Ook Nederland moet er aan geloven, Formule 1 achter de decoder..

Gestart door maartenf1, 28 september 2012 - 12:19:36

« vorige - volgende »

Formule 1 op Sport1 ik:

Neem een abonnement
20 (51.3%)
Kijk op RTL Duitsland
8 (20.5%)
Stop met F1 kijken
1 (2.6%)
Zoek een stream op internet
10 (25.6%)

Totaal aantal stemmen: 35

SDG

Citaat van: robbert op 28 september 2012 - 17:18:04
ik had het in het verleden al gezegd. F1 zal nog volledig verdwijnen achter de decoder. Benieuwd hoe lang het duurt eer België volgt, als Nederland het niet meer kan betalen

In België ligt alles dan nog anders door de verschillende taalgemeenschappen, waardoor de markt ook nog eens opgesplitst is. Indien de F1 in België van de reguliere kanalen verdwijnt, vrees ik dat alles in handen komt van een Franse zender, die dan zowel Frankrijk als het Franstalige gedeelte van België bedient. Voor de Vlamingen zal het dan wellicht zoals gebruikelijk 'pour les Flamands la même chose' worden, aangezien Nederlandse commerciële tv-omroepen niet in Vlaanderen mogen uitzenden - en omgekeerd.

Franky R.

Citaat van: SDG op 28 september 2012 - 17:37:47
Citaat van: robbert op 28 september 2012 - 17:18:04
ik had het in het verleden al gezegd. F1 zal nog volledig verdwijnen achter de decoder. Benieuwd hoe lang het duurt eer België volgt, als Nederland het niet meer kan betalen

In België ligt alles dan nog anders door de verschillende taalgemeenschappen, waardoor de markt ook nog eens opgesplitst is. Indien de F1 in België van de reguliere kanalen verdwijnt, vrees ik dat alles in handen komt van een Franse zender, die dan zowel Frankrijk als het Franstalige gedeelte van België bedient. Voor de Vlamingen zal het dan wellicht zoals gebruikelijk 'pour les Flamands la même chose' worden, aangezien Nederlandse commerciële tv-omroepen niet in Vlaanderen mogen uitzenden - en omgekeerd.
Goh,
Fijn 1 Europa... ::)

gloudiesaurus

Dit is slecht nieuws zeg! Zou iig. enorm slecht zijn voor de populariteit van de Formule 1 in Nederland  >:(
Je ziet het bij MotoGP, heeft in Nederland ook enorm aan populariteit verloren.

Bernie doe er wat aan! Op de langere termijn maak je hiermee de sport kapot.... Formule 1 en haar sponsoren hebben de televisie nodig...

Het is altijd mijn angst geweest dat de Formule 1 in Nederland achter de decoder zou verdwijnen.
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

gloudiesaurus

Ter info:

Citaat
Uitzendrechten: Formule 1 op tv: geen melkkoe
Verdient RTL de peperdure uitzendrechten wel terug?

Bij de presentatie van het auto- en motorsportplatform RTL GP verbasterde Fons van Westerloo de letters GP van grand prix tot grote passie. De RTL-topman wilde er mee aangeven hoe groot zijn bevlogenheid voor auto- en motorsport is.

De programmering van RTL laat eenzelfde passie zien. Het tv-station heeft recent fors geïnvesteerd in de uitzendrechten van alle voor Nederland relevante auto- en motorsportevenementen. Voor beelden van de Formule 1 alleen al werd 14 miljoen euro neergeteld. Naast het paradepaardje F1 heeft RTL ook de rechten op MotoGP, A1 Grand Prix, Dakar, DTM, Superbikes en de 24 uur van Le Mans. Bij elkaar nog eens een geschatte 3 tot 4 miljoen euro._De spil in het verwerven van de uitzendrechten is RTL-programmadirecteur Bart in 't Hout. Drie jaar geleden haalde hij namens SBS de uitzendrechten voor de Formule 1 binnen ten koste van RTL. Dit keer flikte hij het kunstje opnieuw, maar dan in omgekeerde richting. "Een grote zender heeft een grote sport nodig en RTL had dat onvoldoende", licht In 't Hout de investering toe. "En Formule 1 geeft RTL veel uitstraling."

