Het 'Formule 1 uitzendingen op TV' topic!

Gestart door Arthur, 26 november 2013 - 21:32:05

« vorige - volgende »

BBC gaat over naar een ander open kanaal [voor de meesten wss niet via kabel beschikbaar] dus wat gaan jullie doen?

1 Ik ga helemaal over naar RTL [indien beschikbaar] en neem Werbung voor lief
2 (10%)
2 Ik ga/blijf streamen incl. Chanel 4
5 (25%)
3 Ik kijk of Ziggo Sport alles gaat uitzenden en beslis afhankelijk daarvan
6 (30%)
4 Ik ga direct voor Sport Totaal
7 (35%)

Totaal aantal stemmen: 20

Breaktest

Citaat van: Jehoentelaar op 08 april 2014 - 23:38:47
Vraag en aanbod heet dat. RTL kon het simpelweg niet meer opbrengen om een heel seizoen uit te zenden; Sport1 was wél bereid om die investering te doen. Of ze het volhouden blijft de vraag (betaalpakketten slaan voor geen meter aan in Nederland + autosport blijft een kleine sport), maar het siert ze dat ze na een compleet in het water gevallen eerste jaar niet opgeven.
Als je de zaak maar lang genoeg boycot komt het vroeg of laat wel weer op de openbare netten terecht. Ook dat is kwestie van vraag en aanbod.

Kootje

Klopt, maar ik ben niet bereid tot 'n boycot, dus euh .... sorry. :-\

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 08 april 2014 - 23:38:47
Vraag en aanbod heet dat. RTL kon het simpelweg niet meer opbrengen om een heel seizoen uit te zenden; Sport1 was wél bereid om die investering te doen. Of ze het volhouden blijft de vraag (betaalpakketten slaan voor geen meter aan in Nederland + autosport blijft een kleine sport), maar het siert ze dat ze na een compleet in het water gevallen eerste jaar niet opgeven.
dat snap ik, maar als Sport 1 niet had meegeboden, dan had RTL wellicht de rechten kunnen behouden. Daarnaast heeft Sport 1 de rechten voor 3 jaar, dan kun je dus helemaal niet naar 1 jaar stappen. Van mij mogen jullie het allemaal wel romantiseren en in hun goede bedoelingen geloven, maar ik doe daar niet aan mee.

Jehoentelaar

Nee, RTL kon die rechten niet behouden, omdat ze (zoals ik zei) het geld er niet meer voor hadden. En als Bernie geen geld vangt, dan is er geen Formule 1 op de Nederlandse TV. Wij zijn geen zodanig grote (en dus interessante) markt dat daar vanuit de aanbieders van de rechten een compromis komt.

Citaat van: Breaktest op 08 april 2014 - 23:45:09
Citaat van: Jehoentelaar op 08 april 2014 - 23:38:47
Vraag en aanbod heet dat. RTL kon het simpelweg niet meer opbrengen om een heel seizoen uit te zenden; Sport1 was wél bereid om die investering te doen. Of ze het volhouden blijft de vraag (betaalpakketten slaan voor geen meter aan in Nederland + autosport blijft een kleine sport), maar het siert ze dat ze na een compleet in het water gevallen eerste jaar niet opgeven.
Als je de zaak maar lang genoeg boycot komt het vroeg of laat wel weer op de openbare netten terecht. Ook dat is kwestie van vraag en aanbod.
Mits er een TV-zender is die ineens wél een dergelijke zak geld heeft - en er een markt in ziet. Want dat is uiteindelijk de hamvraag van het verhaal (zoals ik hierboven ook al aangaf).

Tuesday

Citaat van: Jehoentelaar op 08 april 2014 - 23:57:59
Nee, RTL kon die rechten niet behouden, omdat ze (zoals ik zei) het geld er niet meer voor hadden. En als Bernie geen geld vangt, dan is er geen Formule 1 op de Nederlandse TV. Wij zijn geen zodanig grote (en dus interessante) markt dat daar vanuit de aanbieders van de rechten een compromis komt.
als Sport 1 er niet was geweest had of RTL of anders SBS het nog wel uitgezonden. Ik vind het prima dat Sport 1 sporten uitzendt die niet voor andere zenders haalbaar/rendabel zijn, maar F1 hoorde daar tot 2013 nooit bij.

Jehoentelaar

#380
Jawel, anders kon RTL ook de rechten voor jaren erna betalen. Programmabedrijven als RTL en de NOS hebben de laatste jaren flink moeten snijden in het aanbod. Het is geen toeval dat de Champions League, een van dé kijkcijferkanonnen van het Nederlandse sportaanbod, ook alleen nog maar via Sport1 te zien is vanaf volgend seizoen.

