Round 14: Singtel Singapore Grand Prix

Gestart door Enzo, 16 september 2012 - 21:37:54

« vorige - volgende »

0634

Citaat van: Mark F1gge op 24 september 2012 - 20:35:51
Ah jij legt het bij het team. In deze discussie gaat het over de rijders. Hoe zie je dat dan?

Volgens mij gaat de discussie over geluk of pech. Ik noem een kapotte wagen geen pech en dus ook geen geluk voor de 23 anderen.

Figge

Citaat van: Wizard op 24 september 2012 - 20:55:57
Citaat van: Mark F1gge op 24 september 2012 - 20:26:02
Citaat van: Wizard op 24 september 2012 - 20:05:24
Citaat van: Folkert op 24 september 2012 - 18:55:15
Citaat van: Wizard op 24 september 2012 - 18:52:23
Citaat van: Folkert op 24 september 2012 - 18:45:09
Hoe maak ik het me moeilijk? Ik benoem bepaalde gebeurtenissen geluk/pech. Heeft niks met seizoensverloop te maken.
En het stukje seizoensverloop? Ja dat is moeilijk uitleggen omdat dat alles omvat. Dat is gewoon een nietszeggende bewoording. Snelste auto hebben is seizoensverloop, regen is seizoensverloop. Straf is seizoensverloop. Ziekte, de bande keuzes van Pirelli, temperatuur, afstellingen, upgrades van de auto's, etc. Allemaal seizoensverloop. Uitval beurt is slechts 1 onderdeel en kan als geluk of pech worden bestempelt.

Maar nogmaals mijn vraag: waarom is het zo erg dat ik Alonsos huidige wk positie combineer talent en geluk? Of directer gezegt: waarom is het zo erg dat ik de uitvalsbeurt van Lewis, geluk voor Alonso noem?

Nja, moeilijk maken, je rept over Pietje die meer geluk heeft omdat Jantje meer pech heeft en Keesje nog meer pech heeft als Pietje weer geluk heeft. Zo razel je door. Vandaar dat ik opmerk dat ik het stukje verloop in het tot stand komen van je posting mis. Meer niet.
Maar wat is seizoensverloop dan volgens jou? Ik snap het hele probleem niet. Je komt met hele verhalen als ik Lewis uitvallen bestempel als geluk. Ik mis bij jou het stukje waarin je uitlegt waarom het zo'n probleem is het Alonso's geluk te noemen.

Het is geen probleem. Ik ben het echter niet met je eens.

Beetje een flauw antwoord hoor...

Niks flauws aan. Gewoon zoals ik het zie.

Dat is raar... Iemand is in discussie met je. Daaruit blijkt dat er blijkbaar een verschil van mening is over wat wel of niet geluk danwel pech genoemd mag worden. Dan vraagt iemand waarom je er een probleem mee hebt en dan is je antwoord dat het geen probleem is, maar dat je het niet mee eens bent... Daarom vind ik dat een beetje flauw...

Wizard

Ja, prima, ik had je begrepen, maar ik vind er niks flauws aan. Ik heb, nogmaals, geen problemen met de mening van Folkert en Kootje. Ik zie het anders, that's all. Een duidelijkere uitleg kan ik je helaas niet geven.

Figge

#303
Citaat van: Jeroen op 24 september 2012 - 21:42:38
Citaat van: Mark F1gge op 24 september 2012 - 20:35:51
Ah jij legt het bij het team. In deze discussie gaat het over de rijders. Hoe zie je dat dan?

Volgens mij gaat de discussie over geluk of pech. Ik noem een kapotte wagen geen pech en dus ook geen geluk voor de 23 anderen.

Ik kan dat wel begrijpen, maar dat is natuurlijk niet helemaal correct. In het voorbeeld van de uitvalbeurt Hamilton is het risico op uitvallen genomen. Men wist dat de versnellingsbak niet meer in orde zou kunnen zijn. In dit geval zou je er van kunnen spreken dat er geen sprake is van PECH, maar van een bewust genomen risico. Echter... Aangezien het duidelijk was dat Hamilton, Alonso zou verslaan zonder DNF, is het weldegelijk GELUK voor hém dat het risico van McLaren zich heeft voorgedaan. Daar komt geen ratio aan te pas, vanuit het perspectief van Alonso. Hij en Ferrari hebben geen invloed op McLaren. Zij kunnen er niet vanuit gaan dat dit risico zich voordoet. En daarmee is er weldegelijk sprake van geluk. Ipv 13 punten verliezen wint hij er nu 15 op Hamilton. Dat mag van mij best de naam geluk hebben. Of meevaller... Of iets dat die situatie rechtvaardigd.

