Lotus in 2015

Gestart door Sabai, 08 december 2013 - 12:12:53

« vorige - volgende »

Perton

Achteraf gezien denk ik dat Mosley zijn visie op heel, heel veel vlakken uitstekend was. Zijn manier van handelen was alleen wat tegen hem.

Tuesday

#121
Citaat van: Perton op 08 januari 2014 - 00:21:43
Citaat van: Tuesday op 07 januari 2014 - 22:24:53
is Cosworth niet gestopt om ze geen klanten meer hadden?? lijkt me dan meer de schuld van de teams dan en niet zozeer de FIA. Daarnaast kun je je afvragen of Lotus uberhaupt geholpen zou zijn met een Cosworth motor.
Weet ik niet precies of ze daarom zijn gestopt. Ze ontwikkelden geen motor voor de nieuwe reglementen in ieder geval, maar of dat een reactie was op het kwijtraken van teams, of andersom, weet ik eerlijk gezegd niet. Beetje kip en ei. Of Lotus geholpen zou zijn, waarschijnlijk niet nee. Daar geef ik je volledig gelijk in, maar da's mijn punt ook niet. Mijn punt is dat de FIA ooit riep BUDGETCAP EN GOEDKOPE MOTOREN, en daar helemaal geen reet van over is gebleven, omdat ze er zelf niet naar handelen. Als de FIA dit daadwerkelijk belangrijk vond, hadden ze er wel voor gezorgd dat Cosworth toch een motor voor het nieuwe reglement zou ontwikkelen, of dat PURE meer succes had gehad.

Dit is een beetje roepen dat je iets wilt, maar vervolgens de markt zijn werk laten doen. Zo kan het niet, en daar hou ik ze wel een beetje verantwoordelijk voor. Kijk, dat Lotus in de financiële shit zit en waarschijnlijk zelfs met Cosworth of PURE niet gered zou zijn, da's natuurlijk niet de schuld van de FIA. Echter dat ze wel dit beleid van goedkope motoren willen voeren maar er vervolgens niet naar handelen, dat neem ik ze wel kwalijk. Het is een beetje zoals dat GroenLinks-raadslid uit Nijmegen dat een paar jaar terug riep: "MENSEN MOETEN MEER FIETSEN". "En hoe wilt u dat doen dan mevrouw?" "Ja, mensen moeten gewoon niet met de auto gaan."
tja, niet alles kan tegelijk. De motoren voor komend jaar worden zelfs weer stukken duurder omdat er een heel nieuwe motor ontwikkeld moest worden. Maar volgens mij is het de bedoeling om hier wel een jaartje of 10 mee door te gaan en de ontwikkeling wordt bevroren, dus zullen de prijzen zeker weer gaan zakken. Verder weet ik niet of het idee van zo'n surrogaat motor wel zo geslaagd is. Goedkoper is natuurlijk prima, maar het moet niet (teveel) ten koste gaan vd kwaliteit. Met Cosworth werkte het iig niet. De FIA kan moeilijk zelf motoren gaan leveren of merken/teams financieel bijstaan.

Perton

Als het met cosworth niet werkt moet de fia er dan maar voor zorgen dat een andere partij geïnteresseerd is om in te stappen. Dat hoeft uiteraard niet financieel, maar de slimme mensen van de fia kunnen daar ongetwijfeld wel iets op bedenken om interesse te wekken.

0634

Dat met zo'n motor lijkt mij een lastig verhaal hoor, Perton. Ik geloof er niet in dat dat kan werken.

0634

Citaat van: Perton op 08 januari 2014 - 00:35:49
Achteraf gezien denk ik dat Mosley zijn visie op heel, heel veel vlakken uitstekend was. Zijn manier van handelen was alleen wat tegen hem.

De vele proefballonetjes hadden voor mij niet gehoeven, maar Mosley verstond zijn vak uitstekend.

Kronos

#125
Citaat van: janke op 07 januari 2014 - 21:03:26
En hoe zit het als je geen motor hebt. Hebben ze al een enginecover ontwikkeld? En nog meer van die zaken waarbij je toch gegevens moet hebben van maten enz van de motor, hoe die zaken te ontwikkelen, bouwen. Ik vraag maar.

Ik verwacht dat ieder team welke een intentie heeft om met een motorenleverancier in zee te gaan (op basis van de voorgaande contracten) al in een vroegtijdig stadium testmotoren heeft ontvangen om hier de auto rondom te bouwen. Net zoals testdata om in te voeren in de verschillende simulatoren.

Dit zou namelijk de motoren fabrikanten ook langer de tijd geven om door te blijven ontwikkelen; dus zeg maar een soort van 'early release' engine.

Wellicht dat deze ook gewoonweg aan Lotus verstrekt zijn in voorbereiding naar 2014.

*aanvulling*

Blijkt dat Maldonado een clausule heeft opgenomen in zijn contract dat de sponsorgelden van zijn rijke oliesponsor (30 miljoen) overgemaakt worden nadat gebleken is dat Lotus financieel gezond zou zijn!
Dat zou toch wel de doodsteek van Lotus zijn verwacht ik?!

Kootje


Kronos

Denk dat Maldonado dan eenvoudig in zou kunnen stappen in een Marussia of een Caterham (ook al zouden die hun line-up al bevestigd hebben).
Maar twijfel of Maldonado dat zelf zou doen, hij had volgens mij al een keer aangegeven dat hij niet in een achterhoede team zou willen rijden.

Zou er geen traan om laten als we Maldonado niet terug zien...

Perton

Lotus tweet iets van We've got something for you #anticipation. Zouden ze eindelijk een motor hebben? :p

Jehoentelaar

Of ze maken bekend voortaan in het Formule 3 Open-kampioenschap actief te zijn.

Maikel0230

Nope een wazige foto om te bewijzen dat ze wel degelijk aan een auto aan het bouwen zijn, nou zonder motor is het niks waard natuurlijk


#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

T.Nuvolari

Lola heeft ook ooit een auto gebouwd...

Kronos

Citaat van: Maikel0230 op 08 januari 2014 - 16:06:05
Nope een wazige foto om te bewijzen dat ze wel degelijk aan een auto aan het bouwen zijn, nou zonder motor is het niks waard natuurlijk



Een foto van het bodywork (lijkt monocoque)... één van de onderdelen die ze wel nog hebben gekregen.
Ik zou ook blij zijn met ieder onderdeel dat ik nou zou krijgen en dat aankondigen als wereldnieuws :P

Perton


janke

Als je bedoelt "an owner"?? Dus één vd eigenaren.
Some things are too important to be left in the past.