The battle: Fernando vs Kimi

Gestart door Wings, 08 oktober 2013 - 18:11:45

« vorige - volgende »

Wie wordt de winnaar in het onderlinge duel?

Fernando Alonso
26 (74.3%)
Kimi Räikkönen
9 (25.7%)

Totaal aantal stemmen: 28

Tuesday

Citaat van: Wings op 20 juni 2014 - 17:06:05
Amen. Weinig aan toe te voegen. En gezien de contouren nu zichtbaar zijn zal het topic ook langzaam maar zeker een wisse dood sterven. Althans, ik kan me niet voorstellen dat er mensen nog serieus denken dat Kimi beter (of gelijk aan) dan Fernando is.
dat laatste is hier volgens mij nooit echt de discussie geweest. Ik denk dat er nog wel heel wat pagina's bij gaan komen ;)

Wings

Oneens. De meesten waren er juist van overtuigd dat Kimi Alonso -op z'n minst- het vuur aan de schenen kon leggen en het beter zou doen dan Massa. Dat is tot nu toe niet gebleken. Jeroen en ik waren de enige die sceptisch waren en als zelfs mijn lage verwachtingen te hoog zijn gebleken moeten we niet doen alsof dat wat Kimi laat zien ook werd voorspeld. Integendeel.

0634

Het is in alle opzichten een onbegrijpelijke transfer geweest. Helemaal niets van gesnapt.  Toen niet. Nu niet. Wanbeleid.  Geldverspilling. 

Wings

Dat is nu wel gebleken ja. Maar voordat het seizoen begon stonden we daar toch alleen in (of in ieder geval héél weinig medestanders).

0634

Ver daarvoor al. Maar dat is nog los van Raikkonens kwaliteit.  Een man op zijn leeftijd, met die status, naast Alonso zetten slaat al nergens op.

Wings

Mij hoef je niet te overtuigen. ;)

Jehoentelaar

Ik kan er alleen maar blij mee zijn. Het scheelt wat grote monden rond raceweekenden.

Kootje

Citaat van: Wings op 20 juni 2014 - 23:02:10
Oneens. De meesten waren er juist van overtuigd dat Kimi Alonso -op z'n minst- het vuur aan de schenen kon leggen en het beter zou doen dan Massa.

En die mening heb ik nog steeds. In 3 van de eerste 6 races was Kimi de snellere vd twee, maar werd z'n race verpest door zaken waar hij geen invloed op had (safetycar op ongunstig moment, slechtere strategie, lekke band dankzij Chilton) en in race 7 (Canada) kon hij Alonso prima volgen totdat ze naar binnen werden gehaald, Fernando precies vóór 'n groepje van 4 de baan opkwam en Kimi precies daarachter. Wederom niet zijn schuld dus dat z'n race verpest werd, alleen de spin in de hairpin kun je hem daar aanrekenen, maar imo was dat wel weer 'n direct gevolg van die mislukte stop. Al met al zit hij dus wel degelijk korter op Alonso dan dat Massa zat en heeft hij hem al meermaals laten werken voor z'n geld, al doet het scorebord anders vermoeden.

Wings

Citaat van: Kootje op 21 juni 2014 - 00:14:07
En die mening heb ik nog steeds. In 3 van de eerste 6 races was Kimi de snellere vd twee, maar werd z'n race verpest door zaken waar hij geen invloed op had (safetycar op ongunstig moment, slechtere strategie, lekke band dankzij Chilton) en in race 7 (Canada) kon hij Alonso prima volgen totdat ze naar binnen werden gehaald, Fernando precies vóór 'n groepje van 4 de baan opkwam en Kimi precies daarachter.

Ik noem dat het Massa-syndroom. Die had daar ook altijd last van. Als Kimi beter zou zijn, wat wordt geopperd, zou hij dus net als Alonso voor dat groepje uitkomen...even kort door de bocht genomen.

CitaatWederom niet zijn schuld dus dat z'n race verpest werd, alleen de spin in de hairpin kun je hem daar aanrekenen, maar imo was dat wel weer 'n direct gevolg van die mislukte stop. Al met al zit hij dus wel degelijk korter op Alonso dan dat Massa zat en heeft hij hem al meermaals laten werken voor z'n geld, al doet het scorebord anders vermoeden.

Natuurlijk begrijp ik de frustratie alleen buigt Kimi deze niet om naar een goed resultaat maar vergooit hij zijn punten in de slotfase van de race. De discussie naar dit onderling duel ging erover hoe goed Kimi zou zijn. In die discussie heb ik zijn snelheid afgezet tegen die van Massa wat continue werd tegengesproken. Als ik kijk naar waar Kimi nu staat tegenover Alonso en waar Massa stond, vind ik Kimi niet eens gelijkwaardig (en denk zelf dat als je de snelheid zou analyseren, dit onderstreept wordt) aan Massa. Niet dat het veel slechter is maar naar mijn idee zat Massa er (zeker in de kwalificatie) veel korter op. Als ik dan teruglees naar waar de discussie vertrok werd daar toch een compleet ander beeld geprojecteerd dan dat we nu zien.