SanderD

Maar wat als Hamilton zijn bak had gewisselt en zijn pole verloor? Ik weet haast wel zeker dat veel mensen dat ook als pech zouden omschrijven.

0634

Citaat van: Mark F1gge op 24 september 2012 - 22:12:38
Citaat van: Jeroen op 24 september 2012 - 21:42:38
Citaat van: Mark F1gge op 24 september 2012 - 20:35:51
Ah jij legt het bij het team. In deze discussie gaat het over de rijders. Hoe zie je dat dan?

Volgens mij gaat de discussie over geluk of pech. Ik noem een kapotte wagen geen pech en dus ook geen geluk voor de 23 anderen.

Ik kan dat wel begrijpen, maar dat is natuurlijk niet helemaal correct. In het voorbeeld van de uitvalbeurt Hamilton is het risico op uitvallen genomen. Men wist dat de versnellingsbak niet meer in orde zou kunnen zijn. In dit geval zou je er van kunnen spreken dat er geen sprake is van PECH, maar van een bewust genomen risico. Echter... Aangezien het duidelijk was dat Hamilton, Alonso zou verslaan zonder DNF, is het weldegelijk GELUK voor hém dat het risico van McLaren zich heeft voorgedaan. Daar komt geen ratio aan te pas, vanuit het perspectief van Alonso. Hij en Ferrari hebben geen invloed op McLaren. Zij kunnen er niet vanuit gaan dat dit risico zich voordoet. En daarmee is er weldegelijk sprake van geluk. Ipv 13 punten verliezen wint hij er nu 15 op Hamilton. Dat mag van mij best de naam geluk hebben. Of meevaller... Of iets dat die situatie rechtvaardigd.
Het heeft niets te maken met die bak. Het heeft ermee te maken dat McLaren onbetrouwbaarder is (de auto) en er tevens diverse fouten zijn gemaakt zoals met stops. Dan heb je het gewoon niet goed voor elkaar als team. Dan kan je zeggen dat dat het 'geluk' is van anderen, maar dan kan je ook zeggen dat Lewis het 'geluk' heeft dat zijn auto de snelste is als hij wint. Dat is niet zo. Snel zijn is een kwaliteit. Betrouwbaar zijn ook. Goede pitstops, tactieken, etc etc zijn allemaal kwaliteiten en geen geluksfactoren.

Maar goed, dat had ik al gezegd. Ik hou erover op anders word ik stomvervelend. Als iemand het anders ziet, prima, ik zie het zo. :)

Figge

Het zou kunnen dat men dat idd pech vind.
Ik weet niet of dat pech is. Dat is meer op safe spelen. Verstandig zijn. Rationeel blijven. Punten pakken is in deze fase van de strijd nog belangrijker dan winnen. Winnen moet je om een reele kans te houden, qua kampioenschap. Of doe je omdat je gewoon de beste van de dag bent.

Folkert

Citaat van: Wizard op 24 september 2012 - 21:16:45
Citaat van: Folkert op 24 september 2012 - 20:35:04
Maar wat is seizoensverloop dan volgens jou? Maar goed geen probleem, maar waarom al die heisa en verontwaardiging als ik het geluk noem?
Lijkt wel als of jullie perse willen verdedigen dat het geluk is, als of jullie zelf weten dat het ook geluk is, maar bang zijn dat het prestaties van Alonso afzwakt.

Ik wil je best antwoorden maar ga er vanuit dat mijn vraag wat jij verstaat onder seizoensverloop beantwoord wordt.

In mijn optiek heeft de kampioen de beste ratio: rijder, snelheid en betrouwbaarheid. Als één van deze ontbreekt, wordt je geen kampioen. Zo zal Narain niet zegevieren in een Red Bull en zo zal Button geen kampioen worden in de HRT. En McLaren geen kampioen worden met een motor die ploft zoals deze dat deed in de jaren dat Räikkonen er reed. Wanneer ik van pech en geluk spreek is als er factoren van buitenaf invloed hebben op het kampioenschap. Dus, een invloed waar je als rijder en als team niks aan kunt doen. Dat is het verschil tussen geluk/pech en seizoensverloop. Dat heeft niks te maken met bang zijn dat prestaties worden afgezwakt. We zijn geen kleuters hé. ;)
Tuurlijk, dat is voor mij ook zo. De ratio is voor mij precies het zelfde, maar dan kan je nog wel van geluk spreken als je concurrent uitvalt. Sterker nog, Alonso had als ik me niet vergis ook een kapotte bak in Italië en kon deze strafloos vervangen. Faal van het team, maar komt er mee weg omdat ze in België uitvielen. Lewis had dat geluk niet en viel uit met die kapotte bak.
Maar in principe houd jij er de zelfde waarde aan vast als ik, als het gaat om geluk. Ik heb het nu dan ook puur en alleen over de rijders, niet over het kampioenschap. Echter beperkt zich dit niet tot alleen rijders, geluk gaat ook verder, ook al ben ik het met de ratio eens. Een coureur kan niks veranderen aan die ratio, behalve zelf alles te geven en zijn ding te doen.
Maar in feite leg je niet uit wat voor jou seizoensverloop is.