Om dit alles aan de man te brengen, heeft RTL het multimediale platform RTL GP opgericht. In het programma RTL GP op de zender RTL7 worden de races uitgezonden. Daarnaast is er teletekst, een website, een magazine, een club met acties voor kijkers, een shop met merchandise, sms-diensten en worden er reizen naar races aangeboden.

Zijn de investeringen in de auto- en motorsportrechten alleen een prestigeproject, of leveren ze ook nog geld op voor RTL

"Als je het als zender heel erg goed doet, kun je net quitte spelen", weet Harold Zwaal. Hij was commercieel manager bij SBS toen die zender de uitzendrechten op de Formule 1 nog had. SBS heeft de rechten in de periode 2004-2006 niet terugverdiend. De zender liep tegen commerciële beperkingen op: de Nederlandse wet verbiedt dat livesportuitzendingen worden onderbroken voor reclame. Dat mag alleen bij een natuurlijke onderbreking, zoals de rust bij een voetbalwedstrijd. Aangezien een race geen natuurlijke onderbrekingen heeft, waren de mogelijkheden voor SBS om commercials uit te zenden erg beperkt.

Kijkcijfers

Voor RTL zijn de uitgangspunten beter. Die zender heeft een Luxemburgse uitzendlicentie waardoor het wel commercials kan uitzenden tijdens de race. Het profiteert ook van het verbeterde raceklimaat in Nederland. ING is niet alleen hoofdsponsor van het Reault-team, maar sponsort ook de F1-uitzendingen van RTL GP. En voor het eerst rijdt er met Spyker een Nederlands team mee, wat extra kijkers trekt.

De kijkcijfers van de eerste race afgelopen zondag in Melbourne zijn goed. 's Nachts keken er 154.000 mensen naar de live-uitzending. 's Middags stemden nog eens 686.000 mensen af op de herhaling (marktaandeel 30 procent). Volgens In 't Hout lopen de kijkcijfers op tot meer dan 1 miljoen als de races overdag rechtstreeks kunnen worden uitgezonden. En als het kampioenschap spannend wordt, gaat de teller richting 1,5 miljoen mensen. De doelgroep van RTL GP zijn mannen van 20-49 jaar (bij elkaar zo'n 3,5 miljoen).

RTL heeft het slim aangepakt, vindt Zwaal. Formule 1 mag dan lastig zijn terug te verdienen, op de andere raceprogramma's wordt wel verdiend. Belangrijke overige inkomstenbronnen naast sponsoring van het programma en reclamespotinkomsten zijn belspellen, advertenties op de site, teletekst, het magazine en sms-diensten. "RTL probeert ook om het racepubliek vast te houden bij de programma's na de race."

"De indirecte inkomsten moeten het verschil maken en tot winst leiden", analyseert Remon Buter van GroupM, een koepel-organisatie van een aantal mediabureaus. Uit zijn rekensom (zie kader) blijkt dat RTL met spotinkomsten en sponsoring de rechten precies terugverdient. "De F1 levert een hoger zenderaandeel op, en dat trekt indirect ook geld aan. Zoals specifieke adverteerders die zich richten op een mannelijk publiek. Dit kan per jaar nog eens circa 4 miljoen euro opleveren", aldus Buter.

In 't Hout geeft toe dat de bij commerciële omroepen gebruikelijke marge van 30 procent, bij de Formule 1 niet haalbaar is. "10 Procent is al verschrikkelijk goed." Daarmee is Formule 1 op een tv-zender toch vooral een prestigeproject waarop een beetje kan worden verdiend.

