is McLaren nog een topteam?

Gestart door Breaktest, 28 juli 2013 - 16:35:17

« vorige - volgende »

Is McLaren nog als topteam te beschouwen?

ja
nee

0634

Citaat van: Kootje op 15 maart 2015 - 11:05:46
Citaat van: Jeroen op 15 maart 2015 - 11:00:56
Ik niet. De stelling is of McLaren een topteam is. Niet of ze een topwagen hebben.

We kunnen bovendien wel heel lacherig over McLaren doen, en dat mag ook best een beetje, maar dit lijkt mij gewoon een project van 2, 3 jaar. Niet van 2, 3 races.

Overigens had ik niet verwacht dat ze zouden finishen. Wat dat betreft pure winst  ;).

Oh ... dat dit 'n langdurig project is , kan ik best geloven. Echter zou dat ook inhouden dat het enige jaren duurt voordat men wéér aan de top staat. Dat staan ze nu dus niet, net zomin als dat ze dat de afgelopen 2 jaar stonden. Dan ben je in mijn optiek echt geen topteam meer, ondanks de aanwezigheid van bijna alle benodigde ingrediënten, ontbreekt dan al te lang het belangrijkste, namelijk succes. Geen topteam dus, hooguit op weg het wederom te worden. Een beetje hetzelfde als Williams dus, al waren die er nog iets slechter aan toe.

Een topteam zonder succes is nog steeds een topteam. Net zoals een toprijder zonder succes nog steeds een toprijder is. Zie Alonso.

Maar dat daar mensen anders over denken snap ik wel. Het kan ook niet eeuwig doorgaan. Maar er is een nieuwe weg ingeslagen, tamelijk radicaal, en dat verdient tijd. We moeten dit jaar wel een stijgende lijn zien, dat zeker. de mogelijkheden hebben ze.

Kootje

Vandaar dat ik ook zei: "als dit 'n voorbode is van hun seizoen".

Ik ga ze echt niet over één race veroordelen, of zelfs over één seizoen. Ieder team heeft namelijk weleens 'n dip, ook de topteams. Echter dien je (zeker als topteam) ook over de veerkracht te beschikken daar weer uit te klimmen, een stijgende lijn te laten zien. Maar ik zie de afgelopen jaren alleen maar 'n dalende lijn, met vandaag als absoluut dieptepunt. Veranderd daar niet snel iets aan, dan vind ik ze de naam topteam niet meer waardig. Je kunt namelijk niet eeuwig teren op het verleden. Een topvoetballer, topcoureur, top wat dan ook, blijft dat niet z'n hele leven. Cruyff is geen topvoetballer, Beckenbauer, Pele, Maradonna zijn dat ook niet. Ze waren het.

0634


Jozef

Citaat van: Maikel0230 op 15 maart 2015 - 09:36:14
Citaat van: Sabai op 15 maart 2015 - 09:27:03
Wel pijnlijk als ze straks samen met manor achteraan strijden. Het volgens niet alleen de motor maar ook het chassis wat niet goed is. Die auto breekt aan alle kanten uit.

Inderdaad, het is niet alleen de PU, als Button instuurt is het elke keer net alsof hij niet goed weet of ie de bocht wel zal halen....

Juist dat is waarschijnlijk een van de problemen met de power unit. De mensen van Honda (en McLaren) blijven volhouden dat ze momenteel niet per se veel mechanische problemen hebben maar wel twee andere dingen:
- lokale oververhitting van bepaalde componenten, waarschijnlijk een gevolg van de strakke achterkant van de McLaren en vergelijkbaar met wat Red Bull vorige winter had (en dus ook op te lossen, dat heeft Red Bull bewezen)
- aansturing van de ERS-systemen en mapping van de motor en andere componenten, met andere woorden software en elektronica

Dit laatste is wat je ziet: de auto is instabiel bij het aanremmen/insturen, dat komt niet omdat de auto slecht is maar omdat ERS-K rare dingen aan het doen is. Het goede nieuws is dat dit dingen zijn die je mag aanpassen gedurende het hele seizoen zonder tokens te gebruiken. De problemen zijn er omdat je de goede afstellingen alleen kunt vinden op een rijdende auto. En een rijdende auto, dat hebben ze nog niet zo vaak gehad. Daarom is het rijden van 58 ronden aan elkaar een grote mijlpaal voor McLaren-Honda.

Maar het is wel duidelijk dat het nog 5 of 10 races kan duren voor alles echt op punt staat. Het kan echter nog steeds dit seizoen zijn dat McLaren gaat meedoen om de plaatsen in de top 5.

Kootje

Citaat van: Jeroen op 15 maart 2015 - 11:45:26
Ja huh, die zijn gestopt.

