12e team kansloze missie?

Gestart door Breaktest, 12 december 2013 - 15:34:06

« vorige - volgende »

Breaktest

De FIA gaat op zoek naar een 12e F1-team. Het is gissen waarom men nu pas in actie komt; HRT is immers al ruim een jaar failliet waarmee het argument om het startveld aantrekkelijker te maken tamelijk ongeloofwaardig op mij over komt. Er is meer aan de hand, lijkt me. Zo'n aanvulling is pure noodzaak.

Op de eerste plaats is er historisch gezien al jaren sprake een tamelijk verschraald startveld (tussen 20 en 24) terwijl jarenlang 26 de standaard was. Contractueel hoeven weliswaar slechts 18 wagens op de grid staan, maar dat zou niet alleen een historisch dieptepunt zijn maar ook een horrorscenario welk de FIA uit alle macht wil vermijden. Met al die geruchten rond zieltogende en misschien wel fuserende teams is vers bloed meer dan ooit nodig. Het zou niet de eerste keer zijn dat een afbrokkelend startveld leidt tot de ondergang van de raceklasse zelf, het zogenaamde sneeuwbaleffect, en er is geen enkele reden te bedenken dat de F1 dit niet zou kunnen overkomen.  Kortom een degelijke buffer is pure noodzaak om de continuïteit van de klasse te waarborgen.

Maar waar ik echt nieuwsgierig naar ben is met welke argumenten de FIA zo'n potentieel team over de streep wil trekken. Overname van bestaande teams is vaak al een heilloze missie, het wordt helemaal een moeilijk verhaal als je een echte nieuwkomer bent zonder de historische bagage van de concurrentie. Het feit dat de FIA zelf de boer op moet en teams zichzelf niet aanbieden zegt eigenlijk al genoeg. Sterker: ik durf de gok wel aan dat de FIA dit niet gaat lukken (tenzij men iets aan de verrotte constructie rond de televisiegelden doet).

Perton

#1
De deadline is al op 3 januari. Terwijl budgetcap-details pas in juni bekend worden. Om tussen nu en 3 januari nog een compleet plan te maken over de technische en financiële mogelijkheden van het team - die compleet irrelevant zijn, zolang de details van de budgetcap nog niet bekend zijn - vind ik raar.

Dus of de FIA heeft achter de schermen al een kandidaat op het hoog (wat dit proces volledig onnodig maakt, dus ik snap het punt niet zo), of er zijn twee kandidaten en de FIA wil op een bepaalde manier slechts één toelaten, dus maken ze er een fake open tender proces van (wat eigenlijk ook raar is, aangezien er reglementair 13 teams mee mogen doen) of optie 3: ik heb geen idee welk politiek motief erachter zit.

Eerlijk gezegd heb ik niet zoveel zin om me hierover druk te maken. Ik zie het wel wanneer er een nieuw team bijkomt.

Jehoentelaar

En we moeten er sowieso rekening mee houden dat die budgetcap/costcap een zinloos verhaal wordt met genoeg loopholes voor de grote jongens, dus of het team uiteindelijk niet net zo genaaid wordt als Caterham en Marussia is ook maar afwachten.

Fabian

Deadline is 3 januari. Denk dat er vast wel iemand is die wil. Paar jaar terug 15 potentiele toetreders. Daar zullen er nog wel een paar van overblijven.

Perton

#4
Citaat van: Jehoentelaar op 12 december 2013 - 15:51:38
En we moeten er sowieso rekening mee houden dat die budgetcap/costcap een zinloos verhaal wordt met genoeg loopholes voor de grote jongens, dus of het team uiteindelijk niet net zo genaaid wordt als Caterham en Marussia is ook maar afwachten.
Daarover gesproken, ik snap tot op de dag van vandaag niet wat men bij US F1 aan het doen was. Zij wilden namelijk al voor er sprake was van een budgetcap de F1 in. Dus ze zouden het zelfs na het afketsen van de budgetcap gewoon gered moeten hebben... Daar moet iets totaal niet geklopt hebben.

Jehoentelaar

Daar moet het óf financieel echt totaal niet zijn gelukt, óf ze hebben geweldige pech gehad met de timing tussen het afbreken van het plan en de bekendmaking van de budgetcapzeepbel.

Perton

Nee ze braken af nadat budgetcap al bekend was geworden.

Jehoentelaar

Misschien gingen ze toch liever bridgen.

Franky R.

