Wereld Kampioen F1 in 2012

Gestart door Gerard, 23 april 2012 - 09:18:46

« vorige - volgende »

Wie wordt Wereld Kampioen F1 in 2012??

Vettel
8 (23.5%)
Button
2 (5.9%)
Hamilton
7 (20.6%)
Alonso
14 (41.2%)
Webber
1 (2.9%)
Iemand anders, nl...
2 (5.9%)

Totaal aantal stemmen: 31

Wizard

Twijfelen mag maar je grijpt naar een verkeerd voorbeeld om je gevoel kracht bij te zetten. Want je verstrekt foutieve (of halve) informatie over Spa. Alonso zat rondenlang al vast achter Kobayashi. De baan droogt op en inhalen op de natte gedeeltes wordt een onmogelijke taak. Zeker als je rijdt met een droogweer afstelling (stijve auto). En je ziet, even op de kerbs is dan funest. Consolideren en punten binnen halen was misschien beter, maar dan nog was die 1 of 2 punten niet voldoende. Plus, ik dacht dat Rosberg, Schumacher en petrov tijdens de eindfase ook nog een klap sneller waren en die positie met gemak wonnen. De kans dat Alonso geen punten had gescoord was duidelijk aanwezig.

Figge

Citaat van: Wizard op 08 oktober 2012 - 17:03:01
Citaat van: Figge op 08 oktober 2012 - 16:55:45
Citaat van: Wizard op 08 oktober 2012 - 16:48:16
Citaat van: Figge op 08 oktober 2012 - 16:17:03
Maar naast Japan 2007 heeft ie ook een titel weggegooid met zijn race in Belgie 2010.

Ho even, Barrichello reed tegen Alonso aan en Ferrari dacht dat het niet meer zou regenen toen Alonso inters eronder kreeg geschroefd. Buiten het feit dat hij onderweg was met een droogweer afstelling. Dat Alonso rond de P9/P10 vervolgens spint vind ik niet zijn titel vergooien. Nog niet een beetje.

Positie op de baan doet niet ter zake, afstelling doet niet ter zake en de race was nog lang niet gestreden. Hij had veel verder naar voren kunnen/moeten eindigen, de WK strijd was namelijk intens en Button en Vettel zouden 0 punten scoren. Als ie maar 5 ptn had gepakt was de titel in 2010 van hem geweest...
Je kunt dus zeker wel in 1 race de titel weggooien...

Nee, dat kan niet. De titel is een optelom van 17 races. Niet van 1 race. Bovendien negeer je een complete voorgeschiedenis tijdens een raceverloop. Dat is niet alleen kort door de bocht maar ook een halve waarheid. Op alle fronten sla je de plank mis. Je bent geen eens consequent, want als je binnen een race een titel kunt verliezen, heeft Ferrari hem toch zeker in Brazilië verloren door de strategische blunder?? Kortom, dit is een gevalletje van een stok zoeken om mee te slaan.

Ik zie niet waar ik niet consequent ben als ik stel dat Alonso beter had moeten scoren destijds in Spa 2010.
Volgens mij had hij zeker kansen om meer punten te halen. Op het moment van zijn fout zijn er nog helemaal geen feiten. Behalve het feit dat hij op dat moment een van de snelsten was. De voorgeschiedenis in de race zelf vertelt mij alleen waarom iemand op welk moment op welke plek rijdt. Het vertelt mij niet wat iemands mogelijkheden zijn vanaf dat moment. Alonso had mogelijkheden. Naar mijn mening hij hij toen 6e kunnen worden. Maar door zijn fout is dat niet gebeurd...

Figge

Citaat van: Wizard op 08 oktober 2012 - 17:03:21
Citaat van: Figge op 08 oktober 2012 - 17:00:30
Toen de race in Belgie van start ging had Alonso het momentum in het kampioenschap en maar 20 punten achtertand op Webber. Hij vertrok door zijn fout met 40 punten achterstand op Hamilton. Ofwel, houd je hoofd koel en pak 8 á 10 ptn oid...

Die krijg je niet voor P9/P10.

He dat klopt ;)

Figge

Citaat van: Wizard op 08 oktober 2012 - 17:03:01
Citaat van: Figge op 08 oktober 2012 - 16:55:45
Citaat van: Wizard op 08 oktober 2012 - 16:48:16
Citaat van: Figge op 08 oktober 2012 - 16:17:03
Maar naast Japan 2007 heeft ie ook een titel weggegooid met zijn race in Belgie 2010.