Oke, daar heb je gelijk in. Maar bijvoorbeeld Ronaldinho is dat niet. Die voetbalt nog steeds, maar staat echt niet meer aan de top. Beckham, Raúl en noem al die gasten maar op die de nadagen van hun loopbaan slijten/sleten in Amerika, China en/of het Midden-Oosten ook niet. Ze zullen altijd beter kunnen voetballen dan jij en ik, maar top zijn ze allang niet meer. Dan hadden ze nog wel bij ManU, ManC, Barca, Real, Juve, Bayern of dergelijke gespeeld. En zo zijn er ook genoeg voetbalclubs te noemen die ooit aan de top stonden, maar dat allang niet meer staan. Neem alleen jouw geliefde Ajakkes Ajax maar. Is voor Nederlandse begrippen nog wel 'n topclub, maar wereldwijd zijn ze dat gewoon echt niet meer en teren ze nog steeds op oude successen. Steaua Boekarest, Sparta Praag, Dynamo Zagreb, waren allen in het verleden groots in Europa en mogen nu bij God's gratie blij zijn als ze de voorrondes vd Champions League overleven. Vergane glorie noemt men dat.

Maikel0230



Niet echt geweldig als je coureur zulke opmerkingen maakt lijkt me zo....

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

0634

Toch hebben ze wel een stap gemaakt hoor, sinds AUS.

Kootje

Citaat van: Maikel0230 op 29 maart 2015 - 12:09:37


Niet echt geweldig als je coureur zulke opmerkingen maakt lijkt me zo....

Toch vond ik 'm briljant ;D

Maikel0230

Citaat van: Jeroen op 29 maart 2015 - 12:11:30
Toch hebben ze wel een stap gemaakt hoor, sinds AUS.

Dat klopt, ga ik niet ontkennen maar beide wagens die uitvallen, das toch weer een serieuze terugslag.

#ForzaJules #JB17 #KeepFightingMichael #MS7 #JustinWilson #JW25

Jehoentelaar

Mwah, Maleisië is voor het materiaal een draak van een race. Ze hebben nog een hele lange weg te gaan maar zolang die weg omhoog gaat zie ik het niet somber in. En Jenson is gewoon lekker direct in z'n opmerkingen.

Pancake Shield

Sowieso wordt dit jaar toch al als verloren beschouwd? Of iig een overgangsjaar? Dat ze er volgend jaar wel gewoon willen staan. Het probleem vind ik eigenlijk vooral dat ze er al jaren niet meer staan. Natuurlijk zwemmen ze nu achteraan mede door de Honda-motoren. Maar zoals wrs al eerder geconstateerd is in dit topic (ik heb niet alles gelezen) zitten ze sowieso toch al een jaar of twee in de positie dat punten bijna een luxe zijn.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Jehoentelaar

Jup, maar ik denk dat het daarom wel goed is om met Honda in zee te gaan in plaats van aan te blijven modderen met het bestaande. Het gaat nog even duren voordat dit tweetal auto's competitief is, maar dit heeft ook heel veel tijd nodig voordat de boel echt goed draaiende is. Had leuk geweest als ze er meteen stonden, maar dat was vanaf het begin eigenlijk een illusie.

Pancake Shield

In dat opzicht hebben ze het eigenlijk wel slim gedaan om te kiezen voor Button en Alonso. Dat zijn twee coureurs die er wel om bekend staan, dat ze een auto goed kunnen ontwikkelen en aanvoelen. Zij ontwikkelen nu die auto voor McLaren, Honda en de toekomst en dan kunnen misschien Magnussen (en wellicht Vandoorne) de vruchten er van plukken. Waarbij met name natuurlijk gekeken moet worden naar Magnussen.

Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat Alonso/Button puur bouwcoureurs zijn. Nee, als die de kans zouden krijgen gaan ze natuurlijk liefst voor eigen succes, maar ik denk wel dat dit een mooi project is voor allebei zo richting het einde van hun F1-loopbaan.
"A day without sunshine is like, you know, night."
- Steve Martin

"Don't talk out loud. You lower the IQ of the whole street"
- Sherlock

Van Wijk

Citaat van: Kootje op 29 maart 2015 - 12:20:30
Citaat van: Maikel0230 op 29 maart 2015 - 12:09:37


Niet echt geweldig als je coureur zulke opmerkingen maakt lijkt me zo....

Toch vond ik 'm briljant ;D
Inderdaad briljant. Geeft aan hoe de sfeer hoe de sfeer is binnen het team op dit moment.
Het antwoord was net zo briljant: Jenson, it is not you going fast, it is Hulkenberg going slow...
Engelse droge humor binnen het team: Top

Dimensie

Citaat van: Pancake Shield op 29 maart 2015 - 13:09:21
Sowieso wordt dit jaar toch al als verloren beschouwd? Of iig een overgangsjaar? Dat ze er volgend jaar wel gewoon willen staan. Het probleem vind ik eigenlijk vooral dat ze er al jaren niet meer staan. Natuurlijk zwemmen ze nu achteraan mede door de Honda-motoren. Maar zoals wrs al eerder geconstateerd is in dit topic (ik heb niet alles gelezen) zitten ze sowieso toch al een jaar of twee in de positie dat punten bijna een luxe zijn.

Verloren jaar? Ze willen dit jaar nog mee gaan doen voor overwinningen... ::)
Met de beste Mercedes motor moesten ze nog voor de 5e plaats strijden, dus met een nieuwe motor gaat dat echt niet meteen een stuk beter.
Ik vond de verwachtingen en voorspellingen op het www overal aan de hoge kant.