Verlangen naar tijden waarin elke race garant staat voor vele DRS-loze gevechten is verlangen naar tijden die nooit hebben bestaan.

Dat jij die tijd niet meegemaakt hebt betekent niet dat die tijd niet heeft bestaan. Ik keek al F1 toe jij nog niet eens een zaadje was dus ik weet wel waar ik het over heb, laat dat vooral duidelijk zijn. Dat ik zelden kijk betekent niet dat ik nooit kijk en dat betekent ook niet dat ik niet weet waar ik het over heb. Ik kan een interstate pass wel onderscheiden van een echte inhaalpoging en ja, daarvan is eentje mij al teveel. Verder stuit het instrument mij tegen de borst omdat de achterligger er wel gebruik van mag (van DRS) maken en de voorganger niet. Heeft geen bal met sport te maken maar blijkbaar zie ik dat als enige zo... But if it makes your day, veel plezier.

Ik lees te vaak het argument dat in het verleden er ook weinig in te halen was. Impliciet is hier dus in te lezen dat het blijkbaar nu ook niet je-van-het is dus ik snap niet echt wat nu het probleem is met mijn opmerkingen. Het zal wel het feit zijn dat ik F1 aanval en dan zijn mensen wel vaker meteen ontsteld, dat was in de jaren 80 en 90 al zo, nu dus ook. Die kritiekloosheid jegens F1 heeft mij altijd al verbaasd, nu dus ook.

En hoe je inhalen kan bevorderen zonder DRS weet ik ook niet, ik ben geen aerospecialist. Ik weet wel dat tijdelijk iemand een voordeel gunnen die oplossing niet is, althans, niet voor mij.