Ho even, Barrichello reed tegen Alonso aan en Ferrari dacht dat het niet meer zou regenen toen Alonso inters eronder kreeg geschroefd. Buiten het feit dat hij onderweg was met een droogweer afstelling. Dat Alonso rond de P9/P10 vervolgens spint vind ik niet zijn titel vergooien. Nog niet een beetje.

Positie op de baan doet niet ter zake, afstelling doet niet ter zake en de race was nog lang niet gestreden. Hij had veel verder naar voren kunnen/moeten eindigen, de WK strijd was namelijk intens en Button en Vettel zouden 0 punten scoren. Als ie maar 5 ptn had gepakt was de titel in 2010 van hem geweest...
Je kunt dus zeker wel in 1 race de titel weggooien...

Nee, dat kan niet. De titel is een optelom van 17 races. Niet van 1 race. Bovendien negeer je een complete voorgeschiedenis tijdens een raceverloop. Dat is niet alleen kort door de bocht maar ook een halve waarheid. Op alle fronten sla je de plank mis. Je bent geen eens consequent, want als je binnen een race een titel kunt verliezen, heeft Ferrari hem toch zeker in Brazilië verloren door de strategische blunder?? Kortom, dit is een gevalletje van een stok zoeken om mee te slaan.

Volgens mij hebben we het hier even over rijdersfouten. De beslissingen op de muur moeten we maar even buiten beschouwing laten... T was in Abu Dhabi overigens...

Figge

Citaat van: Wizard op 08 oktober 2012 - 17:13:36
Twijfelen mag maar je grijpt naar een verkeerd voorbeeld om je gevoel kracht bij te zetten. Want je verstrekt foutieve (of halve) informatie over Spa. Alonso zat rondenlang al vast achter Kobayashi. De baan droogt op en inhalen op de natte gedeeltes wordt een onmogelijke taak. Zeker als je rijdt met een droogweer afstelling (stijve auto). En je ziet, even op de kerbs is dan funest. Consolideren en punten binnen halen was misschien beter, maar dan nog was die 1 of 2 punten niet voldoende. Plus, ik dacht dat Rosberg, Schumacher en petrov tijdens de eindfase ook nog een klap sneller waren en die positie met gemak wonnen. De kans dat Alonso geen punten had gescoord was duidelijk aanwezig.

Achteraf praten is relatief makkelijk he (doe ik ook hoor)
Zoals je hier ook schrijft, even op de krebs is funest... Dat is als je Alonso heet toch wel een rijdersfout, gemaakt onder druk van de WK titel...

Wizard

Citaat van: Figge op 08 oktober 2012 - 17:19:18
Ik zie niet waar ik niet consequent ben als ik stel dat Alonso beter had moeten scoren destijds in Spa 2010.
Volgens mij had hij zeker kansen om meer punten te halen. Op het moment van zijn fout zijn er nog helemaal geen feiten. Behalve het feit dat hij op dat moment een van de snelsten was. De voorgeschiedenis in de race zelf vertelt mij alleen waarom iemand op welk moment op welke plek rijdt. Het vertelt mij niet wat iemands mogelijkheden zijn vanaf dat moment. Alonso had mogelijkheden. Naar mijn mening hij hij toen 6e kunnen worden. Maar door zijn fout is dat niet gebeurd...


Dat schreef je al maar is incorrect. Dus je mening komt tot stand door een verkeerde interpretatie van gebeurtenissen. Alonso die werd weggestuurd met een droogweerafstelling, Alonso die op inters eord weggestuurd terwijl het gaat regenen, Alonso die werd aangetikt, allen hoofdverklaringen waarom zijn snelheid niet werd vertaald naar punten. En dan nog wil je volharden dat Alonso daar een fout maakt die hem de titel kost? Lijkt mij toch overduidelijk dat je het één en ander over het hoofd ziet en niet helemaal op de hoogte bent van de gebeurtenissen tijdens de race. Buiten het feit dat Alonso zonder de uitval van Vettel en Button geen eens in de punten had gereden. Dus, al zou je de titel in een race kunnen vergooien, zelfs dan geschiedde dat niet op het circuit Spa in 2010.

