Ook Nederland moet er aan geloven, Formule 1 achter de decoder..

Gestart door maartenf1, 28 september 2012 - 12:19:36

« vorige - volgende »

Formule 1 op Sport1 ik:

Neem een abonnement
20 (51.3%)
Kijk op RTL Duitsland
8 (20.5%)
Stop met F1 kijken
1 (2.6%)
Zoek een stream op internet
10 (25.6%)

Totaal aantal stemmen: 35

gloudiesaurus

Citaat van: SDG op 29 september 2012 - 17:03:26
Citaat van: gloudiesaurus op 29 september 2012 - 17:00:48
Het gekke is dat in Engeland, sinds dat de Formule 1 daar achter de decoder zit bij Sky, de kijkcijfers zelfs zijn gestegen.

Vreemd, enkele pagina's terug werd net het tegenovergestelde beweerd...

Cijfers zijn toch gedaald bij nadere research:
http://www.f1fanatic.co.uk/2012/09/06/uk-f1-tv-figures-bbc-sky-2012/

Wat op GPUpdate word beweerd is dus onzin:

CitaatTemidden van alle heisa rondom de transfers van Lewis Hamilton en Sergio Perez, kwam er op vrijdag een alarmerend bericht voor Nederlandse Formule 1-fans. RTL verliest de rechten op de live-uitzendingen van de Formule 1-races, waardoor de sport nu effectief achter de decoder gaat verdwijnen. Aan het aantal reacties op deze website te zien geen populaire beslissing. Maar er kleeft meer aan dit verhaal dan het populistische 'Bernie heeft het gedaan' en 'zwichten voor het grote geld'.

Net als velen van u, ben ik opgegroeid met de Formule 1-uitzendingen van RTL. Ik heb midden in de nacht Mika Hakkinen wereldkampioen zien worden, onder jubelend commentaar van Olav Mol. Ik heb nog altijd kippenvel als diens woorden 'en Senna schiet eraf! Ayrton Senna schiet eraf!' weer ergens voorbij komen. Ik denk dat ik hierin niet alleen sta. Zo eens in de zo veel tijd kwam het bericht dat de Formule 1-rechten wel eens achter de decoder konden gaan, maar meestal werd dat vooruitzicht gauw weggewapperd.

Maar het is zover. Zoals RTL zelf al tegenover GPUpdate.net zei: betaal-tv is onontkoombaar. We gaan Groot-Brittanniƫ achterna, waar de live-verslagen van de races bij Sky te zien zijn. De BBC mag er tien doen en de rest gaat middels een samenvatting. Er was opstand alom toen dit bekend werd. Maar ik heb ontnuchterend nieuws: de kijkcijfers op de BBC zijn beter dan toen het live werd uitgezonden. En Sky heeft aan belangstelling niks te klagen. Het werkt. Hoe vervelend het ook is voor menig liefhebber, dit is hoe de vrije markt werkt.

Formule 1-rechten hebben kost een godsvermogen. Races live uitzenden is een onbehoorlijk dure grap. En de FOM gaat heel ver in het beschermen van die rechten. Wist u bijvoorbeeld dat u eigenlijk helemaal niet mag filmen vanaf de tribune? Het is niet van deze tijd en enigszins krankzinnig, maar het is technisch gezien niet toegestaan. En de media in Nederland hebben geen onbeperkt budget, zeker niet als de kijkcijfers voor de sport zo laag zijn als nu. Nog geen half miljoen kijkers per race. Patty Brard die van een duikplank lazert scoort vele malen beter.

Dus er is geen commerciƫle zender die hier nog miljoenen in gaat steken. Pas als er een Nederlandse coureur opstaat van het kaliber Jos Verstappen, zullen die kijkcijfers weer toenemen. Dus, wat ga je dan doen als je ook nog wat wil terugzien van je investering? Je vraagt contributie. En dat is precies wat er nu gaat gebeuren. Reken er maar op dat er nog samenvattingen op een reguliere zender (kan heel goed RTL zijn) uitgezonden gaan worden, om het publiek alsnog in een abonnement te lokken. En als de Formule 1 aantrekkelijk genoeg is, gebeurt dat wel.

