Lotus in 2015

Gestart door Sabai, 08 december 2013 - 12:12:53

« vorige - volgende »

Kootje

Mwah .... op zich heb ik niet zoveel met Lotus, dus wat dat betreft.
Er zijn eigenlijk maar 2 redenen waarom ik hoop dat ze het redden, en dat zijn Grosjean en het feit dat ieder team dat afvalt er één teveel is.
Maar hoge verwachtingen heb ik iig niet meer van ze, mochten ze idd aan de start verschijnen.
Daarvoor is de leegloop te groot, net als de financiele ellende.

Jehoentelaar

Als ze al meedoen, wordt het sowieso achterhoede. Misschien nog wel voor Marussia en Caterham, maar sowieso op achterstand van de rest.

Edwin90

Ik vind het schrikbarend dat een team dat vorig jaar nog een race kon winnen en meerdere podiums dit jaar op de rand van de afgrond staat. We praten hier over een (sub)topteam!

Toont maar weer eens aan hoe financieel ongezond de Formule 1 er voor staat. Erg triest.

Kootje

En dat gaat alleen maar erger worden als die budgetcap er niet doorheen komt.

0634

Een budgetcap is een middel voor teams om makkelijker mee te draaien, maar het ontbreken ervan mag niet het excuus zijn voor dit soort schulden.

Als je 120 mln in de min staat, heeft Genii misschien niet aan zijn verplichting kunnen (of willen) voldoen of je maakt er zelf een potje van en overschrijdt het budget.

Ik weet de oorzaak niet precies, om eerlijk te zijn. Maar schulden van deze afmetingen zou je ook zonder budgetcap niet moeten hebben als je alle zaakjes op orde hebt.

Kootje

Uiteraard ligt het hebben vd schuld niet aan het ontbreken van 'n budgetcap. Die verantwoordelijkheid ligt idd bij het management van Lotus zelf.

Echter zorgt 'n budgetcap er wel voor dat teams minder snel de keuze zullen/moeten maken zich in de schulden te steken. Zoals de situatie nu is, had Lotus de keuze tussen zich in de schulden steken en competitief zijn, of hun budget op orde houden maar kansloos rondrijden. Voor 'n team wat altijd competitief geweest is, is het dan heel moeilijk om voor dat laatste te kiezen. Williams deed dat wel, al dan niet noodgedwongen, en kijk waar zij nu staan.

Daarnaast zorgt 'n budgetcap ervoor dat kleinere teams zichzelf makkelijker naar voren kunnen knokken, al is het alleen maar omdat zij gewend zijn zeer efficiént met hun geld om te gaan. Sponsoren zullen dan eerder instappen, zodat er iig financieel gezien 'n aansluiting met de top gemaakt kan worden en de nadruk dus meer op het sportieve ipv commerciële vlak komt te liggen.

Jehoentelaar

Een budgetcap kan de extremen van beide kanten enigszins beperken, maar grote schulden die teams in de problemen brengen worden er niet door uitgesloten. Kleine teams die in het verleden omvielen hadden veel kleinere schulden. Het gaat erom of de baten de kosten dekken; de mate waarin de kosten de mate overschrijden is van beperkt belang (maar grote teams zouden op een makkelijkere manier problemen op kunnen lossen met bijvoorbeeld investeerders en sponsorwerving).

De budgetcap is wel, zoals Kootje hierboven aangeeft, dé mogelijkheid om met niet-extreme middelen leuk mee te doen in de Formule 1. Alleen al daarom vind ik dat die regeling er zo snel mogelijk moet komen. Zo snel mogelijk houdt daarbij in dat het niet lang meer mag duren, maar dat het wel goed moet zijn uitgedacht hóe het wordt toegepast, om loopholes (zoveel mogelijk) uit te sluiten.

0634

Ja maar, dat ben ik allemaal met jullie eens. Die budgetcap moet er komen, begrijp me niet verkeerd.

Maar 120 mln... sorry, maar dat heeft daar helemaal niks meer mee te maken. Dan heb je er gewoon een t....zooi van gemaakt. Lotus, of Genii, of wie dan ook.

Er worden nu niet alleen bedrijven niet betaald, maar ook werknemers met gezinnen en hypotheken. Wij vrezen hier voor een leuk team, maar zij vrezen voor hun toekomst.

De hele Lotus-malaise staat los van een budgetcap, m.i. Daarvoor zijn de schulden veel te groot.