Formule 1 is een kleine sport in Nederland, waardoor de te maken kosten in beginsel al nauwelijks opwegen tegen de opbrengsten. Sport1 neemt nu de gok, heeft een aantal jaar de rechten, maar het is afwachten wat er daarna gebeurt.

Aanvulling op de laatste alinea: natuurlijk is de Formule 1 qua TV-kijkers op zich geen kleine sport ten opzichte van sporten volleybal, basketbal en al die dingen, maar diens TV-kosten zijn ook vele malen lager. Ik kan op dit tijdstip alleen geen betere woordkeuze verzinnen.

Perton

Citaat van: Jeroen op 08 april 2014 - 22:51:06
Ja, ik ga ook niet aan de streams. Voor mij gewoon tv. Dan maar de knip trekken. Ik wil gewoon gaan zitten op de bank (of liggen), de knop indrukken en kijken. Niet dat gekut met streams.
Nu kan je natuurlijk altijd je computer of laptop aan je tv aansluiten ;)

robbert

Citaat van: Perton op 09 april 2014 - 11:41:40
Citaat van: Jeroen op 08 april 2014 - 22:51:06
Ja, ik ga ook niet aan de streams. Voor mij gewoon tv. Dan maar de knip trekken. Ik wil gewoon gaan zitten op de bank (of liggen), de knop indrukken en kijken. Niet dat gekut met streams.
Nu kan je natuurlijk altijd je computer of laptop aan je tv aansluiten ;)

inderdaad, maar dan nog is dat niet hetzelfde qua beeldkwaliteit

Kootje

@Jehoentelaar,

Er is 'n reden dat RTL de rechten niet meer kon betalen, er is 'n reden dat SBS toendertijd te diep in de buidel heeft moeten tasten. Die reden is het bestaan van 'n 2e partij die meebied. In het geval van SBS was dat RTL, in het geval RTL was dat Sport1. Was RTL de enige geïnteresseerde partij geweest, dan had de prijs voor de uitzendrechten 'n stuk lager gelegen, omdat Bernie ze uiteindelijk toch gewoon wil verkopen.

Hetzelfde zie je nu in het voetbalaanbod in Nederland. Vroeger kon de NOS alles uitzenden wat er maar uit te zenden was, in de loop der jaren zijn ze bijna alles kwijtgeraakt omdat ook Talpa (Tien, Sport7), RTL, SBS, Sport1, EredivisieLive/FoxSports zich in de strijd gingen mengen. Prijzen schieten omhoog en de NOS moet ineens keuzes gaan maken. Zo is het ook in de F1.

Het gaat me echter wel te ver om nu Sport1 als Zwarte Piet naar voren te schuiven. Zonder RTL had Eurosport nog de aanbieder geweest en had Jupiler League en Amstel Cup voetbal nog gewoon bij de NOS gezeten. RTL deed/doet dus niets anders dan Sport1 nu doet. Enige verschil is het decoder verhaal, maar daarvoor zul je toch echt bij Bernie moeten wezen. Die deed de belofte dat F1 nooit achter de decoder zou verdwijnen en hij had dus nooit met Sport1 in zee mogen gaan. 

Jehoentelaar

Citaat van: Kootje op 09 april 2014 - 12:33:59
Er is 'n reden dat RTL de rechten niet meer kon betalen, er is 'n reden dat SBS toendertijd te diep in de buidel heeft moeten tasten. Die reden is het bestaan van 'n 2e partij die meebied. In het geval van SBS was dat RTL, in het geval RTL was dat Sport1. Was RTL de enige geïnteresseerde partij geweest, dan had de prijs voor de uitzendrechten 'n stuk lager gelegen, omdat Bernie ze uiteindelijk toch gewoon wil verkopen.

Hetzelfde zie je nu in het voetbalaanbod in Nederland. Vroeger kon de NOS alles uitzenden wat er maar uit te zenden was, in de loop der jaren zijn ze bijna alles kwijtgeraakt omdat ook Talpa (Tien, Sport7), RTL, SBS, Sport1, EredivisieLive/FoxSports zich in de strijd gingen mengen. Prijzen schieten omhoog en de NOS moet ineens keuzes gaan maken. Zo is het ook in de F1.
Op zich een prima punt, maar je gaat voorbij aan het gegeven dat ook met stabiele prijzen RTL het nooit vol had kunnen houden, omdat daar simpelweg bezuinigd moest worden op het aanbod. Dat heeft weer met factoren te maken die buiten het hele sportrechtenverhaal liggen. Verder kan ik me wel in je punt vinden.