Dus inderdaad, het is onontkoombaar. Maar mag ik, in alle bescheidenheid, een tip geven aan Sport 1 of wie dan ook de uitzendingen voor zijn rekening gaat nemen? Wijk eens af van de norm. Doe het eens anders dan anders. Stop eens met shoppen in de aloude Zandvoort-kliek. En wees kritisch. Ja, je doet verslag van een fenomenale sport, maar verzuip niet in oh's en ah's. Benoem, roer waar het stinkt, vraag en vraag nog eens. Maak het aantrekkelijk. Wees niet arrogant, simpelweg omdat jij wel een pas om je nek hebt en de rest niet. Probeer de BBC of Sky niet te imiteren, maak het je eigen. En breng 'voorspellen met Allan' terug.

Geef de kijkers die overstappen waar voor hun geld. Ze komen voor de sport, niet voor de zender.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

SDG

381 Britse Ponden (=479 Euro) per jaar om Sky + het speciale F1-kanaal in huis te halen. Ik kan me best voorstellen dat veel mensen daar feestelijk voor bedanken...

Wizard

Citaat van: Jeroen op 29 september 2012 - 09:11:46
In die taal? Met dat gesnauw? Brrr...

Wel inhoudelijk en fatsoendelijke informatie. De invulling is zeker niet slechter dan RTL7.

0634

Citaat van: Wizard op 29 september 2012 - 23:04:00
Citaat van: Jeroen op 29 september 2012 - 09:11:46
In die taal? Met dat gesnauw? Brrr...

Wel inhoudelijk en fatsoendelijke informatie. De invulling is zeker niet slechter dan RTL7.

Dat zal best. Maar ik vind de Duitse taal compleet waardeloos, daar ga ik echt niet naar luisteren.

Enzo

Citaat van: Jeroen op 29 september 2012 - 23:40:54
Citaat van: Wizard op 29 september 2012 - 23:04:00
Citaat van: Jeroen op 29 september 2012 - 09:11:46
In die taal? Met dat gesnauw? Brrr...

Wel inhoudelijk en fatsoendelijke informatie. De invulling is zeker niet slechter dan RTL7.

Dat zal best. Maar ik vind de Duitse taal compleet waardeloos, daar ga ik echt niet naar luisteren.

Zeker die commentatoren, dat is echt niet om aan te horen... ;D

Fabian

Citaat van: Enzo op 29 september 2012 - 23:45:29
Citaat van: Jeroen op 29 september 2012 - 23:40:54
Citaat van: Wizard op 29 september 2012 - 23:04:00
Citaat van: Jeroen op 29 september 2012 - 09:11:46
In die taal? Met dat gesnauw? Brrr...

Wel inhoudelijk en fatsoendelijke informatie. De invulling is zeker niet slechter dan RTL7.

Dat zal best. Maar ik vind de Duitse taal compleet waardeloos, daar ga ik echt niet naar luisteren.

Zeker die commentatoren, dat is echt niet om aan te horen... ;D
Dat geldt ook voor de Fransen!

Figge

Citaat van: Fabian op 30 september 2012 - 09:28:50
Citaat van: Enzo op 29 september 2012 - 23:45:29
Citaat van: Jeroen op 29 september 2012 - 23:40:54
Citaat van: Wizard op 29 september 2012 - 23:04:00
Citaat van: Jeroen op 29 september 2012 - 09:11:46
In die taal? Met dat gesnauw? Brrr...

Wel inhoudelijk en fatsoendelijke informatie. De invulling is zeker niet slechter dan RTL7.

Dat zal best. Maar ik vind de Duitse taal compleet waardeloos, daar ga ik echt niet naar luisteren.

Zeker die commentatoren, dat is echt niet om aan te horen... ;D
Dat geldt ook voor de Fransen!

Van het Frans commentaar versta ik helemaal niets, maar krijg er wel een vakantie gevoel van :)

Fabian

Citaat van: Mark F1gge op 30 september 2012 - 09:49:28
Van het Frans commentaar versta ik helemaal niets, maar krijg er wel een vakantie gevoel van :)
Nou dat vakantiegevoel was bij mij ver te zoeken toen die Fransen begonnen. En ik was nog op vakantie ook.

