Welk team wordt 11de in 2014?

Gestart door Jozef, 01 februari 2014 - 05:35:35

« vorige - volgende »

Welk team wordt 11e in het constructeurskampioenschap van 2014?

Caterham
7 (41.2%)
Marussia
6 (35.3%)
Williams
0 (0%)
Toro Rosso
0 (0%)
Sauber
1 (5.9%)
Force India
0 (0%)
McLaren
0 (0%)
Lotus
2 (11.8%)
Ferrari
1 (5.9%)
Mercedes
0 (0%)
Red Bull
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 15

Poll gesloten: 13 maart 2014 - 05:37:48

Perton

Ja welke hadden ze anders moeten krijgen? Lijkt me logisch dat ze die nummers kregen. Gewoon de eerste twee beschikbare na die van het laatste team. Zou een nieuw team ook krijgen.

janke

Ik ga voor Sauber. Kan me niet voorstellen dat Sutil en Gutierrez het tij gaan keren.
Some things are too important to be left in the past.

Jehoentelaar

Een reshuffle van het veld behoort tot de mogelijkheden, en ik sluit niet uit dat een of beide kleine teams in het begin leuk meedoen. Maar met een klein budget zijn je mogelijkheden tot ontwikkeling ook beperkt, dus op termijn wordt toch een van deze twee laatste. Welke van de twee dat zal zijn? Geen flauw idee.

Wings

Marussia. Minste geld, minst innovatief, en volgens mij loopt er niemand rond waarvan ik denk: goede keuze. Voor het einde van het seizoen dragen ze weer de lantaarn.

Kronos

Ik denk dat we geen 11 teams aan het einde van het seizoen meer hebben.
Vorig jaar was het al een grote uitdaging voor bepaalde teams om het seizoen vol te maken.
Persoonlijk denk ik dat Lotus het niet gaat redden dit jaar (wellicht al niet eens in Australië).

Jozef

Mijn optimisme over de Marussia MR03 is wat ingeperkt. Op F1technical heeft iemand a.d.h.v. fotomateriaal schattingen gemaakt van de wielbasis van alle autos. Ze zitten allemaal rond de 3450mm, sommige wat korter (Force India), sommige wat langer (Mercedes, Williams) maar geen schokkende verschillen.

Marussia echter pakt uit met een wielbasis van zomaar eventjes 3700mm. :o Dit verklaart hoe ze hun sidepods zo netjes naar binnen kunnen knijpen achteraan terwijl Caterham (wielbasis 3460mm) daar niet in geslaagd is. Natuurlijk gaat Marussia hier op aerodynamisch gebied van profiteren maar ik maak me toch serieus zorgen over het gewicht dat het meebrengt om je chassis 25 centimeter te verlengen. Nu de gewichtslimiet voor veel teams problematisch is, denk ik dat Marussia het dikkertje van de grid zal zijn.

KVDracer

Citaat van: Jozef op 07 februari 2014 - 02:09:04
Mijn optimisme over de Marussia MR03 is wat ingeperkt. Op F1technical heeft iemand a.d.h.v. fotomateriaal schattingen gemaakt van de wielbasis van alle autos. Ze zitten allemaal rond de 3450mm, sommige wat korter (Force India), sommige wat langer (Mercedes, Williams) maar geen schokkende verschillen.

Marussia echter pakt uit met een wielbasis van zomaar eventjes 3700mm. :o Dit verklaart hoe ze hun sidepods zo netjes naar binnen kunnen knijpen achteraan terwijl Caterham (wielbasis 3460mm) daar niet in geslaagd is. Natuurlijk gaat Marussia hier op aerodynamisch gebied van profiteren maar ik maak me toch serieus zorgen over het gewicht dat het meebrengt om je chassis 25 centimeter te verlengen. Nu de gewichtslimiet voor veel teams problematisch is, denk ik dat Marussia het dikkertje van de grid zal zijn.

Mss dat op sommige circuits hun gewichthandicap wordt gecompenseerd door de aerodynamica. En op sommige circuits ben je beter met een langere wielbasis dan een kortere.

Kronos

Zou op zich geen slechte strategie zijn voor een achterhoede team om bij voorbaat al je auto af te stemmen op een paar circuits.
Daar liggen dan je kansen en die zul je dan moeten grijpen.
Echter hebben deze teams maar één goede uitslag nodig om het andere team voor te blijven.

Dimensie

Citaat van: Jozef op 07 februari 2014 - 02:09:04
*knip*
Marussia echter pakt uit met een wielbasis van zomaar eventjes 3700mm. :o Dit verklaart hoe ze hun sidepods zo netjes naar binnen kunnen knijpen achteraan terwijl Caterham (wielbasis 3460mm) daar niet in geslaagd is. Natuurlijk gaat Marussia hier op aerodynamisch gebied van profiteren maar ik maak me toch serieus zorgen over het gewicht dat het meebrengt om je chassis 25 centimeter te verlengen. Nu de gewichtslimiet voor veel teams problematisch is, denk ik dat Marussia het dikkertje van de grid zal zijn.

De vraag is hoeveel gewicht die 25 cm is als het alleen carbon is?
Lotus heeft ook een tijdje geëxperimenteerd met een langere auto dus misschien brengt het toch wat.