Kader bij artikel:

FORMULE 1 OP TV

Uitgaven (per jaar)

Kosten uitzendrechten: 4,6 miljoen euroProductiekosten uitzendingen: 1,8 miljoen

Totaal uitgaven: 6,4 miljoen

Inkomsten (per jaar)

Sponsoring programma: ING en DHL elk à 1 miljoen euro is 2 miljoen euro

Reclamespots: per race 1.000 seconden reclamezendtijd, is circa 33 30-secondenspots

Gemiddelde kijkdichtheid: 10 procent

Prijs per 1 procent kijkdichtheid: 700 euro, 33 x 700 x 10 is 231.000 euro per race, dat maal 17 races is 3,9 miljoen euro per jaar

Programma rond de training: circa 0,5 miljoen euro per jaarTotaal inkomsten: 6,4 miljoen euro

Indirecte inkomsten en overige inkomsten kunnen tot winst leiden.

Auteur(s): Maarten van der Pas

Bron: FEM Business , jaargang 10 , nummer 12 , datum 24-3-2007

In Singapore keken overigens 300.000 mensen, dat was enkele jaren terug (Verstappen tijdperk) wel anders...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Franky R.

Citaat van: gloudiesaurus op 28 september 2012 - 22:58:19
Dit is slecht nieuws zeg! Zou iig. enorm slecht zijn voor de populariteit van de Formule 1 in Nederland  >:(
Je ziet het bij MotoGP, heeft in Nederland ook enorm aan populariteit verloren.

Bernie doe er wat aan! Op de langere termijn maak je hiermee de sport kapot.... Formule 1 en haar sponsoren hebben de televisie nodig...

Het is altijd mijn angst geweest dat de Formule 1 in Nederland achter de decoder zou verdwijnen.


Bernie doet er niets aan. Die lijkt mij de laatste tijd van zijn geloof te zijn gevallen...Ja, hij heeft de sport mede groot gemaakt, maar tegenwoordig lijkt hij er alles aan te doen om het kip-met-gouden-eieren het nek om te draaien... :( :( :(

0634

Sja, hoe het ook zij en of ik het er nou mee eens ben of niet: ik ga dan toch echt Sport1 aanschaffen...



Wizard



Figge

Nou... Hoewel ik nu nog anti Sport1 aanschaffen ben... Weet ik dat ik dat waarschijnlijk toch wel ga doen.
Ik heb nu het Ziggo Digitaal totaal pakket... Daarin zaten RTL7 en BBC die alles uitzonden. RTL+ zit niet in
het Ziggo zenderpakket. Als iemand het zendernummer van RTL+ op Ziggo weet let me know.
Kan ik ook mijn Duits weer eens oppoetsen :)

Kootje

614  ???

Daar zit RTL Television, en volgens mij is dat RTL+ maar weet 't niet zeker.
Het zit iig niet in je standaard pakket.


Figge

614 doet t. Zal dan in t digitaal totaalpakket van ons zitten.  Kan ik mijn duits oppoetsen. Het zullen leerzame uitzendingen worden  ;)
Kan ik iig races kijken. Om op te nemen moet kan ik nog een recorder overwegen...

gloudiesaurus

Het gekke is dat in Engeland, sinds dat de Formule 1 daar achter de decoder zit bij Sky, de kijkcijfers zelfs zijn gestegen. BBC en Sky zenden daar de races 50% - 50% uit. In Nederland word als het naar Sport 1 gaat, hopelijk ook voor deze optie gekozen...

Sinds dat de MotoGP in Nederland bij Sport 1 zit is de populariteit van die sport wel enorm gedaald, heeft ook de TT van Assen last van. Ik denk dat het de Formule 1 ook veel populariteit zal kosten in Nederland.

Ik weet zelf niet of ik een abonnement zou nemen op Sport 1, ligt er ook aan hoe ze het gaat gaan uitzenden. Hopelijk met Mol en ook de vrije trainingen en met een fraaie voorbeschouwing op locatie...

RTL is ook een optie,  ze hebben mooie voorbeschouwingen op locatie maar ook veel reclame...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

SDG

Citaat van: gloudiesaurus op 29 september 2012 - 17:00:48
Het gekke is dat in Engeland, sinds dat de Formule 1 daar achter de decoder zit bij Sky, de kijkcijfers zelfs zijn gestegen.

Vreemd, enkele pagina's terug werd net het tegenovergestelde beweerd...