Wizard

Citaat van: Figge op 08 oktober 2012 - 17:24:12
Citaat van: Wizard op 08 oktober 2012 - 17:13:36
Twijfelen mag maar je grijpt naar een verkeerd voorbeeld om je gevoel kracht bij te zetten. Want je verstrekt foutieve (of halve) informatie over Spa. Alonso zat rondenlang al vast achter Kobayashi. De baan droogt op en inhalen op de natte gedeeltes wordt een onmogelijke taak. Zeker als je rijdt met een droogweer afstelling (stijve auto). En je ziet, even op de kerbs is dan funest. Consolideren en punten binnen halen was misschien beter, maar dan nog was die 1 of 2 punten niet voldoende. Plus, ik dacht dat Rosberg, Schumacher en petrov tijdens de eindfase ook nog een klap sneller waren en die positie met gemak wonnen. De kans dat Alonso geen punten had gescoord was duidelijk aanwezig.

Achteraf praten is relatief makkelijk he (doe ik ook hoor)
Zoals je hier ook schrijft, even op de krebs is funest... Dat is als je Alonso heet toch wel een rijdersfout, gemaakt onder druk van de WK titel...

Als je de voorgeschiedenis van de race, de frustratie en de verkeerde afstelling gemakshalve in de wind wilt slaan wel. Sorry beste jongen maar ik vind je niet reëel. Mensen maken fouten maar onder druk geeft Alonso in de basis juist geen krimp. Button is van het zelfde laken een pak. Dat betekent niet dat ze geen fouten maken. Én, met nog 5-6 races voor de boeg kun je niet spreken van ontknopings druk van een titel. Punttechnisch bekeken alsook vanuit het raceperspectief was hier geen enkele aanleiding toe. Ik vind het spijkers zoeken op laag water.

Kootje

Hamilton - China 2007 ...... meest recente voorbeeld van de titel in één race verspelen.
Het kan dus wel. ::)

Wizard

Ook niet. Nogmaals, een titel win je over 17(?) races. Die kun je dus niet verliezen binnen 1 race. Een race niet maximaliseren is hooguit een medeveroorzaker van je punten te kort. Zou China 2007 nu de eerste race zijn, zou niemand praten over het verliezen van een titel. Zelfde race, zelfde fout, zelfde ronde, zelfde puntenverlies.

Jehoentelaar

Citaat van: Figge op 08 oktober 2012 - 16:38:16
Dat van Button komt gewoon omdat ie net niet net zo hard gaat als Alonso Vettel en Hamilton ;)

Welke fouten van Vettel hebben hem dat de titel gekost?
Als je langzamer bent maak je niet minder fouten. Geen goed argument dus waarom Button minder fouten maakt c.q. zou maken dan andere coureurs.

Vettel heeft geen fouten gemaakt die hem de titel kosten, maar dat beheer ik dan ook helemaal niet. Ik zeg wèl dat meneer an sich een boel rare dingen uitspookt in een seizoen. Dat hij het dan alsnog kan opbrengen om titels binnen te halen zegt vooral dat hij in de voorbije jaren nog veel dominanter kon zijn dan hij daadwerkelijk is.

Figge

Citaat van: Wizard op 08 oktober 2012 - 17:25:55
Citaat van: Figge op 08 oktober 2012 - 17:19:18
Ik zie niet waar ik niet consequent ben als ik stel dat Alonso beter had moeten scoren destijds in Spa 2010.
Volgens mij had hij zeker kansen om meer punten te halen. Op het moment van zijn fout zijn er nog helemaal geen feiten. Behalve het feit dat hij op dat moment een van de snelsten was. De voorgeschiedenis in de race zelf vertelt mij alleen waarom iemand op welk moment op welke plek rijdt. Het vertelt mij niet wat iemands mogelijkheden zijn vanaf dat moment. Alonso had mogelijkheden. Naar mijn mening hij hij toen 6e kunnen worden. Maar door zijn fout is dat niet gebeurd...


Dat schreef je al maar is incorrect. Dus je mening komt tot stand door een verkeerde interpretatie van gebeurtenissen. Alonso die werd weggestuurd met een droogweerafstelling, Alonso die op inters eord weggestuurd terwijl het gaat regenen, Alonso die werd aangetikt, allen hoofdverklaringen waarom zijn snelheid niet werd vertaald naar punten. En dan nog wil je volharden dat Alonso daar een fout maakt die hem de titel kost? Lijkt mij toch overduidelijk dat je het één en ander over het hoofd ziet en niet helemaal op de hoogte bent van de gebeurtenissen tijdens de race. Buiten het feit dat Alonso zonder de uitval van Vettel en Button geen eens in de punten had gereden. Dus, al zou je de titel in een race kunnen vergooien, zelfs dan geschiedde dat niet op het circuit Spa in 2010.