Jehoentelaar

Ben ik met je eens. Hoe laag je het maximale budget ook maakt, schulden kunnen nog steeds gemaakt worden. Ook in de Amerikaanse LeMons series, waarin je maximale budget voor de auto 500 USD is (serieus).

janke

En hoe zit het als je geen motor hebt. Hebben ze al een enginecover ontwikkeld? En nog meer van die zaken waarbij je toch gegevens moet hebben van maten enz van de motor, hoe die zaken te ontwikkelen, bouwen. Ik vraag maar.
Some things are too important to be left in the past.

Perton

Ik vind het trouwens ook de verantwoordelijkheid van de fia als lotus geen motor heeft - even los van de financiële issues. De fia beloofde met cosworth een betaalbare klantenmotor, die zijn er om wat voor reden mee opgehouden en nu is er dus ook geen vangnet voor lotus mocht men er met Renault niet uitkomen.

Uiteraard is lotus volledig schuldig aan haar wanbeleid maar als de fia haar eigen beleid beter zou uitvoeren had er in ieder geval een motorendeal geweest kunnen zijn - afhankelijk van hoe serieus de financiële problemen nou zijn natuurlijk.

Tuesday

Citaat van: Perton op 07 januari 2014 - 21:43:40
Ik vind het trouwens ook de verantwoordelijkheid van de fia als lotus geen motor heeft - even los van de financiële issues. De fia beloofde met cosworth een betaalbare klantenmotor, die zijn er om wat voor reden mee opgehouden en nu is er dus ook geen vangnet voor lotus mocht men er met Renault niet uitkomen.

Uiteraard is lotus volledig schuldig aan haar wanbeleid maar als de fia haar eigen beleid beter zou uitvoeren had er in ieder geval een motorendeal geweest kunnen zijn - afhankelijk van hoe serieus de financiële problemen nou zijn natuurlijk.
is Cosworth niet gestopt om ze geen klanten meer hadden?? lijkt me dan meer de schuld van de teams dan en niet zozeer de FIA. Daarnaast kun je je afvragen of Lotus uberhaupt geholpen zou zijn met een Cosworth motor.

Jehoentelaar

Beter een Cosworthmotor dan geen motor, lijkt mij. Iets moet die auto's voortbewegen, toch?

Perton

Citaat van: Tuesday op 07 januari 2014 - 22:24:53
is Cosworth niet gestopt om ze geen klanten meer hadden?? lijkt me dan meer de schuld van de teams dan en niet zozeer de FIA. Daarnaast kun je je afvragen of Lotus uberhaupt geholpen zou zijn met een Cosworth motor.
Weet ik niet precies of ze daarom zijn gestopt. Ze ontwikkelden geen motor voor de nieuwe reglementen in ieder geval, maar of dat een reactie was op het kwijtraken van teams, of andersom, weet ik eerlijk gezegd niet. Beetje kip en ei. Of Lotus geholpen zou zijn, waarschijnlijk niet nee. Daar geef ik je volledig gelijk in, maar da's mijn punt ook niet. Mijn punt is dat de FIA ooit riep BUDGETCAP EN GOEDKOPE MOTOREN, en daar helemaal geen reet van over is gebleven, omdat ze er zelf niet naar handelen. Als de FIA dit daadwerkelijk belangrijk vond, hadden ze er wel voor gezorgd dat Cosworth toch een motor voor het nieuwe reglement zou ontwikkelen, of dat PURE meer succes had gehad.

Dit is een beetje roepen dat je iets wilt, maar vervolgens de markt zijn werk laten doen. Zo kan het niet, en daar hou ik ze wel een beetje verantwoordelijk voor. Kijk, dat Lotus in de financiële shit zit en waarschijnlijk zelfs met Cosworth of PURE niet gered zou zijn, da's natuurlijk niet de schuld van de FIA. Echter dat ze wel dit beleid van goedkope motoren willen voeren maar er vervolgens niet naar handelen, dat neem ik ze wel kwalijk. Het is een beetje zoals dat GroenLinks-raadslid uit Nijmegen dat een paar jaar terug riep: "MENSEN MOETEN MEER FIETSEN". "En hoe wilt u dat doen dan mevrouw?" "Ja, mensen moeten gewoon niet met de auto gaan."

Sabai

Doordat ze Max Mosley er uit gewerkt hebben is de aandacht verschoven en is er niks meer mee gedaan.