Kootje

Citaat van: Wings op 21 juni 2014 - 08:41:14
Ik noem dat het Massa-syndroom. Die had daar ook altijd last van. Als Kimi beter zou zijn, wat wordt geopperd, zou hij dus net als Alonso voor dat groepje uitkomen...even kort door de bocht genomen.

Das idd wel heel kort door de bocht genomen, te kort zelfs.


CitaatNatuurlijk begrijp ik de frustratie alleen buigt Kimi deze niet om naar een goed resultaat maar vergooit hij zijn punten in de slotfase van de race. De discussie naar dit onderling duel ging erover hoe goed Kimi zou zijn. In die discussie heb ik zijn snelheid afgezet tegen die van Massa wat continue werd tegengesproken. Als ik kijk naar waar Kimi nu staat tegenover Alonso en waar Massa stond, vind ik Kimi niet eens gelijkwaardig (en denk zelf dat als je de snelheid zou analyseren, dit onderstreept wordt) aan Massa. Niet dat het veel slechter is maar naar mijn idee zat Massa er (zeker in de kwalificatie) veel korter op. Als ik dan teruglees naar waar de discussie vertrok werd daar toch een compleet ander beeld geprojecteerd dan dat we nu zien.

In Q doet Kimi het idd (nog) niet zo heel erg lekker, maar tijdens de races doet hij 't imo echt 'n stuk beter dan Massa en eigenlijk helemaal niets slechter dan Alonso. Hij zit er iig 'n stuk korter op dan het puntentotaal doet vermoeden, dus ik stel m'n mening voorlopig nog niet bij.

0634

Het is altijd wat. Feit is dat hij een klap minder is dan Alonso.

Kootje

Minder, dat wel. Maar 'n klap minder? Neen, daarin ga ik echt niet mee.

0634

Dan niet. Ik durf te stellen dat Hulk of Grosjean het niet slechter hadden gedaan. Er is niks indrukwekkend s aan Kimis presteren. In niets zien we een grote kampioen. Flets, niet snel genoeg, foutjes.  Alleen in duels is hij prima. En Kimi is dan zogenaamd de tweede haan in het kippenhok.

Wings

Citaat van: Kootje op 21 juni 2014 - 09:29:37
Das idd wel heel kort door de bocht genomen, te kort zelfs.

O het mag dan wel kort door de bocht geschreven zijn, de inhoud is wel gebaseerd op gebeurtenissen en dus feitelijk. Dat ik er geen complete epistel aan wijdt staat daar los van.

CitaatIn Q doet Kimi het idd (nog) niet zo heel erg lekker, maar tijdens de races doet hij 't imo echt 'n stuk beter dan Massa en eigenlijk helemaal niets slechter dan Alonso. Hij zit er iig 'n stuk korter op dan het puntentotaal doet vermoeden, dus ik stel m'n mening voorlopig nog niet bij.

Ik vind het allemaal wat tegenstrijdig want mensen die refereren aan pech en tegenslag weten niet waar Kimi eindigt zonder. Verder vraag ik mij af wat jouw definitie is van 'in de buurt' rijden want als ik de laatst gereden Grand Prix (Canada) erbij neem, eindigt Kimi 40 seconden achter zijn teamgenoot (waar een deel ook nog eens achter de Safety Car werd gereden). Als dat voor jou in de buurt is hebben we gewoon een andere definitie voor het begrip 'in de buurt rijden'. Ten laatste: dat puntenverschil komt natuurlijk wel ergens vandaan en of het nu geflatteerd is of niet, indicatief is het op z'n minst. En ook los van Alonso beleeft Kimi een uiterst mager seizoen waarin hij nauwelijks schittert.

Kootje

Kort door de bocht omdat hij op het moment van stoppen ca 1 sec achter Alonso zat. Als Alonso na zijn stop dan precies vóór dat groepje van 4 terecht komt is het onmogelijk voor Kimi om dat 'n rondje later ook te doen. Dat gat van 1 sec. is nu eenmaal niet ineens verdwenen.

Dat is ook het in de buurt rijden waaraan ik refereerde. Voor die stop zaten ze gewoon vlak achter elkaar, na die stop kon Alonso wegrijden omdat Kimi vastzat achter dat groepje. Het inhalen van dat groepje zorgde, tezamen met z'n spin, voor het gat dat er uiteindelijk was.