Joh maak je nou eens niet zo druk. Mensen hebben nu eenmaal wel eens een andere mening dan jij. Dat is niet erg. Dat zorgt ervoor dat je lekker diep in je favoriete onderwerp kunt duiken.
Het lijkt erop dat je stelt dat je de man van het grote overzicht bent en alles in de juiste context plaatst. Dat doe ik ook. Maar op een andere manier. Das niet goed of fout he...

Ik zie Spa 2010 als een rijdersfout van Alonso die hem de titel gekost kan hebben...
Het argument van raceverloop zie ik alsvolgt: Concurrenten Vettel en Button scoren niet, dus hij had wel moeten scoren. Moeilijke omstandigheden? Die zijn voor iedereen gelijk, had je maar een andere afstelling moeten nemen...
Het argument seizoensverloop zie ik zo: Alonso had op dat moment het momentum te pakken in het kampioenschap. Hij paktte periode het initatief in het WK door "uit het niets" vanaf Hockemheimgate vooraan mee te doen. Voor hem betekende dat hij zich in de titelstrijd vocht, maar niets kon verliezen tov de andere titelkandidaten. Dat deed ie wel in die race.

Figge

Citaat van: Jehoentelaar op 08 oktober 2012 - 17:41:54
Citaat van: Figge op 08 oktober 2012 - 16:38:16
Dat van Button komt gewoon omdat ie net niet net zo hard gaat als Alonso Vettel en Hamilton ;)

Welke fouten van Vettel hebben hem dat de titel gekost?
Als je langzamer bent maak je niet minder fouten. Geen goed argument dus waarom Button minder fouten maakt c.q. zou maken dan andere coureurs.

Vettel heeft geen fouten gemaakt die hem de titel kosten, maar dat beheer ik dan ook helemaal niet. Ik zeg wèl dat meneer an sich een boel rare dingen uitspookt in een seizoen. Dat hij het dan alsnog kan opbrengen om titels binnen te halen zegt vooral dat hij in de voorbije jaren nog veel dominanter kon zijn dan hij daadwerkelijk is.

Dat van Button is een kwinkslag :)
Dat van Vettel kan mij niet echt herinneren. Welk jaar was dat dan?

Kootje

Citaat van: Wizard op 08 oktober 2012 - 17:38:48
Ook niet. Nogmaals, een titel win je over 17(?) races. Die kun je dus niet verliezen binnen 1 race. Een race niet maximaliseren is hooguit een medeveroorzaker van je punten te kort. Zou China 2007 nu de eerste race zijn, zou niemand praten over het verliezen van een titel. Zelfde race, zelfde fout, zelfde ronde, zelfde puntenverlies.

Niet mee eens.
Tuurlijk heb je gelijk dat je de titel over 'n heel seizoen wint en niet over één race.
Maar je kunt hem wel degelijk in één race verspelen.
Hamilton had de titel in China stevig in handen maar vergooide hem in de grindbak.
Nu weet ik ook wel dat er meer races zijn geweest waarin hij beter had kunnen en moeten scoren, maar die fout zorgde ervoor dat de rest nog hoop hield.
Had hij daar niet te lang door gereden, dan was de titel zonder twijfel van hem geweest.

Jehoentelaar

Citaat van: Figge op 08 oktober 2012 - 17:55:33
Dat van Button is een kwinkslag :)
Dat van Vettel kan mij niet echt herinneren. Welk jaar was dat dan?
Ik ben er vrij zeker van dat Vettel het in 2010 onnodig spannend heeft gemaakt. Naar mijn herinnering ging het vorig en dit jaar ook niet vlekkeloos, maar de statistieken onderschrijven dat niet erg dus dat zal mijn ietwat gekleurde mening over Seb zijn. ;)

Figge

Citaat van: Jehoentelaar op 08 oktober 2012 - 17:58:35
Citaat van: Figge op 08 oktober 2012 - 17:55:33
Dat van Button is een kwinkslag :)
Dat van Vettel kan mij niet echt herinneren. Welk jaar was dat dan?
Ik ben er vrij zeker van dat Vettel het in 2010 onnodig spannend heeft gemaakt. Naar mijn herinnering ging het vorig en dit jaar ook niet vlekkeloos, maar de statistieken onderschrijven dat niet erg dus dat zal mijn ietwat gekleurde mening over Seb zijn. ;)

Ah... Seb kan een boefje zijn... Maar volgens mij kon hij in 2010 niet veel doen het feit dat het toch nog spannend werd. Ben wel benieuwd naar hoe je tot die mening komt...