Citaat van: Kronos op 07 februari 2014 - 07:25:58
Zou op zich geen slechte strategie zijn voor een achterhoede team om bij voorbaat al je auto af te stemmen op een paar circuits.
Daar liggen dan je kansen en die zul je dan moeten grijpen.
Echter hebben deze teams maar één goede uitslag nodig om het andere team voor te blijven.

Kijk dat roep in nou al jaren sinds minardi, waarom doen die teams dat niet?
Gewoon een auto voor een bepaalde baan ontwerpen of een gekke strategie?
Maar nee, allebei de auto' s gewoon op de droogweer afstelling en elkaar lekker in de weg rijden :facepalm:
Als er echt helemaal niets meer te winnen was zou ik me team nog achteraf laten diskwalificeren met een te lichte auto ofzo, als je team maar een keer tussen Alonso en Vettel in beeld is geweest.

Perton

Ik denk persoonlijk dat het weinig zin heeft om je auto voor één baan te bouwen. Het resultaat achterin (wat betreft constructeurskampioenschap) wordt immers door een knotsgekke race bepaald, dan kan je beter zorgen dat je auto dán goed is, maar je kan natuurlijk nooit van te voren voorspellen waar die knotsgekke race zal zijn. En als dat net op het circuit is waarvoor jij niet je auto speciaal hebt ontworpen, dan zal je je concurrent ook echt niet gaan verslaan. En dat geldt voor je concurrentie uit de achterhoede ook, dus die zal het ook niet gaan doen.

En wat als je je auto bouwt dat ie als een raket gaat in Monza, en het is net die ene editie zoals in 2008 dat je toch een regenrace hebt. Dan heb je je hele seizoen voor één moment opgegeven en kan je er alsnog niet van profiteren.

Het is eigenlijk een soort status quo, bij gebrek aan betere term (die zal er vast wel zijn, maar ik kan hem niet bedenken, bedoel ik). Het zou misschien beter zijn om het zo te doen, maar de nadelen die eraan kleven maken het toch te risicovol dat je concurrent er met de buit vandoor gaat en daarom doe je het niet - en vice versa.

Ik weet overigens niet of dit daadwerkelijk de redenatie van achterhoedeteams is, maar dit is wel hoe ik zou denken als ik een teambaas zou zijn. Then again, er is een reden dat ik geen teambaas ben...

Wings

Klopt half. De afstelling en karakter van je auto, afgesteld op Monza, kan elders ook goed uitpakken. Ik zou overigens dan niet kiezen voor Monza maar dat even ter zijde.

0634

Maar als het niet lukt op die drie, vier banen waar je je auto voor bedacht hebt, rijdt je dus een seizoenlang voor jan lul mee. Ik kan me ook niet voorstellen dat Caterham of Marussia een auto kan ontwikkelen die serieus bij de vijf besten op Monza hoort (want daar heb je het over als je in de punten wil finishen).

Franky R.

CitaatDe vraag is hoeveel gewicht die 25 cm is als het alleen carbon is?Lotus heeft ook een tijdje geëxperimenteerd met een langere auto dus misschien brengt het toch wat.



Zo licht is carbon in de F1 ook weer niet...zeker niet als er een plaatje aluminium, titanium of magnesium tussen zit [voor de structuur/stevigheid/basis]... ;)




Dimensie

Citaat van: Franky R. op 08 februari 2014 - 15:04:04
Zo licht is carbon in de F1 ook weer niet...zeker niet als er een plaatje aluminium, titanium of magnesium tussen zit [voor de structuur/stevigheid/basis]... ;)
[/font]

Ik heb grote stuken aluminium in mijn handen gehad die erg licht waren.
Geen zin om dat allemaal te bereken maar een soort verlengstuk van de auto zal niet massief zijn en het lijkt me al sterk dat dit ver boven de 5kg uitkomt.
Met 10 kg heb je het zeker gehad.


Citaat van: Jeroen op 08 februari 2014 - 08:53:27
Maar als het niet lukt op die drie, vier banen waar je je auto voor bedacht hebt, rijdt je dus een seizoenlang voor jan lul mee. Ik kan me ook niet voorstellen dat Caterham of Marussia een auto kan ontwikkelen die serieus bij de vijf besten op Monza hoort (want daar heb je het over als je in de punten wil finishen).

De auto van Williams of Sauber waren ook geen top 5 auto's denk ik waar ze een 1e en 3e plek mee haalden.
Een seizoen lang meer uitgeven als Marussia en toch 11e worden vind ik ook niet echt een overwinning.
Ik denk dat het voor sponsors toch leuker is om ergens een goede race te laten zien dan ze te kunnen beloven dat je dit jaar voor de 10e plek gaat...
Verder zou ik er ook geen gewoonte van maken om elk jaar ergens een stuntje te doen.


0634

Citaat van: Dimensie op 08 februari 2014 - 20:55:09
De auto van Williams of Sauber waren ook geen top 5 auto's denk ik waar ze een 1e en 3e plek mee haalden.


Wel op die banen. In Barcelona destijds ging die Williams echt als de brandweer.