Presentatie nieuwe auto's 2014

Gestart door Sabai, 03 januari 2014 - 22:11:08

« vorige - volgende »

Welke team heeft de minst lelijke auto dit jaar ?

Red Bull
Ferrari
Mercedes
Lotus
McLaren
Force India
Williams
Torro Rosso
Sauber
Caterham
Marussia

Perton

#720
Die tweede alinea, beter had ik het zelf niet kunnen omschrijven. Vanochtend moest ik de op een of andere manier weer denken aan de X-Wing. Dat was nog erger dan hoe de voorvleugels er later uitzagen. Ik zat zojuist foto's terug te zoeken en bleef maar door bladeren, omdat ik alleen gephotoshopte dingen tegenkwam. Tot ik me bedacht: ho, wacht eens even, dat was helemaal geen photoshop, zo zagen die dingen er daadwerkelijk uit.

Wings

Offtopic: volgens mij was Tyrrell die er destijds mee kwam. Deze leken getekend voor de auto. De teams die het overnamen leken er wel een X-wing op de plakken waardoor het een afgrijselijk geheel werd. Ik vond deze Tyrrell wel apart. Had iets.



Zullen we -over pakweg 10 jaren- ook zo denken over de neuzen anno nu?

robbert

Citaat van: Breaktest op 28 maart 2014 - 15:19:00
Lelijk geluid, lelijke neuzen... maar nu ik er over nadenk, het afschuwelijkste aan de formule 1 vind ik de voorvleugel. Hoe kan het dat die altijd de toets der kritiek heeft doorstaan? Dat ie op een gegeven moment getrapt werd, nou vooruit, en creatieve pijlvormen kon ik ook wel waarderen. Maar al die flipjes en flapjes en talloze hulpstukken, daar word ik werkelijk niet goed van. Het ziet er tegenwoordig meer uit als een snuisterijenkast dan als een voorvleugel. Ik zeg: verbieden die handel.

Mijn weerzin tegen de moderne voorvleugel groeide recht evenredig met Olaf Mols natte plek in zijn broek als ie voor zijn nieuwsrubriek weer eens een opstaand vleugeltje had ontdekt.  Ik vind dat een kind dat van Formule 1 droomt zijn favoriete auto moet kunnen natekenen. En daar hoort geen rare letterbak bij.

ja hoe lelijk die ook mogen zijn, het heeft allemaal te maken met enkele tienden van seconden dat men kan winnen, door zo'n vleugel te monteren

Breaktest

Citaat van: Wings op 28 maart 2014 - 17:19:11
Offtopic: volgens mij was Tyrrell die er destijds mee kwam. Deze leken getekend voor de auto. De teams die het overnamen leken er wel een X-wing op de plakken waardoor het een afgrijselijk geheel werd. Ik vond deze Tyrrell wel apart. Had iets.
Als ik zo'n X-Wing zie denk ik steeds dat ze voor een turner zijn gemaakt die daar handstand op gaat doen.

Wings


Franky R.

Citaat van: Breaktest op 28 maart 2014 - 15:19:00
Lelijk geluid, lelijke neuzen... maar nu ik er over nadenk, het afschuwelijkste aan de formule 1 vind ik de voorvleugel. Hoe kan het dat die altijd de toets der kritiek heeft doorstaan? Dat ie op een gegeven moment getrapt werd, nou vooruit, en creatieve pijlvormen kon ik ook wel waarderen. Maar al die flipjes en flapjes en talloze hulpstukken, daar word ik werkelijk niet goed van. Het ziet er tegenwoordig meer uit als een snuisterijenkast dan als een voorvleugel. Ik zeg: verbieden die handel.

Mijn weerzin tegen de moderne voorvleugel groeide recht evenredig met Olaf Mols natte plek in zijn broek als ie voor zijn nieuwsrubriek weer eens een opstaand vleugeltje had ontdekt.  Ik vind dat een kind dat van Formule 1 droomt zijn favoriete auto moet kunnen natekenen. En daar hoort geen rare letterbak bij.


Ik laatste roep ik al jaren...weg miet die schotjes, flipjes en mini-vleugeltjes. Gewoon maximaal twee vlakken op de voorvleugel. Dat werkte in de jaren 70 t/m 90 toch ook? ::)


Gewoon triest zoals de teams nu miljoenen uitgeven aan luchtfietserij...[letterlijk]

Franky R.

Twee voorbeelden van wat ik bedoel:




Perton

Het werkte natuurlijk in de jaren '70 tot '90, omdat de Formule 1 qua aerodynamica nog relatief in de kinderschoenen stond (al dat zal in de jaren '90 natuurlijk ook wel mee hebben gevallen) en motoren een veel grotere rol speelden. Nu heb je dingen als een engine freeze, dus is het logisch dat men op andere vlakken moet proberen nog ergens een halve tiende te winnen. Ik vermoed dat het dus nooit meer zal verdwijnen (helaas) tenzij je de kosten weet te beperken (budgetcap, yeeeh) waardoor de baten van die miljoenen uitgeven voor één flapje niet opwegen tegen de lasten.

