12e team kansloze missie?

Gestart door Breaktest, 12 december 2013 - 15:34:06

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Citaat van: Breaktest op 18 december 2013 - 12:03:58
Ik durf de stelling nog wel sterker neer te zetten: de kans dat Mercedes zich binnen drie jaar terugtrekt is groter dan dat men een 12e team vindt.
Reden? Als Mercedes binnen drie jaar het kampioenschap niet wint, gaat het meedoen maar niet winnen zich uiteindelijk tegen het concern keren. Met zoveel knowhow en financiële backup keer op keer verslagen worden door kleinere jongens is op den duur niet meer te verkopen. Het wordt dan meer een project van een stel eigenwijze managers die geen oog hebben voor het algemeen belang van het concern.
Toetreders, en zeker die van enige omvang, hebben meestal een vijfjarenplan, lopend van meedoen/leren tot punten pakken tot wedstrijd winnen  tot kampioenschap halen. Als de realiteit weerbarstiger blijkt, zie je vaak een nieuwe dynamiek ontstaan: meer spanning, meer druk, maar ook dat het heilige vuur eruit gaat.   
Da's voor Mercedes geen ondenkbaar scenario als je bedenkt dat vrijwel alle grote autoconcerns hun tanden op de F1 stukbeten: Alfa Romeo/Alfa Romeo, Honda/Honda, Toyota/Toyota, BMW/BMW. Slechts als motorleverancier zijn zij echt succesvol gebleken.
Daar komt bij dat over drie jaar het beste bij Hamilton en Rosberg er wel af is en je als team op een kruispunt staat van voortbouwen op routine of opnieuw beginnen.
Overigens voor een team als Mercedes zal altijd wel een koper te vinden zijn, dus voor het totaal aantal teams zal dat waarschijnlijk niets uitmaken.

Zou kunnen, met grote concerns heb je nooit 100% zekerheid (dat heeft het verleden met Ford, Honda, Toyota, BMW, etc. al bewezen) maar het positieve is dat het team als deels in handen is van Niki Lauda en Toto Wolff. Dus het team zal dan niet ineens verdwijnen of omvallen. Maar een vertrek van Mercedes zal uiteraard een enorme aderlating zijn  ;)

Maar eerlijk gezegd zie ik het op korte termijn nog niet gebeuren.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

Citaat van: Sphinx op 18 december 2013 - 16:30:14
Als de Volkswagen groep nee zegt kun je er van uitgaan dat ook de merken die er deel van uitmaken (VW, Audi, Bentley, Lamborghini Skoda en Seat) automatisch ook nee zeggen

Dat denk ik ook. Jammer want Audi of Bentley of zelfs Porsche zou een fantastische toevoeging aan het veld zijn  :) Maar VW roept al jaren nee omdat het te duur zou zijn. Nu het leveren van motoren goedkoper is geworden hebben ze dus nog steeds geen interesse...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Jozef

Is het leveren van motoren goedkoper geworden? Volgens mij is het juist superduur met die turbo's en ERS, plus het feit dat je er nog maar een handjevol per jaar mag verkopen aan de teams, wat de omzet dus omlaag haalt.

Kronos

Citaat van: Jozef op 18 december 2013 - 23:19:31
Is het leveren van motoren goedkoper geworden? Volgens mij is het juist superduur met die turbo's en ERS, plus het feit dat je er nog maar een handjevol per jaar mag verkopen aan de teams, wat de omzet dus omlaag haalt.

Een voordeel dat zou kunnen meespelen met betrekking tot de nieuwe motoren is dat deze meer 'aansluiten' op de motoren die men ook in reguliere auto's kunnen plaatsen. Natuurlijk zal er geen productie (sport)auto komen met een Formule 1 krachtrbon, maar marketing technisch liggen de nieuwe motoren dichter bij de consumenten motoren.

Hierdoor zou het voor motorenbouwers (Renault / Mercedes / Ferrari / Honda etc.) wel interessant kunnen blijven. Denk dat er best veel mensen interesse zouden hebben in een sportwagen van Renault met daarin een 1.6 Turbo motor die geïnspireerd is door het grote broertje in de F1.