Wizard

Citaat van: Jeroen op 29 september 2012 - 23:40:54
Citaat van: Wizard op 29 september 2012 - 23:04:00
Citaat van: Jeroen op 29 september 2012 - 09:11:46
In die taal? Met dat gesnauw? Brrr...

Wel inhoudelijk en fatsoendelijke informatie. De invulling is zeker niet slechter dan RTL7.

Dat zal best. Maar ik vind de Duitse taal compleet waardeloos, daar ga ik echt niet naar luisteren.

Dan gaat het over. ;)

Folkert

Citaat van: Enzo op 29 september 2012 - 23:45:29
Citaat van: Jeroen op 29 september 2012 - 23:40:54
Citaat van: Wizard op 29 september 2012 - 23:04:00
Citaat van: Jeroen op 29 september 2012 - 09:11:46
In die taal? Met dat gesnauw? Brrr...

Wel inhoudelijk en fatsoendelijke informatie. De invulling is zeker niet slechter dan RTL7.

Dat zal best. Maar ik vind de Duitse taal compleet waardeloos, daar ga ik echt niet naar luisteren.

Zeker die commentatoren, dat is echt niet om aan te horen... ;D
Hahah en het was helemaal erg toen Schumacher zijn hoogtij dagen vierde. Heb er in de loop der jaren wel eens naar gekeken en paar races moest ik wel want was op vakantie in Oostenrijk. Zelf vind ik de taal op zich mee vallen, maar kan me wel voorstellen dat mensen er niet naar willen luisteren.

Versta geen woord Frans, Spaans of Italiaans, maar als ik sporadisch een van die zenders F1 kijk(meestal van Downloads) krijg ik heel vaak het gevoel van subjectiviteit.
Trotse vader van Rosalie(L)

Wizard

Dat zijn ze allen. Dat was Mol ook toen Verstappen reed en op BBC ook wat betreft Hamilton en Button. Lijkt me ook wel logisch. Ondanks dat de meesten er glansrijk in slagen om kleurloos de fans te voorzien van commentaar kan een -persoonlijk- gevoel niet geheel afgesloten worden. Zeker niet in het heetst van de strijd.

Figge

Dat is toch ook juist mooi!!
Niks objectief blijven in het heetst van de strijd. Zo hoort het. Sport is emotie en chauvinisme is wat mij betreft toegestaan.

Folkert

Ja dat is ook wel weer zo. Bij Olaf viel het me eigenlijk nooit op omdat Verstappen toch vaak achteraan hobbelde. Bedoelde er ook niks verkeerds mee ofzo.
Trotse vader van Rosalie(L)

SDG

Citaat van: Folkert op 30 september 2012 - 10:20:02
Versta geen woord Frans, Spaans of Italiaans, maar als ik sporadisch een van die zenders F1 kijk(meestal van Downloads) krijg ik heel vaak het gevoel van subjectiviteit.

Ik ben momenteel een cursus Spaans aan het volgen in het avondonderwijs en voor zover ik nu kan volgen wat er in die uitzendingen gezegd wordt (zolang ze niet aan tweehonderd per uur aan het ratelen zijn), kan ik het daar volledig eens mee zijn.  ;)

SDG

Citaat van: Fabian op 30 september 2012 - 09:28:50
Citaat van: Enzo op 29 september 2012 - 23:45:29
Citaat van: Jeroen op 29 september 2012 - 23:40:54
Citaat van: Wizard op 29 september 2012 - 23:04:00
Citaat van: Jeroen op 29 september 2012 - 09:11:46
In die taal? Met dat gesnauw? Brrr...

Wel inhoudelijk en fatsoendelijke informatie. De invulling is zeker niet slechter dan RTL7.

Dat zal best. Maar ik vind de Duitse taal compleet waardeloos, daar ga ik echt niet naar luisteren.

Zeker die commentatoren, dat is echt niet om aan te horen... ;D
Dat geldt ook voor de Fransen!

Oe-la-la!  :)