CitaatHet gaat me echter wel te ver om nu Sport1 als Zwarte Piet naar voren te schuiven. Zonder RTL had Eurosport nog de aanbieder geweest en had Jupiler League en Amstel Cup voetbal nog gewoon bij de NOS gezeten. RTL deed/doet dus niets anders dan Sport1 nu doet. Enige verschil is het decoder verhaal, maar daarvoor zul je toch echt bij Bernie moeten wezen. Die deed de belofte dat F1 nooit achter de decoder zou verdwijnen en hij had dus nooit met Sport1 in zee mogen gaan.
Ik noem Sport1 niet de zwarte piet (wellicht doel je op iemand anders). En beloften van Bernie zijn al jaren niet meer serieus te nemen; er hoeft maar ergens een grotere zak geld vandaan te komen en zijn standpunt verandert radicaal. Het betere draaikontenwerk.

Kootje


Tuesday

Citaat van: Kootje op 09 april 2014 - 13:02:17
Doelde idd op iemand anders. ;)
op mij waarschijnlijk, maar ik noem Sport 1 ook geen zwarte piet, ik constateer alleen dat als het je puur om de kijkers te doen is dat je dan niet iets van het open net 'steelt' en het achter de decoder gooit a 15 euro per maand. Tuurlijk ligt de schuld ook deels of misschien wel vooral bij Bernie, die idd een aantal jaren geleden nog beloofd heeft dat de F1 nooit achter de decoder zou verdwijnen. Ik vraag me ook af of dat op lange termijn wel zo'n goede keus is, je kunt wel lekker de boel uit gaan melken, maar de F1 gaat hierdoor wel flink aan interesse verliezen. Maar gelukkig hebben ze een nieuwe regel bedacht om de daling van kijkcijfers tegen te gaan, door dubbele punten te geven voor de laatste race en uiteraard laten ze zich daar ook weer flink voor betalen.

Sabai

#387
Citaat van: Kootje op 08 april 2014 - 22:53:32
Citaat van: Sabai op 08 april 2014 - 20:35:33
Citaat van: Kootje op 08 april 2014 - 20:28:33
Als je 'n samenvatting kijkt mis je altijd iets.  ;)

Bij de beeb hooguit 1 ronde is me opgevallen.

Duurde die samenvatting 1,5 uur dan? :P

ja   :P

Tuesday

Citaat van: Sabai op 09 april 2014 - 18:10:24
Citaat van: Kootje op 08 april 2014 - 22:53:32
Citaat van: Sabai op 08 april 2014 - 20:35:33
Citaat van: Kootje op 08 april 2014 - 20:28:33
Als je 'n samenvatting kijkt mis je altijd iets.  ;)

Bij de beeb hooguit 1 ronde is me opgevallen.

Duurde die samenvatting 1,5 uur dan? :P

ja   :P
de samenvatting vd race is toch zo'n 3 kwartier?? daar wordt nog wel heel wat in geknipt iig, maar je merkt het bijna niet en ze knippen er natuurlijk de saaie stukken uit, dus zo'n samenvatting is op zich ook een prima alternatief voor mensen die niet persé live willen kijken.

Kootje

Citaat van: Tuesday op 09 april 2014 - 18:09:14
Citaat van: Kootje op 09 april 2014 - 13:02:17
Doelde idd op iemand anders. ;)
op mij waarschijnlijk,

Idd. ;)


Citaatmaar ik noem Sport 1 ook geen zwarte piet,

Nee, niet met die woorden nee. Maar je zegt wel dat zonder Sport1 de rechten nog steeds bij RTL hadden gezeten. Ik noem dat de schuld leggen bij, terwijl zij niets anders deden dan wat RTL en SBS al eerder deden.


Citaatik constateer alleen dat als het je puur om de kijkers te doen is dat je dan niet iets van het open net 'steelt' en het achter de decoder gooit a 15 euro per maand.

Natuurlijk is het ze in de eerste plaats niet om de kijkers te doen, maar dat was het bij RTL ook niet. In alle gevallen gaat het in de eerste plaats om geld te verdienen. Sport1 doet dat voornamelijk dmv abonnementen te verkopen, RTL dmv reclameovereenkomsten. Maar nu komt het. Hoe verkoop je abonnementen of reclamezendtijd? Door 'n pakket aan te bieden dat interessant is voor de kijkers. Er is maar één manier om dat te bereiken, en dat is luisteren naar.


CitaatTuurlijk ligt de schuld ook deels of misschien wel vooral bij Bernie, die idd een aantal jaren geleden nog beloofd heeft dat de F1 nooit achter de decoder zou verdwijnen. Ik vraag me ook af of dat op lange termijn wel zo'n goede keus is, je kunt wel lekker de boel uit gaan melken, maar de F1 gaat hierdoor wel flink aan interesse verliezen. Maar gelukkig hebben ze een nieuwe regel bedacht om de daling van kijkcijfers tegen te gaan, door dubbele punten te geven voor de laatste race en uiteraard laten ze zich daar ook weer flink voor betalen.

Precies. Want uiteindelijk draait F1 op alle fronten om geld en niet om ons fans.