Wings

Begin jaren 90 zijn de jaren van de mechanische grip. Nadat hulpmiddelen (TC, actieve wielophanging, wagenhoogte omhoog, geen vlakke bodems meer) werden geschrapt ging men zich meer en meer toeleggen op aerodynamische grip.

FolkertE

Citaat van: Kootje op 25 maart 2014 - 11:35:45
Ik snap niet dat je de Williams, die toch 'n soortgelijk aanhangsel heeft, niet in datzelfde rijtje schaart. Wat maakt de Williams dan "mooi" dat de FI en STR zo lelijk maakt? De livery kan het niet wezen, die is (imo) dodelijk saai.
De neus van de Williams loopt redelijk gelijk af en heeft wel een piemoltje, maar die is wel wat gecamofleerd door wat naar voren hangende balletjes achtige dingen. Ik bedoel, ze hebben nog een sectie die gelijdelijk van breed naar smal gaat. Dat maakt de neus mooi imo.

Franky R.

Citaat van: Wings op 29 maart 2014 - 11:20:20
Begin jaren 90 zijn de jaren van de mechanische grip. Nadat hulpmiddelen (TC, actieve wielophanging, wagenhoogte omhoog, geen vlakke bodems meer) werden geschrapt ging men zich meer en meer toeleggen op aerodynamische grip.


Dat is min of meer ook waar ik naartoe wil...véél minder aerodynamische grip en meer de nadruk op mechanische grip.

Sabai

Citaat van: Franky R. op 29 maart 2014 - 13:32:50
Citaat van: Wings op 29 maart 2014 - 11:20:20
Begin jaren 90 zijn de jaren van de mechanische grip. Nadat hulpmiddelen (TC, actieve wielophanging, wagenhoogte omhoog, geen vlakke bodems meer) werden geschrapt ging men zich meer en meer toeleggen op aerodynamische grip.


Dat is min of meer ook waar ik naartoe wil...véél minder aerodynamische grip en meer de nadruk op mechanische grip.

Dan ben je dit jaar spekkoper Franky want met deze nieuwe regels is de aërodynamische grip flink beperkt.

0634

Citaat van: Perton op 29 maart 2014 - 11:13:43
Het werkte natuurlijk in de jaren '70 tot '90, omdat de Formule 1 qua aerodynamica nog relatief in de kinderschoenen stond (al dat zal in de jaren '90 natuurlijk ook wel mee hebben gevallen) en motoren een veel grotere rol speelden. Nu heb je dingen als een engine freeze, dus is het logisch dat men op andere vlakken moet proberen nog ergens een halve tiende te winnen. Ik vermoed dat het dus nooit meer zal verdwijnen (helaas) tenzij je de kosten weet te beperken (budgetcap, yeeeh) waardoor de baten van die miljoenen uitgeven voor één flapje niet opwegen tegen de lasten.

Ikk hoor Newey op de Beeb vanochtend juist zeggen dat het meer dan ooit een motorenklasse is geworden, veel meer dan een aeroklasse.

Franky R.

Citaat van: Sabai op 29 maart 2014 - 13:56:23
Citaat van: Franky R. op 29 maart 2014 - 13:32:50
Citaat van: Wings op 29 maart 2014 - 11:20:20
Begin jaren 90 zijn de jaren van de mechanische grip. Nadat hulpmiddelen (TC, actieve wielophanging, wagenhoogte omhoog, geen vlakke bodems meer) werden geschrapt ging men zich meer en meer toeleggen op aerodynamische grip.


Dat is min of meer ook waar ik naartoe wil...véél minder aerodynamische grip en meer de nadruk op mechanische grip.

Dan ben je dit jaar spekkoper Franky want met deze nieuwe regels is de aërodynamische grip flink beperkt.


Niet helemaal, wat dat gefoefel met flapjes op de voorvleugel is gebleven...Daardoor kan de aerodynamica in het tweede helft weer op de voorgrond treden. Wat Newey ook heeft voorspeld.

Perton

Citaat van: Jeroen op 29 maart 2014 - 14:11:30
Citaat van: Perton op 29 maart 2014 - 11:13:43
Het werkte natuurlijk in de jaren '70 tot '90, omdat de Formule 1 qua aerodynamica nog relatief in de kinderschoenen stond (al dat zal in de jaren '90 natuurlijk ook wel mee hebben gevallen) en motoren een veel grotere rol speelden. Nu heb je dingen als een engine freeze, dus is het logisch dat men op andere vlakken moet proberen nog ergens een halve tiende te winnen. Ik vermoed dat het dus nooit meer zal verdwijnen (helaas) tenzij je de kosten weet te beperken (budgetcap, yeeeh) waardoor de baten van die miljoenen uitgeven voor één flapje niet opwegen tegen de lasten.

Ikk hoor Newey op de Beeb vanochtend juist zeggen dat het meer dan ooit een motorenklasse is geworden, veel meer dan een aeroklasse.
nuja ik bedoelde vooral tot en met 2013. ;)