Citaat van: Perton op 12 december 2013 - 15:55:13
Citaat van: Jehoentelaar op 12 december 2013 - 15:51:38
En we moeten er sowieso rekening mee houden dat die budgetcap/costcap een zinloos verhaal wordt met genoeg loopholes voor de grote jongens, dus of het team uiteindelijk niet net zo genaaid wordt als Caterham en Marussia is ook maar afwachten.
Daarover gesproken, ik snap tot op de dag van vandaag niet wat men bij US F1 aan het doen was. Zij wilden namelijk al voor er sprake was van een budgetcap de F1 in. Dus ze zouden het zelfs na het afketsen van de budgetcap gewoon gered moeten hebben... Daar moet iets totaal niet geklopt hebben.


Pss..pss...typisch te grote Amerikaanse muil...pss...pss...

Franky R.

Citaat van: Perton op 12 december 2013 - 15:39:22
De deadline is al op 3 januari. Terwijl budgetcap-details pas in juni bekend worden. Om tussen nu en 3 januari nog een compleet plan te maken over de technische en financiële mogelijkheden van het team - die compleet irrelevant zijn, zolang de details van de budgetcap nog niet bekend zijn - vind ik raar.

Dus of de FIA heeft achter de schermen al een kandidaat op het hoog (wat dit proces volledig onnodig maakt, dus ik snap het punt niet zo), of er zijn twee kandidaten en de FIA wil op een bepaalde manier slechts één toelaten, dus maken ze er een fake open tender proces van (wat eigenlijk ook raar is, aangezien er reglementair 13 teams mee mogen doen) of optie 3: ik heb geen idee welk politiek motief erachter zit.

Eerlijk gezegd heb ik niet zoveel zin om me hierover druk te maken. Ik zie het wel wanneer er een nieuw team bijkomt.


Gewoon politiek jongen...Als je iets niet wil hebben, ga je het juist wél promoten! Met inachtneming van een onmogelijk toelatingstermijn.
Zie ook het verkoop van HRT door Thesan. Die wilden een lege huls binnen drie weken verkopen. Overigens had ik al van de zomer info ontvangen, dat Thesan een soortement schadevergoeding zou hebben gekregen voor het opdoeken van HRT...

https://frankyremtlaaaat.wordpress.com/2013/09/11/betaalde-ecclestone-thesan-om-hrt-op-te-doeken/

Maikel0230

Omdat Amerikanen het doorzettingsvermogen niet hebben om het te maken in de F1. Recent zei Mario Andretti nog dat het team van zijn zoon (Andretti Motorsport) onmiddenlijk de F1 zou willen instappen als klantenauto's wordt toegelaten in de F1. Men heeft daar niet het besef wat het woord 'constructeur' inhoudt. Dit wil zeggen je eigen chassis bouwen, iets wat een Amerikaan niet wil, hij koopt dit liever allemaal aan en gaat dan racen.

Althans dat is hoe ik erover denk. De Britten en de Italianen snappen dit wel.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jehoentelaar

Ik denk dat het eerder een kwestie is van een Amerikaans team die ervoor kan kiezen om voor redelijke bedragen in Amerika te racen, of astronomische bedragen nodig heeft om in met name Europa en Azië te racen.

Franky R.

Citaat van: Maikel0230 op 12 december 2013 - 16:29:40
Omdat Amerikanen het doorzettingsvermogen niet hebben om het te maken in de F1. Recent zei Mario Andretti nog dat het team van zijn zoon (Andretti Motorsport) onmiddenlijk de F1 zou willen instappen als klantenauto's wordt toegelaten in de F1. Men heeft daar niet het besef wat het woord 'constructeur' inhoudt. Dit wil zeggen je eigen chassis bouwen, iets wat een Amerikaan niet wil, hij koopt dit liever allemaal aan en gaat dan racen.

Althans dat is hoe ik erover denk. De Britten en de Italianen snappen dit wel.


Klopt niet helemaal. Ooit was het ook in Europa héél normaal om een chassis en motor te kopen en dan de sprong in de F1 te wagen...Zo is oa. ook Frank Williams begonnen. ;)

Perton

Penske bouwde in de jaren '90 nog haar eigen chassis, en volgens mij is dat door de jaren heen altijd wel gebeurd. Tot de breuk, waarna het allemaal meer een eenheidsworst is geworden. Een Amerikaan zal prima een eigen auto willen bouwen, maar wil dat betaalbaar doen en wil dat chassis dan ook vervolgens kunnen verkopen. Zoals tot en met de jaren '70 ook in de Formule 1 was.

Dat + wat Jehoentelaar zegt.

Maikel0230

@Franky, feit is wel dat ondertussen de mentaliteit van de britse teams al een tijdje is veranderd. Iets wat ik dus niet zie bij de Amerikaanse racerij.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25