Seizoensverloop is voor mij alles wat het hele seizoen bij elkaar gebeurt. Pech, geluk, updates, schorsingen, crashes, regen ziekte, auto falen. Noem het maar op. Uitvallen is geen seizoensverloop, slechts een gebeurtenis die je kan bestempelen als geluk, pech of geen van beide.
Trotse vader van Rosalie(L)

Gerard

#308
Webber krijgt een 20 sec straf en is zijn 10e plek kwijt aan Perez
http://www.gppits.net/nieuws/baalweekend_voor_webber/  :(

Fabian

Citaat van: Gerard op 24 september 2012 - 23:24:36
Webber krijgt een 20 sec straf en is zijn 10e plek kwijt aan Perez
Klopt helemaal. Verklaring van de FIA staat hierin: http://www.gppits.net/nieuws/baalweekend_voor_webber/

Gerard

Ik zie het Fabian :) ik had de link ondertusssentoeevoegd...

Wizard

Citaat van: Folkert op 24 september 2012 - 23:21:10
Uitvallen is geen seizoensverloop, slechts een gebeurtenis die je kan bestempelen als geluk, pech of geen van beide.

Als uitvallen geen seizoensverloop is (dus, materiaal, materiaalfalen door onbetrouwbaarheid, rijdersfouten) wat dan wel? Want, betrouwbaarheid en kwaliteit zijn toch juist bepalend hoe goed een combinatie is? Als Hamilton/Vettel/Alonso wint, is dat toch geen geluk omdat zijn auto die dag goed was maar simpel race- seizoensverloop? De reden waarom dat tot stand is gekomen is secundair. Maar die reden is er altijd. Iemand die wint, wint omdat zijn auto sneller/betrouwbaarder is dan die van de concurent. Anders win je niet.


Fabian

Citaat van: Gerard op 24 september 2012 - 23:52:11
Ik zie het Fabian :) ik had de link ondertusssentoeevoegd...
Ik zie het nu ook. Kan me vinden in de verklaring van de FIA, maar toch moet ik toegeven dat de straf wat overdreven is.

Gerard

Citaat van: Fabian op 25 september 2012 - 08:06:47
Citaat van: Gerard op 24 september 2012 - 23:52:11
Ik zie het Fabian :) ik had de link ondertusssentoeevoegd...
Ik zie het nu ook. Kan me vinden in de verklaring van de FIA, maar toch moet ik toegeven dat de straf wat overdreven is.
Eens! Maar ja, ook weer geldt weer, dat ze consequent moeten handelen....

Folkert

Citaat van: Mark F1gge op 24 september 2012 - 22:12:38
Citaat van: Jeroen op 24 september 2012 - 21:42:38
Citaat van: Mark F1gge op 24 september 2012 - 20:35:51
Ah jij legt het bij het team. In deze discussie gaat het over de rijders. Hoe zie je dat dan?

Volgens mij gaat de discussie over geluk of pech. Ik noem een kapotte wagen geen pech en dus ook geen geluk voor de 23 anderen.

Ik kan dat wel begrijpen, maar dat is natuurlijk niet helemaal correct. In het voorbeeld van de uitvalbeurt Hamilton is het risico op uitvallen genomen. Men wist dat de versnellingsbak niet meer in orde zou kunnen zijn. In dit geval zou je er van kunnen spreken dat er geen sprake is van PECH, maar van een bewust genomen risico. Echter... Aangezien het duidelijk was dat Hamilton, Alonso zou verslaan zonder DNF, is het weldegelijk GELUK voor hém dat het risico van McLaren zich heeft voorgedaan. Daar komt geen ratio aan te pas, vanuit het perspectief van Alonso. Hij en Ferrari hebben geen invloed op McLaren. Zij kunnen er niet vanuit gaan dat dit risico zich voordoet. En daarmee is er weldegelijk sprake van geluk. Ipv 13 punten verliezen wint hij er nu 15 op Hamilton. Dat mag van mij best de naam geluk hebben. Of meevaller... Of iets dat die situatie rechtvaardigd.
Ik las trouwens laatst ergens dat de problemen van de bak pas op zondag aan het licht kwamen. Zaterdag was er niks aan de hand met de bak. Ik kan eerlijk gezegd ook nergens berichten vinden dat Mclaren zegt dat ze van het probleem wisten.
Trotse vader van Rosalie(L)